Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

On 6/4/2021 at 11:30 PM, Sodejuu said:

dat laatste, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal dezelfde albums/tracks/uitvoeringen hebben. Veel mainstream hebben ze allemaal hetzelfde.

Dus er is eigenlijk weinig concurrentie. Anders dus dan de film-streamdiensten.

Link to comment
Share on other sites

Ok een video voor de highres streaming audiofielen, begrijp ik. Interessant om de limiet te zien op onze mobiele telefoon. Wat een gedoe. Ik hou het nog maar bij mijn lp’s en cd’s. Ook al begint dat nu wel te klinken als mijn schellak platen en eight track banden doen het ook heel goed. Desalniettemin geniet ik nog steeds van mijn muziek. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2021 at 10:10 AM, Tubejack said:


Dat gaat me te ver Jack 🤒 Kennelijk gaat die arm dus wel op die TD 125. Die Thorensen waren beter dan mensen nu denken. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ivan10 said:

Ok een video voor de highres streaming audiofielen, begrijp ik. Interessant om de limiet te zien op onze mobiele telefoon. Wat een gedoe. Ik hou het nog maar bij mijn lp’s en cd’s. Ook al begint dat nu wel te klinken als mijn schellak platen en eight track banden doen het ook heel goed. Desalniettemin geniet ik nog steeds van mijn muziek. 

Als je maar lang genoeg wacht....... wordt je vanzelf modern 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik niet hoor. Ik heb geen account bij AliExpress en heb daar nooit iets gekocht en dat ben ik ook niet van plan.

Daar hoort ook voor mij als argument bij dat ik zoveel mogelijk weiger mensenrechtenschendende dictaturen te sponsoren.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bloom said:

Ik niet hoor. Ik heb geen account bij AliExpress en heb daar nooit iets gekocht en dat ben ik ook niet van plan.

Daar hoort ook voor mij als argument bij dat ik zoveel mogelijk weiger mensenrechtenschendende dictaturen te sponsoren.

Ik ben het hier meer dan van harte mee eens. Wanneer je vrijheid je lief is, dan laat je spullen uit China links liggen. Ik betaal dan  liever iets meer om de eigen economie te steunen, nog los van het gesleep van goederen over onze aardbol. Gelukkig gaat de btw op goedkope invoer vanaf 1 juli ook meehelpen.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Ik niet hoor. Ik heb geen account bij AliExpress en heb daar nooit iets gekocht en dat ben ik ook niet van plan.

Daar hoort ook voor mij als argument bij dat ik zoveel mogelijk weiger mensenrechtenschendende dictaturen te sponsoren.

 

1 hour ago, Ove Rickland said:

Ik ben het hier meer dan van harte mee eens. Wanneer je vrijheid je lief is, dan laat je spullen uit China links liggen. Ik betaal dan  liever iets meer om de eigen economie te steunen, nog los van het gesleep van goederen over onze aardbol. Gelukkig gaat de btw op goedkope invoer vanaf 1 juli ook meehelpen.

 

Ik ook. Hoewel ik één keer een account bij Ali heb aangemaakt en één ding besteld. Doe ik nooit meer, account opgeheven, ondanks agressieve meldingen dat ik dan nóóit meer een account kan krijgen. Nou, dat is dan ook nét de bedoeling :biggrin:.

 

Hoewel ik mij er wél van bewust ben dat er wel héél weinig spullen (electronica dan) níet in China gemaakt worden of onderdelen bevat die daar vandaan komen....:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tja, welkom in de wereld van de grote datagraaiers die geen respect voor je privacy hebben en verkopen wat ze maar kunnen.

Hou in gedachten: als het gratis is op internet, betaal je met je privacy.

Grote internationale webshops hebben ook lak aan je privacy, dat mag eveneens duidelijk zijn.

En wat webdiensten uit dictaturen betreft: als ze al geen respect hebben voor hun eigen burgers, hoe denk je dat ze dan over jou denken en handelen?

Link to comment
Share on other sites

On 6/19/2021 at 7:28 PM, René N. said:

Hoewel ik mij er wél van bewust ben dat er wel héél weinig spullen (electronica dan) níet in China gemaakt worden of onderdelen bevat die daar vandaan komen....:unsure:

 

Ik koop ook vrijwel niks bij Ali. Maar wanneer exact hetzelfde ding hier het drievoudige kost ga ik nog wel eens overslag. Het kapitalisme steunen hoeft van mij ook niet perse. Afgelopen week nog. Blikjes gas voor op de camping. Ja meneer, het moeten wel blikje van Cadac zijn. Die kosten dus € 4,95 /stuk. Dan kun je moeilijk doen over EN417, SSN-29 en horizontaal gebruik. Maar de blikjes van Action (€ 1,22) voldoen daar ook aan. En zo is het vaak met "goedkope" spullen. Die komen gewoon van dezelfde leverancier, maar de tussenhandel gaat met de winst strijken.

 

Uit mijn werkzame leven. We hadden tienduizenden looprollen nodig. Bij INA was dat helemaal uitonderhandeld en kwam indertijd op€ 4,95 per looprol. Ik was op de Hannover Messe en trof daar een Chinese fabrikant, die precies die looprollen verkocht. Zonder veel onderhandelen, kwam hij voor dat aantal op € 1,95. Toen ik naar de kwaliteit vroeg, kwam hij met een lager waarop INA stond aan. Zijn fabriek maakte de looprollen voor INA. INA strijkt dus minimaal € 3,- op en de Chinees werd waarschjinlijk uitgemolken op € 1,45. We hebben ze in China besteld en bij INA laten testen. Gelukkig waren die zo eerlijk om te vertellen dat er met de kwaliteit niks mis was. INA is dus ook leverancier gebleven, maar niet meer voor dergelijke aantallen.

 

Ik heb dus niks met het systeem in China (of ander lagelonenland), maar we wanneer om die reden daar niks kopen (of gekocht hadden), wonen ze daar over 100 jaar nog steeds in hutjes en lopen achter de geiten. Ook de vervuiling, uitbuiting en energiemisbruik is daar nog aan de orde van de dag. Maar kijk eens wat hier 100 jaar geleden gebeurde? Zijn wij dan ook misdadigers? Het lijkt nu of we onze eigen markt willen beschermen. Iets wat op termijn toch niet gaat lukken.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al redelijk wat van Alie of Ebay.

En als je zelf bouwt ontkom je daar niet aan om daar te bestellen.

Met name het bakken van PCB's is daar zo veel aantrekkelijker dan hier in de EU mogelijk is.

Wel zal het wat lastiger worden om in China te bestellen nu de EU de regelgeving voor het kopen buiten de EU heeft aangepast.

Jammer maar mooi zo lang het duurde.

Je loop wel het risico op namaak maar vaak ook niet.

Zo zijn er veel kits te koop die gewoon aan de datasheet ontwerpen voldoen en ook nog eens mooi ontworpen zijn.

Inmiddels hebben ze dat daar prima onder de knie en kan je een goed klinkende DAC maken voor een fractie van het bedrag wat je voor een kant en klaar model zou moeten betalen.

En ik durf mijn zelfbouw China DAC echte wel met heel veel duurdere modellen te vergelijken.

Verder kom je daar natuurlijk ook veel kits tegen die gebaseerd zijn op legendarische ontwerpen uit het verleden. Versterkers die allang niet meer in productie zijn en vrij zijn van rechten, niets mis mee lijkt mij. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bijna de hele maakindustrie zit in China, dat lijkt me toch niet zo handig. De Chinese regering zal dat natuurlijk te zijner tijd gaan uitbuiten, en dan wordt het een afweging: lage kosten versus mensenrechten plus eigen soevereiniteit. In Nederland weet ik al waar de weegschaal naar toe zal slaan. Verder hulde aan al die Chinese fabrieken, die zulke mooie producten en componenten kunnen maken.

Link to comment
Share on other sites

China zit in een overgangsfase. Ze zullen zich steeds meer op de eigen markt richten. Daarbij is het onvermijdelijk dat ze zich meer gaan richten op klimaat en milieu.

Voor wat betreft NL kun je je afvragen of er niet veel menskracht gaat in werk wat maatschappelijk niet nuttig is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...