Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

......De vraag is alleen wat die naald doet als die het plateau niet meer kan remmen.

 

Als het plateau dus gewoon zijn snelheid houdt en de naald blijft de groef volgen? Krijg je dan niet gewoon méér dynamiek, wat je dus ook wilt?????

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, René N. said:

 

Als het plateau dus gewoon zijn snelheid houdt en de naald blijft de groef volgen? Krijg je dan niet gewoon méér dynamiek, wat je dus ook wilt?????

 

Dat zal nooit lukken. Elke actie geeft een reactie. Een supersnelle motorregeling zou iets op kunnen lossen, maar kan alleen beginnen, wanneer het toerental terug loopt hoe minimaal dan ook. Of de plaat twee keer afspelen en van de eerste ook het toerental opnemen. Deze toerentalopname kan dan dienen om de motor aan te sturen.

 

Dan is het de vraag wat je er van gaat horen. Met dynamiek heeft het weinig te maken denk ik. Toonvastheid eerder, maar met zo veel cijfers achter de komma zijn er weinig of geen mensen die dat ook kunnen horen.

 

Of een aandrijving als onder een snijtafel. Alhoewel die ook last van het afremmen tijdens het snijden moet hebben. Een vlieg die tegen een A380 botst zal weinig (onmeetbaar?)  snelheidvertraging voor die A380 hebben. Een flinke vogel tegen een sportvliegtuigje levert zeker meer vertraging op.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat zal nooit lukken. Elke actie geeft een reactie. Een supersnelle motorregeling zou iets op kunnen lossen, maar kan alleen beginnen, wanneer het toerental terug loopt hoe minimaal dan ook. Of de plaat twee keer afspelen en van de eerste ook het toerental opnemen. Deze toerentalopname kan dan dienen om de motor aan te sturen.

 

Dan is het de vraag wat je er van gaat horen. Met dynamiek heeft het weinig te maken denk ik. Toonvastheid eerder, maar met zo veel cijfers achter de komma zijn er weinig of geen mensen die dat ook kunnen horen.

 

Of een aandrijving als onder een snijtafel. Alhoewel die ook last van het afremmen tijdens het snijden moet hebben. Een vlieg die tegen een A380 botst zal weinig (onmeetbaar?)  snelheidvertraging voor die A380 hebben. Een flinke vogel tegen een sportvliegtuigje levert zeker meer vertraging op.

 

 

 

Ook hier een mooie visualisatie :rolleyes:.

Toonvastheid zeker ook. En het is de vraag of ik die toename in dynamiek zal horen. Of die toonvastheid. Maar het helpt allemaal wél mee, tóch?

 

Maar als er bijvoorbeeld een harde knal op een basedrum of zo wordt gegeven en hij remt daardoor meteen af, dan zal die de piek daarvan wellicht niet eens meer bereiken?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, René N. said:

 

Maar als er bijvoorbeeld een harde knal op een basedrum of zo wordt gegeven en hij remt daardoor meteen af, dan zal die de piek daarvan wellicht niet eens meer bereiken?

Zo snel gaat dat niet. De afremming door een klap op een drum is nauwelijks meetbaar.

 

Maar beter is natuurlijk dat hij helemaal niet afremt. Zware plateaus zullen minder afremmen, maar zijn ook lastiger weer in beweging te krijgen. Al moeten we ons bij deze toerentallen van die vliegwielwerking weinig voorstellen.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag gelezen dat Marja en Henk zijn overleden. Twee bijzondere reviewers. Onafscheidelijk.... zelfs nu. Ik kwam ze regelmatig op audioshows tegen.

 

https://hifi.nl/artikel/29448/In-memoriam-Marja---Henk.html

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ik las dat het hier toegepast wordt in deze JBL Synthesis HT spullen. Vroeg me af of het een primeur was.

 

https://hometheaterhifi.com/editorial/oped/jbl-synthesis-sdp-55-sdr-35-qa-nick-clarke-senior-director-of-global-engineering/

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...