Jump to content

Het audio museum.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan lastig wat weg doen. Zeker mooie en bijzondere oude spullen mogen hier niet weg.

Daar staat/ligt hier b.v.

:

Revox A77 recorder

Revox A78 versterker

Revox A76 tuner

Klein en Hummel Telewatt buizenversterker

Technics draaitafel met lineaire arm

Philips DVD 963 SA

Hawk zelfbouw voorversterker

Hawk zelfbouw stereo eindversterker (die heb ik zelf ca. 50 jaar geleden in elkaar gesoldeerd.

Harman Kardon CD speler met Tent clock

 

Helaas is het meeste al heel lang niet gebruikt of stuk. Wat moet ik er mee eigenlijk. Puur voor de heb?

 

En dan vergeet ik nog wat kleinere apparaten.

 

Hoe is dat bij jullie?

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Tegenwoordig wat minder maar in het verleden heb ik veel gekocht en verkocht.

Maar wat ik heb gebruik ik ook, al dan niet regelmatig.
Hier staat niets te verstoffen.

Link to comment
Share on other sites

Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn CD speler die al een jaar of 6 werkeloos stond. Ik was er wel aan gehecht, maar er is nu iemand anders blij mee. Eenzelfde verhaal over mijn Dual 1229 uit 1976 die maar op zolder stond stof te happen. Ook verkocht. Oh ja, er liggen ook nog wat zelfbouw interlinks die ik wel kwijt wil, maar dat gaat lastig omdat er geen merknaam op staat.

Verder staat hier niks op audio gebied niks te doen. Als ik iets nieuws koop, probeer ik het oude tegenwoordig zo snel mogelijk te verkopen

Er staat nog wel een oude racefiets op zolder die vanaf 1986 nooit meer gebruikt is. Soms denk ik dat ik die weer ga gebruiken, dus die is nog niet weg.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, leobus said:

Er staat nog wel een oude racefiets op zolder die vanaf 1986 nooit meer gebruikt is. Soms denk ik dat ik die weer ga gebruiken, dus die is nog niet weg.

Dat raad ik je sterk af. Ik was ooit een 'echte' wielrenner en heb na zoveel jaren ook de fiets tevoorschijn gehaald en ging weer volop in de beugels (500km in de week minimaal). Helaas ben ik op volle snelheid aangereden door een andere, achterom kijkende en bellende fietser van 13 jaar en dat is slecht afgelopen. Voor het eerst in mijn leven de krant gehaald, in een ziekenhuis terecht gekomen, een en ander gebroken en vervolgens in de klauwen terecht gekomen van 'the medical mob'.

Bij veel km's fietsen is vallen/ongeluk onvermijdelijk en ik heb inmiddels de ervaring dat ik niet de enige ben. Audiofiel is veel veiliger.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat raad ik je sterk af.

Ja. Soortgelijke ervaring. M'n Campagnolo Jan Janssen is allang de deur uit en destijds vervangen door een Flevo-trike. Jaren lang met veel plezier op gefietst. Het enige probleem waren eigenlijk mede fietser die die doppen in hun kop niet gebruiken. Het andere was, wielrenners die achter je gaan plakken, maar zich niet realiseren dat een driewieler veel harder kan remmen. Die ene keer dat dat nodig was kwam de renner met fiets en al over me heen stuiteren.
Later, toen de aaifoon z'n intrede deed in het verkeer midden op een kruising door een auto aangereden. De sukkel begon direct na het optrekken weer met dan ding te pielen. Fiets heb ik nog maar alles is krom.
Het mooiste van de fiets, er past precies een kratje bier en een boodschappentas in het bakkie.


Qua audio is bijna alles weg en ik zit er over te denken om het merendeel van wat nu nog in gebruik is ook weg te doen en te reduceren tot een draaitafel, cd-speler en streaming-koptelefooninstallatie, eventueel met actieve monitoren.

Link to comment
Share on other sites

Ben ook zo'n audio-museum aan het creeëren. Met op twee (vroeger drie!) plekken een audioset-met-verleden is er uiteindelijk veel dat niet meer gebruikt wordt, en dus weg kan. Maar het is lastig om de daad bij het woord te voegen. Geen auwto, dus hoe krijg je al die kilo's naar het Warenhuis (zo heet hier de hergebruikwinkel)?

We zien wel, zolang het niet echt in de weg ligt gaat het wel. Gisteren trouwens een doos ep'tjes en singletjes kunnen meegeven aan een oude vriend. Het beginnetje is er.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee sets: een op de luisterzolder en de ander in de huiskamer. In de huiskamer staan op de Auralic mini na, louter oude spulltjes die overigens in zeer goede staat verkeren. Niet gebruikt heb ik staan een:

 

Revox A 77 (gereviseerd)

- Teac cassettedeck,,

- Philips N 2215 cassette deck

- Sony Walkman. 

- setje Quad 33/303/FM3

- twee Quads FM 4.

- twee Sansui 217 tuners

 

Die Sansui is eigenlijk wel mooi om iets in te bouwen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mumsoft said:

Ben ook zo'n audio-museum aan het creeëren. Met op twee (vroeger drie!) plekken een audioset-met-verleden is er uiteindelijk veel dat niet meer gebruikt wordt, en dus weg kan. Maar het is lastig om de daad bij het woord te voegen. Geen auwto, dus hoe krijg je al die kilo's naar het Warenhuis (zo heet hier de hergebruikwinkel)?

We zien wel, zolang het niet echt in de weg ligt gaat het wel. Gisteren trouwens een doos ep'tjes en singletjes kunnen meegeven aan een oude vriend. Het beginnetje is er.

Een telefoontje en ze komen het ophalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Het leergeld:

1962 Philips koffergrammofoon met buizenversterker. 1e twee singletjes: The Allisons, Are you sure (songfestival 1961)  en The Isley Brothers, Shout (nog in bezit) elk a F3,69

 

philips-koffergrammofoon.jpg

 

1969 Philips GA 308 vuilnisbelt/ flinke collectie singletjes

philips-ga-308.jpg

 

1978 Philips 777 met GP412; draait nog volop zijn rondjes bij familielid; inmiddels een flinke collectie LP's

philips-777.jpg

 

1992 micro-seiki BL10X met Benz Micro Ace, verkocht voor een habbekrats

 

micro-seiki-bl10x-turntable.jpg

 

1999 de laatste draaitafel, afbeelding overbodig. Ongeveer 100-voudige kosten van de verkoopprijs van de micro-seiki. De platencollectie is verminderd daar vrijwel de hele operaverzameling is vervangen door CD/files.

Tja.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het museum is bijna leeg. Van alle restanten van oude projecten ben ik een HT setje aan het bouwen. De Sub is klaar. Gisteren de drie front luidsprekers gefreesd en gedeuveld. Dan nog 4 surround luidsprekers knutselen. De HT Receiver heeft zowaar een phono-ingang, dus een draaitafel kan naar beneden.

 

Dan zijn er nog een Musical Fidelity A100X die levensgevaarlijk fluit, piept en bromt als je hem aanzet...een ouwe Philips CD950 die de laatste track niet speelt (geloof ik) en een Denon casettedeck (ergens...).

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/18/2020 at 9:13 PM, Hans van Liempd said:

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan lastig wat weg doen. Zeker mooie en bijzondere oude spullen mogen hier niet weg.

Daar staat/ligt hier b.v.

:

Revox A77 recorder

Revox A78 versterker

Revox A76 tuner

Klein en Hummel Telewatt buizenversterker

Technics draaitafel met lineaire arm

Philips DVD 963 SA

Hawk zelfbouw voorversterker

Hawk zelfbouw stereo eindversterker (die heb ik zelf ca. 50 jaar geleden in elkaar gesoldeerd.

Harman Kardon CD speler met Tent clock

 

Helaas is het meeste al heel lang niet gebruikt of stuk. Wat moet ik er mee eigenlijk. Puur voor de heb?

 

En dan vergeet ik nog wat kleinere apparaten.

 

Hoe is dat bij jullie?

 

Audio & Techniek is volgens mij van 1982 en voorzover ik weet is de naam Hawk nog later gekomen (ze begonnen met Ypsilon meen ik).

 

Het meest dierbaar oude meuk voor mij is mn Luxman 700 (niet mijn foto). Die is wel van 1973 denk ik

 

luxman-sq700xg-01.jpg

 

O ja, ook nog een A&T eindversterkertje SA20, die klonk eigenlijk best goed. Er staat wel wat meer, o.a. van Technics en Pioneer (en sinds kort ook van Dual)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

In 1968 al begonnen met kits in 1971 de eerste Hawk bouwpakketten.

http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Hawk_Audio_voor_de_audiofile_hobbyist.html

 

Ik had een voorversterker in een zwarte Hawk kast. Voor de eindversterker (die ik nu weer terug kreeg) had ik zelf een kast gemaakt. De voorversterker die ik kreeg, was wél een Hawk, maar in een andere standaardkast. Ik ga binnenkort het spul eens testen of het nog werkt.

Link to comment
Share on other sites

Okay Hans, dat wist ik niet. Ik kan me nog herinneren dat ze een soort winkeltje hadden in Rotterdam Schiebroek. Daar heb ik nog de eerste onderdelen van de versterker opghaald (de rest van de onderdelen heb ik opgehaald toen John failliet was (of zoiets), hij loste zn schuld toen af door voor een importeur in Den Haag te werken meen ik)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

M.b.t. wegdoen: ik heb nog nooit iets van audio verkocht/ weggedaan. Mijn 1e hifi, de 1e van mijn vriendin, de 70s loewe-set van mijn ouders, mijn Sony walkman en dan een aanzienlijke rits aan vintage-audio: ik heb het allemaal nog. Ben momenteel op dat gebied wel verzadigd en mijn koopdrang m.b.t. vinyl, hifi is nagenoeg weg. Slecht voor de handel, maar goed voor mijn portemonnee. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 18-5-2020 at 21:13, Hans van Liempd said:

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan lastig wat weg doen. Zeker mooie en bijzondere oude spullen mogen hier niet weg.

Daar staat/ligt hier b.v.

:

Revox A77 recorder

Revox A78 versterker

Revox A76 tuner

Klein en Hummel Telewatt buizenversterker

Technics draaitafel met lineaire arm

Philips DVD 963 SA

Hawk zelfbouw voorversterker

Hawk zelfbouw stereo eindversterker (die heb ik zelf ca. 50 jaar geleden in elkaar gesoldeerd.

Harman Kardon CD speler met Tent clock

 

Helaas is het meeste al heel lang niet gebruikt of stuk. Wat moet ik er mee eigenlijk. Puur voor de heb?

 

En dan vergeet ik nog wat kleinere apparaten.

 

Hoe is dat bij jullie?

 

 

Ik denk dat ik zo ver ben dat alle overbodige apparatuur weg mag. Incl. mijn oude gemodificeerde B&W DM2a's die nog niet op dit lijstje stonden.

 

Zou er interesse zijn? En wat zou de waarde zijn?

 

De apparatuur is meestal werkend aan de kant gezet en dus nog niet gerestaureerd of aan geprutst.

Link to comment
Share on other sites

Dat is nog allemaal best nog mooi spul waar nog wel liefhebbers voor zijn.

Het Hawk spul is maar net wat de gek er voor geeft als dat mooi gebouwd is dan kan dat ook nog wel wat opleveren.

Het helpt natuurlijk wel als het aantoonbaar nog speelt dus even testen voor je het op MP zet.

Voor prijzen kan je een beetje op Hifishark kijken.

Dan krijg je wel een aardig idee van de vraag prijs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 18-5-2020 at 21:13, Hans van Liempd said:

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan lastig wat weg doen. Zeker mooie en bijzondere oude spullen mogen hier niet weg.

Daar staat/ligt hier b.v.

:

Revox A77 recorder

Revox A78 versterker

Revox A76 tuner

Klein en Hummel Telewatt buizenversterker

Technics draaitafel met lineaire arm

Philips DVD 963 SA

Hawk zelfbouw voorversterker

Hawk zelfbouw stereo eindversterker (die heb ik zelf ca. 50 jaar geleden in elkaar gesoldeerd.

Harman Kardon CD speler met Tent clock

 

Helaas is het meeste al heel lang niet gebruikt of stuk. Wat moet ik er mee eigenlijk. Puur voor de heb?

 

En dan vergeet ik nog wat kleinere apparaten.

 

Hoe is dat bij jullie?

 

Heb hier ook nog mijn 1e versterker staan, en dat was dan een Schaub Lorenz hifi5000, best grappig om dan de versterker delen te koppelen aan de Nakamichi 630, omdat ik nog geen geld had voor een eindtrap. Maar er staat dan nu wel een Nakamichi 420 in de kast en een Nakamichi BX2, die nog de update gehad heeft van Transtec voor de aandrijving, en vervolgens de de Thorens TD115 met een Denon DL110. IK moet ook nog zo een DVD 963SA  hebben staan en wat Hypex zelfbouw spul en minidsp met een speciaal aangepaste DAC en voeding waar een setje luidsprekers bij horen.

Dus troost je wel met de gedachte dat je niet de enige bent.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de Revoxset heel goed verkoopbaar is. Maar die heeft echt aandacht nodig. De versterker schijnt ook niet te werken. Ik heb niet zo veel zin om alles te gaan testen en werkend te krijgen. De Klein en Hummel Telewatt buizenversterker is er ook zo een. 

De Hawk eindversterker werkt nog, maar daar moet een nieuwe ontstoorcondensator in. Die ligt er uit. De voorversterker verwacht ik ook dat die het nog doet.

Het liefst zou ik de hele boel in een keer aan een hobbyist verkopen. Iemand die er plezier in heeft het spul werkend te maken. En of hij dan de spullen weer verkoopt.. prima toch.   Dan heeft iemand anders er weer plezier van. Hier staat het alleen als decor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ondertussen is de Revox set verkocht. Dat scheelt al een hoop ruimte.

 

Voor de Klein en Hummel en Marantz is ook wel interesse, maar nog niet voor een redelijke prijs verkocht.

 

Voor de B&W DM 2a's heb ik een redelijk bod gehad, maar de bieder wou nog even wachten.

Link to comment
Share on other sites

On 6-11-2020 at 13:27, Hans van Liempd said:

In 1968 al begonnen met kits in 1971 de eerste Hawk bouwpakketten.

http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Hawk_Audio_voor_de_audiofile_hobbyist.html

 

Ik had een voorversterker in een zwarte Hawk kast. Voor de eindversterker (die ik nu weer terug kreeg) had ik zelf een kast gemaakt. De voorversterker die ik kreeg, was wél een Hawk, maar in een andere standaardkast. Ik ga binnenkort het spul eens testen of het nog werkt.

Ik geef toe dat het al lang geleden is, maar is die Hawk P11 voorversterker nog onderdeel van de verzameling? En mogelijk toe aan een ander adres? Dan zou die mogelijk de nog oudere Ypsilon voorversterker (van Willenswaard?) gezelschap kunnen houden .......................

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vandaag iets toegevoegd aan mijn Museum

 

De Sansui A7  van de kringloop in near mint conditie.

Deze versterker had ik al ooit eens als 16 jarige in 1982.

Speelt perfect. lichte kraak in de volume potmeter, weet niet wat de elco's doen maar heb wat test signalen geprobeerd en alles werkt.

Deze had nog zo'n leuke pDSC00072.jpg.bf53a644bdf0684b8d744deb075c420e.jpgower level meter die je tegenwoordig niet vaak meer ziet.

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...