Jump to content

Wat is je top 7 van gebruikte tweaks ?


Buell
 Share

Recommended Posts

Ik ben een fan van tweaken, tenninste van sommige. De ene blijft de ander valt af.

 

Ik heb heel veel geprobeerd, van zekeringen, QA plug, Audiolamp, verwonderringen ( zie ander topic ) tot sugar cubes op de ramen in mijn erker.

 

Momenteel heb ik de nodige tweaks in gebruik.

Buizen anders dan standaard:

- Shuguang WE845 

- Genalex Goldlion 300B 

- Telefunken ecc83 smoothplates 

- Psvane 310

 

Mapleshade voeten, WonderWood en Verwonderringen onder de apparatuur. Soms incombinatie met Mpingo discs.

Accoustic System Phase invertor en sugar cubes. 

 

2 aparte audiogroepen

Alle bekabeling vervangen door 3DW M-way, Pinkfaun en de homemade verguld koper in katoen variant van Theo v Wermeskerken ( AF forum ).

- Bijna alle zekeringen zijn Synergistic Research, zowel black, blue en orange.

 

Audiotegels onder de set en luidsprekers. Een audiolamp met gelijkrichter.

 

Streamen met een Audio-GD R7 ladder dac welke geheel instelbaar is en voorzien is van de laatste upgrades van Magna hifi,  inwendig behandeld met Trollensnot. Idem voor de Mano Ultimo streamer.

De bekabeling van Nas naar router is MeiCord Opal UTP. Van de router naar switch en van hier naar de streamer idem. 

Een lineare voeding op de switch.

 

En nu mijn laaste tweak, een lineare voeding voor mijn router, voorzien van M-Way bekabeling. 

De keuze van de DC kabel wordt gemaakt na het uitproberen van 4 types. ( ben ik nu mee bezig)

 

Ik snap dit gaat vragen of misschien weerstand oproepen. Maar misschien is het toch leuk om elkaar tweak tips te geven.

Niet om weer een welles nietes topic te openen, maar voor hen die er ook wat mee hebben is het leuk denk ik.

 

Ben zeker nog een aantal tweaks vergeten, maar de top 7 van mij:

1 Audiolamp 

2 Audiotegels 

3 M-way bekabeling 

4 De Verwonderringen van Leobus

5 Synergistic research zekeringen

6 Mapleshade voeten.

7 accoustic systems phase inverter 

   aanrader voor elke set/ ruimte

 

 

 

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Leuk topic 🙂 

 

In. mijn voorversterker:

  1. Zilvermica condensatoren in het RIAA filter.
  2. Audio Note koperfolie in olie condensatoren.
  3. Geselecteerde NOS buizen. (ECC81 en 82)
  4. Siltech zilverdraad .

Eindversterker:

  1. Jensen Koperfolie in olie condensatoren.
  2. Vishay 25 meerslagen instelpotmeters.
  3. Koolfilm weerstanden.
  4. Zilvermica condensatoren (tegen ongewenst oscillaties) 
  5. Siltech zilverdraad in uitgangstransformatoren en ingang.
  6. Gematchte  Svetlana Winged C 6550 buizen. (gekregen)
  7. 6H23p-EB (gekregen)
  8. Auto bias.

Interlinks:

  1. Zelfbouw Prefer carbon afgeschermd diverse soorten Neutrik stekkers.

Bijzondere tweaks:

  1. Spectrum analyse voor zo min mogelijk vervorming.
  2. Een audio tegel.  (gekregen.)
  3. Peter Belt Chrismas kaart. (gekregen)
  4. Betonnen U profielen als luidspreker stands met straattegel rubber als demping en tegen beschadiging. 
  5. De vergeten dingen...
Edited by Tubejack
typo en wat vergeten....
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Buell said:

Wat is dat TubeJack? 

 

Even voor je ingescand.  Wat het doet?  Het tovert bij mij af en toe een glimlach van oor tot oor, als ik  aan degene denk, van wie ik hem gehad heb.

Reken maar, dat dan je set goed klinkt.  Ik zeg wel meer: " De mooiste dingen krijg je" en "geef je weer weg" en dan ook nog in de ruimste zin, van het woord. 🙋‍♂️

 

 

P.W.Bcard.jpeg

 

http://www.pwbelectronics.co.uk

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Je zou een verschil kunnen maken tussen actieve (buizen bijv) en passieve (klankschaaltjes, kabelonderzetters, snot) tweaks hoewel het onderscheid misschien niet zo scherp is (kabels?)

 

In actieve tweaks heb ik wel fiducie en in de pasieve tweaks heel weinig. Ik ken er maar een paar die volgens mij effectief zijn: een prettig ingerichte luisterruimte/plek/stoel, tapijt, het verbeteren van kabelsla, correcte poling en het uittrekken van je schoenen. Van de andere passieve tweaks valt mij op dat het nooit genoeg is en het effect (zeker op termijn) verwaarloosbaar. Al staat een kamer vol met klankschalen, audiolampen, en hardhouten kabelonderzettertjes, er kan altijd meer bij. Kennelijk laten die passieve tweaks toch zoveel liggen dat een extraatje ook weer iets oplevert.

Laatst een recensie gelezen van John van Polen over de Kemp air-ionizers. Zijn kamer staat vol met allerlei passieve tweaks en toch doet de vers geïoniseerde lucht weer een heleboel goeds🥴. De geconstateerde/vermeende verbeteringen zijn vaak ook bijzonder ongrijpbaar en volgens mij meestal te danken/wijten aan intensiever luisteren.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Buell said:

Ik snap dit gaat vragen of misschien weerstand oproepen. Maar misschien is het toch leuk om elkaar tweak tips te geven.

Niet om weer een welles nietes topic te openen, maar voor hen die er ook wat mee hebben is het leuk denk ik.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Precies van Kraus zegt: zowel actieve als passieve tweaks aanwezig in mijn set.

Volgorde in effect vind ik lastig te benoemen, maar toch een poging.

-Twaron Angel Hair in mijn speakers.

-Mullard en Tungsol buizen in mijn voorversterker.

-Verwonderringen.

-Interlinks van Sonore.

-Audiolamp

-WA quantum chips op speakers.

-Sugar cubes op diverse plekken op ramen en muren en op de speaker tussen tweeter en mid.

 

En verder nog wat gespeeld met bekabeling; voedingskabels, en naar en in de speakers.

Groet,

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Je zou een verschil kunnen maken tussen actieve (buizen bijv) en passieve (klankschaaltjes, kabelonderzetters, snot) tweaks hoewel het onderscheid misschien niet zo scherp is (kabels?)

 

In actieve tweaks heb ik wel fiducie en in de pasieve tweaks heel weinig. Ik ken er maar een paar die volgens mij effectief zijn: een prettig ingerichte luisterruimte/plek/stoel, tapijt, het verbeteren van kabelsla, correcte poling en het uittrekken van je schoenen. Van de andere passieve tweaks valt mij op dat het nooit genoeg is en het effect (zeker op termijn) verwaarloosbaar. Al staat een kamer vol met klankschalen, audiolampen, en hardhouten kabelonderzettertjes, er kan altijd meer bij. Kennelijk laten die passieve tweaks toch zoveel liggen dat een extraatje ook weer iets oplevert.

Laatst een recensie gelezen van John van Polen over de Kemp air-ionizers. Zijn kamer staat vol met allerlei passieve tweaks en toch doet de vers geïoniseerde lucht weer een heleboel goeds🥴. De geconstateerde/vermeende verbeteringen zijn vaak ook bijzonder ongrijpbaar en volgens mij meestal te danken/wijten aan intensiever luisteren.

Ik heb ook klankschalen in mijn luisterkamer gehad. Hoor je goed, kijk maar eens bij Rhapsody in Hilversum als je daar ooit komt tijdens een demo. Staan er altijd wat.

Inmiddels heb ik ze weg gedaan. 

Net als vele andere tweaks.

QA plug,  SR plug,, enz enz. 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Ik ben totaal niet vies van een beetje tweaken. Ik heb bijv een tijdje geleden nieuwe netsnoeren (Viablue) gemaakt met behoorlijk prijzige connectors van Viborg. Ten eerste vond ik het leuk om te doen, ten tweede staat het heel goed en ben ik tevreden maar vind toch dat een kosten/baten analyse negatief uitvalt. De vooruitgang is 0 tot hooguit marginaal.

Dat geldt ook voor iets waarover ik nu aan het dubben ben: het upgraden van mijn array eindrversterkers van M1 naar M10. Dat kost mij 4200€ en de vooruitgang (aangenomen dat er vooruitgang is) beperkt. Voor dat geld zijn er nogal wat andere mogelijkheden. Ik ben er nog niet uit.

Het is soms ook wel moeilijk om te besluiten of verandering ook vooruitgang is. Het veelgeprezen "meer zwart" zou ook kunnen duiden op verlies aan akoestische informatie. Zo heb ik bij Cock wel eens zitten luisteren naar een stille ruimte, heel bijzonder.

De klankschaaltjes beluisteren bij Rhapsody is zeker iets wat ik nog wel eens wil doen. Op zich is het in mijn ogen een interessante weg die het inslaat. Akoestische ingrepen behoren tot de moeilijkste maar ook meest lonende tweaks.

Bij Leobus vond ik de plaatsing van enkele panelen op de goede plekken bijv.  een sterke ingreep voor wat betreft het ruimtelijk effect.

Link to comment
Share on other sites

Tweaks. Tja.... eigenlijk niet aan mij besteedt.

 

Ik heb wel een paar dingen waar ik enthousiast over ben, maar vraag me inderdaad af hoe lang blijft dit werken. Wanneer ik er aan gewend ben is de euforie vaak ook weer verdwenen. De verwonderingen en eierdoppen met kogels zijn in ieder geval blijvers.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb veel tweaks in mijn leven uitgeprobeerd en meestal deed het weinig tot niets. Daarbij is een klankverandering nog geen klankverbetering.

 

- De Harmonizers van Cock werken bij mij subtiel, maar ik zou ze niet willen missen.

 

- De panelen van Leo  in combinatie met zorgvuldig geplaatste Akotherm zorgden bij mij voor een betere klankbalans in een akoustisch  met beleid aangelegde ruimte.

 

- Ook de Verwonderingen van Leo werken goed. Ze compenseren de DIY kast van mijn Pass Kloon.

 

- Goede kabels  werken als een soort van zout en peper in je set. Ik kom wel meestal op Kimber PBJ terug. In mijn ogen klinken ze  net wat dynamischer. Ook de Crystal Piccolo phonokabel is wel erg goed (en ik heb heel veel geprobeerd)

 

- Van de week de LS kabels gestript en de contacten schoongemaakt: eerst met alcohol en daarna met Kontak vloeistof. Zeer hoorbaar en eventuele scherpte verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hetzelfde geldt voor het aandraaien van de schroeven in de LS

 

- En als voorlopig laatste:  deelname aan dit forum om me bij de les te houden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Versterker en phonodude staan op Ikea snijplanken,  dat was het😄

De filters van de Elipson 1404 zijn vernieuwd.

Tegels en een koolstofring Coilon in de set gehad met 0 resultaat.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Mijn tweaks zijn vooral mijn meet gereedschap.

1. De scope om mijn element goed in te stellen en slecht functionerende componenten in mijn set op te sporen.

2. De akoestische panelen achter mijn speakers om de refelkties van de achterwand te dempen. 

3. Een stevig rack om de apparatuur op te plaatsen aangevuld met de Ikea snijplanken om dat dit gewoon mooi staat.

4. een goede luisterstoel om ontspannen in naar muziek te kunnen luisteren.

5. voldoende klutter in de kamer om de demping precies goed te krijgen.

6. internet om mooie versterker ontwerpen te vinden.

7. mijn soldeerbout om die te bouwen.

 

Voor de rest geen gedoe met voetjes onnodig dure kabels en stroom groepen.

Een verandering van een component in de keten of een aanpassing in je akoestiek zet veel meer zoden aan de dijk en het resultaat is ook gelijk blijvend.(tenzij het stuk gaat )

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Je hebt toch wel een scheidingstrafo Peter ?

Een filter,ik werd  door een technicus gewaarschuwd mbt de aarde,die zou door het filter opgeheven worden.

De Lenco l75 zit er nog op.
Verder durf ik er geen apparaten meer op aan te sluiten.
 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Vandaag alle schroeven in de luidsprekers nagelopen en weer op koppel vastgezet 1,5Nm.

Doe dit om het half jaar of zo. Toch is het telkens zo dat ze niet allemaal goed vast zitten. Er zit maar zo 0.2 Nm verschil tussen de schroeven.

Link to comment
Share on other sites

Top 7... kom er niet.

Nr. 1 is... raden maar: gehakt.

Nr. 2 is... trollensnot

Nr 3. is... kurk

Nr. 4 is... klein maar fijn

Nr. 5 is... een goed gehoor

Nr. 6 is... rust

Link to comment
Share on other sites

Ja, die speelt natuurlijk mee, maar dat is zo bij iedereen. En die zakt in de lijst naarmate de set beter is. Ik vergat nog de audiolamp en de audiotegels. Maar die zitten ook lager in lijst. Op 7 dan maar. En eigenlijk zijn wij mensen de beste tweak.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mumsoft said:

Ja, die speelt natuurlijk mee, maar dat is zo bij iedereen. En die zakt in de lijst naarmate de set beter is. Ik vergat nog de audiolamp en de audiotegels. Maar die zitten ook lager in lijst. Op 7 dan maar. En eigenlijk zijn wij mensen de beste tweak.

 

Voor mij staat de akoestiek op de eerste plaats. Wanneer die niet deugd, wordt het niks met de weergave. Ik kan b.v. onmogelijk door een galmbak heen luisteren. Dat krijg je met geen tweak, apparatuur of kabeltje herstelt. Zelfs niet met DSP, al beweren de verkopers van wel.

Link to comment
Share on other sites

Leuk topic Fred :rolleyes:.

 

Volgens mij is er geen volgorde in aan te brengen, omdat het voor mij een optelsom is van de delen..... Maar toch:

 

  1. Audiorack. Volgens mij nu de oudste tweak die ik heb. Toen ik alles uit de (rammel) boekenkast verplaatste naar mijn zelfbouwrack hoorde ik voor het eerst wat versmering inhield. Doordat het er niet meer was zeg maar.
  2. Dit is eigenlijk 1b, maar kan dat niet aanpassen: 2 aparte audiogroepen. Ik had ook aparte AHP zekeringen, maar ben na alle wisselingen in apparatuur het zicht een beetje kwijt waar ze nu nog in zitten....
  3. Twee tegels en de Lamp van Berret
  4. De door Theo van Wermeskerken fors gemodificeerde Philips CD104
  5. Demping en ontkoppeling: Eierdoppen met kogels van Hans (nog één setje staan overigens) en de Verwonderringen van Leo; zakjes Bergkristal onder één tegel waarop weer Verwonderringen en de eindversterker op staat; schuimplastic onder alle kabels; zilverzand in mijn luidsprekerfilters, op zichzelf al een mega verbetering; Isolate-It platenmat
  6. Niet te onderschatten: een passieve voorversterker
  7. Meicord netwerkkabels en Netgear switches voor de streamer
  8. Harmonizers (de kleine), interlinks en luidsprekerkabel van Sonore
  9. Zelfbouw plinth draaitafel
  10. Zelfbouw Open Baffles
  11. Inderdaad, nog vergeten: akoestische aanpassingen door middel van een aantal Akotherm platen

 

Eigenlijk kom ik aan 7 dus gewoon tekort, zelfbouw is toch óók een vorm van tweaken? B)

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Voor mij staat de akoestiek op de eerste plaats. Wanneer die niet deugd, wordt het niks met de weergave. Ik kan b.v. onmogelijk door een galmbak heen luisteren. Dat krijg je met geen tweak, apparatuur of kabeltje herstelt. Zelfs niet met DSP, al beweren de verkopers van wel.

 

Opstelling op 1 met evenveel recht.

"Wanneer die niet deugt", enz....

 

Kortom, het gaat hier eigenlijk over tweaks in dit topic, niet over de peilers van de hobby!

Vanzelfsprekend zijn die in orde.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...