Jump to content

Welke muziek staat er nu op (deel7)


Seed7
 Share

Recommended Posts

48 minutes ago, Seed7 said:

Hoe is dat in Frankrijk? Ik weet dat daar regels zijn voor het percentage aan nationaal product daar op de radio gespeeld moet worden. Heeft dat het chanson doen overleven?

Daar zijn inderdaad regels voor maar ik ken ze niet. Op TV5 is er wel een programma waar mensen bekende/[populaire chansons meezingen in een soort wedstrijd: "N'oubliez pas les paroles". Dus men valt af als men de tekst niet meer kent en de tegenstander nog mee kan komen met 'zijn' of 'haar' lied. Dat veronderstelt toch een behoorlijke populariteit.

Ik vermoed dat men in de omringende landen ook de Nederlandse scene totaal niet volgt.

Franse films natuurllijk idem hoewel er daar toch nog regelmatig iets van in de bioscopen verschijnt. Heeft niet meer het niveau van vroeger. Voor de franse praatfilm van weleer loopt men echt niet meer warm. Een grootse serie was een paar jaar geleden "Marseille",  met Gérard Depardieu, een beetje a la Suburra en Gomorrah. Maar heeft toch een zweem van amateurisme. Vorig jaar was er nog "Les plus belles années d'une vie" waarin Jean Louis Trintignant en Anouk Aimée hun wereldhit 'Un homme et une femme' op zeer hoge leeftijd (89!) nog eens over deden. Uitsluitend voor de echte liefhebber op hoge leeftijd. Dat trekt geen volle zalen.

Maar wie weet wordt na de Brexit het Frans wel dè taal van de Europese Unie. Als het aan de Fransen ligt zeker. Die hebben al verklaard dat het Frans tenslotte de taal bij uitstek is in de diplomatie.

Kort geleden overleed Johnny Halliday. Dat was een nationale gebeurtenis

 

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Tja, de laatste LP van mijn in maanden doorlopen/doorluisterde collectie. En dat eindigt dan natuurlijk met.....

R-395323-1301735178.jpeg.jpg

Frank Zappa - Shut Up 'n Play Yer Guitar
 



Niet helemaal eerlijk, want ik heb er een paar overgeslagen, wat 45 toeren-dingen van David Sylvian, Japan en Jah Wobble. Die gaan ergens de komende dagen wel gedraaid worden...
Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, mumsoft said:

Tja, smokkelen. Volgende keer van achteren beginnen, en dan eindigen bij ACDC of Aafje Heynis.

 

Beiden heb ik niet B), maar laat ik nou alles op áchternaam hebben gerangschikt... Dus "Akkerman, Jan" is dan toch echt de laatste.

 

Overigens wel leuk, om eens alles op die manier door te luisteren. Hoewel, met enige autistische trekjes die ik heb kan het ook wel weer vervelend worden. Want dan moet en zal die volgorde gehanteerd moeten worden :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

praatfilm

Dat is de reden waarom ik heel lang geleden ben gestopt met het luisteren naar de Franse radio. Die gasten ratelen 3 kwartier van een radio uur vol en dan twee plaatjes. Om moe van te worden.

Franse film heeft iets moois, is het het fatalisme dat er nog al eens in zit? Gecombineerd met wat magisch realisme? Maar de praatfilms gaan aan me voorbij omdat ik de taal domweg niet voldoende beheers. Filmisch is het vaak heel mooi. Mooi in kleine dingen. Vooral goed camera werk. Iets dat helaas te vaak bij Nederlandse films manco gaat.

Natuurlijk zit er ook wel wat droevenis daar. Parijs, de grote stad, heeft eigenlijk nooit de echte Avant Garde gehad. Berlijn was ze altijd voor, ondergronds, maar had niet de naam.

En toch ....

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2020 at 9:31 PM, Kraus vonBentinck said:

Maar wie weet wordt na de Brexit het Frans wel dè taal van de Europese Unie.


We zijn toch wel erg aan het veramerikaniseren Kraus. En voor Nederlanders is Frans een moeilijke taal. Ik geloof er dus niets van.

En ik moet eens goed denken welke Franse film ik het laatst gezien heb.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2020 at 10:09 PM, René N. said:

Tja, de laatste LP van mijn in maanden doorlopen/doorluisterde collectie. En dat eindigt dan natuurlijk met.....

R-395323-1301735178.jpeg.jpg

Frank Zappa - Shut Up 'n Play Yer Guitar
 



Niet helemaal eerlijk, want ik heb er een paar overgeslagen, wat 45 toeren-dingen van David Sylvian, Japan en Jah Wobble. Die gaan ergens de komende dagen wel gedraaid worden...

Hoewel ik deze ook heb (op triple cd dan), zou t bij mij toch eindigen met The Zombies

Link to comment
Share on other sites

Ik ben soundtracks aan het draaien; dit is wel een van de beste:

LIZA_MINNELLI_CABARET-563660.jpg

De film hoort zeker in de top 100 van beste films aller tijden, voor Liza Minelli de rol van haar leven en de muziek is AAA+, zeker ook wat betreft de thematiek.

Soundtracks zijn sowieso vaak heel goed qua uitvoering en kwaliteit. Hollywood is niet krenterig wat dat betreft; het budget is vaak 'no limits', eersteklas artiesten en vele kritische oren moeten gepasseerd worden.

Zo is de uitvoering van Don Giovanni o.l.v. Lorin Maazel met de best denkbare solisten zonder meer de beste uitvoering van deze 1000en malen uitgevoerde opera.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Soundtracks zijn sowieso vaak heel goed qua uitvoering en kwaliteit.

Ja. Zelfs bij zeer recente films. In de bioscoop mag dynamiek nog. Enige nadeel is dat soundtracks soms wel erg versnipperd zijn. In de film werkt het goed, op de plaat niet.


Een ouwetje. (Vertigo is ook een cinematografisch effect, de camera beweegt naar het onderwerp toe en zoomt tegelijkertijd uit. Het onderwerp in het centrum blijft even groot maar het perspectief er omheen veranderd)

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

The Graduate

soundtrack.jpg&f=1&nofb=1

Een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid van Paul Simon, een artiest die zich tenminste verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van de opnamen waarop zijn muziek wordt uitgebracht. En met resultaat!

In de film een heel mooie rol van Anne Bancroft als Mrs. Robinson. Ik heb Anne Bancroft altijd gezien als het Amerikaanse antwoord op 'onze' Ageeth Scherphuis. Zo'n mooie vrouw dat jaloerse huisvrouwen het voor elkaar kregen dat zij aan het einde van de tv-uitzendingen de kijkers niet meer goedenacht mocht wensen. Dat waren nog eens tijden, dat de tv welterusten zei en in heel Nederland de lichtjes uit gingen.

Link to comment
Share on other sites

Sam Peckinpah, de regisseur van de vertraagd rondvliegende bloedspetters

bob_dylan_pat_garrett_billy_the_kid.jpg

Achteraf een heel gelukkige keuze Dylan te vragen voor de muziek. Hij voelde de sfeer van de film heel goed aan en het resulteerde in een van de aardigste Dylan-LP's. Dat Knockin' on Heavens Door (gecovered weliswaar) een grote hit werd kwam hem ongetwijfeld goed uit. De kassa moest wel blijven rinkelen met al zijn huizen, ex-echtgenotes en kinderen.

De laatste voor vandaag. Het plateau staat stil.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ennio Morricone mag natuurlijk niet ontbreken

Dan moet ik natuurlijk meteen denken aan de grote inspirator voor Serio Leone, Akiro Kurusawa. Meteen maar een cassette met meer dan 4 uur muziek. De clip begint bijna bij het einde, Ran.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...