Jump to content

Airco


carl
 Share

Recommended Posts

Op zich woon ik best koel in een bos. Maar mijn luisterzolder wordt toch wel wat warm ondanks het feit, dat het dak nagenoeg nieuwbouwnorm is geïsoleerd en ik de gordijnen altijd dicht houd. Dus ik zit te denken aan iets van een airco voor een kamer van rond de 70 vierkante meter. Liefst compact, energievriendelijk en geruisloos.

 

Heeft iemand ervaring?

 

Link to comment
Share on other sites

De ventilator ik heb is wel zowat geruisloos maar niet klein. Heeft vier standen, meestal is de laagste stand al voldoende. Binnenkort slaat het weer om gelukkig. En een Chinese waaier voldoet vaak ook.

Link to comment
Share on other sites

Een ventilator koelt niet, maar beweegt alleen de lucht Marc. Ik zou het lieft ook koelen met een compacte unit. Maar je hebt wel gelijk want morgen ga ik lekker luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Eh, een ventilator koelt wel degelijk, maar plaatselijk, nl jouw lijf, en daar gaat het toch om? En een airco, zoals in veel zuidelijke landen gebruikelijk is, koelt de ruimte, maar dat kost vast veel meer energie. Als je daar op straat loopt krijg je bij elk huis een berg droge warmte uitgestrooid, terwijl het al zo warm is. M.i. verplaatsen al die oplossingen de warmte en kosten ze energie en leveren dus warmte.

Link to comment
Share on other sites

Ik woon in Indonesië, en het is hier nooit kouder dan 30 graden (in de nacht altijd +25). Als je het wilt volhouden dan kan je hier dus niet zonder Airco. Maar hoe je daarmee omgaat is een ander verhaal. Veel andere buitenlanders zetten hem de hele dag op 16-19 graden. Ze zijn dus continue ziek. De overgang van de hitte buiten en de koude binnen zorgen daarvoor. In principe hebben we de Airco overdag niet aan. Behalve als ik muziek luister. Met een buizenversterker in een relatief kleine kamer is het al snel +35 graden. Dat is niet fijn luisteren. Alleen zorgen wij ervoor dat onze Airco nooit kouder staat als 27 graden. Dan is het gewoon lekker, niet ijzig koud en erg aangenaam.

Als je een Airco koopt voor 70m2 dan heb je wel een stevige nodig. Ga uit van een  Airco met een buitenunit (single-split). Dan hoor je binnen nauwelijks iets.  

70m2 is wel een hele grote ruimte, klopt dit? Of bedoel je 70m3? Je hebt 30 tot 50 watt koelvermogen nodig per m3. Dus 70m2 oppervlak *2.5 meter hoogte is 175*30 = een unit van minstens 5kW... Lijkt mij erg heftig. Hier gebruiken we in een slaapkamer een 0,5 kW unit, een iets grotere slaapkamer 1 kW en in de woonkamer (ongeveer 45m2) een 1,5 kW unit...Natuurlijk wordt het geen 16-19 graden binnen daarmee, maar het is wel aangenaam in vergelijk met de omgevingstemperatuur. Maar jullie zijn kouder gewend dus je zal een grotere unit moeten kopen. Wat ook betekend extra kosten voor de aansluiting. Als ik even rondkijk dan kost een grote unit (5 kW) rond de 1600 euro ex installatie. Dat kost ook al snel tussen de 500 en 700 euro (hier inbegrepen in de prijs!). Stroomverbruik is dan ongeveer 280 kW per jaar, dus dat valt op zich nog wel mee (alleen voor koelen). Hier even een voorbeeld: https://www.klimate.nl/mitsubishi-srk-src-50zs-w-wandmodel-singlesplit.html

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben al meer dan 20 jaar airco en daar veel meer plezier van dan van de kachel. De winters stellen steeds minder voor en de zomers worden veel heter met langere perioden waarin het onaangenaam warm is. Heerlijk om dan toch gewoon onder je dekbedje te kunnen blijven slapen.

Een compacte airco is een onding, daar heb je echt helemaal niks aan. Geringe capaciteit, lawaaiig en rare afvoerslangen. Een split unit is geruisloos en staat ook nooit in de weg. Inderdaad is het wel de bedoeling dat je er een beetje verstandig mee omgaat en niet tijdens warme dagen een ijskast van de kamer maakt.

In de slaapkamer staat bij ons de airco van ongeveer april/mei tot oktober 24/7 aan (houdt de lucht ook schoon), in de huiskamer verwarmt of koelt de airco alleen wanneer dat nodig is. De laatste jaren is een airco stukken milieuvriendelijker geworden en behoeven er geen logboeken meer te worden bijgehouden van het koelmiddel. Het stroomverbruik valt nogal mee en in ons geval betekent het ook dat we nauwelijks gas gebruiken (koken en warm water <500m3 p.j.).

(Terzijde: er sterven weinig mensen specifiek als gevolg van kou terwijl warmte duizenden slachtoffers maakt en is koude veel gemakkelijker te bestrijden dan warmte)

Link to comment
Share on other sites

Mooie opmerking, er sterven inderdaad veel meer mensen aan de gevolgen van warmte als die van koude. Wij zien dat om ons heen. Het klimaat is hier best heftig en je moet er echt aan wennen. Zeker als je hier leeft en niet continue aan het zwembad ligt zoals vakantiegangers vaak doen. De airco maakt het zeker na een drukke dag met veel buiten heerlijk dragelijk in ons huisje. 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben me ook aan het oriënteren op airconditioning voor het hele huis.

In mijn rijtjeshuis kan ik 1 buiten unit plaatsen dus in mijn geval wordt het een multi split unit.

Ik vind het belangrijk dat het vooral een stil systeem is en dan kom je voornamelijk bij de A merken uit.

Denk dan aan Daikin en Mitsubishi heavy.

Ik zelf kijk naar het laatste met een 5KW buiten unit en in de woonkamer een 3.5KW unit.

Op de slaapkamer en op zolder komt dan een 2KW unit.

Ik ga er dan vanuit dat er max 2 ruimtes tegelijk gekoeld of verwamt word.

Hiermee verwacht ik veel comfort terug te krijgen en ook nog wat gas te besparen.

Een airco is namelijk een warmte pomp en heeft een rendement van ongeveer 400% wat weer een mooie besparing is.

Het aanleggen is niet goedkoop en voor een dergelijke systemen mag je al wel snel €4000-rekenen zonder installatie kosten.

Neem je een systeem met voor elke split unit een buiten unit dan kan het wel goedkoper.

En kan je het natuurlijk ook een beetje spreiden.

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig is de ruimte 60/70 kuub. Ik ga wel eens even goed jullie info lezen. Ik heb eigenlijk maar een plek waar ik die buiten unit een beetje onzichtbaar kwijt kan en dat is op een dakkapel. Marc heeft eigenlijk ook wel een stevig verhaal met zijn ventilator.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Gelukkig is de ruimte 60/70 kuub. Ik ga wel eens even goed jullie info lezen. Ik heb eigenlijk maar een plek waar ik die buiten unit een beetje onzichtbaar kwijt kan en dat is op een dakkapel. Marc heeft eigenlijk ook wel een stevig verhaal met zijn ventilator.

 

Dan is een 2 kW unit meer dan genoeg. Kosten vallen dan ook wel mee. De buitenunit kan prima op een dakkapel. Kortom oriënteer je goed!

Link to comment
Share on other sites

Probleem met het plaatsen van een buiten unit op het dakkapel is dat veel installateurs daar problemen mee hebben om hem daar te plaatsen.

Met name het stukje veilig bereikbaar is dan een punt.

Hier kreek ik het niet voor elkaar en hang de buiten unit nu maar aan de muur waar deze beter bereikbaar is 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, carl said:

Op zich woon ik best koel in een bos. Maar mijn luisterzolder wordt toch wel wat warm ondanks het feit, dat het dak nagenoeg nieuwbouwnorm is geïsoleerd en ik de gordijnen altijd dicht houd.

Waarom deze vraag in het audio gedeelte en niet in off topic?

 

De isolatienormen zijn er (nog) op gericht om warmte binnen te houden en niet zo zeer om de warmte buiten te houden. Als je dat wilt zul je een IR reflecterende laag meteen onder je dakpannen moeten leggen. Zoek Tonzon folie.

Aan warmte wen je, helemaal als je je er niet druk over maakt. Bouwen voor een warm klimaat werkt heel anders, zo open mogelijk. De warmte kan er wel in maar de directe zonnestraling niet. dus bijvoorbeeld metselen in Braziliaans verband of wanden met veel louvres zodat de wind vrij spel heeft. Ook overkappingen zodanig dat opstijgende lucht weg kan en niet zo als bij ons hier van de doorzichtige kanaalplaat daken waar het lekker onder stuwt.

 

Andere optie, zoals je in Turkije en omgeving ziet, platte daken met slim geplaatste citernes en een slim water plan waarbij je water over die platte daken laat lopen om te koelen. Je kunt natuurlijk ook een put slaan (niet vergunningplichtig) en een sproeier op je dak zetten.

 

Als je diep in de woestijn zit dan bouw je ook met een plat dak. Daarop leg je de binnenzak van een grote vliegtuigtank. Die vul je met water. Over die zak een verplaatsbare laag reflecterende isolatie. 'sNachts doe je de isolatie open zodat het water koelt, overdag de isolatie dicht zodat je huis koelt. In de winter andersom.

 

Koelen is vaak een heilloze weg. Kijk naar de auto's. Allemaal airco en ook allemaal donkere ramen. Want als de lucht koel is is de warmte straling van de zon door een helder raam dubbel zo irritant.

 

Gordijnen dicht heeft geen zin, want die zitten aan de binnenkant. Hang ze aan de buitenkant, of plaats goede zonneschermen. Het is niet voor niets dat de traditionele plattelandsbebouwing, in het binnenland, laag is met grote erf eiken.

 

Bij ons hebben alle ramen op de bovenverdieping horren en de ramen staan snachts open. Overdag gaan ze dicht en de rolluiken er voor, moet wel met 8x3m glas op het zuiden.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Over de plaatsing van het topic heb ik natuurlijk ook even gedacht. Uiteindelijk plaats je hem dan ergens en in verband met de luisterkamer maar hier.

 

Aan de zuidkant heb ik Velux ramen met zonwering aan de buitenkant. Dat werkt op zich redelijk. Ook de gordijnen dicht aan de westkant beter dan niets. Folie onder het dak is verder niet betaalbaar. Dat het apparaat onderhoud vergt op een moeilijk benaderbare  plek heb ik niet bij stilgestaan. Moet ik even goed over denken.
 

PS Ik heb mijn bad geïsoleerd met Tonzon. Wat daar nu zo bijzonder aan is, is me ook niet duidelijk.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 6/3/2020 at 1:18 PM, carl said:

Op zich woon ik best koel in een bos. Maar mijn luisterzolder wordt toch wel wat warm ondanks het feit, dat het dak nagenoeg nieuwbouwnorm is geïsoleerd en ik de gordijnen altijd dicht houd. Dus ik zit te denken aan iets van een airco voor een kamer van rond de 70 vierkante meter. Liefst compact, energievriendelijk en geruisloos.

 

Heeft iemand ervaring?

 

 

Moet dit topic niet naar Off Topic Cafe ? 🤔

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, carl said:

Gelukkig is de ruimte 60/70 kuub. Ik ga wel eens even goed jullie info lezen. Ik heb eigenlijk maar een plek waar ik die buiten unit een beetje onzichtbaar kwijt kan en dat is op een dakkapel. Marc heeft eigenlijk ook wel een stevig verhaal met zijn ventilator.

 

Ik gebruik ook een ventilator, die maakt eigenlijk te veel lawaai, maar een stillere kon ik niet vinden. Gelukkig draait hij maar enkele dagen per jaar. Bij 40 grd C, hoef ik echt niet op mijn zolder te zitten, daar is het dan net zo warm. Dan zit ik overdag in de huiskamer met alles overdag dicht en 's avonds zo veel mogelijk open. Zo wordt het beneden niet warmer dan 26  grd C.

 

Een airco op een dakkapel maakt ook een hoop herrie. Zeker wanneer je luisterkamer daar onder zit. Mijn zoon heeft de buitenunits tussen de struiken naast zijn huis staan. Altijd mooier dan die lelijke bakken aan de gevel en die nog lelijkere goten op bij de binnenunit te komen. Waarom dat allemaal wit moet zijn ontgaat mij ook. Dan vallen die bakken en goten extra op. Het lijkt nu wel of die mensen trots zijn op hun lelijke airco.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Roots said:

Daarom is juist een dakkapel een perfecte plek voor het buitenunit.

 

Neem dan wel een goed merk..Daikin bv...of Toshiba. Die hoor je echt niet.

 

Wanneer die op een houten dak staan? Ik heb jaren onder zo'n unit gewerkt. In een redelijk rumoerige kantooromgeving. Gewoon constant gebrom. En dure unit én op betonnen tegels opgesteld.

Link to comment
Share on other sites

Dat kan Hans, wanneer fans uit balans zijn e.d...Gebeurd ook vaak als de condensor niet goed schoongehouden is, en de compressor tegen veel te hoge persdrukken heeft moeten opboksen al die tijd...Je kan het buitenunit ook gewoon ontkoppelen. Rubberen terrastegel eronder bv en daarop 2 betontegels van 60x40.

Een goede Airco heeft ook trillingsdempers in het leidingsysteem.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Roots said:

Dat kan Hans, wanneer fans uit balans zijn e.d...Gebeurd ook vaak als de condensor niet goed schoongehouden is, en de compressor tegen veel te hoge persdrukken heeft moeten opboksen al die tijd...Je kan het buitenunit ook gewoon ontkoppelen. Rubberen terrastegel eronder bv en daarop 2 betontegels van 60x40.

Een goede Airco heeft ook trillingsdempers in het leidingsysteem.

Het was in ons geval een nieuwe installatie die door een gerenommeerd installateur is geplaatst. Hij was iets stiller dan de oude airco, maar nog steeds brommerig. Zo'n extreem grote unit was het ook niet, voor ca. 200 m2. Ook de ruis uit de uitstroomopeningen was duidelijk hoorbaar.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb trouwens wel enige ervaring. Op de winkel van mijn broer waar de bovenwoning zit die ik net verbouwd heb, zitten twee stevige Daikins voor de winkel. Wel een stuk stiller als de airco’s in de buurt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het was in ons geval een nieuwe installatie die door een gerenommeerd installateur is geplaatst. Hij was iets stiller dan de oude airco, maar nog steeds brommerig. Zo'n extreem grote unit was het ook niet, voor ca. 200 m2. Ook de ruis uit de uitstroomopeningen was duidelijk hoorbaar.

Ik kan daar verder geen oordeel over geven natuurlijk...Welke stand high ..low...merk?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...