Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV


dhfreakie
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, Sodejuu said:

Hier wordt morgen zo'n ding afgeleverd:

Maken mooie dingen bij Lindemann. Die Phono van ze is heel fraai.
Had ik het een tijd geleden niet over "modulair"? Alles de zelfde afmeting, alle gaatjes op de zelfde plek, je zou dus een grote frontplaat kunnen maken en daar al die losse kastjes aan vast schroeven. Enige "probleem" is dat die kastjes voor horizontaal gebruik zijn en niet voor verticaal. Dat laatste lijkt mij ook al handiger bij losse componenten, dan kun je ze naast elkaar zetten ipv een wankel stapeltje maken.

(zelfde voor Graham Slee en vele anderen die op basis van die alu-extrusie-profielen werken)

Link to comment
Share on other sites

On 5/3/2020 at 7:35 PM, Sodejuu said:

Nieuwe DAC. De ouwe was nog wel goed, maar ik had zin om deze eens uit te proberen. 

 

7da24cb02e78cdd49818a7e68a1e890d

Hij meet iig erg goed https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/

(3e in de lijst https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/ )
 

Mijn toekomstige nieuwe aanwinst is n Roksan Caspian M2 (moet m nog ophalen)

 

Roksan2.jpg.bfb8c852b302d7786c642ec47e57

 

Vind m er eigenlijk een beetje raar uitzien

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Yep, leuk stukje, zal ik straks even helemaal lezen. Maar dit roept Cock al járen, dit zijn superspeakers. Alleen, tja, ze "zien er niet uit", zijn niet imposant groot, ze zijn niet mooi DUS kan het niet klinken :D :D :D. Maar dat maakt mij niet uit (en de huidige bezitters ervan óók niet), wij weten nú wel hoe iets goeds klinkt..... :wub: :wub: :wub:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Duck-Twacy said:

Met zo'n variovent

Variovent was Dynaudio, zo'n draaibaar ding om de weerstand te kunnen regelen. Een aantal Dyaudio laag weergevers waren eigenlijk onbruikbaar zonder zo'n ding (mid-eind jaren 80)

 

Algemeen, aperiodisch gedempt. Da's wat je krijgt als je een 'sok' in de basreflexpijp stopt, alleen is die dan verkeerd afgestemd. Aperiodisch gedempt is een gedempte poort in combinatie met de juiste hoeveelheid dempingsmateriaal in de kast.

 

Seas levert nog steeds een hele mooie kit op basis van de ideeen achter de Dynaco(s) Ultra simple ontwerp. Geen filtering van de mid-laag unit en de grote tweeter komt er vroeg in.

 

Het is wel grappig dat je dit systeem nog steeds ziet en ook weer in nieuwere ontwerpen. Net zo als de passieve woofer een come back lijkt te maken ter vervanging van de pijp.

 

Die Seas laagweergever lijkt me ook wel een mooie voor een grote gesloten kast Qts 0.5

Link to comment
Share on other sites

Je hebt gelijk, Dynaudio had de variovent.

 

Wat ik er altijd begrepen van heb is dat het help om het impedantie verloop te temperen en de Qtc te verlagen, maar dat het verder een kwestie van proberen is (omdat er geen reken modellen bestaan).

 

Ik heb er zelf wel eens aan zitten denken voor mn gesloten baskasten (Qtc is ongeveel 0,82). Maar ik kan t niet over mn hart krijgen om een gat in de 40 mm dikke behuizing te zagen...

 

Linkje toegvoegd

http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/

Edited by Duck-Twacy
linkje erbij
Link to comment
Share on other sites

Er zijn nogal wat verschillende types A25 geweest. Ik heb zelf een setje A25. De speaker waarover bovenstaand relaas gaat. Crossover bestaat uit een enkele bipolaire elco van 5µF en een 5-tal voorschakelweerstanden van 2R2, schakelbaar middels een 5 standenschakelaar op de achterzijde. Seas units, een 10" mid/laag en een 1.5" tweeter. De ventilatie zit onder de woofer

Vervolgens heb je de A25X (die René heeft). Zo ver ik heb weten te achterhalen zitten hier echter Scanspeak drivers in (10" en 1.5") en de ventilatie zit boven de tweeter. Crossover wordt hier gevormd door een 8µF bipolaire elco (bij René vervangen door een 8µ2 Jantzen cap) en een 5-tal voorschakelweerstanden van 2R2, schakelbaar middels een 5 standenschakelaar op de achterzijde

En dan is er nog een A25XL. Een goede kennis van mij heeft dat type. Die heeft weer Seas drivers van 10" en een 1" tweeter (kleiner dus). Het filter is een bipolaire cap van 8µ met 3 voorschakelweerstanden van 3R3 via een 3-standen schakelaar te kiezen. De ventilatie zit weer onder de woofer

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Vandaag ff aan het nieuwe "digitale" streaminggeluid moeten wennen. Eruit gingen de Logitech Squeezebox Touch en de YBA Design WD-202 DAC. Daarvoor in de plaats zijn de Lindemann Limetree Bridge en de Topping D90 DAC gekomen. Het klinkt allemaal nauwkeuriger. Oplossing en plaatsing zijn heel erg goed, maar het is ook wel wat klinischer. Het klinkt minder "romantisch" dan voorheen.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Duck-Twacy said:

Hij meet iig erg goed https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d90-balanced-usb-dac-review.10519/

(3e in de lijst https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?pages/Audio_DAC_Performance_Index/ )
 

Mijn toekomstige nieuwe aanwinst is n Roksan Caspian M2 (moet m nog ophalen)

 

Roksan2.jpg.bfb8c852b302d7786c642ec47e57

 

Vind m er eigenlijk een beetje raar uitzien

Dat zijn prachtig klinkende versterkers. Ze winnen idd geen designprijs, maar ze maken dat ruimschoots goed in goede klank

Link to comment
Share on other sites

Mijn nieuwste aanwinst(en) zijn twee RCA-pluggen inwendig door Cock voorziet van een correcte weerstand om de afsluitweerstand van mijn stepup aan te passen. Prijstechnisch de beste aanwinst ooit. Weg scherpe randen en irriterend/opdringerig hoog. Wat een rust ineens en heerlijk nu om naar analoog te luisteren.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

$_86.JPG(<klik!)
Wharfedale Dovedale 3 uit 1971. Zonder frontjes omdat de kat die kennelijk als krabpaal heeft gebruikt maar ze zouden nog perfect spelen. Tja, voor 50 euro wil ik ze wel gaan afhalen en eens reviseren. Een vriend van mij heeft een stel staan en dat klinkt echt fantastisch.
Technische specificaties: https://www.radiomuseum.org/r/wharfedale_dovedale_3.html

Link to comment
Share on other sites

Tja, wie weet. Heb nu de hele benedenverdieping vol staan met Celestion, en boven ga ik niet meer experimenteren. Die Wharfdale Denton's waren mijn eerste speakertjes, en dat ze wat 'bonkten' ontdekte ik pas toen ik ze verving. Inzicht komt met de jaren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...