Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 10....


René N.
 Share

Recommended Posts

Nou, ik ben er uit.

De grote Harmonizers blijven.

 

Dat was toch al duidelijk zou je denken na mijn uitspraak, No brainer 😊🎶🎵

 

Niet dus,  dit was nadat ik ze bij Cock had gehoord, zo klaar als een klontje.

Maar hier thuis was het toch even anders,  vol verwachting sloot ik ze aan, maar werd toch niet blij.

Bijna alles werd beter, mooier maar ze waren een stuk scheller. Grrrrr. Wat is dit nou weer?

 

Mijn set is erg transparant en zit soms op het randje, nu kwam dat niet goed omdat de grote Harmonizers dynamischer zijn dan de kleintjes. 

Ik heb met Cock overlegd en legde uit dat ik kleine mooier vond, in mijn geheugen waren ze ook een tikkie sneller. 

Dat laatste kon eigenlijk niet volgens hem. De agressie zou maar zo uit een zwakheid in mijn set kunnen komen, Cock vond mijn Ls kabel verdacht. Dit is verguld koper in katoen, door het laagje zou er een thermokoppel werking kunnen ontstaan, zo minimaal dat je het niet makkelijk meet maar wel hoord.

 

Hmm, ik speel al jaren naar volle tevredenheid met deze kabel. In theorie zou het kunnen. Maar om nu direct alles te veranderen, Ls kabel én Harmonizers, ja, dan is mijn referentie ook foetsie.

 

René N bood aan om zijn kleine Harmonizers mee naar mij te nemen ( en maandag ga ik met de grote naar hem 🤗) ja, dat is natuurlijk top.

Gisteren hebben we ze hier met elkaar vergeleken. 

 

Best raar, in mijn geheugen ( Ik ben ook al 57 🤪😂😂) klonken de vorige  kleine hier beter, nou niet dus, duidelijk kleiner beeld e.d maar wel minder hoog agressie. Wtf 😑, mijn geheugen is dus minder, of ik was teveel onder de indruk of het komt omdat de geleende kleintjes een houten kast hadden. Dit laatste zou volgens Cock geen invloed mogen hebben omdat ze compleet zijn ingegoten.

 

Nou goed, ook René vond het scherp, eigenlijk met en zonder Harmonizers, dit fenomeen heb ik hier vaker als er aan mijn set gerommeld wordt, dan komt er scherpte,  mijn set wil met rust gelaten worden  🤣🤣.

Maar daarbij komt ook nog dat onze sets op dat gebied nogal uit elkaar liggen. René heeft breedbanders en ik vond het daar toen wat aan de tamme kant.

Maar we waren het er wel over eens dat het met de grote hier té werd.

 

Ik had nog 2x 7 meter Audioquest slip 14/ 4 Ls kabel op zolder liggen. 

Met het idéé van Cock in het achterhoofd heb ik dat er tussen gehangen. Nieuw en zo goed als ongebruikte kabel.

 

En ja, nu viel veel op zijn plek. Het hoog werd mooier en ook op klank werd alles natuurlijker. 

Wel werd het platter, ook daar had Cock een verklaring voor, door meer top hoog lijkt het of de ruimtelijkheid toeneemt, maar het is eigenlijk een soort 3e harmonischen vervorming die het vergulde ( thermokoppel werking) teweeg brengt. 

Zijn set is het beste ooit gehoord,  en daarbij technisch zou dit ook kunnen, dus ik geloof Cock daarin.

 

Ik laat nu de boel verder inspelen,  Ls kabel nieuw, Harmonizers en kabel nieuw. 

Maar nu ik eenmaal met de Harmonizers gespeeld heb is er geen weg meer terug. Misschien moet ik nog wat finetunen met deze audioquest ertussen. 

Maar de grote Harmonizers blijven, de potentie is meer dan duidelijk. 

 

 

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Ben benieuwd naar je ervaringen met de andere Ls-kabel. Ik gebruik ook verguld koper als ls-kabel en ik heb vergelijkbare ervaringen toen ik mijn kleine Harmonizers weer eens aansloot. Ik had ze vanwege het gebruik van een andere speaker tijdelijk even niet in gebruik. Zal dus ook maar eens een andere ls-kabel proberen. 

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, audiovorden said:

Ben benieuwd naar je ervaringen met de andere Ls-kabel. Ik gebruik ook verguld koper als ls-kabel en ik heb vergelijkbare ervaringen toen ik mijn kleine Harmonizers weer eens aansloot. Ik had ze vanwege het gebruik van een andere speaker tijdelijk even niet in gebruik. Zal dus ook maar eens een andere ls-kabel proberen. 

Ja, de vergulde doet het super, op dit puntje na. Ook bij andere forumleden heb ik dit gehoord.

Met de 104 cd aangesloten is het geen enkel probleem, maar cd- spelers heb ook een beperkte bandbreedte.

Eigenlijk baal ik er wel van, want de Ls kabel hoort eigenlijk in het totaal met lamp, tegels e.d.

 

Ben benieuwd naar je bevindingen 😊

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Buell said:

Nou goed, ook René vond het scherp, eigenlijk met en zonder Harmonizers, dit fenomeen heb ik hier vaker als er aan mijn set gerommeld wordt, dan komt er scherpte,  mijn set wil met rust gelaten worden  🤣🤣.

 

Misschien is dàt wel het probleem.  Doe eens die oude luidspreker kabel terug en laat die nieuwe Harmonizers eens een weekje spelen.  Nieuwe luidsprekers moeten toch altijd even loskomen? 🙋🏻‍♂️

Link to comment
Share on other sites

On 7/6/2020 at 11:09 PM, Tubejack said:

 

Haalde hij niet 50Khz ?  Is dat niet breedbandig genoeg? 

 

Ok, thanks. Waar heb je dat trouwens vandaan? Hm off-topic, sorry

Link to comment
Share on other sites

Ik heb indertijd, bij de aanschaf van de kleine Harmonizers, van Cock een paar kabeltjes meegekregen. Superdun kopervezel in een katoenen kous. Die heb ik besnot met van dat dunne spul, daar werden ze ook mooi lichtbruin van. Die kabeltjes heb ik (snotver) meegegeven met de Harmonizers toen ik ze verkocht.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

pfft, het is duidelijk geen plug & play met de harmonizers. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Zit er eigenlijk een handleiding bij de harmonizers waar een en ander in staat wat betreft optimaal aansluiten?

Jawel hoor. Alleen vond ik die scherpte bij Fred altíjd al aanwezig, zie het verslag bij hem: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Fred 17-9-2019.htm

 

Maar met de andere kabel was het zo goed als weg. We, nee Fred dus B), heeft heel veel gewisselden en we hebben veel korte stukjes geluisterd. Ik denk dat als Fred deze kabel eraan laat liggen en er een tijdje rustig naar gaat luisteren dat het zeker goed gaat komen. Ook doordat déze kabel nog ingespeeld moet worden. Ik denk dus dat Cock gelijk heeft met die vergulde kabel, ik heb hetzelfde bij anderen ook al eerder gehoord, die scherpte. Trouwens, deze grote Harmonizers waren ook "koud uit de doos", dus dat gaat óók nog bijtrekken.

 

Resumé: als je set een beetje op orde is (sorry Fred :biggrin: :biggrin: :biggrin:) kán het haast niet anders dan een grote verbetering zijn. Ook Marc lijkt trouwens een uitzondering te zijn....

 

Ik begrijp Fred trouwens wel: in het begin werd ik wederom overvallen (net als bij de luistersessie vorig jaar) door de enorme ruimtelijkheid en die opnameruimtes die je gewoon kon uittekenen. Maar dat ligt dan aan die 3e harmonischen.....

 

Ik ben natuurlijk héél nieuwsgierig wat ze volgende week hier bij mij gaan doen.... B).

 

Zo, nu eerst weer een muziekje :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Dan wel eerst inspelen hè. Dus dat wordt op zijn vroegst over twee weken. En inspelen: niemand heeft me ooit kunnen uitleggen hoe dat werkt. Ik heb daar mijn eigen gedachten over. Ik ben hier misschien een uitzondering, maar mijn set is dat ook.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

 

Misschien is dàt wel het probleem.  Doe eens die oude luidspreker kabel terug en laat die nieuwe Harmonizers eens een weekje spelen.  Nieuwe luidsprekers moeten toch altijd even loskomen? 🙋🏻‍♂️

 

Fred nog even over nagedacht en verder voor je uitgezocht. Een andere luidspreker kabel lijkt me een goed idee. Koop een dunne OFC luidspreker kabel 1...hooguit 1,5mm2 is al dik genoeg voor een 20watt versterker. Niet dikker nemen.   Wat je ook kunt proberen bij je AUDIOQUESTSLIP 14/4 DB kabel slechts 2 aders gebruiken en niet gaan bi-wirren mocht dat kunnen.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Dan wel eerst inspelen hè. Dus dat wordt op zijn vroegst over twee weken. En inspelen: niemand heeft me ooit kunnen uitleggen hoe dat werkt.

 

Toch heb je dat een aantal keer gedaan,  "inspelen" gebeurt overal. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mumsoft said:

Ik heb indertijd, bij de aanschaf van de kleine Harmonizers, van Cock een paar kabeltjes meegekregen. Superdun kopervezel in een katoenen kous. Die heb ik besnot met van dat dunne spul, daar werden ze ook mooi lichtbruin van. Die kabeltjes heb ik (snotver) meegegeven met de Harmonizers toen ik ze verkocht.


Daar was ik dan ook heel blij mee Marc 😀  Overigens vind ik die kleine Harmonizers helemaal niet scherp klinken. Vuile contacten klinken scherp. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Jawel hoor. Alleen vond ik die scherpte bij Fred altíjd al aanwezig, zie het verslag bij hem: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Fred 17-9-2019.htm

 

Maar met de andere kabel was het zo goed als weg. We, nee Fred dus B), heeft heel veel gewisselden en we hebben veel korte stukjes geluisterd. Ik denk dat als Fred deze kabel eraan laat liggen en er een tijdje rustig naar gaat luisteren dat het zeker goed gaat komen. Ook doordat déze kabel nog ingespeeld moet worden. Ik denk dus dat Cock gelijk heeft met die vergulde kabel, ik heb hetzelfde bij anderen ook al eerder gehoord, die scherpte. Trouwens, deze grote Harmonizers waren ook "koud uit de doos", dus dat gaat óók nog bijtrekken.

 

Resumé: als je set een beetje op orde is (sorry Fred :biggrin: :biggrin: :biggrin:) kán het haast niet anders dan een grote verbetering zijn. Ook Marc lijkt trouwens een uitzondering te zijn....

 

Ik begrijp Fred trouwens wel: in het begin werd ik wederom overvallen (net als bij de luistersessie vorig jaar) door de enorme ruimtelijkheid en die opnameruimtes die je gewoon kon uittekenen. Maar dat ligt dan aan die 3e harmonischen.....

 

Ik ben natuurlijk héél nieuwsgierig wat ze volgende week hier bij mij gaan doen.... B).

 

Zo, nu eerst weer een muziekje :rolleyes:

Ha ha, 😜nou ik ervaar mijn set echt als op orde, maar door het gewissel gisteren en eergisteren scherper dan normaal. Wellicht komt het door de derde harmonischen dat het zo ruimtelijk is. Echter met beschreven "'probleem"' als gevolg.

Aan de harmonizer ligt het in ieder geval niet, alles is verbetert, behalve bij bepaalde nummers het top hoog en dan nog alleen bij streaming.

 

Maar ook wel eens leuk om de boel eens kritisch na te lopen.

Dus to be continued

Link to comment
Share on other sites

Je hebt toch geen MIT of Transparent in je set zitten Fred. Als je daaraan komt klinkt de set inderdaad een tijdlang scherper. 
 

hoe groot zijn nu die grote Harmonizers?  Ik wil wel eens weten of ze op mijn LS passen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Buell said:

Ha ha, 😜nou ik ervaar mijn set echt als op orde, maar door het gewissel gisteren en eergisteren scherper dan normaal. Wellicht komt het door de derde harmonischen dat het zo ruimtelijk is.

 

Ik bedoelde ook vóórdat de nieuwe kabel eraan hing hé.... B). Ná die wisseling werd het er een stuk rustiger door :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag een paar genoeglijke uurtjes doorgebracht bij Cock.
Uiteraard mono en stereo lp's gedraait.

Tja, Het klinkt allemaal echt ,alsof de muzikanten in de kamer staan.

Stonehenge  Bob Dylan  Vera Linn en nog meer.
Op de set van Cock hoor je pas wat een prachtige stemmen ze hebben,de muziek klinkt al even mooi.
Een dt met een zwevend plateau, je haalt de lp eraf en het komt een beetje omhoog en vice versa, schitterend gebouwd.
Een mono set van begin tot het eind wat ik al dacht.

Ik heb nog een Pope kooldraadlamp geruild tegen 4 mooie buisjes voor de phonodude, 2x Jan Philips 6922 en 2x 6h23n uit Rusland militaire de echte met het nummer in de buis.  Morgen eens luisteren wat ze brengen.

Cock heeft ze in phonoversterker dus dat zit wel goed.

Voorwaar een goede ruil😍 voor mij dan toch.

Bedankt weer Cock.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Ik bedoelde ook vóórdat de nieuwe kabel eraan hing hé.... B). Ná die wisseling werd het er een stuk rustiger door :rolleyes:

😉 vanavond ga ik met twee audiovrienden,die mijn set Ook goed kennen, luisteren. Ben zelf ook wel benieuwd of het nog beter is geworden, na 24 uur continu gespeeld te hebben.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Buell said:

😉 vanavond ga ik met twee audiovrienden,die mijn set Ook goed kennen, luisteren. Ben zelf ook wel benieuwd of het nog beter is geworden, na 24 uur continu gespeeld te hebben.

 

Ik ben benieuwd wat ze er van gaan vinden. Veel plezier weer!

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zelf van die kleine Harmonizers overtuigd. Maar ja gezien mijn leeftijd ben ik al blij dat ik boven 10 KHz hoor. In die zin is het me toch niet duidelijk wat die Harmonizer doet. Op een of andere manier vullen ze iets aan wat het geheel muzikaler maakt. Het hoorbare effect moet toch wel beneden de 15 KHz zitten. Sterker nog al die mono opnamen moeten daar al beneden zitten. Die bandrecorders gingen indertijd toch niet veel verder?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nu in het bezit van de Harmonizers XL en had hiervoor de kleinere versie en daarvoor nog een set zonder kast met een stukje gamma draad, dus ik weet uit eigen ervaring wel wat het kan doen in je set. Door juist het toevoegen van de Harmonizers groot of klein wordt het hoog juist minder scherp, je krijgt juist een voller en dikker hoog hoe gek dat ook klinkt maar zeker niet scherper.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kraus vonBentinck said:

pfft, het is duidelijk geen plug & play met de harmonizers. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Zit er eigenlijk een handleiding bij de harmonizers waar een en ander in staat wat betreft optimaal aansluiten?

Het is duidelijk wel plug & play je hoort direct wat het doet, zonder in te spelen. 

Link to comment
Share on other sites

De meeste mensen die ik ken zijn net als ik zeer tevreden over de Harmonizers. Maar het zou kunnen dat ze een fout blootleggen bij Fred. Lijkt me lastig te vinden maar laten we hopen dat het met de LS kabel nu is opgelost.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:


Daar was ik dan ook heel blij mee Marc 😀  Overigens vind ik die kleine Harmonizers helemaal niet scherp klinken. Vuile contacten klinken scherp. 

 

Juist. Ik was al bijna vergeten aan wie ik ze had overgedaan. Die Harmonizers klinken trouwens haast helemaal niet, ik heb ze wel eens beluisterd met de speakers uit, dan komt er een beetje gelispel uit. Harmonizers sluit je parallel aan aan de luidsprekers, handleiding is niet nodig. En of die grotere het hier beter doen, we gaan het zien, eh, horen. TJ zegt dat mijn versterker tot 50.000 Hz gaat, maar waar die dat vandaan haalt? Vol verwachting klopt mijn hart. Jammer genoeg is het geen Sinterklaas meer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...