Jump to content

Koptelefoon vraagstuk...


Arden
 Share

Recommended Posts

Koptelefoons hebben de makke dat ze meestal het geluidsbeeld achter je plaatsen. Ik heb bijna dezelfde als Jack heeft, maar dan de niet-pro versie, en wel weer enigszins gehakt. Vroeger, jullie weten dat vast nog, werd zowat elke zich respecterende versterker uitgerust met een koptelefoon-uitgang. Nu ontbreekt die vrijwel altijd. Mijn Brooklyn DAC heeft er daarentegen zelfs twee.

 

Sennheiser had vroeger een fantastische 'open' koptelefoon voor een paar tientjes, met 2000 Ohm impedantie. Jammer genoeg verteerden de schuimplastic oorkussens na verloop van tijd, en begaf de kabel het tenslotte ook.

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, mumsoft said:

Sennheiser had vroeger een fantastische 'open' koptelefoon voor een paar tientjes, met 2000 Ohm impedantie. Jammer genoeg verteerden de schuimplastic oorkussens na verloop van tijd, en begaf de kabel het tenslotte ook.

 

In deze serie is ook een halfopen of een open versie.  Net wat je prettig vind. Ik heb voor de gesloten versie gekozen zodat mijn vrouw en ik onafhankelijk series kunnen kijken en naar muziek kunnen luisteren.  De afgelopen dagen waren er vanwege de corona crisis allerlei theatervoorstellingen via YouTube te bekijken. Ideaal als je dat onafhankelijk van elkaar kunt bekijken en naar luisteren.

 

De PRO serie wordt v.n.l. door musici gebruikt.  De audiofiele versie is een paar keer zo duur..... maar niet beter.  Was een tip van ik meen @Seed7

Top 👍

  

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben de goedkoopste Sennheiser. Die gebruik ik maar zeer zelden en alleen op de I pad. Maar kennelijk zijn High End koptelefoons booming en met name kabels.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, carl said:

Wij hebben de goedkoopste Sennheiser. Die gebruik ik maar zeer zelden en alleen op de I pad. Maar kennelijk zijn High End koptelefoons booming en met name kabels.

 

Er gaat een wereld voor je open met een goede hoofdtelefoon.  Tenminste dat vind ik wel. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja ik ben met name de hoofdtelefoon gaan gebruiken op het werk.

Nu ik al een paar maanden thuis werk heb ik geen hoofdtelefoon meer op gehad.

Een gesloten model was toen wel een van de verijsde aangezien de collega's geen overlast van mijn muziek hoeft te hebben.

Wel heb ik daar een aparte hoofdtelefoon versterker voor gebouwd.

 

Dat is de onderstaande, die heeft geen enkele moeite met welke last dan ook.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Maar kennelijk zijn High End koptelefoons booming en met name kabels.


Kabels weet ik in deze niets van, met een fatsoenlijke versterker, line-driver eigenschappen, heb je geen kabel invloeden. Overigens ook tussen componenten, microfoons etc.

 

Koptelefoons om een simpele reden, er is een hele generatie met die dingen opgevoed. Nu willen ze wat beters dan het standaard prul bij de telefoon. Dat groeit. Dat is de groei markt. Dat heb ik al eerder aangegeven, oude postings terug zoeken. Eerlijk, ik lach me ook wel suf als m'n zoon achter de computer gaat zitten. Wat hij ook wil gaan doen, geluid of niet, eerst de koptelefoon op. M'n oude K500 :)

 

Die heb ik ergens sinds de jaren '90 aan een MF A100-X gehad. M'n buren dachten dat ik niet eens luidsprekers had. Er bestaat al sinds de jaren '80 (misschien wel eerder) een zeer actieve koptelefoon scene, waar de meeste "high-enders" hun neus voor ophaalden (archivarissen, lees de oude bladen, "niets" dus). Een leuke bijkomstigheid is dat luisteren met koptelefoons naar een mix voor luidsprekers uitstekend werk, maar anders om absoluut niet. En dan heb ik het niet over opnamen met de Jacklin disk etc. Maar gewoon over mastering. Een van de redenen dat een hele trits aan masterings voor streaming gewoon niet op luidsprekers werken. Allemaal op de 'cans' gericht. De wereld veranderd.

 

@Tubejack Herinner ik me niet bewust, maar over het algemeen, ja, kies voor de Pro versie. Vlakker, minder franje en goedkoper. Betere prijs prestatie verhouding. Ook voor versterkers overigens, waar mogelijk. Die pro/studio versterkers hebben een iets ander doel dan we gewend zijn. Er zijn er die wel 10 versterkers in een kastje hebben om 10 verschillende luisteraars tegelijk te bedienen.

 

@mumsoft Die plaatsingsproblemen, daar heb je dus de zgn "cross fade filters" voor. En fase natuurlijk, die moet absoluut op orde zijn.

 

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel geprobeerd te werken met een koptelefoon, maar dat is me nooit gelukt. Thuis stoor ik eigenlijk nooit iemand als ik op zolder luister. Zo is dat gegroeid. Op de boot kijk ik trouwens wel eens op de I pad - met koptelefoon werkt prima. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Tot zo ver in ieder geval bedankt voor alle input. Ik heb op kantoor nog een ruimte over van 24m2, die heb ik maar alvast omgedoopt tot headroom...

 

Morgen kan ik voor het eerst eens even serieus gaan luisteren naar zo'n combinatie, eens zien of ik er zelf ook wat plezier in kan hebben. Als ik dit doorzet heb ik van diverse professionele kanten begrepen dat er toch echt een soort van streamer/DAC bij moet komen te staan omdat luisteraars blijkbaar vaak via hun telefoon/tablet willen luisteren? Ik zet er voorlopig wel een cd-speler neer, dat gedoe er omheen verdiep ik me eventueel later nog wel in, belangrijke dingen eerst (wat inhoudt dat ik vandaag dus verplicht op kantoor zit omdat blijkbaar DPD volgens de tracking vandaag die Grado GS1000E komt afleveren)...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het een heel andere wereld is met ook heel andere klanten Marco. Ben benieuwd naar je ervaringen daarmee. Overigens zal een potentiele klant toch altijd zijn eigen koptelefoon meenemen.  Die Grado heb je toch met name voor jezelf en spontane inloop. Wel Corona proef maken!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

Tot zo ver in ieder geval bedankt voor alle input. Ik heb op kantoor nog een ruimte over van 24m2, die heb ik maar alvast omgedoopt tot headroom...

 

Morgen kan ik voor het eerst eens even serieus gaan luisteren naar zo'n combinatie, eens zien of ik er zelf ook wat plezier in kan hebben. Als ik dit doorzet heb ik van diverse professionele kanten begrepen dat er toch echt een soort van streamer/DAC bij moet komen te staan omdat luisteraars blijkbaar vaak via hun telefoon/tablet willen luisteren? Ik zet er voorlopig wel een cd-speler neer, dat gedoe er omheen verdiep ik me eventueel later nog wel in, belangrijke dingen eerst (wat inhoudt dat ik vandaag dus verplicht op kantoor zit omdat blijkbaar DPD volgens de tracking vandaag die Grado GS1000E komt afleveren)...

 

Lekker een beetje hobbyen vandaag toch....

 

Ja, ik denk dat het "eerlijkste" ook is met een cd-speler. Als je gaat demonstreren met een streamer ben je heel afhankelijk van welke stream je hebt. Als mensen dan een slecht MP3 kopietjes meenemen dan heb je nog geen eerlijk beeld wat de hoofdtelefoonversterker echt kan. Aan de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die geen CD meer hebben. 

Heeft Trafomatic nog geen mooie streamer/dac combinatie?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
3 minutes ago, pjotr27 said:

Heeft Trafomatic nog geen mooie streamer/dac combinatie?

 

Begint hij niet aan (gelukkig maar). Digitale demo's doen ze met Rokna, maar zelf gaat hij niet zoiets bouwen. Ik denk dat ik er voor de lol nog maar een Tapedeck bij zet, ik heb nog een gereviseerde 2-sporen Revox A77 staan, horen ze dat ook maar eens!

Link to comment
Share on other sites

Just now, Arden said:

 

Begint hij niet aan (gelukkig maar). Digitale demo's doen ze met Rokna, maar zelf gaat hij niet zoiets bouwen. Ik denk dat ik er voor de lol nog maar een Tapedeck bij zet, ik heb nog een gereviseerde 2-sporen Revox A77 staan, horen ze dat ook maar eens!

 

In jouw assortiment zou het niet misstaan... Beetje mooie dac/ streamer. Maar ik begrijp ook wel dat je op "analoog" je focus richt.

Tapedeck is geweldig, eind vorig jaar demonstreerden ze in Jakarta een tape tegenover een lp... Dezelfde versie en allebei op serieus spul.

Je wilt niet weten hoe goed die tape klonk... 

Wie weet komen de cassettebandjes ook nog terug..

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Eeeeh, ik ben nou eens een dag zo met die materie bezig geweest, ik moet zeggen dat de Head One samen met de Grado GS1000E echt wel spectaculair klinkt. Ok, het broekspijpen-gewapper wat ik daarna beneden ervaar met dezelfde muziek, dat gaat niet lukken, maar het bevalt me beter als gedacht.

 

De voorversterker functie van deze kleine koptelefoon versterker is trouwens absurd goed, iets wat ik in een aantal reviews ook al terug had gelezen. Dat ding biedt dus nog perspectieven!

 

Ik ga er wel een streamer/DAC ding bij zetten, dat is voor demo's hier en op beurzen toch wel praktisch ben ik al achter. Ik heb maar een Lumin D2 besteld, beter zal er altijd wel te vinden zijn, maar ik had geen zin om tientallen van dat soort apparaten te gaan proberen. Hij werd me een aantal keer aangeraden, dus dan geloven we dat maar...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Arden said:

De voorversterker functie van deze kleine koptelefoon versterker is trouwens absurd goed, iets wat ik in een aantal reviews ook al terug had gelezen. Dat ding biedt dus nog perspectieven!

Dat zie je wel vaker.

Een koptelefoon is best wel lastiger aan te sturen dan een eindtrap dus vraagt dan ook meer van de voeding en versterker schakeling.

Niet gek dus dat een koptelefoon versterker vaak ook goed als voorversterker kan worden in gezet.

Die betere voeding en de mogelijkheid om lagere impedanties aan te sturen ga je gewoon terug horen als je er een eindversterker mee gaat aansturen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Arden said:

De voorversterker functie van deze kleine koptelefoon versterker is trouwens absurd goed

Dat is inderdaad vaker zo, als ook @kappa7opmerkt. Daarom verbaasd het mij altijd weer dat er geen bronkeuze selectie mogelijk is. Da's handig als vv maar ook in een dedicated koptelefoon set. Nu heb je weer een extra kastje nodig. Wellicht de ontwerper een beetje "kietelen"?

(sluit voor de grap eens, heel voorzichtig, een Graaf GM20 aan op een hoog-ohmige koptelefoon)

Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2020 at 9:15 PM, Tubejack said:

De PRO serie wordt v.n.l. door musici gebruikt.  De audiofiele versie is een paar keer zo duur..... maar niet beter.  Was een tip van ik meen @Seed7

'K kwam nog een leuk plaatje tegen,
beyer_dt880_graph_300compare.jpg

 

Hogere impedantie, dunnere spoel draadjes, met lichtere drivers als gevolg en een hogere efficiëntie omdat het zich netter binnen het magnetische veld beweegt.

 

Bron: https://www.innerfidelity.com/content/comparison-beyerdynamic-dt-880-32-ohm-dt-880-250-ohm-and-dt-880-600-ohm-headphones-page-2#5H5vV5bc1WT9IcZp.99

 

EDIT: Hier een algemenr verhaal met het zelfde plaatje, https://www.headphonesty.com/2019/04/headphone-impedance-demystified/

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

  • Members
12 hours ago, Seed7 said:

Daarom verbaasd het mij altijd weer dat er geen bronkeuze selectie mogelijk is. Da's handig als vv maar ook in een dedicated koptelefoon set. Nu heb je weer een extra kastje nodig. Wellicht de ontwerper een beetje "kietelen"?

 

Dat is een goeie... Vooralsnog ging mijn ervaring niet verder dan deze Head One, die heeft 2 omschakelbare ingangen, wat voor mij genoeg is. Ik ging er van uit dat dat altijd zo is, dat blijkt idd niet zo te zijn. De Head Two en Primavera hebben dat niet. Wel 2 ingangen en uitgangen,  RCA en XLR, maar je kunt er maar 1 gebruiken. RCA in betekend RCA uit, ook zo met XLR. Dat ga ik idd nog maar eens aankaarten.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Arden said:

 

Dat is een goeie... Vooralsnog ging mijn ervaring niet verder dan deze Head One, die heeft 2 omschakelbare ingangen, wat voor mij genoeg is. Ik ging er van uit dat dat altijd zo is, dat blijkt idd niet zo te zijn. De Head Two en Primavera hebben dat niet. Wel 2 ingangen en uitgangen,  RCA en XLR, maar je kunt er maar 1 gebruiken. RCA in betekend RCA uit, ook zo met XLR. Dat ga ik idd nog maar eens aankaarten.

 

Yep, de combinatie goede hoofdtelefoonversterker met meteen een voorversterker is interessant. Vooral omdat het omgekeerd denken is. Vaak wordt er een voorversterker gemaakt en dan als sluitstuk wordt er een hoofdtelefoon aansluiting op gezet. Nu is het precies andersom. Wellicht is enige instelopties (hoog of laag ohmig) ook interessant. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, pjotr27 said:

Yep, de combinatie goede hoofdtelefoonversterker met meteen een voorversterker is interessant. Vooral omdat het omgekeerd denken is.

Kwa denken i.d.d. meer in de richting van een geïntegreerde versterker met een line out en geen grote eindtrappen. Er zijn er wel een aantal die dat doen, de Abacus Cuffino kun je zelfs met MM in krijgen en hun grote vv ook nog incl streaming module.
 

De grap van een line out is dat je met een paar actieve speakers, b.v. de Genelec8010A (of groter) er een "kleine" volwaardige bureau set van kunt maken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

 

Wel 2 ingangen en uitgangen,  RCA en XLR, maar je kunt er maar 1 gebruiken. RCA in betekend RCA uit, ook zo met XLR. Dat ga ik idd nog maar eens aankaarten.

 

Dat is dus een gebalanceerd ontwerp. Met cinch gebruik je dan de helft van de versterking.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Dat is dus een gebalanceerd ontwerp. Met cinch gebruik je dan de helft van de versterking.

 

Dat snap ik, maar ik bedoel (een) extra ingang(en)... De kasten zijn er groot genoeg voor. Het zou zo maar iets heel gaafs kunnen opleveren. De Primavera en de Pandora monoblokken hebben namelijk dezelfde behuizingen:

 

Trafomatic-Audio-Pandora-4.jpg

 

Pandora mono eindversterker...

 

Trafomatica-Audio-Primavera.jpg

 

Primavera koptelefoon/voorversterker...

 

Ik voorzie weer een leuk setje!

 

Link to comment
Share on other sites

Waarom zetten ze die dingen nu op een spiegel ???

 

De ontwerper doet alle moeite om een prachtig ontwerp te maken (is ook gelukt) en de schroefjes zo veel mogelijk uit het zicht te houden, dan maken de reclamejongens er dit van.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

Ik voorzie weer een leuk setje!

Het zelfde met de Head2 en de Evolution Phono en Elegance?


'K heb alleen maar plaatjes om naar te kijken maar ik zou me als "prodcutmanager" kunnen voorstellen dat je een aantal voorversterkers er uit mikt en vervangt door koptelefoonversterkers met een line uit en wat meer ingangen. Je sleept de klant aan z'n koptelefoon binnen en smeert ze later een paar eindversterkers en hoorns aan. Hoorns, door hun gerichte afstraling hebben de meer detailrijkdom die een koptelefoon heeft dan normale dynamische speakers.

 

Het verbaasd me overigens vaak hoe groot de collecties van kleine fabrikanten zijn (waarbij ik niet echt een idee van schaal heb bij Trafomatic, is het allemaal "boutique" en op maat gemaakt of echt standaardcollectie en uit voorraad leverbaar)

Link to comment
Share on other sites

Kijk ook eens bij Prima Luna Evolution.

Dit is wat men erover zegt :
 

HOOFDTELEFOON VERSTERKER

Een van de beste hoofdtelefoonversterkers ter wereld.  En de enige versterker waarmee je met één druk op de knop kunt luisteren met de warmte van Triode of de brede bandbreedte van de ultra-lineaire bediening! De meeste in buizen geïntegreerde versterkers en voorversterkers gebruiken een solid-state op-amp-chip voor het uitvoeren van een hoofdtelefoon. Stand-alone buizen hoofdtelefoonversterkers variëren in kwaliteit zoals elke andere buizenversterker. Hoofdtelefoons zijn gewoon kleine luidsprekers die minder stroom verbruiken.  Sommige versterkers zullen kleinere uitgangsbuizen gebruiken die kreunen om voldoende dissipatie te hebben om op energie beluste vlakke hoofdtelefoons te gebruiken. Andere merken, waaronder die die $ 5.000 of meer kosten, zoals Mal Valve, zullen grotere outputbuizen gebruiken en vervolgens een spanningsdelernetwerk gebruiken om de stroom naar een acceptabel niveau voor hoofdtelefoons te verlagen. Dit is hoe we het doen. We hebben simpelweg geprofiteerd van het feit dat we de beste buizen geïntegreerde versterkers maken.  Nu hoef je niet te betalen voor een aparte state-of-the-art hoofdtelefoonversterker. PrimaLuna-integraties zijn de favoriet van eigenaren die alles gebruiken, van Audeze tot Hifiman tot Sennheiser!

https://www.primaluna-usa.com/primaluna-evo-400-tube-integrated

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...