Jump to content
High-End Forum
Seed7

Discussie over mono weergave over twee luidsprekers

Recommended Posts

Five Animals don't stop no show 1965. R&B records Limited.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, carl said:

Ik heb trouwens ook nog een paar mono platen afgespeeld. Als ik daar die buitenboord monoknop inschakel hoor je nauwelijks verschil. Ik vermoed dat dit de gebruikte kabels zijn.

Wat verwacht je van een monoknop bij een mono bron (ik helemaal niets)? En wat hebben kabels daar mee te maken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die monoknop zat er om stereoplaten mono af te kunnen luisteren.Het leek me wel leuk om te horen wat het bij een mono opname deed. Dat kastje dat als mono knop functioneert was aangesloten met zeer oude kabeltjes. Het zou best kunnen dat het geringe geluidsverschil tussen mono in mono daar aan en/of de monoschakeling was toe te schrijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor  ook weinig verschil tussen de  stereo en mono schakeling bij een lp die je zowel stereo als ook in mono kunt afspelen.

Ik ben ervan overtuigd dat je echt een mono bedraade toonarm en een als mono opgebouwd element en echte mono opgenomen lp's moet hebben om het goed te laten klinken.
Althans met mijn beperkte kennis kom ik niet verder dan deze constatering.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Groovy said:

Ik hoor  ook weinig verschil tussen de  stereo en mono schakeling bij een lp die je zowel stereo als ook in mono kunt afspelen.

Ik ben ervan overtuigd dat je echt een mono bedraade toonarm en een als mono opgebouwd element en echte mono opgenomen lp's moet hebben om het goed te laten klinken.
Althans met mijn beperkte kennis kom ik niet verder dan deze constatering.
 

Toen de stereo LP nog niet zo ingeburgerd was stond er altijd een mededeling op de hoes dat je de plaat met alle moderne lichtgewicht elementen kon afspelen maar dat je om het stereo effect te ;genieten' een stereo element moest gebruiken. Die mededeling is jarenlang gehandhaafd.

een lp die je zowel in stereo als in mono kunt afspelen is dus altijd een stereo LP. Speel je die LP af met een stereo element en je zet de versterker op mono dan zou er dus verschil moeten zijn tussen mono/stereo (wel enigszins afhankelijk van de opname, niet elke stereo opname is zo geprononceerd stereo)

 

De oude mono Beatle LP's die 'later' (Please, please me kwam in 1963 al uit in stereo volgens mij) in stereo uitgebracht werden gaan gebukt onder de 'nieuwigheid' van stereo en klinken in onze oren wat oubollig en overdreven links/rechts. In die gevallen is de monoknop op je versterker heel effectief en verdwijnen de gekkigheden op de plaat en klinkt het veel authentieker dan wanneer je wel 'geniet' van de stereo-opname.

 

Ik krijg een beetje het idee dat mono nu de status aan het krijgen is van de heilige graal maar dat lijkt me niet helemaal/helemaal niet terecht. Een echte mono set-up is, vermoed ik, alleen interessant voor Jazz liefhebbers met een flinke collectie oude opnamen. (Ik ben zelf een jazz-hater)

Vergeet niet dat ook vroeger niet alles wat werd uitgebracht aan de hoogste normen voldeed. Ik had massa's platen van Maria Callas waarvan de meeste hooguit historisch interessant waren maar eigenlijk voor geen meter klonken. Ik heb ze allemaal weg gekieperd.

Het is waar dat een goede mono opname van bijv. Louis Armstrong verbluffend kan klinken maar hoeveel van die platen heeft men? En een eerder genoemde plaat van The Animals in mono, hoe zeer die muziek indertijd (en nog ) aansprak, is dat nu een kunstwerk dat een geheel aparte arm/element combinatie rechtvaardigt? Hier gaat gewoon de regel op dat als je er voor in de stemming bent, het ook lekker klinkt op de wekkerradio.

Aan stereo kleven ook veel nadelen (in de zaal bestaat er geen stereo) maar er zijn zat kwalitatief heel goede opnamen die muziek overtuigend in de huiskamer zetten. Echt niet nodig om voor die paar ouwetjes veel overhoop te halen. Dat is simpelweg niet rendabel voor de muziekliefhebber (tenzij men misschien toch teveel audiofiel is🥴)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen voor de Animals ga ik geen mono setup aanschaffen.
Ik heb jarenlang met een kristal element bakelieten platen gedraait uit het populaire genre geen klassiek ,dat was ook genieten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht inderdaad met een buitenboord monoknop (in de tape lus) te bereiken dat de oude stereo opnamen beter gingen klinken. Dat viel dus vies tegen. Het geluid werd in het midden op elkaar gedrukt. Met een mono opname die over stereo wordt afgespeeld heb ik daar totaal geen last van. Die klinken heel erg prima bij mij. Ik zal ze eens een keer beneden gaan beluisteren op de Quad 34. Die heeft wel een zeer interessante monoknop.

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/23/2020 at 8:59 AM, Seed7 said:

Je kunt, b.v. de eerder genoemde Hammond, ook gewoon solo in stereo opnemen. Kwestie van twee microfoons in de live ruimte opstellen. Dat soort dingen wordt / werd ook gedaan. In een ruimte met een vaste microfoon opstelling stuk voor stuk de instrumenten plaatsen en opnemen. Ook kun je net als bij mono opnamen de hele band in een keer in stereo opnemen en dan en dan met wat mono over dubs dingen accentueren. Drums bijvoorbeeld worden in stereo opgenomen, vinden drummers mooi, krijgen ze van die lange armen van.

Het heikele punt is altijd fase. Zodra je gaat mixen met mono en stereo of meerdere verschillende stereo tracks krijg je pieken en dalen, uitdoven etc.

Wel grappig, multi-track muziek was er eerder dan stereo. 12 sporen bioscoop geluid , optisch op film. Stereo op zich was er ook al heel vroeg (ergens jaren '30?), ongetwijfeld heeft Blumlein daar een stevige vinger in de pap gehad. 

 

Ja zeker...Ik heb zelf een jaartje of 12 in een Reggaeband gedrumd, en ook mijn eigen homestudio gehad...Dus ik ben wel op de hoogte van opnamen technieken.

Het ging mij om die tijd van de Beatles heh...Wat is daar echt stereo aan behalve het overdreven uitpannen van links en rechts zoals Kraus later ook al aangaf.

 

Grappig wel zo'n Hammond met Leslie box...Een poging om een mono orgel toch heel erg stereo te laten klinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/23/2020 at 5:09 PM, Kraus vonBentinck said:

Ik krijg een beetje het idee dat mono nu de status aan het krijgen is van de heilige graal maar dat lijkt me niet helemaal/helemaal niet terecht.

Het mooie aan mono is voor mij dat er veel meer natuurlijke ambiance in de opnamen zit. Dit kan ook net zo goed met stereo, maar helaas is dat maar zelden het geval omdat zoals @Roots terecht opmerkt eigenlijk ieder instrument in mono op de band wordt gezet, dan met de pan knop op z'n plek wordt gezet. Vervolgens nog wat reverb om het geheel een indruk van ruimte te geven.
Dat kan anders. Hier een leuk youtube kanaal rond het 'OneMic' thema. https://www.youtube.com/channel/UCGQDixBKOy2ZqIXABrAD__g

Edited by Seed7

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, Seed7 said:

Het mooie aan mono is voor mij dat er veel meer natuurlijke ambiance in de opnamen zit......

 

En dát is preciés wat ik bij Cock heb gehoord. En je bent meteen de dwang kwijt om te gaan luisteren waar iedereen op het podium zit of staat....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je zelf al zegt: ambiance is geen eigenschap die voorbehouden is aan mono en bovendien ook wel een beetje ongrijpbaar. Dat er veel slechte opnamen zijn is een veel gehoorde opvatting maar dat gaat net zo goed op voor mono. Toen was het ook niet allemaal hosannah.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Toen was het ook niet allemaal hosannah.

Zeker niet. Het grote verschil met "post 8-track mengpaneel" stereo is dat er voornamelijk "close miking" wordt toegepast, dat ding moet er boven op staan en vocalisten eten de microfoon haast op. Ruimte invloed wordt uitgesloten omdat het niet handig is in de mix.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Zoals je zelf al zegt: ambiance is geen eigenschap die voorbehouden is aan mono en bovendien ook wel een beetje ongrijpbaar. Dat er veel slechte opnamen zijn is een veel gehoorde opvatting maar dat gaat net zo goed op voor mono. Toen was het ook niet allemaal hosannah.

 

 

 

Nee, klopt dat het niet voorbehouden is aan mono. Met stereo heb ik daar óók een prachtige ambiance gehoord, waar ik met aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kon horen in wat voor een zaal er gespeeld werd. Groot, klein, een galmbak B), dat soort dingen. Maar in mono gaat het nóg een stuk verder, wellicht ook omdat die plaatsing er niet meer toe doet als je mono luistert. Wat ik ook in het luisterverslag bij Cock heb geschreven, dát realisme had ik echt nog nooit eerder gehoord, díe livebeleving. En ik was niet de enige hé, die daar geweest is en dit op die manier onderging. Ik voorspel dat er binnenkort nog meer van die jubelverhalen volgen :D.

 

Maar jij was er toch ook al eens geweest? Dan "moet" je maar wéér eens gaan, en het verschil tussen de mono en stereo opstelling beluisteren. Ik vond het heel bijzonder....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeten we niet dat elke muziekweergave "in het echt" per definitie in stereo is voor iedereen met twee werkende oren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker, ik ben een paar keer bij Cock geweest. Mijn opmerkingen betreffen vooral het gegeven dat mono voor heel weinig mensen relevant is. Wie heeft er nog een forse collectie met mono (vinyl) en dan ook nog opnamen die de moeite waard zijn.

Ik was een jaar of twintig geleden bij Siem (in Balk, vlakbij Audioselectief) en die had sowieso een fantastische collectie vinyl en ook een aparte mono-setup en ook toen al onder de indruk. Maar zo'n collectie zie je niet veel (toevallig wel dinsdagavond nog zo'n grote collectie gezien/gehoord; geen mono gedraaid overigens)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helder Kraus. Je moet ook juist veel van die oudere muziek houden om daar inderdaad speciaal een mono setup voor aan te leggen. En dan nog die platen voor aan te willen schaffen. Maar desalniettemin ben ik er heel erg van onder de indruk geraakt.

 

Nee Bloom, dat vergeet ik niet :D. Maar ik had hier veel meer het gevoel dat ik juist niet technisch ging zitten luisteren, maar me gewoon liet overrompelen in die bel van muziek....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik was een jaar of twintig geleden bij Siem (in Balk, vlakbij Audioselectief) en die had sowieso een fantastische collectie vinyl en ook een aparte mono-setup en ook toen al onder de indruk. Maar zo'n collectie zie je niet veel (toevallig wel dinsdagavond nog zo'n grote collectie gezien/gehoord; geen mono gedraaid overigens)


Siem met zijn VPI en zijn Graham 2.2 arm. Hoe zou het met hem zijn?

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze artikelen heb ik indertijd ook gelezen. Ik ben het volledig met Kraus eens. Of een bepaalde plaat in mono of stereo is uitgegeven heb ik niet in de hand tenminste zolang ik muziek wil spelen die me aanspreekt. Overigens zou ik niet met terugwerkende kracht stereo willen afschaffen. Stereo heeft zeker meerwaarde mits het zorgvuldig is geïmplementeerd. En dat bij Cock mono veel ambiance heeft geloof ik ook wel want hij zoekt de fraaiste platen uit voor zijn collectie. 
 

PS ik heb de Luisters vanaf 1974 hier staan. Altijd leuke kost, bovendien recht voor de raap en professioneel.
 

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vorige buurman was geabonneerd op luister en ik leende zo af en toe een jaargang van hem. Dus ik geloofde niet in kabels, buizenversterkers en CD was eindelijk het superieure medium. Ik ben er allemaal op teruggekomen Jack puur door uit te proberen. Het begon met een aantal zilveren JK kabels die ik te leen kreeg van een gelovige collega. Die klonken afgrijselijk, maar ze klonken wel. Een heerlijke reis die van mij nog mag voortduren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, zilver: audiofiele rommel. En CD's klonken in het begin knap waardeloos, kan ook wel aan de cd-spelers hebben gelegen. Ben niet voor niets overgstapt op de magnetisch harde schijf, al wist ik dat ook niet vantevoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de idee dat het ook wel de opnamen waren Marc. Of streamen beter klinkt dan CD? Ik probeer nu weer een leuke goede CD speler erbij te krijgen. Just for fun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...