Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV


dhfreakie
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

Ik ben wel een "buizen man" maar voor mij hoeft de phono-trap niet persé buizen te zijn. (ik heb er ook 2 met buizen)  Een phono-trap moet m.i. "niet klinken" Dat, dit een utopie is snap ik. Maar ik heb liever een heel lage ruis. En dat kan bijna alleen met silicium.  

Ik weet nog dat KT88(Sander) zei..Je moet eigenlijk een MC element niet met buizen willen versterken.🙂

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Ja, met een GM20. Nog nooit brom gehad. Na een buizenwissel 2x laten na-regelen. Je kunt de versterker ook laten aanpassen zodat je het na-regelen zelf makkelijker kunt doen.

 

De set is al heel lang stabiel (nog net geen 20 jaar), WFB Two, GM20, NA Hyperspace (een hele oude), BOW ZZ8 en Zingali Overture 2S ook de eerste versie (voor het uiterlijk belangrijker werd dan de inhoud)

 

@Tubejack Niets is perfect ;)


Al 20 jaar stabiel? Betekent dat ook dat je buizen er al die tijd in zitten? Hoe lang speel jij met de 6c33c buizen? 

De Modena’s hebben de afregeling aan de buitenzijde dus ik kijk de boel vrij frequent na. Meestal iedere maand. Een werkje van 15 minuutjes. 
 

Zingali’s zijn mooi. Die jij hebt is een klassieker. De Home Monitor is de mooiste die ik heb gehoord. 
 

De zaak bij wie ik de modena’s kocht zei ook dat hij ze getest had en niet bromden. Ik hoor toch echt een heel lichte brom uit beiden als ik voor de speaker sta. Wellicht door de hoge gevoeligheid van mijn Tannoy’s. Ook na de buizenwissel bleef dit bestaan.

 

Wellicht zou ik ook niet met een buizenpre spelen als ik met een MC speel. Maar die zorgen heb ik niet aangezien ik met MM speel. Ik heb nog twee reserve musicmakers dus ik kan ff vooruit. Aan de andere kant had ik een Rega ios. Het beste dat Rega kon bouwen en die heb ik verkocht om de GM70 omdat die gewoon mooier is.

 

Dat een versterker met een condensator in de signaalweg beter klinkt zou eigenlijk niet moeten kunnen. Een condensator is wat mij betreft gewoon ‘killing’ voor het geluid en verandert het geluid altijd. Vaak hoor je ook meteen dat er iets ongelooflijk goed gaat bij speakers die natuurlijk aflopen. Die hebben een natuurlijkheid die meteen opvalt. Niet dat ik twijfel aan de oren van Menno van der Veen. Maar wel interessant te onderzoeken waar dit aan zou kunnen liggen en vooral om het zo te krijgen dat die condensator er tussenuit zou kunnen en het wél beter klinkt. Maar je ziet dit bij OTL eigenlijk ook tot op zekere hoogte. Het kan wat feller worden bij ‘verkeerde’ speakers. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

 Je kunt de versterker ook laten aanpassen zodat je het na-regelen zelf makkelijker kunt doen.

 

 

 

Ik heb destijds die aanpassing gedaan bij vele GM20 versterkers.  Op die manier moest je de versterker niet open maken en kon je makkelijk de versterker zelf afregelen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

 

Ja, met een GM20. Nog nooit brom gehad. Na een buizenwissel 2x laten na-regelen. Je kunt de versterker ook laten aanpassen zodat je het na-regelen zelf makkelijker kunt doen.

 

De set is al heel lang stabiel (nog net geen 20 jaar), WFB Two, GM20, NA Hyperspace (een hele oude), BOW ZZ8 en Zingali Overture 2S ook de eerste versie (voor het uiterlijk belangrijker werd dan de inhoud)

 

@Tubejack Niets is perfect ;)

Mooie, bijna vintage-set, Seed: verdient wel een plekje in de mijn set-topic. Mocht ik nog eens met een schone audio-lei/ onbeschilderd audiodoek beginnen, dan zou ik vermoedelijk Arthephonos in overweging nemen. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mediator said:

Al 20 jaar stabiel? Betekent dat ook dat je buizen er al die tijd in zitten? Hoe lang speel jij met de 6c33c buizen? 

Het betekend dat er geen apparaat gewisseld is. Levensduur van de buizen varieert. Soms 2 jaar, soms 5. De set staat ook regelmatige lange periodes stil. Ze zit nu voor de derde keer in dozen in plaats van opgesteld. Omstandigheden.

Het leuke van de vv. is dat deze een discrete transistor mc sectie heeft in tegenstelling tot de WFB One. De Two is in dat opzicht pragmatischer opgebouwd en kan probleemloos met m'n rare Grado low output MI overweg.

 

De Zingali homemonitor is een geweldige luidspreker. De 2S zie ik ook altijd als het hele kleine broertje gezien. Beiden hebben net dat beetje "grunt" dat het interessant houdt. "Wabi Sabi", de schoonheid van het imperfecte (heel slecht vertaald). De andere Zingali's hebben me nooit echt aangesproken.

 

@GydoEigenlijk moet ik het eens laten doen. De middelen ontbreken op het moment. Bovendien vindt ik het energie verbruik niet meer van deze tijd.

 

@Tubejack De natuur is. Het is niet perfect, het is niet imperfect. Perfectie is een, slechts benaderbaar, begrip dat de mens heeft bedacht. De drang naar perfectie, de verwachting, leidt alleen maar tot teleurstelling. Tevredenheid is een groot goed.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

@GydoEigenlijk moet ik het eens laten doen. De middelen ontbreken op het moment. Bovendien vindt ik het energie verbruik niet meer van deze tijd.

 

@Tubejack

 

Ik doe die modificatie nu al enkele jaren niet meer, geen idee of iemand anders het nu doet. 

 

Ook al halen velen hun neus op voor klasse D en hebben ze tonnen vooroordelen, zelf speel ik al jaren met zulke versterkers en dit deels omdat ze zo energie zuinig zijn. 

 

Toen we onze winkel nog hadden was met name Jeff Rowland zeer overtuigend, maar ..... erg duur.

Ik heb zelf 2 sets, beneden heb ik de Kii Three met BXT (helemaal mijn ding, met een grafdiep laag en ik vind het een erg vloeiend en organisch klinkend systeem)  en boven heb ik een aparte luisterruimte, met een Luxman PD300 draaitafel met een zwaar gemodificeerde Rega RB 300 toonarm en een Shelter 901MKIII element. Voorversterker een Mola Mola Makua met phonostage en DAC, eindversterkers zijn de Kaluga's van Mola Mola. Deze laatste worden dit jaar vervangen door een stel monoblokken Eigentakt van Purifi. Het betreft een krachtigere versie die dit jaar officieel word voorgesteld. CD speler is een CEC met een Grimm CC1 Wordclock. Speakers zijn DIY met de Purifi 6,5 inch bas-mid driver aangevuld met een Be tweeter van Scan Speak. Ik ben de laatste jaren eigenlijk nog weinig met apparatuur bezig, ik koop graag nieuwe muziek, ga erg graag naar live concerten en verder heb ik geen last meer van het oneindig verbeteren van mijn set.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Mocht ik nog eens met een schone audio-lei/ onbeschilderd audiodoek beginnen, dan zou ik vermoedelijk Arthephonos in overweging nemen.

 

13 minutes ago, Gydo said:

Ook al halen velen hun neus op voor klasse D en hebben ze tonnen vooroordelen, zelf speel ik al jaren met zulke versterkers en dit deels omdat ze zo energie zuinig zijn.

 

Een nieuwe set. Ik denk er nog steeds regelmatig over na. Het bouwen van een set is tunen van de sound. Maakt niet uit welke richting je voorkeur heeft. Dat tunen doe je op twee plaatsen. De luisterruimte en de voorversterker. De rest behoort transparant te zijn.

 

Luisterruimte is erg lastig, hoewel de middelen zeer eenvoudig zijn. Demping, demping, demping en een enkele polycylindrische diffusor.

 

Eindversterker is na veel luisteren voor mij heel eenvoudig. Eerst waren daar de Anaview classe D modules. De verkrijgbaarheid is echter slecht. Nu zou ik gaan voor Orchard.

 

Voorversterker, iets met buizen, misschien. Luidsprekers, Klipsch Forte IV. Draaitafel, een Technics DD met een pittig MM element. CD speler, geen idee wat er nog is.

 

Maar het zal wel een koptelefooninstallatie worden omdat je daar van akoestiek verlost bent en heel veel kunt, moet, corrigeren. Het resultaat daarvan is dat je met een paar in-ears van E50 - 100 toe kunt en alles wat je meer uit geeft helemaal niets toevoegt.

 

EDIT @Gydo De importeur doet het nog. Kan even niet op de naam komen. Kosten iets van E500.-?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

@Gydo

Energie zuinig spreekt me wel aan. Ik merk met deze prijzen sowieso al dat het snel kan oplopen. Bijna alles is mijn huis is nu wel energiezuinig. Behalve dan de stereo. Dus het luisteren naar muziek is inmiddels tot bijzonderheid verheven. Maar dat geeft niet. Als ik wat ik de achtergrond muziek wil bijvoorbeeld tijdens het koken dan luister ik naar een BenO Bluetooth speaker en dat voldoet. Ga ik echt serieus luisteren dan gaat de stereo aan. Ook het geluid van TV loopt niet meer via de stereo. Ja het is minder maar ik mis het niet omdat geluid van TV niet high end hoeft te zijn.

 

Ik heb niets tegen klasse D. Tot nu toe heb ik er nog weinig van gehoord omdat mijn interesse in hifi de laatste jaren ook niet meer een top prioriteit heeft. Maar je omschrijving hoe je set het klinkt spreekt me in ieder geval aan. Ik hoop op termijn weer wat meer naar live concerten te gaan. Dat heeft nogal stil gelegen met Corona. Wel schrok ik van de prijzen die ik her en der voorbij zag komen. Een 150 euro voor een kaartje. Als je dan met zijn vijfen gaat dan ben je … heel veel geld kwijt. 
 

@Seed7

Ik ga met name de offset van de 6c33c buizen goed monitoren. Dit is feitelijk ook de bias maar dan tussen de voorste en achterste buis. Het zorgt ervoor dat die netjes verdeeld is en dat de beide buizen gelijkmatig slijten. Ik hoop dat deze buis het een jaar of vier gaat doen. 

 

Waarom zou je je set verkopen? Klipsch heb ik ook nog een tijd naar gekeken. Maar zo even wat ik gehoord heb kwam ik toch al snel uit op een la scala die me meer aanspreekt. Maar die dingen plaats je lastiger en je luisterafstand is bij dit type hoorns wellicht wat groter als je tenminste geen luister moeheid wilt. Ik had zo’n Klipsch wel eens willen horen met een 300b buis. Maar dat is puur op papier. Nadat ik de Modena’s had heb ik dat geparkeerd. Jammer van je omstandigheden dat je jouw set niet kunt opstellen. Sterkte daarmee.
 

Je luidsprekers zijn toch het meest bepalend in een set? Tunen doe je soms ook op papier om te bepalen welke richting je uit kunt. Maar soms is het ook gewoon trial and error. Tenminste zo ga ik altijd te werk.

 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Mediator said:

Je luidsprekers zijn toch het meest bepalend in een set? Tunen doe je soms ook op papier om te bepalen welke richting je uit kunt. Maar soms is het ook gewoon trial and error. Tenminste zo ga ik altijd te werk.

 

Je ruimte is het meest bepalend, die wordt door je luidsprekers aangestoten. Een ruimte voegt 30-60% vervorming toe aan hetgeen er uit een luidspreker komt. Als je luidsprekers in een dode ruimtes meet zijn de verschillen in vervorming marginaal tov die van een luisterruimte. Zolang je geen miniluidsprekers gebruikt die je overstuurt.

 

Het voornaamste probleem met luidsprekers in de hoge Qt (0.8-1.2), die zo'n lekker bultje in het laag geeft. Dat wordt dan nog door de opstelling dicht bij muren versterkt. Dicht bij is het al heel snel. Ideaal zou  minimaal 3 m van alle vlakken in een ruimte zijn.

Link to comment
Share on other sites

Hey Seed7,

 

Ik kijk vooraf altijd naar een ruimte waar ik apparatuur wil opstellen en of dat gaat lukken. Met jouw luidsprekers heb je toch geen heel grote kamer nodig. Ik stel alles in mijn woonkamer op dan heb ik voldoende ruimte achter de luisterplek. Verder moest die kamer voldoende breed zijn. Alle huizen met een te smalle woonkamer vielen af. Enige probleem in mijn woonkamer was de draagmuur waardoor ik een stukje muur niet kon weghalen. Het heeft geresulteerd in een staande golf die voor nu voor mij afdoende is opgelost. Zit soms nog te denken dat eens te laten meten maar tot op heden boeit het me niet voldoende. Ik zie ruimte vanuit mijn positie dus minder als belemmerend. Ben het wel eens dat akoestiek flink roet in het eten kan gooien zelfs die manier dat het voor mij niet meer hoeft.

 

Waar we duidelijk anders over lijken te denken is de afstand tot muren. In ieder geval die van de achtermuur zal in mijn optiek nooit drie meter kunnen zijn. Dan kan de opstelling van je luidsprekers nooit optimaal zijn en spreek je de akoestiek van de kamer aan hetgeen je niet wilt. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

@Mediator Probeer het maar eens, je luidsprekers ver van de achterwand, 1m -1.2m uit elkaar en een luisterafstand van ~1m. Een echte nearfield opstelling werkt met de Tannoys ook. Je elimineert ten dele de versmering die door (te) vroege ruimteinvloeden. Je verandert de verhouding in looptijden tussen direct en indirect geluid ten goede. Het lost problemen in het laag niet op.

 

De ruimte is helaas een gegeven. Vaak ook in die mate dat je niet kunt aanpassen wat je zou willen omdat er bijvoorbeeld meerdere gebruikers / gebruiksdoelen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Hey Seed7,

 

Ok bedoel je hem zo (nearfield). Ik heb de speakers eindelijk goed staan en ze wegen aardig wat en veroorzaken al snel gedoe in mijn eiken vloerdelen. Ik zet liever mijn hoofdtelefoon op als ik het rechtstreeks op mijn oren wil horen. Ik hoop dat je snel je setje weer kunt uitpakken want het is zonde om te laten staan. 

Link to comment
Share on other sites

On 3-3-2022 at 08:02, Seed7 said:

 

@Tubejack De natuur is. Het is niet perfect, het is niet imperfect. Perfectie is een, slechts benaderbaar, begrip dat de mens heeft bedacht. De drang naar perfectie, de verwachting, leidt alleen maar tot teleurstelling. Tevredenheid is een groot goed.

 

Dit is in mijn ogen perfect.  Bron: https://pixabay.com/nl/photos/madeliefjes-bloem-plant-wit-geel-362986/   Er komt nog meer binnenkort. 

daisies-362986_960_720.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 27-2-2022 at 22:49, audiofreak said:

A.S Donderdag gaat het gebeuren en wordt het PP-200 element ingebouwd en afgesteld. Ik ben zeer benieuwd naar de klankeigenschappen. Oh, was het maar alvast donderdag.😜

En toen was het donderdag en kwam Kappa 7 langs met scoop en gereedschap.
2022-03-03-22-00-33-Aangepast.jpg
Na een 2 uurtjes van trial and error zie je hier op de afbeelding de afstelling van het linker en rechterkanaal, die precies gelijk zijn.
Militaire precisie dus !!
En toen werd er nog even geluisterd en wat geexperimenteerd met de gain instelling op de phono preamp. Uiteindelijk werd het de "high" instelling (66dB) en niet de "low" instelling (72dB).

Vandaag weer geluisterd en de ene lp volgde de andere lp op.
Wat mij direct opvalt en wat ik fijn vind is de levendigheid en micro en macro dynamiek en de "grote" bel (3D soundstage).
Kortom, ik ben zeer blij.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, audiofreak said:

En toen was het donderdag en kwam Kappa 7 langs met scoop en gereedschap.
2022-03-03-22-00-33-Aangepast.jpg
Na een 2 uurtjes van trial and error zie je hier op de afbeelding de afstelling van het linker en rechterkanaal, die precies gelijk zijn.
Militaire precisie dus !!
En toen werd er nog even geluisterd en wat geexperimenteerd met de gain instelling op de phono preamp. Uiteindelijk werd het de "high" instelling (66dB) en niet de "low" instelling (72dB).

Vandaag weer geluisterd en de ene lp volgde de andere lp op.
Wat mij direct opvalt en wat ik fijn vind is de levendigheid en micro en macro dynamiek en de "grote" bel (3D soundstage).
Kortom, ik ben zeer blij.

Fijn, dat het zo goed uit valt. Gefeliciteerd.

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat dit moois in de Jelco 12inch een plekje heeft gevonden? Gefeliciteerd met de fraaie aanwinst.

George heeft het zeker & vast met militaire precisie gemonteerd en ingeregeld, daar ben ik zeker van. Het plaatje geeft echter m.i. geen inzicht in de kanaalgelijkheid maar geeft aan dat een toon foutloos wordt afgetast (geen vervormde sinussen). Maar het is wel een mooi plaatje😁

Link to comment
Share on other sites

Het zijn 2 kanalen over elkaar heen, deze zijn exact gelijk en toont als een spoor.

Het is een mooi element wat nog wel wat draaiuren nodig heeft om los te komen maar dat gaat vast goed komen.

We hebben nog even de resonantie frequentie gemeten en die zit op 10Hz, perfect waar je hem wil hebben dus.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Ik neem aan dat dit moois in de Jelco 12inch een plekje heeft gevonden? Gefeliciteerd met de fraaie aanwinst.

George heeft het zeker & vast met militaire precisie gemonteerd en ingeregeld, daar ben ik zeker van. Het plaatje geeft echter m.i. geen inzicht in de kanaalgelijkheid maar geeft aan dat een toon foutloos wordt afgetast (geen vervormde sinussen). Maar het is wel een mooi plaatje😁

Ja in de Jelco12 inch tonearm. De SME 3500 JR tonearm staat werkeloos en gaat binnenkort in de verkoop. Ik heb besloten om geen 2e tonearm op mij  Fat Bob te plaatsen.

 

Wat betreft de afbeelding is toch van 2 kanalen op elkaar.

Dat had ik ook geschreven: 

"   op de afbeelding de afstelling van het linker en rechterkanaal, die precies gelijk zijn".

Maar je kan dat natuurlijk ook anders lezen of begrijpen.

Maakt niet uit, Kraus.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Het zijn 2 kanalen over elkaar heen, deze zijn exact gelijk en toont als een spoor.

Het is een mooi element wat nog wel wat draaiuren nodig heeft om los te komen maar dat gaat vast goed komen.

We hebben nog even de resonantie frequentie gemeten en die zit op 10Hz, perfect waar je hem wil hebben dus.

Ik heb even nagevraagd wat betreft de draaiuren en het los komen. Het element is al ingespeeld en los gekomen.

Dat was vanmiddag ook goed te horen ten opzichte van gisteravond. 

Er was dus geen verspringende in hoog, mid en laag weergave waar te nemen. 

Kom binnenkort maar eens uitgebreid luisteren.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Het mooie is juist door ze op elkaar te leggen dat je heel goed kunt zien of ze ook helemaal gelijk zijn. Zijn ze dat niet, dan zie je 2 lijnen die iets afwijken van elkaar.

Als je ze onder elkaar ziet is de gelijkheid van de 2 lijnen moeilijker te zien. Het is ook zo  veel makkelijker om je azimuth goed te krijgen (de 2 lijnen op elkaar leggen). Wel vraagt het veel geduld (trial and error),maar het uiteindelijke resultaat is heel bevredigend.

De anti-skating hebben we ook zo gedaan. 

En dat alles met de test lp van Hifi-news. Dat is ook de beste van alle test lp's, vind ik.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...