Jump to content

Gold Note Mediterraneo vs. Feickert Woodpecker


EKievit77
 Share

Recommended Posts

  • Members
On 6/24/2020 at 2:50 PM, Roots said:

Of meteen een Tangentiale arm erop,. Dan is dat laatste beetje fouthoek ook opgelost. 🙂

 

cc94537b595f4c001918b4f555a0a9c6.jpg

 

Hoe cool dat er ook uit mag zien, die arm heeft 1 makke: een horizontale effectieve massa van dik 100 gram! Vind vooral je cantilever erg leuk...

 

De theorie van die tangentiale armen, of linear trackers (wat ik een veel mooiere naam vind) hebben idd heel veel plussen. Die horizontale effectieve massa echter, is killing. Voor degenen die bij Cock zijn geweest, die Forsell van hem is idd verderlicht (horizontaal ik dacht iets van 15-16 gram), dat gaat prima, en heb je in iedere geval in theorie een optimum. Ook bij Reed liepen ze daar tegenaan en hebben een andere oplossing bedacht om die effectieve massa naar beneden te krijgen. De meeste van die linear trackers armen echter...

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Arden said:

Hoe cool dat er ook uit mag zien, die arm heeft 1 makke: een horizontale effectieve massa van dik 100 gram! Vind vooral je cantilever erg leuk...

 

De exotische oplossing, het luchtlager van die arm is een bus met poreus grafiet. Je kunt dat grafiet licht conisch maken zodat je de arm richting eindpunt stuwt. 100g ga je er niet mee compenseren ben ik bang.
Domweg een draadje met een gewichtje werkt ook om een constante konstante zeer licht kracht uit te oefenen. Moet je wel een gaatje in je Feikert en tafel boren.

Moet je het doen? Neen. Liever een 'constante fout' dan een 'wiebelige' kleinere fout.

(ik heb ooit (begin jaren '80) een arm met persluchtdwarsdrukcompensatie gebouwd :) het lager was een grote stalen knikker die ook met lucht gelagerd was)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Seed7 said:

De exotische oplossing, het luchtlager van die arm is een bus met poreus grafiet. Je kunt dat grafiet licht conisch maken zodat je de arm richting eindpunt stuwt. 100g ga je er niet mee compenseren ben ik bang.
Domweg een draadje met een gewichtje werkt ook om een constante konstante zeer licht kracht uit te oefenen. Moet je wel een gaatje in je Feikert en tafel boren.

Moet je het doen? Neen. Liever een 'constante fout' dan een 'wiebelige' kleinere fout.

(ik heb ooit (begin jaren '80) een arm met persluchtdwarsdrukcompensatie gebouwd :) het lager was een grote stalen knikker die ook met lucht gelagerd was)

Ziet" de cantilever ook echt die 100gram? Ik heb net de handleiding doorgelezen van die Kuzma arm, maar er zitten nog al wat afstellingen op zeg ter compensatie.

 

Nah laat maar.....Een mooie 12 inch arm erop, kan niet verkeerd gaan😉

Link to comment
Share on other sites

  • Members
15 hours ago, Roots said:

Ziet" de cantilever ook echt die 100gram? Ik heb net de handleiding doorgelezen van die Kuzma arm, maar er zitten nog al wat afstellingen op zeg ter compensatie.

 

Die arm an sich is echt niets mis mee, dat ding ''klinkt'' voor zo ver als dat dat mogelijk is, ook bijzonder goed. Het probleem zit hem echter echt in die horizontale massa. De naald en cantilever nemen de arm mee over de plaat heen, dat is lucht''gelagerd'' en is eigenlijk bijna gewichtsloos. Echter, diezelfde naald en element moeten hem ook afremmen als hij te hard gaat.

 

Hoe leg ik dat uit... Geen idee of het echt een goed voorbeeld is (wie het beter kan: graag!), maar neem een schommel waar een kind op zit. Het schommelen an sich kost niet zo veel kracht, zelfs het duwen valt nog wel mee. Maar probeer die schommel nu eens stevig af te remmen, kijk eens hoeveel kracht dat ineens kost.

 

Terug naar die linear trackers, die kracht krijgt die naald en cantilever dus ook om zijn oren (en daar is nu juist geen compensatie voor), al is het maar in de eindgroef waar je hem heen en weer kan zien gaan. Weet je gelijk waar veel van die scheve cantilevers vandaan komen. Diezelfde krachten, maar dan in mindere mate, heb je ook met normale armen waarvan de anti-skating veel te hoog staat. Dat veel van die elementen relatief nog zo goed sporen, mag soms echt als een mirakel worden gezien...

 

Dat een plaat met een linear tracker gesneden wordt, dat klopt, maar daar zit dan ook wel een beitel in, geen lekker soepel opgehangen naald met cantilever...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

Sta ik dan met mijn Jip en Janneke uitleg...

 

... maar niet in je hemdje hoor.

het was ook wat ik met mijn "een 'wiebelige' kleinere fout" hierboven bedoelde. 'Overshoot' en 'undershoot' als gevolg van massatraagheid volgen elkaar op. Technics heeft dat in hun SL10 heel mooi geminimaliseerd.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ook daar hebben ze bij Kuzma aan gedacht😃. Daarom heeft die arm aan de achterkant een oliebad met een peddeltje om de massatraagheid op te vangen.

 

Maar het is een (te) complexe arm, die zeer precies afgesteld moet zijn...Alleen die luchtcompressor al met dubbele vochtafscheiders.

Link to comment
Share on other sites

Marco: Je bewering dat de massa van de arm de cantilever belast klopt niet. Eens de arm in beweging "ziet" het element de belasting niet. Dat heet statische of dynamische belasting. Een voorbeeld is het volgende, als je een wagen in beweging wil brengen door hem in gang  te duwen moet je in het begin serieus wat kracht zetten maar eens hij in beweging is neemt de gevraagde kracht enorm af. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Roots said:

Ook daar hebben ze bij Kuzma aan gedacht😃. Daarom heeft die arm aan de achterkant een oliebad met een peddeltje om de massatraagheid op te vangen.

 

Maar het is een (te) complexe arm, die zeer precies afgesteld moet zijn...Alleen die luchtcompressor al met dubbele vochtafscheiders.

Sme had dat oliebadje ook al bij de 3009 armen.

 

Link to comment
Share on other sites

Heb je ooit een plaat gevonden waarbij het gat exact in het midden zat?

Bij elke plaat wordt het gat als laatste gestampt tijdens het productieproces.

Daardoor heeft elke plaat wel een kleine afwijking en moet de arm dus vrij met een zo laag mogelijke massa kunnen bewegen alle kanten op.

Voor mijn eigen armen ben ik dus toen terecht gekomen bij carbon fiber om het geheel een zo laag mogelijke horizontale massa te geven.

Verticaal is de massa al supper laag waardoor er een verschil is in horizontale en verticale resonantie frequentie.

Nu word een plaat normaal diagonaal afgetast. Het element ziet dus een andere kracht dan alleen de horizontale of de verticale weerstand.

Het gevolg hiervan is dat je minder last hebt van die frequenties als deze worden aangestoten.

De naald zal echter wel de boel in beweging moeten zetten en houden.

Dit is een belasting die het ding moet kunnen doen.

De vraag is alleen hoe moeilijk wil je dat maken 

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

Heb je ooit een plaat gevonden waarbij het gat exact in het midden zat?

Bij elke plaat wordt het gat als laatste gestampt tijdens het productieproces.

Daardoor heeft elke plaat wel een kleine afwijking en moet de arm dus vrij met een zo laag mogelijke massa kunnen bewegen alle kanten op.

Voor mijn eigen armen ben ik dus toen terecht gekomen bij carbon fiber om het geheel een zo laag mogelijke horizontale massa te geven.

Verticaal is de massa al supper laag waardoor er een verschil is in horizontale en verticale resonantie frequentie.

Nu word een plaat normaal diagonaal afgetast. Het element ziet dus een andere kracht dan alleen de horizontale of de verticale weerstand.

Het gevolg hiervan is dat je minder last hebt van die frequenties als deze worden aangestoten.

De naald zal echter wel de boel in beweging moeten zetten en houden.

Dit is een belasting die het ding moet kunnen doen.

De vraag is alleen hoe moeilijk wil je dat maken 

 

Dit is wat Kuzma erover zegt op een opmerking over dat probleem in een review van zijn arm in Stereophile uit 2004 toen er nog geen oliebad op zijn arm zat....Zijn air line arm heeft nu wel een oliebadje😁

 

"A question of damping..." A system will resonate only when disturbing forces appear at the resonance frequency. If there are no disturbing forces, then there are no problems. However, if a system is overdamped, then instead of one resonance, two smaller resonances occur, one below and one above the previous resonance, which can create further problems. There is, in fact, a level of effective damping on the Air Line tonearm. The cantilever suspension itself and the air supply tube add damping. Our choice was for either too little or adequate damping; we chose the latter.

"Eccentric LPs and any deviation from absolute horizontality will create...problems..." Horizontal disturbances of an eccentrically spinning record occur only at 0.55Hz or 0.75Hz (33rpm or 45rpm). This is well out of the Air Line tonearm's resonance in the horizontal plane, which is between 2 and 5Hz and does not cause problems tracking virtually all LPs. Plus, if one has a defective disc so poorly pressed or off-center that it might cause such problems, it is perhaps most prudent to simply not play it.

 

Ik heb zo'n 3009-mk3 op mijn Thorens 160mk4 Groovy

Edited by Roots
Link to comment
Share on other sites

Klopt precies maar betekend wel dat bij een off center lp de gehele alm continu in beweging gebracht moet worden en die kracht komt allemaal op je cantilever te staan 

Ook als die dus ver buiten de resonantie frequentie zit.

Link to comment
Share on other sites

Platen worden volgens mij geperst mét gat. Ik heb bij de platenfabriek in Haarlem nergens een bak met ponsdoppen zien staan. 

Ik heb bij de Eminent nooit een probleem gehad. Die waren lang geleden ook al met een oliebaddemper te koop. Zelfs losse dempers voor oude armen. Dat bladveertje was geniaal.

Maar ik had eerder last van de spanning van de draden dan van het aandrijven van de arm. Bij het laten zakken in de aanloopgroef, zag je de cantilever wél wat verdraaien. Maar dat stond ook gelijk weer stil. Audiofreak heeft zelfs eens opgemerkt, dat het element zo rustig over de plaat bewoog.

Link to comment
Share on other sites

@Roots Een toonarm met een oliebadje en peddel zoals bij een sme vereiste wel een goede afstelling,anders werd de arm teveel afgeremd.
Ik vond het niks.

Ik ga aankomende Zondag naar een zelfbouw luchtgelagerde tangiale arm luisteren, instelbaar terwijl hij in werking is.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Groovy said:

@Roots Een toonarm met een oliebadje en peddel zoals bij een sme vereiste wel een goede afstelling,anders werd de arm teveel afgeremd.
Ik vond het niks.

Ik ga aankomende Zondag naar een zelfbouw luchtgelagerde tangiale arm luisteren, instelbaar terwijl hij in werking is.

 

Kappa7 weet alles van lucht gelagerde armen. Hij heeft er verschillende gebouwd.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

De topic starter heeft afgehaakt lijkt het. 

51 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

De topic starter heeft afgehaakt lijkt het. 

Haha, zeker! Waardeer alle reacties, maar op een gegeven moment was ik met mijn beperkte kennis, het spoor wel even goed bijster 😉

 

Heb inmiddels de Mediterraneo ' in het echt ' gezien dit weekend in Heerde. Wat een fijne zaak is dat! Maar uiteindelijk geluisterd naar de Gold Note Pianosa, in combi met een Gold Note phono versterker, versterker van Jadis (Orchestra) and Davone Twist speakers. JA, dat is wel een fijn geluid! De Woodpecker moet ik nog in Hilversum gaan beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Just for fun

 

https://www.audionirvana.org/forum/the-audio-vault/analog-playback/tonearms/49834-linear-tracking-tonearms

 

Ik vind het er allemaal maar complex uitzien. Die Forsell arm van Cock is wat dat betreft een positieve uitzondering.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, carl said:

Just for fun

 

https://www.audionirvana.org/forum/the-audio-vault/analog-playback/tonearms/49834-linear-tracking-tonearms

 

Ik vind het er allemaal maar complex uitzien. Die Forsell arm van Cock is wat dat betreft een positieve uitzondering.

De Eminent 2 valt ook wel mee. De Bergmann is zelfs een heel simpele.

 

Eigenlijk is het veel eenvoudiger dan een pivotarm.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...