Jump to content

Twijfels over internetsnelheid


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb vragen over mijn internetsnelheid.
Conform mijn Ziggo-contract zou ik snelheden van download 250Mbits/s &  upload 25 Mbits/s moeten hebben.
Met diverse Speedtestentools van internet kom ik op  nog geen 10 download en nog geen 1 Uploads.
M.b.t. tot mijn ervaringen met surfen op internet, dat gaat sinds ik een nieuwe snelle router en computer heb,
sinds een paar dagen, zeer stabiel en snel. 
Conform Windows Configuratiescherm Netwerkverbindingen draai ik op 5GHZ en zie ik staan Wifi-status 866 Mbps.

Ik weet niet in hoeverre deze speedtesten betrouwbaar zijn maar ik wil weten, of ik inderdaad de gecontracteerde snelheden
van Ziggo, ook daadwerkelijk heb.
En in hoeverre zou de Ziggo-Modem in de meterkast (deze is al aantal jaartjes oud) de beperkende factor kunnen zijn.

Configuratie: Meterkast/Modem Ziggo --> via ethernetkabel naar huiskamer op de Fritzbox-router (nieuw) hierop via Wifi
mijn nieuwe Laptop Lenovo met Intelcore i5 (10th gen.) 16G intern geheugen.

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Waarschijnlijk WiFi probleem, daar hebben meer mensen last van. Zet het Wifi uit op je laptop en sluit hem een UTP kabel aan op je Fritzbox en test nog een keer de snelheid. Als het goed is haal je nu de snelheid wel. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik woon niet zo ver van  Vanzomering en je hoort mij ook wel eens klagen 😀 En als je een moderner modem neemt, krijg je dan ook een beter wifi signaal.  Dus ik volg dit topic van harte.

 

Ben trouwens benieuwd waar VanZomering nu zijn inkopen doet, nu de Hifiwinkel weg is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wij hebben hier 200 Mbps up en down (KPN glasvezel). Op de PC die rechtstreeks aan het modem hangt, halen we dat ook. Up zelfs een stuk hoger.

Via een switch en een Wifi accespoint kom ik aan 70 down en 90 up. Dit terwijl mijn muziek via Qobuz speelt. Wanneer dat niet speelt haal ik 100/100. en met de vast aangesloten PC op een tweede switch ook. Met cat 5e kabels.

 

Aandachtspuntjes:

- Alles wat aan staat verbruikt data dus ook een internetradio of een smart TV.

- Via Wifi ben je afhankelijk van storingen van andere gebruikers. Je kanaal optimaal instellen helpt vaak.

- Oude modems en routers komen niet boven de 54 Mbps.

- wanneer er een fout in een netwerkkabel zit, kan deze via twe draden maar 10 Mbps doorlaten.

- Kijk ook eens of jouw buren al dan niet perongeluk aftappen. Dat gebeurt b.v., wanneer ze met de telefoon of tablet met jouw Wifi netwerk verbonden zijn/ Ooit ingesteld terwijl ze op bezoek waren, maar nu misschien sterker is dan hun huidige Wifi. Ik had dit ook met de buren. Even een ander wachtwoord kiezen, en het is afgelopen. Iedereen die dan bij jouw komt moet dan wél Wifi opnieuw instellen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Speedtesten gebruikt van Ziggo, KPN, T-mobile en XS4-ALL
Downloadsnelheid bij alle ca. 9 Mbits/sec.   Via kabel of Wifi nauwelijks onderscheid in snelheid.
Met mobiele telefoon via zelfde Wifi-Netwerk ca. 15 Mbits/sec.

 

Ik kan me niet voorstellen dat de router Fritzbox 4040 (gloednieuw) en computer (goednieuw) de beperkende factuur is.
Ook vreemd dat de mobieltje via zelfde Wifi, sneller is als mijn computer.

Ook de 2e Laptop van mijn vrouw geeft vergelijkbare speedtest-resultaten als mijn computer

Link to comment
Share on other sites

Dan zou ik Ziggo bellen en vragen of iemand eens komt meten en uitleggen wat er aan de hand is. Je betaald volgens afspraak, dan moet Ziggo ook volgens afspraak leveren. Dat het soms iets minder is (10 20%), dat kan, maar geen factor 25.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Probleem bij Ziggo is dat je de kabel deelt met je buurt.

Bij glasvezel heb je een eigen kabel direct aangesloten op het net.

Bij Ziggo heb je een wijkcentrum waar een bepaalde hoeveelheid aan data beschikbaar is. 

Daar zit overlap in, je krijgt geen gereserveerde bandbreedte.

Je snelheid is dus afhankelijk van de drukte op het wijkcentrum.

Wat Hans zegt klopt dus niet, je hebt geen recht op een bepaalde bandbreedte.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VANZOMERENG said:

Ik kan me niet voorstellen dat de router Fritzbox 4040 (gloednieuw) en computer (goednieuw) de beperkende factuur is.

 

Gloednieuw zeg je. Dat is "verdacht" 🤔 Standaard heb je geen Fritzbox nodig achter een Ziggo modem.

Wie heeft het aangelegd? en waarom is dat zo? Staat het Ziggo modem soms in "bridge mode"?  

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels wat vorderingen gemaakt,
Ik heb ingelogd op de router Fritzbox 4040 en hier stonden de maximale snelheden gelimiteerd op:
# Download: 32 Mbits/sec
# Upload: 2 Mbits/sec
waarvoor dit is mag joost weten maar zelf ff op 250 en 25 gedaan

Opnieuw speedtest gedaan en nu kom ik draadloos op 90 Mbits/sec download en 23 Mbits/sec. upload.

Weliswaar nu een ander issue, dat bedraad internetten niet goed gaat, wel via Wifi.... maar dit is een andere discussie.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 

Gloednieuw zeg je. Dat is "verdacht" 🤔 Standaard heb je geen Fritzbox nodig achter een Ziggo modem.

Wie heeft het aangelegd? en waarom is dat zo? Staat het Ziggo modem soms in "bridge mode"?  

Modem staat in de meterkast en vanuit daar is er 1 ethernetkabel getrokken naar de woonkamer.
Op de kabel in de woonkamer is de Router aangesloten en hierop zijn aangesloten:
# bedraad de NAS

# bedraad de Streamer

# via Wifi , 3 tal mobieltjes

# via Wifi, 2 Laptops

Dit werkt (afgezien van de geboden snelheid)  toch allemaal zeer vlot en stabiel.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, VANZOMERENG said:

Inmiddels wat vorderingen gemaakt,
Ik heb ingelogd op de router Fritzbox 4040 en hier stonden de maximale snelheden gelimiteerd op:
# Download: 32 Mbits/sec
# Upload: 2 Mbits/sec
waarvoor dit is mag joost weten maar zelf ff op 250 en 25 gedaan

Opnieuw speedtest gedaan en nu kom ik draadloos op 90 Mbits/sec download en 23 Mbits/sec. upload.

Weliswaar nu een ander issue, dat bedraad internetten niet goed gaat, wel via Wifi.... maar dit is een andere discussie.

 

Hoi Gerrit?  🙋‍♂️

 

Ik werk nu zo' n 40 jaar met computer apparatuur. Veel is tegenwoordig "plug and play" en gaat meestal goed.

Maar owee, als je een ietsje afwijkende configuratie hebt. Dat heeft me al heel wat uurtjes gekost.

Gelukkig staan (uitgebreide) handleidingen gewoon op het WWW.

 

AVM modems/routers zijn over het algemeen makkelijk in te stellen. 

Zie ook https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-4020-4040.pdf

Bij Downstream en Upstream kiest u voor de maximaal in te voeren waarde van 1000000.

 

Sluit een PC of laptop rechtstreeks aan op de ethernet kabel die naar de woonkamer gaat. Haal je dan wel de snelheid?van Ziggo?  250Mb/sec down?

Welk IP-adres krijg je dan? En welk IP-adres met WiFi? en heb je de WiFi op het Ziggo modem uitgezet?

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heeft ff geduurd, i.v.m. vakantie.

 

Mijn Fritz-router er tussen uit gehaald en de Ziggo-modem/router die al jaren in de meterkast staat, voor het eerst goed bekeken.
Mijn PC direct bedraad op de Ziggo-modem/router aangesloten en nu lukt internet wel, met volgens de speedtest ca. 84 Mbps. downloadsnelheid.
Nog steeds niet de gecontracteerde 250 Mbps zoals wenselijk !
 

Ik trof op de Ziggo-modem/router, een sticker met een password voor Wifi aan en heb nu mijn PC via Wifi maar eens direct met de Ziggo-modem/router  verbonden
en verrek ondanks dat de Ziggo-modem/router, wat verder van mijn PC verwijderd is en nog met een tussenmuur, haal ik ca. 253 Mbps. downloadsnelheid.

 

Zover ik kan zien, is de ethernetkabel die van de meterkast naar de woonkamer is getrokken (sinds 16 jaar geleden) een nogal brak en goedkoop gevalletje.
T.z.t. kan ik hier wel wat aan (laten) doen maar vooralsnog kan ik me draadloos goed redden.
 

Ik heb de Fritz-router weer terug bedraad in het netwerk hangen om de NAS en streamer  aan te kunnen sluiten.(hebben geen WiFi)
M.b.t. de NAS is de internetsnelheid niet zo relevant, omdat ik deze alleen voor updates/installaties van NAS-software/firmware wordt gebruikt
en m.b.t. de streamer,  internet alleen voor internetradio's wordt gebruikt.

Overige PC's en mobieltjes verlopen nu via de Wifi direct verbonden op de  Ziggo-modem/router

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het kan zijn, dat de ethernet poort op het Ziggo modem op 100Mb staat.  Hetzelfde kan ook bij de laptop kan die wel 1Gbit aan? Verder helpt een brakke UTP kabel ook niet, dat moet minimaal CAT5E zijn voor snelheden hoger dan 100Mbit/sec Omdat je met WiFi wel > 250Mbit haalt is er volgens mij niks mis met Ziggo 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/24/2020 at 10:07 PM, VANZOMERENG said:

Heeft ff geduurd, i.v.m. vakantie.

 

Mijn Fritz-router er tussen uit gehaald en de Ziggo-modem/router die al jaren in de meterkast staat, voor het eerst goed bekeken.
Mijn PC direct bedraad op de Ziggo-modem/router aangesloten en nu lukt internet wel, met volgens de speedtest ca. 84 Mbps. downloadsnelheid.
Nog steeds niet de gecontracteerde 250 Mbps zoals wenselijk !
 

Ik trof op de Ziggo-modem/router, een sticker met een password voor Wifi aan en heb nu mijn PC via Wifi maar eens direct met de Ziggo-modem/router  verbonden
en verrek ondanks dat de Ziggo-modem/router, wat verder van mijn PC verwijderd is en nog met een tussenmuur, haal ik ca. 253 Mbps. downloadsnelheid.

 

Zover ik kan zien, is de ethernetkabel die van de meterkast naar de woonkamer is getrokken (sinds 16 jaar geleden) een nogal brak en goedkoop gevalletje.
T.z.t. kan ik hier wel wat aan (laten) doen maar vooralsnog kan ik me draadloos goed redden.
 

Ik heb de Fritz-router weer terug bedraad in het netwerk hangen om de NAS en streamer  aan te kunnen sluiten.(hebben geen WiFi)
M.b.t. de NAS is de internetsnelheid niet zo relevant, omdat ik deze alleen voor updates/installaties van NAS-software/firmware wordt gebruikt
en m.b.t. de streamer,  internet alleen voor internetradio's wordt gebruikt.

Overige PC's en mobieltjes verlopen nu via de Wifi direct verbonden op de  Ziggo-modem/router

 

 

 

Probeer het eens met deze speedtest.

https://www.speedtest.net/nl

Deze werkt nauwkeuriger en is onafhankelijk dan de  speedtest van providers.

 

Daarnaast bedenk wel dat je met Ziggo wel afhankelijk bent van de andere bewoners in je wijk.

Jullie zitten allemaal op dezelfde kabel aangesloten, en Ziggo maakt daarbij gebruik van overboeking van gemiddeld 20/1.

Als er veel mensen in jou wijk Ziggo hebben en veel downloaden/uploaden, kan het zijn dat daardoor jou internet snelheid daar onder te leiden heeft.

Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar het kan.

 

En contractueel is die 250Mb altijd aangegeven als de max haalbare snelheid, en geen gegarandeerde snelheid.

 

On 6/7/2020 at 7:08 PM, Hans van Liempd said:

Wij hebben hier 200 Mbps up en down (KPN glasvezel). Op de PC die rechtstreeks aan het modem hangt, halen we dat ook. Up zelfs een stuk hoger.

Via een switch en een Wifi accespoint kom ik aan 70 down en 90 up. Dit terwijl mijn muziek via Qobuz speelt. Wanneer dat niet speelt haal ik 100/100. en met de vast aangesloten PC op een tweede switch ook. Met cat 5e kabels.

 

Aandachtspuntjes:

- Alles wat aan staat verbruikt data dus ook een internetradio of een smart TV.

- Via Wifi ben je afhankelijk van storingen van andere gebruikers. Je kanaal optimaal instellen helpt vaak.

- Oude modems en routers komen niet boven de 54 Mbps.

- wanneer er een fout in een netwerkkabel zit, kan deze via twe draden maar 10 Mbps doorlaten.

- Kijk ook eens of jouw buren al dan niet perongeluk aftappen. Dat gebeurt b.v., wanneer ze met de telefoon of tablet met jouw Wifi netwerk verbonden zijn/ Ooit ingesteld terwijl ze op bezoek waren, maar nu misschien sterker is dan hun huidige Wifi. Ik had dit ook met de buren. Even een ander wachtwoord kiezen, en het is afgelopen. Iedereen die dan bij jouw komt moet dan wél Wifi opnieuw instellen.

 

 

 

 

- Alles wat aan staat verbruikt inderdaad data, maar zolang ze niet aan het downloaden of uploaden zijn zit dat in de Kb/s, en is daardoor grotendeels verwaarloosbaar.

- Je kanaal optimaliseren helpt inderdaad, test dan wel welke kanalen er in jou huis (op meerdere plekken testen) weinig tot niet gebruikt worden, en kies dan de juiste.

- Een fout in een netwerk kabel zal of geen verbinding geven of max 10/100Mb afhankelijk welke draden fout zijn, 10/100Mb gebruik 2 aderparen, 1Gb gebruikt 4 aderparen.

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2020 at 9:17 PM, kappa7 said:

Probleem bij Ziggo is dat je de kabel deelt met je buurt.

Bij glasvezel heb je een eigen kabel direct aangesloten op het net.

Bij Ziggo heb je een wijkcentrum waar een bepaalde hoeveelheid aan data beschikbaar is. 

Daar zit overlap in, je krijgt geen gereserveerde bandbreedte.

Je snelheid is dus afhankelijk van de drukte op het wijkcentrum.

Wat Hans zegt klopt dus niet, je hebt geen recht op een bepaalde bandbreedte.

 

Bij glasvezel is dat ook, alleen deel je die bandbreedte vanaf de dslam. vanaf je huis tot aan de dslam is inderdaad dedicated.

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2020 at 9:17 PM, kappa7 said:

Probleem bij Ziggo is dat je de kabel deelt met je buurt.

Bij glasvezel heb je een eigen kabel direct aangesloten op het net.

Bij Ziggo heb je een wijkcentrum waar een bepaalde hoeveelheid aan data beschikbaar is. 

Daar zit overlap in, je krijgt geen gereserveerde bandbreedte.

Je snelheid is dus afhankelijk van de drukte op het wijkcentrum.

Wat Hans zegt klopt dus niet, je hebt geen recht op een bepaalde bandbreedte.

Klopt. Geen garantie, maar wanneer het nooit gehaald wordt kun je de provider wél vragen er iets aan te doen. Ik betaal extra voor 200 Mbps, en wanneer ik nooit meer dan 50 krijg, klopt er iets niet.

Link to comment
Share on other sites

Kan je vragen maar dan moeten wel veel mensen uit de buurt gaan klagen.

Voor een enkeling in de wijk wordt het wijkcentrum niet uitgebreid.

En 50 MB is echt wel veel.

ik vraag me af waar je zulke snelheden voor nodig hebt.

Voor beeld is het in elk geval meer dan genoeg.

Echte snelheids-winst krijg je eigenlijk pas bij het verlagen van de latency en die is standaard bij ziggo vrij hoog.

Bij KPN glas wordt standaard de latency verlaagd als je een sneller abonnement neemt.

Anders zouden veel mensen het verschil tussen 50 en 200 MB niet eens merken.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

En 50 MB is echt wel veel.

 

Werkt prima, de upload had wel wat sneller gemogen.

Maar goed, er zijn mensen die het minder hebben.  

 

Download: 40.12 Mbit/s

Upload: 4.78 Mbit/s

PING tubejack.nl (104.18.51.233): 56 data bytes

64 bytes from 104.18.51.233: icmp_seq=0 ttl=59 time=8.305 ms

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

Kan je vragen maar dan moeten wel veel mensen uit de buurt gaan klagen.

Voor een enkeling in de wijk wordt het wijkcentrum niet uitgebreid.

En 50 MB is echt wel veel.

ik vraag me af waar je zulke snelheden voor nodig hebt.

Voor beeld is het in elk geval meer dan genoeg.

Echte snelheids-winst krijg je eigenlijk pas bij het verlagen van de latency en die is standaard bij ziggo vrij hoog.

Bij KPN glas wordt standaard de latency verlaagd als je een sneller abonnement neemt.

Anders zouden veel mensen het verschil tussen 50 en 200 MB niet eens merken.

 

Ik had 100 Mbps en betaalde daar € 10,- per maand voor. KPN had een aanbieding waarbij 200 Mbps ook € 10,- was. Ik heb gebeld en kon zonder iets in te leveren voor hetzelfde geld overstappen op dat abonnement.

Link to comment
Share on other sites

ik neem aan dat dit zonder televisie en telefoon is.

€10,- per maand is wel heel goedkoop.

Ik zit op ongeveer €50 permaand voor 50 Mb en dat haal ik hier op glas zonder problemen.

Voor €10 is 20Mb al heel netjes en wordt er gewoon zwaar gebruik gemaakt van overboeking.

Is voor gewoon thuis gebruik nog steeds voldoende.

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, kappa7 said:

ik neem aan dat dit zonder televisie en telefoon is.

€10,- per maand is wel heel goedkoop.

Ik zit op ongeveer €50 permaand voor 50 Mb en dat haal ik hier op glas zonder problemen.

Voor €10 is 20Mb al heel netjes en wordt er gewoon zwaar gebruik gemaakt van overboeking.

Is voor gewoon thuis gebruik nog steeds voldoende.

 

Meerprijs hé.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, kappa7 said:

ik neem aan dat dit zonder televisie en telefoon is.

€10,- per maand is wel heel goedkoop.

Ik zit op ongeveer €50 permaand voor 50 Mb en dat haal ik hier op glas zonder problemen.

Voor €10 is 20Mb al heel netjes en wordt er gewoon zwaar gebruik gemaakt van overboeking.

Is voor gewoon thuis gebruik nog steeds voldoende.

 

 

Dit kan ook met Combi abonnementen.

Ditzelfde is namelijk ook met DSL mogelijk, daar kun je ook van 100Mb naar 200Mb door het 2e aderpaar te gebruiken wat er vanaf KPN binnen komt.

De kosten hiervoor zijn inderdaad 10 Euro bij KPN.

Mogelijk heb je hiervoor een nieuw modem nodig die 2 DSL ingangen heeft.

 

Maar zoals Kappa al zegt, heb je het nodig?

In de begindagen van DSL en kabel internet was meer inderdaad beter, een verschil tussen een 1Mb DSL en 8Mb DSL was echt merkbaar.

Maar dat is nu niet meer zo met de huidige snelheden.

Tot Aug/Sept 2019 had ik nog een 10Mb DSL verbinding, en dat was voor mij genoeg.

Soms moest ik wel wat langer wachten op een download, maar dat maakte niet uit, ik kon gewoon blijven internetten ernaast, of Netflix kijken (HD).

Vanwege een prijsverhoging ben ik toen overgestapt naar een ander aanbieder, en heb en haal nu ~70Mb, dat was het goedkoopste abonnement van de aanbieder.

Nodig heb ik het niet, merk ik verschil, neuh, alleen met updates downloaden van programma's en games die ik speel, die komen nu wat sneller binnen.

Verder merk ik helemaal geen verschil.

 

Een lage latency is voor thuis gebruik vooral belangrijk voor mensen die bv. intensief op hoog niveau gamen, of ander zaken waarbij een lage latency belangrijk is.

Meer bandbreedte is vooral belangrijk voor mensen die veel downloaden (bv. illegaal films downloaden van newsservers) (tip, ga hiervoor NIET naar Ziggo, dramatische trage bandbreedte, al jaren)

Voor streamen van muziek of films, zelfs met films in 4K, met wat internetten ernaast en gelijktijdig is max 25Mb download eigenlijk wel genoeg.

Zelfs in een huishouden waar meerdere streams van 4K gelijkertijd bekeken worden hoef je over het algemeen niet verder te kijken dan 50Mb, want compressie van 4K.

Daarnaast, je kan wel een mooie snelle verbinding hebben, maar als de andere kant, bv een server waarvan je download bepaalde regels heeft met betrekking tot aantal downloaders en snelheidbeperkingen heb je er op dat moment nog niet veel aan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...