Jump to content
High-End Forum
kappa7

Nieuwe eindversterker.

Recommended Posts

Het idee van een puntbron voor een luidspreker heb ik nooit begrepen. Een echt instrument laat staan een heel orkest is ook geen puntbron he. Een lijnbron komt meer in de buurt.

Volgens mij verlies je bij nearfield een groot stuk van de ruimtelijkheid en de driedimensionaliteit van het muzikantenpodium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het puntbron idee komt van het puntopnameding, de microfoon. met een juiste microfoon (abmisonics) kun je het hele geluidsveld er omheen opnemen en met de juiste luidspreker opstelling weer reproduceren. In theorie. In de praktijk zijn er een paar dingen die roet in het eten gooien.


Het instrument heeft niets met de weergever te maken. Wat niet wegneemt dat velen de luidspreker wel als een instrument willen zien. Voor een e-gitaar is het dat, voor een hifi-luidspreker m.i. niet.

 

In een juiste nearfield opstelling heb je een heel groot ruimtelijk beeld en het is makkelijker te bereiken omdat je de invloed van de akoestiek verkleint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit op anderhalve meter,de ls staan 180cm uit elkaar.
Op korte afstand krijg je wel een directe weergave.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij elektrostaten hoef je niet nearfield te luisteren voor weinig vervorming. Audiostatic geeft voor zijn luidsprekers minder dan 0,09% vervorming op. Ik ken niet veel conussystemen die dat halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een electrostaat zit je eerder nearfield dan bij  een dynamische luidspreker. Near field wordt bepaald door de vorm van het golffront. Dat gaat van min of meer vlak naar bolvormig. Bij een electrostaat is de afstraling eerder een lijnbron dan een puntbron en heb je langer, afstand golffront tot luidspreker, een 'vlak' golffront. Grote dynamische lijnbronnen proberen dat ook te benaderen, daarom zijn die banaanvormige uitvoeringen weer niet zo zinvol.

Dit vlakke golffront is ook wat men bij hoorns en waveguides over een grotere afstand ziet. Bij een waveguide wordt er ook nog eens naar een zo gelijkmatige verdeling over het frequentie bereik gestreefd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kappa, neem je in je zoektochten ook een Parasound HCA-2200 II mee?

Is te vinden beneden de 1500, en kan goed stroom leveren, en matchen goed met Maggies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Seed7 said:

Bij een electrostaat zit je eerder nearfield dan bij  een dynamische luidspreker. Near field wordt bepaald door de vorm van het golffront. Dat gaat van min of meer vlak naar bolvormig. Bij een electrostaat is de afstraling eerder een lijnbron dan een puntbron en heb je langer, afstand golffront tot luidspreker, een 'vlak' golffront. Grote dynamische lijnbronnen proberen dat ook te benaderen, daarom zijn die banaanvormige uitvoeringen weer niet zo zinvol.

Dit vlakke golffront is ook wat men bij hoorns en waveguides over een grotere afstand ziet. Bij een waveguide wordt er ook nog eens naar een zo gelijkmatige verdeling over het frequentie bereik gestreefd.

Wat je hier bij een elektrostaat vergeet is dat het een dipool is en dat wat er achteraan uitkomt ook een invloed heeft op wat je hoort. Je moet ter zijner tijd maar eens langskomen, dan zul je kunnen horen dat er geen nearfield effect is en dus ook geen hoofdtelefooneffect. Er is werkelijk een groot 3D podium te horen mét hoogte-informatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, dhfreakie said:

Kappa, neem je in je zoektochten ook een Parasound HCA-2200 II mee?

Is te vinden beneden de 1500, en kan goed stroom leveren, en matchen goed met Maggies.

Daar ga ik eens naar kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Bloom said:

Wat je hier bij een elektrostaat vergeet is dat het een dipool is en dat wat er achteraan uitkomt ook een invloed heeft op wat je hoort. Je moet ter zijner tijd maar eens langskomen, dan zul je kunnen horen dat er geen nearfield effect is en dus ook geen hoofdtelefooneffect. Er is werkelijk een groot 3D podium te horen mét hoogte-informatie.

Quote
14 hours ago, Seed7 said:

Bij vellen is de balans in demping van de ruimte voor en achter de luidsprekers zeer belangrijk. Uit ervaring weet ik dat Martin Logan Prodygies (op Audio Research bakbeesten) het in near field uitstekend doen. Ook de ESL-63 moet het uitstekend doen, zelf nog niet in een dergelijke set up kunnen beluisteren.


Oh.

 

t.a.v. nearfield, golffronten etc. Lees de eerste 8 pagina's van https://audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

Edited by Seed7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kijkt op pagina 13 naar figuur 10, dàt is het golffront van een paneelluidspreker zoals een elektrostaat, magnetostaat of full ribbon. Alleen gaat dat golffront ook naar achteren en botst daar op wat er aan akoestische elementen is. De "soundfield overlap area" waarvan sprake in de figuur is er bij een paneelluidspreker niet, omdat het van boven tot onder een eenwegsysteem is met maar één horizontale driver. Verticaal kan er wel een hoog- en laagdriver zijn, maar dat heeft verder geen invloed op het golffront behalve dan dat als het hoog te zeer gefocust is in een nauwe horizontale bundel, dan krijg je "banding": daarbij ondervind je een heel erg nauwe "sweet spot". Audiostatic had daar met zijn ES-serie nogal last van, maar vanaf de DC-serie is dat probleem verdwenen. Mijn luidsprekers behoren tot de ES-serie, maar ze hebben modificaties ondergaan om ze meer gelijk te maken aan de latere DC-serie. Daarbij hoort dus ook eliminatie van de banding en een heel brede sweet spot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om weer op topic te komen: Kappa, mijn advies is om te zoeken naar een versterker die 2x250W/8Ω en 2x500W/4Ω en zeker stabiel tot in 2 Ω om je Maggies te doen zingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perreaux dacht ik, hij zweerde bij een bepaald type.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Hans van Liempd said:

Krijg je dan niet, "wij van WC eend adviseren daarom WC eend?"

NEE !! Ik ken Rick zo niet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, kappa7 said:

Daar ga ik eens naar kijken.


Mijn schoonzoon heeft een Parasound en is zeer tevreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben niet technisch, maar heb wel veel gehoord en thuis ook uitgeprobeerd. Mijn ervaring is dat om en om de klassieke luisterdriehoek altijd de beste resultaten geeft. Ik weet nog wel dat Jerry en Peter bij me op bezoek waren en Jerry wilde gelijk de stoel naar voren - en hij had gelijk want de balans nam ongelooflijk toe. En als je in een vreemde ruimte zit, moet je onmiddellijk je ogen dicht doen want anders wordt je gefopt. Goed voorbeeld is bij Hans. Visueel was ik niet gewend zo dicht op LS te zitten. Als je daar overheen stapt,  heb je daar echt niet te klagen.

Ik zit duidelijk op de lijn van Marco voor wat betreft vermogensbehoefte. Nogmaals ik heb de grootste Magnepans gehoord op 140 watt buizen in een grote ruimte en dat klonk echt perfect ook volgens Rick.  En dan gaat Bloom me vertellen dat George God weet hoeveel watt nodig heeft om een kleine ruimte te vullen.
En met hoeveel dB spelen jullie eigenlijk thuis - ik speel (te) hard (volgens mijn vrouw) maar op mijn luisterpositie zelden meer dan 80 dB. 

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook niet technisch, maar begrijp wel dat sommigge ls een versterker nodig hebben die onder alle omstandigheden stabiel blijft.

Je hoort wel eens dat zeker Electrostaten een goede aansturing nodig hebben.
Dat gezegd hebbende heb ik hier ooit gespeeld met de Quad esl 63 op een Luxman  430 versterker 100 watt.
Dat klonkt gewoon goed, Jerry had ook altijd over een puntbron als het over de Quad esl 63 ging.
Maar bij zijn Acoustats niet.

Verder laat ik  het aan de deskundigen🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil niet spreken voor Blooms eigen set. Dat zal zeker op orde zijn. De tendens van zijn verhaal is echter veel watt en daar ben ik zeer sceptisch over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, carl said:

Ik ben niet technisch, maar heb wel veel gehoord en thuis ook uitgeprobeerd. Mijn ervaring is dat om en om de klassieke luisterdriehoek altijd de beste resultaten geeft. Ik weet nog wel dat Jerry en Peter bij me op bezoek waren en Jerry wilde gelijk de stoel naar voren - en hij had gelijk want de balans nam ongelooflijk toe. En als je in een vreemde ruimte zit, moet je onmiddellijk je ogen dicht doen want anders wordt je gefopt. Goed voorbeeld is bij Hans. Visueel was ik niet gewend zo dicht op LS te zitten. Als je daar overheen stapt,  heb je daar echt niet te klagen.

Ik zit duidelijk op de lijn van Marco voor wat betreft vermogensbehoefte. Nogmaals ik heb de grootste Magnepans gehoord op 140 watt buizen in een grote ruimte en dat klonk echt perfect ook volgens Rick.  En dan gaat Bloom me vertellen dat George God weet hoeveel watt nodig heeft om een kleine ruimte te vullen.
En met hoeveel dB spelen jullie eigenlijk thuis - ik speel (te) hard (volgens mijn vrouw) maar op mijn luisterpositie zelden meer dan 80 dB. 

 

Wat Bloom eigenlijk aangeeft is dat Kappa het beste kan gaan zoeken naar een A/B versterker met een goede zware voeding (transformator minimaal 3-4x zo zwaar als het uitgangsvermogen, en veel grote Elco capaciteit), en een versterker ontwerp wat die stroom van de voeding ook kan leveren aan de luidsprekers (transistoren die veel stroom kunnen leveren, of juist meerdere paartjes transistoren die samen veel stroom kunnen leveren).

Versterkers zoals voorgesteld van Bryston, Pass Labs, Treshold en Parasound.

Edited by dhfreakie

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, kappa7 said:

Vandaag lekker aan het spelen geweest en een DB meter er bij gepakt.

Ik zat op 98 db

 

Kijk dat zijn de echte mannen,  lucht gitaar erbij, een Hertog-Jannetje en knallen maar....
Carl zegt zelden boven de 80db te komen...... watje 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mijn verhaal is zeker niet "veel Watt". Dat hangt namelijk van je luidsprekers  en een aantal andere factoren af. Maar als hun gevoeligheid laag is en hun impedantie dan ook nog naar lage waarden zakt en je zit er ook nog meerdere meters vanaf, dan vereist zo'n luidspreker veel Watt, ja. Bespaar je daar dan op, dan moet je niet luid proberen te spelen of je brandt de boel door. Wil je weinig Watt, kies dan een hoogrendemente luidspreker zoals een hoornsysteem. Die komen met luttele Wattjes toe.

Edited by Bloom

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, VANZOMERENG said:

 

Kijk dat zijn de echte mannen,  lucht gitaar erbij, een Hertog-Jannetje en knallen maar....
Carl zegt zelden boven de 80db te komen...... watje 😄

Ok, vellen eruit, M2 erin

https://jblpro.com/en/products/m2

 

Wel met de aanbevolen Crown 2500 watt per kanaal versterking

https://www.crownaudio.com/en/products/i-tech-5000hd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...