Jump to content

Aspiraties


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zou het best eens over een andere boeg willen gooien.

De vellen er uit en horns er in.

Ik heb altijd nog een zwak voor de Blumenhofer Gran Gioia.

De versterking Silvercore 833C MKII

Bergman Magne platenspeler.

vd hull Holy Grail phono trap

vd hull element.

 

Lijkt me best een geinig setje. 

Link to comment
Share on other sites

Mijn aspiraties zouden deze modellen zijn, maar ja de verkrijgbaarheid, de prijs en ja de panelen zijn zo groot als een staldeur. En de buren heb ik al met mijn Hepta's op bezoek gekregen, dus ja. Mmm. Harpmuziek, het brengt me ook altijd in de problemen... Maar het zou wel top klinken.

 

Sonore%20Audio%20Statement_zpsojavgwkk.j

 

Overigens top, George dat je verder bouwt en nieuwe doelen stelt! 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Tubejack said:

Dan heb je weer zo:n idioot zware versterker nodig 

Niet noodzakelijk. Er bestaan ook open baffles met een rendement van 96 of 97 db/W/m, dan kom je met een lichtere versterker toe.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Dan heb je weer zo:n idioot zware versterker nodig 

 

Klopt wat Bloom zegt: ik zit op 100 dB + met mijn Open Baffle en heb een lichte versterker van ik dacht 35 watt of zo......

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, René N. said:

Klopt wat Bloom zegt: ik zit op 100 dB + met mijn Open Baffle en heb een lichte versterker van ik dacht 35 watt of zo......

 

Dat zou je ze met klein een SE versterkertje van een paar watt aan kunnen sturen. En zeker met een UL-40S2.  Ik meen toch heel andere dingen gelezen te hebben tijdens de bouw van jouw open baffle luidsprekers.  Hypex UCD700 voor het laag. 🤔 Het is jammer dat Spido er niet meer is, die zou ongetwijfeld over een "pomphuis constructie" beginnen en akoestische kortsluiting....

 

Het idee is natuurlijk geweldig, nauwelijks invloed van de kast.  Maar: "win-win" situaties in audio? Meestal is het: "geven en nemen" 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

nauwelijks invloed van de kast

 

Is eigenlijk wel grappig, geen invloed van de kast. Maar als je die weg haalt door de hele kast vol te stoppen met hoge dichtheid absorberend materiaal dan begint iedereen te piepen...

 

Audio aspiraties heb ik niet, dat zou betekenen dat ik een wil heb om een bepaald systeem te bereiken of verkrijgen. Dat heb ik niet.

 

Ik kan wel dromen. Een paartje TAD/Pioneer/Exlusive 2404's of  een paartje Strauss SE-MF-2.1 en een extra Graafje voor bi-amping. Tijd en een werkplaats om weer eens een draaitafel te bouwen zou leuk zijn.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze Array aantal keer gehoord in verschillende stadia van ontwikkeling.

Erg indrukwekkend naast "diepte" en "ruimte" komt er een dimensie bij "hoogte" 

Hoog rendement als ik me niet vergis iets van 105dB/1 watt 

 

De eerste versie was meen ik gebouwd in een wand.

Draaide op een heel simpel PP EL84 versterkertje uiteraard gemodificeerd zodat

het een slim SE versterkertje werd met iets van 3...4 watt 

 

Bij de latere versies zoals onderstaand had de ontwerper toch gekozen voor een 

veel zwaardere > 400watt versterker  zodat ook de dynamiek van een concert realistisch 

kon weergegeven worden.

 

Bijzonder om mee te maken 🤩

Sonore%20Audio%20Statement_zpsojavgwkk.j

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Bloom said:

O God nee, dan smelt het membraan zowat...

 

Ik hou van licht in huis, Bloom.  Waar wij wonen (midden in een stad) kun je bijna aan alle kanten van het huis naar de wolken kijken. Noord Hollandse wolken zijn vaak spectaculair   😍

 

Dus ja Magnepan's vielen af, net als open baffle en elektrostaten. Hoe mooi ook. Verder hou ik van een laag met een beetje kracht. Nu kun je iets van Martin Logan kopen of met Sub's gaan spelen, maar dan zit je weer met de aansluiting van het laag op b.v. een elektrostaat. Jij hebt dat overigens goed voor elkaar. Dat ze meespelen valt niet op. 👍  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Veel ramen en veel licht hoeft geen probleem te zijn, als de warmte van de zon maar voldoende tegengehouden wordt. Het probleem ontstaat als de zon een hele voor- of namiddag op zo'n paneelluidspreker staat te bakken en de temperatuur oploopt en oploopt. Je houdt best ook ultraviolet tegen, want anders kan de verf of het fineer van allerlei luidsprekers gaan verkleuren.

 

Qua akoestiek is een ruimte met veel glas en platte vlakken inderdaad ook een probleem. Maar ook daar bestaan wel oplossingen voor.

 

En om een sub te integreren met paneelluidsprekers hoef je maar één vuistregel voor ogen te houden: de crossover MOET onder de 100 Hz en liefst rond de 80 Hz liggen. Niet lager, niet hoger. Dan is het een kwestie van een goeie filter met vrij steile afval (zo'n 24 dB/octaaf) en het afregelen van het volume zodat de sub en het paneel zo naadloos mogelijk in elkaar overlopen. Of een DSP gebruiken die dat allemaal voor je doet, natuurlijk.😉

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

Veel ramen en veel licht hoeft geen probleem te zijn, als de warmte van de zon maar voldoende tegengehouden wordt.

 

Het is nu 24C met het zonnescherm naar beneden.  Wij vinden dat nu een aangename temperatuur.  Hartje zomer, kan dat rustig oplopen richting 30C 🥵

Link to comment
Share on other sites

Dat is geen enkel probleem voor een membraan. Bij mij kan het in hartje zomer warmer worden. Vorig jaar was het zelfs belachelijk: toen heb ik meer dan 40° gehaald in mijn woonkamer... Maar ik heb er wel voor gezorgd dat de zon niet rechtstreeks op mijn elektrostaten kan vallen.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Tubejack said:

"Scherpte" is/was sowieso een probleem, met elk model PP.  De kast is akoestisch gezien "dood". Kevlar en dikke rubber ophanging van de Monacor units zal ook geen "warmte" toevoegen. In de SS 2x16,5 zit een textiel home, in de SS 20 een bandfolie.  M.a.w. ik vind ze akelig neutraal. Je moet er geen versterker op aansluiten die vanzichzelf al "helder" is.

 

Ik heb jaren lopen puzzelen om een geschikte versterker te maken voor mijn SS 2x16,5.   Tja de meeste versterkers klinken al gauw wel aardig, met dit model, maar echt goed? 

 

Die textiel dome klinkt voor mij vriendelijker dan de middentoner in de SS20. Althans ik het stuk dat hij hetzelfde moet weergeven. Wanneer je een laagextensie wil, kun je er beter een grotere wooferkast bij zetten. Je weet toch wie de speksteen kasten bouwde ?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Die textiel dome klinkt voor mij vriendelijker dan de middentoner in de SS20. Althans ik het stuk dat hij hetzelfde moet weergeven. Wanneer je een laagextensie wil, kun je er beter een grotere wooferkast bij zetten. Je weet toch wie de speksteen kasten bouwde ?

 

Laag is niet het probleem Hans, het hoog ook niet, meer het midden wat iets terughoudend is.  

Voor vinyl heb ik het opgelost met een Denon DL103 die vind ik erg sterk in het midden.

 

De SS20 klonk in mijn oren prachtig via een gerestaureerde Leak stereo 60.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

 

Laag is niet het probleem Hans, het hoog ook niet, meer het midden wat iets terughoudend is.  

Voor vinyl heb ik het opgelost met een Denon DL103 die vind ik erg sterk in het midden.

 

De SS20 klonk in mijn oren prachtig via een gerestaureerde Leak stereo 60.

 

 

Toch kunnen die twee keflar 16,5 cm units het midden uitstekend weer geven. Is het niet de bundeling waar je last van hebt? De speakers indraaien?

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toch kunnen die twee keflar 16,5 cm units het midden uitstekend weer geven. Is het niet de bundeling waar je last van hebt? De speakers indraaien?

 

Op papier wel, ze gaan tot 8Khz en bij +/- 3Khz komt de tweeter erbij. 

Het zijn gelukkig maar kleine imperfecties Hans.  Heb er mee geëxperimenteerd en ze iets ingedraaid staan.  Wat  wel mooi is, is de "omhulling" van het geluid.  Het "ontstaat" ergens, dat kan ook naast je zijn of een meter verderop.  Met vinyl gaat het prima.  Misschien dat ik nog iets kan "rommelen"🤔 met de Audirvana, de afspeel software die ik gebruik met Qobuz.   

 

Gevonden! :) https://audirvana.com/vst-3-plugins-and-audio-units/

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tubejack said:

 

Dat zou je ze met klein een SE versterkertje van een paar watt aan kunnen sturen. En zeker met een UL-40S2.  Ik meen toch heel andere dingen gelezen te hebben tijdens de bouw van jouw open baffle luidsprekers.  Hypex UCD700 voor het laag. 🤔 Het is jammer dat Spido er niet meer is, die zou ongetwijfeld over een "pomphuis constructie" beginnen en akoestische kortsluiting....

 

Het idee is natuurlijk geweldig, nauwelijks invloed van de kast.  Maar: "win-win" situaties in audio? Meestal is het: "geven en nemen" 

 

 

Die heb ik ook gehad Jack, dat klopt, maar in een later stadium (ook al weer even geleden) ben ik begonnen met een grotere Baffle, nog steeds de AER MKI breedbander en daarnaast verschillende hoogrendement bass units. Waarbij ik nu al weer een tijdje speel met de EMS Fieldcoil 15", ook hoog rendement dus, overigens passief gefilterd. Ik ben dus al even van het pad van de laagrendement unit af.

 

Wat betreft de UL40 S2P: die heb ik hier ook op gehad, die deed het er heel erg mooi op en kon het goed aan, maar ik ik speel inmiddels met een Sugden eindversterker. En die doet het nog weer een stuk mooier..... :rolleyes:

 

Zie hier op bladzijde 15 de omslag (28 april 2018)....: 

 

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tubejack said:

Nu kun je iets van Martin Logan kopen of met Sub's gaan spelen, maar dan zit je weer met de aansluiting van het laag op b.v. een elektrostaat.

 

Pfff, waarom hoor ik zo zelden iets over de aansluiting van een hoog hoorn op een mid driver, of een bandje op een mid, of papier op kevlar, of wat dan ook op een 15 inch?

 

Als je dan echt iets wilt, gebruik dan voor alles het zelfde materiaal. Gewoon kwaliteits papier en allemaal conussen met de zelfde eigenschappen, ook geen zijden of beryllium domes of platte piepschuim spiekers.

 

Sorry, het is gewoon "geneuzel" over die Martin Logans. 40 jaar geleden hadden ze misschien een probleem, maar sinds dien niet meer. En al helemaal niet als de gebruikelijke slome versterkers gebruikt worden, die tekort doen aan hoorns, elektrostaten, magnetostaten en bandjes, Mangers, AMT's, DDD's etc. Bovendien definieert een filter in een meerweg systeem de "snelheid" = bandbreedte voor die luidspreker. Dus als ik een van de voorgenoemde systemen filter is niet meer hun karakteristiek bepalend, maar die van de filters (binnen het bereik van dat filter). Trafo's van buizenversterkers zijn filters, trafo's van elektrostaten zijn filters etc.....

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, René N. said:

Wat betreft de UL40 S2P: die heb ik hier ook op gehad, die deed het er heel erg mooi op en kon het goed aan, maar ik ik speel inmiddels met een Sugden eindversterker. En die doet het nog weer een stuk mooier..... :rolleyes:

Ik heb eerlijk gezegd in 2018 je open baffle project niet helemaal gevolgd.  Wat opviel, dat je goed bent in hout bewerken.  

 

Heb je ook een idee waarom de Sudgen het beter doet, welk type is het? 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Seed7 said:

 

Dan bouwt iemand een array en dan gebruikt'ie maar een tweeter en helpt daarmee het hele concept om zeep. Jammer.

Ik denk dat hij dat gedaan had omdat hij waarschijnlijk gelezen had dat je bij een lijnarray van tweeters eigenlijk alleen maar de tweeter hoort die op oorhoogte zit.Dus hoor je een andere tweeter als je zit dan als je rechtstaat. Dat effect verlies je als je maar één tweeter gebruikt en dan zit je weer met het aloude probleem van hoe hoog monteer je die? Persoonlijk zou ik dus inderdaad een kolom van tweeters gebruikt hebben. Maar ik vond het model van de zelfbouwarray wel mooi. Deed me erg denken aan mijn eigen elektrostaat! 😉

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...