Jump to content

DC filter


thei
 Share

Recommended Posts

Ik snap niet waarom, maar mijn vorige topic hierover was gesloten. Vandaar hier even mijn bevindingen.

Het AtlHifi DC filter is vanochtend ontvangen en omdat op dat moment mijn versterkerstrafo zeer stil was heb ik het aansluiten even uitgesteld. Nu, enkele uren later echter stond hij weer iets mechanisch te brommen en dus tijd om het filter ertussen te zetten. De brom verdween niet helemaal maar wordt gereduceerd tot praktisch onhoorbaar en het geluid gaat er op het eerste gehoor zeker niet op achteruit. Het lijkt zelfs erop vooruit te zijn gegaan, maar daarvoor moet ik even wat ruimer de tijd nemen om dit  filter te beoordelen.

Edited by thei
Link to comment
Share on other sites

On 3/18/2020 at 12:55 PM, thei said:

Ik snap niet waarom, maar mijn vorige topic hierover was gesloten. Vandaar hier even mijn bevindingen.

Het AtlHifi DC filter is vanochtend ontvangen en omdat op dat moment mijn versterkerstrafo zeer stil was heb ik het aansluiten even uitgesteld. Nu, enkele uren later echter stond hij weer iets mechanisch te brommen en dus tijd om het filter ertussen te zetten. De brom verdween niet helemaal maar wordt gereduceerd tot praktisch onhoorbaar en het geluid gaat er op het eerste gehoor zeker niet op achteruit. Het lijkt zelfs erop vooruit te zijn gegaan, maar daarvoor moet ik even wat ruimer de tijd nemen om dit filter beoordelen.

Het hele forum ligt plat, er kunnen alleen nieuwe topics aangemaakt en gebruikt worden. De bestaande zijn door een softwarebug allemaal gearchiveerd.

Mooi, dat je filter werkt. Hopelijk blijft het zo.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Na uitgebreid te hebben getest gaat het filter helaas retour. 

Dat het gisteren goed leek te werken bleek toeval te zijn en dat de trafo stiller werd bij aansluiting van het filter kwam waarschijnlijk door een op dat moment lagere dc offset.

In principe doet het niet echt veel namelijk. Ik heb ook even getest met een lange verlengkabel  erbij geplugd in de audio stekkerdoos en daar even ter controlle 2 fohnen op ingestoken. Deze had ik in de verlengkabel om ze in een andere ruimte te kunnen leggen ivm het lawaai dat ze maken.

Ook dus met het filter bromde de grote 1200va trafo zeer luid bij deze test.

AtlHifi heeft aangeboden om het filter te retourneren nadat ik hun een geluidsopname heb gestuurd van mijn test. Zij waren van mening dat er iets anders deze brom zou veroorzaken echter dat gaat er bij mij niet in na deze test met de fohn. Ik wacht nog op een verklaring vanuit Bulgarije waarom dit niet werkt, want ik vind eigenlijk nergens klachten over dit filter.

Link to comment
Share on other sites

Het filter is retour naar Bulgarije. Volgens de verkoper heb ik geen dc op de lijn maar is er iets anders aan de hand. Op mijn vraag waarom het dc filter de met de fohn opgewekte dc offset niet stopte heeft hij geen reactie gegeven.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Voor (of na(?) het Bulgaarse dc filter heb ik via Amplimo nog een zelfbouw dc filtertje ontvangen. (door de eigenaar zelf in elkaar geknutseld)

Na een week is dat ook vervangen door een uitstekend werkend dc filter van Supra.

Door meting werd een poos later geconstateerd dat er niet alleen dc offset aanwezig was, maar dat er ook veel andere vervuiling op mijn stroomnet zat en daarom werd begin vorig jaar een 3 fase uitbreiding aangevraagd om de dedicated lapp kabel van de audiokamer ook zijn eigen fase te gunnen die hopelijk schoner zou blijken te zijn. Alle 3 de fases bleken helaas zeer veel vervuiling te bevatten en de minst vervuilde is genomen voor de audio . Gemeten werd met de geleende isotek emi noise analyser van mijn Hifi dealer en die gaf max aan op zijn display.

Enexis heeft daarna een week lang meet apparatuur in mijn meterkast gehangen, echter er werd naar hun zeggen voldaan aan de door hun gestelde eisen.

Om toch schonere stroom aan mijn audio te kunnen leveren werd daarna op proef een Puritan optimizer besteld en die mocht ik 14 dagen thuis proberen. Deze optimizer liet  na filtering 000 zien op het display van de isotek noise analyser en dat bracht rust in de muziek, alles werd nu duidelijk gescheiden en breedte en diepte namen toe. Ook de onderste  bastonen waren duidelijk strakker . Dit filter, dat ook Dc uitstekend blokkeert is dan ook na 2 dagen gelijk besteld .

Een hele tijd geleden, ergens in Julie 2020 werd ik door Enexis benaderd met de vraag hoe tevreden ik was over hun metingen en begin 2020 uitgevoerde werkzaamheden . Ik gaf ze te verstaan dat hun uitgevoerde 3 fasen uitbreiding niets had opgeleverd en dat ze zaken gemeten hadden die niets met mijn klacht te maken hadden. Ze maakten daarom een nieuwe klacht aan en beloofden om een totaal andere meting te komen doen zodra ze de daarvoor benodigde nieuw bestelde meetapparatuur hadden. Blijkbaar is men wel degelijk op de hoogte van de netvervuiling, o.a. door led verlichting en omvormers plus de moderne schakelende voedingen.

Door corrona is dat heel lang uitgesteld, maar nu maandag is het dan toch zover dat men komt meten. Ik ben benieuwd wat en hoe men gaat meten en wat ze er eventueel aan kunnen veranderen. In principe is mijn probleem natuurlijk opgelost door mijn zelf aangeschaft filter maar het zou natuurlijk toch mooi zijn als enexis op een of andere manier schonere stroom kan aanleveren.

Wordt dus nog vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Ok dit is dus de aanloop naar het andere topic:

Geeft een mooi "volledig" beeld. Een goede stroomvoorziening borgen wordt m.i. een steeds grotere uitdaging.

Zelf wil ik nog eens iets doen met volledige regeneratie. Helaas is dit zonder uitzondering prijzig.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Roots said:

Stroom aggregaat 😃

combipro-honda-rg7300hc-avr-71-kva-230v.

Als je zo’n ding nou eens gewoon op de vuile 230 volt zou kunnen draaien, kwam er toch schone 230 uit. Vast iets voor audiofielen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Foto's plaatsen is hier niet echt eenvoudig vind ik maar als je ze wil, stuur maar een pm. De meter is vanochtend door Enexis aangesloten in de meterkast. Het is een pq Box 300.

Er werd reeds aangegeven door de monteur dat de meter wordt uitgelezen door een expert in hun hoofdkantoor. Op mijn vraag hoe men het daarna eventueel wil gaan oplossen was het antwoord dat ze dan op zoek gingen naar de vervuiler. Die moet dan blijkbaar zorgen dat zijn apparatuur aan de max toelaatbare vervuilings eisen gaat voldoen door daar filters te plaatsen.

Eigenlijk verwacht ik er niet al te veel van.

Link to comment
Share on other sites

Je wil eigenlijk zien wat de vervorming is en dat zie ik niet zo snel op dit schermpje.

dat wordt wel gelocht maar zal via het menu zichtbaar gemaakt moeten worden.

Ik heb in de handleiding gezien dat er wel een spectrum analyzer  in ziet die de vorm van de sinus goed laat zien.

Dat is eigenlijk wat je wil zien.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...