Jump to content

Netgear router


carl
 Share

Recommended Posts

Ik was al langer van plan een nieuwe router te kopen met name om de sterkte en de regelmaat van van het Wifi signaal te verbeteren. Als ik het goed begrijp heb ik een geïntegreerde modem/router van Ziggo. De idee is daarop een nieuwe router (Netgear 7800) aan te sluiten.  Is dat iets wat een digitale sukkel als ik zelf kan?

 

PS de Netgear 7800 stond als beste bij de Consumentenbond en ik vertrouw er maar op dat het signaal daarvan sterker is dan de standaard geïntegreerde router. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Admin

Wat wil je precies bereiken?

 

Wil je de Netgear neerzetten dan zou ik je modem/router van Ziggo als enkel modem laten configureren.

 

Maar dat is allemaal wel wat veel werk, zeker voor een "leek".

 

Als je alleen betere WiFi wil kun je beter een goede WiFi AP (AccessPoint) op een centralere plek plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt beheerder dan haal ik er wel iemand bij.  
 

Eigenlijk heb ik nauwelijks WiFi problemen behalve met mijn Auralic Mini die af en toe niet “ontvangt” of het zit bij de “zender” mijn I pad. Mijn router staat in de kelder nagenoeg onder de Auralic mini. Die blijft daar ook staan want mijn vrouw wil al die draden niet in “haar”  kamer en ik ben het wel met haar eens.

Link to comment
Share on other sites

  • Admin

Ik neem aan dat Auralic Mini bedraad zit?

 

Als je iPad dan problemen heeft kan het toch je WiFi zijn gok ik.

 

Wat is de leeftijd van je iPad, welk type is het?

 

Hier thuis hadden we problemen omdat onze oude iPad's moeite hadden met de 5Ghz van de WiFi ondanks dat ze het wel aan zouden moeten kunnen.

 

Nieuwere iPads werken wel zonder problemen op 5Ghz.

 

Dat kan ook een oplossing zijn.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:

Bedankt beheerder dan haal ik er wel iemand bij.  

 

Daar hebben we het eerder over gehad. Het Ziggo modem staat nu in de kelder op ongeveer de slechts denkbare plaats van je huis. De Auralic moet sowieso bekabeld aangesloten worden en in dezelfde IP-reeks komen van het WiFi.  Liefst met een vast IP-adres. Haal er b.v. een vakman van Ziggo bij. Hou er verder rekening mee dat er wellicht kabels getrokken moeten worden gaten geboord etc.  Anders hou je gepruts, is mijn ervaring 🙋‍♂️

 

P.s. sommige oudere iPad's werken niet lekker als AB samen met de Auralic.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Beheer said:

Wat wil je precies bereiken?

 

Wil je de Netgear neerzetten dan zou ik je modem/router van Ziggo als enkel modem laten configureren.

 

Maar dat is allemaal wel wat veel werk, zeker voor een "leek".

 

Als je alleen betere WiFi wil kun je beter een goede WiFi AP (AccessPoint) op een centralere plek plaatsen.

Geheel juist, niet aan een extra router beginnen.

Die heeft alleen maar een tweede horde voor het binnen komende signaal.

Beter is het om je vaste apparaten aan te sluiten met een vaste kabel.

Wifi is niet bedoeld om vaste apparaten van signaal te voorzien maar wel voor je mobiele.

Daarnaast wordt Wifi band (2.4Gig) door dat het een vrije frequentie band is zo een beetje voor alles misbruikt wat draadloos moet zijn dus veel last van storingen.

Als je verwacht daar een schone audio stream over heen te kunnen krijgen dan kan je dat wel vergeten. met de 5Gig band gaat het beter maar dat signaal zal wel niet goed de kelder uit komen.

Een paar extra acces points kan dan weer wel maar zal je ook bekabeling voor moeten trekken en lost je probleem waarschijnlijk niet op.

   

Link to comment
Share on other sites

De router zit in de kelder met daarop aangesloten het alarmsysteem. Op de begane grond heb ik overal prima WiFi ontvangst zelfs op het terras buiten. De TV is verder bedraad. Op de eerste verdieping staat de computer. Ik denk dat van de bedrading het stekkertje kapot is want via de kabel ontvangt die geen signaal, maar de computer werkt daar altijd zonder problemen via WiFi. Op de luisterzolder heb ik heb ik een aansluiting gemaakt voor een Streamer en dat werkte zeer goed. Alleen met de afstandsbediening via de I Pad had ik problemen. Dat heb ik opgelost door een versterkertje op de eerste verdieping.

Het probleem is echter dat mijn vrouw de streamer in de huiskamer wilde en niet meer op zolder. De streamer doet het daar onbedraad altijd. Alleen de afstandsbediening via de i Pad doet het daar soms niet zodat ik niet van zender kan wisselen. Op de Auralic app geeft hij “ geen device”  aan en blijft maar zoeken naar de “huiskamer”. En dat op een afstand van 2 meter van de router terwijl in de rest van het huis en daarbuiten de WiFi prima functioneert. Nu kan ik met wat moeite de Auralic wel bedraden, maar daarmee functioneert de afstandsbediening toch niet beter? Die werkt volgens mij via de WiFi in huis. Wat ik dus wil proberen is met een betere router op dezelfde locatie van waar hij nu staat het WiFi signaal wat te versterken.  
 

Tot slot: toen we het huis kochten functioneerde WiFi totaal niet. Ziggo adviseerde me diverse malen de router in de huiskamer te plaatsen. Totdat iemand die wel nadacht tot de ontdekking kwam dat mijn veiligheidssysteem het WiFi signaal wegdrukte. De oplossing lag dus totaal ergens anders. Op een of andere manier speelt hier ook zoiets. Misschien zit er wel een fout in de Auralic Streamer? Eigenlijk zou ik het WiFi signaal in mijn huiskamer moeten kunnen meten.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat was mijn eerste reactie ook Seed. Mijn vrouw heeft een gloednieuwe  I Phone SE en vanmorgen werkte de Auralic daar ook niet op.  En de Auralic werkt alleen maar op Apple.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, carl said:

Dat was mijn eerste reactie ook Seed. Mijn vrouw heeft een gloednieuwe  I Phone SE en vanmorgen werkte de Auralic daar ook niet op.  En de Auralic werkt alleen maar op Apple.

 

Is niet zomaar op te lossen Carl.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Tubejack said:

 

Is niet zomaar op te lossen Carl.


Het probleem is oplosbaar als je de oorzaak weet Jack en die hebben we nog niet in beeld. Maar gelukkig doet hij het nu weer prima. Maar de moderne mens wil dat hij het altijd doet.

 

De I pad is overigens van begin 2017. Ik weet niet of dat terzake doet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, carl said:


Het probleem is oplosbaar als je de oorzaak weet Jack en die hebben we nog niet in beeld. Maar gelukkig doet hij het nu weer prima. Maar de moderne mens wil dat hij het altijd doet.

 

De I pad is overigens van begin 2017. Ik weet niet of dat terzake doet.

 

Mijn schoonzoon heeft het goed aangepakt door in het hele huis CAT6 aan te leggen met overal UTP wandcontactdozen.  3 WiFi AP's en 1 centrale router die alles regelt. Zoiets heb ik hier ook in het klein, maar veel minder goed. Het is een beetje inklaar gepruts met losse switches. Mijn iPad is van 2014? (iPad mini 2) werkt niet altijd voorspelbaar.  Er zijn tegenwoordig zoveel storingen van buitenaf, dat het aanleggen van netwerken iets voor een vakman is. De rest is gepruts dat heb ik hier ook 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • Admin

Als de Auralic via WiFi babbelt en de iPad/iPhone ook heb je 2 WiFi factoren die voor problemen kunnen/zullen zorgen.

 

Voordat je de boel omgooit met een andere/nieuwe router even resumeren:

 

De router staat in de kelder, daar zit je alarm bedraad op en geeft WiFi naar het huis.

 

Je hebt een 2 WiFi punt/versterker op de 1e verd. in je huis(?).

Wat voor apparaat (Merk/Type) is dat?

 

Op de BG staat de TV naast de Auralic, is bedraad (aan het Internet?).

 

Vergeet ik iets?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tis eigenlijk heel simpel maar vergt iets meer kennis om het goed te installeren.

Het beste kan je 2 access points plaatsen die samenwerken als een systeem.

Een in je kelder en de ander op zolder.

Op die manier wordt het gehele huis als een netwerk gezien en maakt het niet uit waar je zit.

Een andere router voegt een 2e netwerk toe maar verbetert je eerste huidige netwerk niet.

Ik heb goede ervaringen met de TP link eap225. Daar heb je er dan 2 of meer van nodig als je een nog groter oppervlakte wil voorzien van signaal.

Op die manier is je wifi inoorde maar als nog is het nog wel verstandig om je muziekdoos met draad aan te sluiten.

Je bediening via WiFi zal het dan beter doen.

Voor de duidelijkheid je Wifi van je Ziggo doos moet je uit zetten dan.

Mocht je dit willen dan wil ik wel eens een middagje komen om het aan te sluiten.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Beheer said:

Als de Auralic via WiFi babbelt en de iPad/iPhone ook heb je 2 WiFi factoren die voor problemen kunnen/zullen zorgen.

 

Voordat je de boel omgooit met een andere/nieuwe router even resumeren:

 

De router staat in de kelder, daar zit je alarm bedraad op en geeft WiFi naar het huis.

 

Je hebt een 2 WiFi punt/versterker op de 1e verd. in je huis(?).

Wat voor apparaat (Merk/Type) is dat?

 

Op de BG staat de TV naast de Auralic, is bedraad (aan het Internet?).

 

Vergeet ik iets?

 

 


Op zolder ligt ook nog een kabel voor internet. En op de eerste verdieping staat een TP link extender. Die zou ik natuurlijk wel eens kunnen uitproberen op de begane grond.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, kappa7 said:

Tis eigenlijk heel simpel maar vergt iets meer kennis om het goed te installeren.

Het beste kan je 2 access points plaatsen die samenwerken als een systeem.

Een in je kelder en de ander op zolder.

 


Inderdaad een logische oplossing. Maar op zolder zit ook de echte hifi installatie met twee draaitafels George. Verwacht je nog invloed van dat access Point daarop of zijn dat audiofiele sprookjes.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

van een wifi router kun je ook een accespoint maken door het routerdeel software uit te schakelen. Je houdt dan een wifi en een paar poorten switch over. Het kost je een lan poort voor lan in. Wan in blijft ongebruikt. Dus als @carl nog een oud kastje heeft liggen en de bijbehorende documentatie kan vinden ... En anders gewoon een simpele Level One wifirouter oid voor twee drie tientjes. (geen idee wat een accespoint kost)

Link to comment
Share on other sites

Dat kan zeker maar je krijgt het probleem terug dat 2 ssid's krijgt die geen handover naar elkaar hebben.

Bij professionele netwerken heb je daar een controller voor nodig.

De grap van de door mij aangegeven TP link AP s is dat daar de controller is ingebouwd.

 

Als je geen handover hebt loop je het risico nog verbinding te houden met het access point wat het verste weg is.

Je houd dan de zelfde ellende als je nu hebt.

En je moet dan handmatig telkens het juiste netwerk selecteren.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Admin
3 hours ago, carl said:


Op zolder ligt ook nog een kabel voor internet. En op de eerste verdieping staat een TP link extender. Die zou ik natuurlijk wel eens kunnen uitproberen op de begane grond.

 

Ligt er bij de TV nu een Internet kabel en staat de Auralic daar naast?

Link to comment
Share on other sites

On 6/28/2020 at 10:41 PM, Beheer said:

 

Ligt er bij de TV nu een Internet kabel en staat de Auralic daar naast?


Oh nee die staan op verschillende plaatsen. Ik moet eens even kijken of ik een netwerk kabel kan doortrekken van de router naar streamer. Op zich zal dat het WiFi signaal niet verbeteren.

 

Ik heb trouwens net een appje geïnstalleerd waar ik kan zien wat de signaalsterkte en snelheid van de WiFi is. Ik ga dat eens een weekje bijhouden.

 

En de topicstarter haakt nooit af - dat moet je inmiddels weten Jack :D

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

En de topicstarter haakt nooit af - dat moet je inmiddels weten Jack :D

 

Nou.... toch wel meegemaakt dat die topic's van jouw, uiteindelijk in een onduidelijk warboel ergens stranden. 😬😮😂 George wil je helpen, als je slim bent, neem je dat aan. Want hoeveel jaar heb je nu al niet WiFi en andere netwerk problemen?  🤔🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...