Jump to content

Bezoek bij Cock


carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben een beetje ambivalent. Aan de ene kant snap ik wel dat we die mensen die audio naar een next level kunnen brengen wat meer zouden kunnen waarderen. Het is namelijk een bijzonder volk die ons als gebruikers verder kan helpen. Ik vind dat we in Nederland te weinig trots zijn op die speciale mensen. Maar er zijn er meer. Zo ben ik ook vaak onder de indruk van Eelco Grimm. Maar wat te denken van Aalt Jouk van den Hul met zijn elementen en phonotrap. Maar zo zijn er wel meer die met veel kennis, experimenteren, toewijding, etc. hun business benaderen. Aan de andere kant moeten we het niet overdrijven. We blijven een nuchter volk hé. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Roots said:

Ivan, deze is ook een mooie: 

 

"Komt u allen naar mijn tempel getogen en u zal tevreden wederkeren"😃

Ja ‘n dat klopt ook nog eens. Kom daar maar eens om bij audiofielen, na een hifishow met teleurstellende demo’s. 🤭

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, fabrikanten kopen eigenlijk ontwerpen van de  uitvinders. Ik wist ook niet dat het zo werkt. De fabrikant zet dan zijn eigen merk op het product of upgrade een bestaand product met de techniek of functie. Niet alles komt uit de eigen Research-afdeling. 
 

PS dit is de nette manier van werken, waarbij de ontwerper een vergoeding krijgt. Bedrijven willen nog wel eens elkaars ontwerpen kopieren zonder vergoeding. Zoals Hans aangeeft. 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Ivan10 said:

Ja, fabrikanten kopen eigenlijk ontwerpen van de  uitvinders. 


Ik denk niet dat je dit met zo’n stelligheid kunt beweren Ivan. De producten van bijvoorbeeld indertijd Quad kwamen grotendeels van hun eigen tekentafel (tuners niet). Tegenwoordig wordt echter veel ingehuurd. Wel jammer.
Los daarvan is niet zoveel echt origineel op dit gebied. In de gouden jaren van de hifi is zoveel moois uitgedacht. Hoef je alleen maar op voort te borduren.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van standaard circuits die zich al jaren bewezen hebben en wat ook veel voor komt zijn de OEM producten.

Hypex is er zo een, die versterkermodules kom je ook in Highend audio tegen bij merken als NAD en dergelijke.

Voor de rest zijn er veel chips die geïntegreerd bepaalde functies hebben waar een fabrikant gebruik van kan maken.

Dat zijn dan weer merken als Texas instruments die deze spullen weer aanleveren inclusief toe te passen circuit.

Een ontwerper hoeft dit alleen maar samen te voegen en een mooi doosje voor te bedenken en je hebt weer een product.

Wil overigens niet zeggen dat ze zelf niets meer ontwikkelen maar het zijn wel veel bouwstenen die kant en klaar aangeleverd worden.

Jatten daarin is zinloos, de bedenker en ontwikkelaar van de bouwsteen krijgt zijn geld immers door de verkoop van zijn onderdeel.

Na maken daarvan is vaak onbegonnen werk. Veel fabrikanten zijn daar ook te klein voor.   

Link to comment
Share on other sites

Het scherm wordt wel vaak ingekocht, Apple gebruikt schermen van Samsung bijvoorbeeld maar maakt de elektronica daarom heen weer wel zelf.

De processor is een eigenontwikkeling maar er zitten ook veel standaard chips in die ze zelf op de print plakken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:


Ik denk niet dat je dit met zo’n stelligheid kunt beweren Ivan. De producten van bijvoorbeeld indertijd Quad kwamen grotendeels van hun eigen tekentafel (tuners niet). Tegenwoordig wordt echter veel ingehuurd. Wel jammer.
Los daarvan is niet zoveel echt origineel op dit gebied. In de gouden jaren van de hifi is zoveel moois uitgedacht. Hoef je alleen maar op voort te borduren.

Er waren meerdere "gouden jaren".  De jaren 70 ...80 natuurlijk met veel spul dat we nu vintage noemen. Maar in de jaren 40 ..60 konden ze er ook wat van.  De versterker die nu staat te spelen heeft deels techniek uit eind jaren 30. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, kappa7 said:

Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van standaard circuits die zich al jaren bewezen hebben en wat ook veel voor komt zijn de OEM producten.

Hypex is er zo een, die versterkermodules kom je ook in Highend audio tegen bij merken als NAD en dergelijke.

Voor de rest zijn er veel chips die geïntegreerd bepaalde functies hebben waar een fabrikant gebruik van kan maken.

Dat zijn dan weer merken als Texas instruments die deze spullen weer aanleveren inclusief toe te passen circuit.

Een ontwerper hoeft dit alleen maar samen te voegen en een mooi doosje voor te bedenken en je hebt weer een product.

Wil overigens niet zeggen dat ze zelf niets meer ontwikkelen maar het zijn wel veel bouwstenen die kant en klaar aangeleverd worden.

Jatten daarin is zinloos, de bedenker en ontwikkelaar van de bouwsteen krijgt zijn geld immers door de verkoop van zijn onderdeel.

Na maken daarvan is vaak onbegonnen werk. Veel fabrikanten zijn daar ook te klein voor.   

 

Dat dacht ik nou ook. Hoe moeilijk kan het zijn om een goede versterker te bouwen? Dat is toch geen "rocket science"? Na ál die jaren is alles wel een keer bedacht.

Ik heb het idee dat veel fabrikanten de "kunst van het weglaten" perfect beheersen. In beginsel goede versterkers bouwen maar op cruciale punten dingen wegbezuinigen. Krijg je wéér zo'n gehandicapt apparaat...

Tegenwoordig heet dat "verdienmodel". Voer voor de marketingjongens.

 

Ik heb het idee, correct me if I'm wrong, dat op het gebied van bijvoorbeeld DA conversie de afgelopen jaren veel meer stappen zijn gemaakt.

Zéker nu streaming een flinke opmars doormaakt, blijkt de behandeling van digitale signalen erg belangrijk te zijn. Denk aan jitter, ruis, bekabeling, protocol(spdif-usb enz), voeding.

Ik dacht eerst ook "bits zijn bits". Wat maakt het allemaal uit.

Oooo...wat zat ik fout.🙈

Link to comment
Share on other sites

De verhalen over Cock, ik heb de beste man nooit ontmoet, doen me sterk denken aan SOTA Jerry.

Ooit wel eens in zijn "mancave" geweest? Met de magnetostaten?

Dingen gehoord die eigenlijk niet konden.😁

 

Wat is er trouwens van Jerry geworden?

Link to comment
Share on other sites

Jerry noemde ik boven al Geerdie. Ik ben in zijn oude en nieuwe huis geweest en inderdaad klonk het daar geweldig. Heeft me ook nog geadviseerd bij de fijntuning van de plaatsing van mijn LS.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nee hoor... geen Apogee. Het waren electrostaten. Ik meen dat het Acoustats waren.


Na de Acoustats heeft Jerry nog een set Apogees (Stage) van mij overgenomen, dus die kan hij daar best wel hebben gehoord.
Tussen de Acoustats en de Apogees in zat nog een andere (dynamische) luidspreker.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Ik zal binnenkort maar weer eens snel Rotterdam aandoen, om Cock zijn nieuwe element te beluisteren: de Ikeda Kai Mono. Ik weet dat Cock speelt met Ikeda Sound labs producten: toonarm en elementen. Een topmodel van de stereo-elementen is de Ikeda Kai met boron cantilever. Cock bedacht dat een mono versie van het element wel erg goed moest klinken, maar een mono versie van de Kai bestond nog niet. Toen bleek de link met de importeur Music2 snel gelegd. Marco van Music2 nam daarna contact op met de fabrikant om het idee voor te leggen, inclusief een kant en klare bestelling van BarcaNova Sonore. Nu draait het mono element bij Cock zijn eerste rondjes en dat moet heel erg goed klinken. Zo zie je maar dat een kruisbestuiving tussen praktijk en fabrikant toch zijn vruchten kan afwerpen. 

 

Kai_Mono_Element.JPG

 

Ikeda Kai Mono cartridge, zoals deze nu ingebouwd is bij Cock.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thingman said:


Na de Acoustats heeft Jerry nog een set Apogees (Stage) van mij overgenomen, dus die kan hij daar best wel hebben gehoord.
Tussen de Acoustats en de Apogees in zat nog een andere (dynamische) luidspreker.

Hij had toen twee setjes Apogee, en die opgesteld was waren redelijke grote.

Link to comment
Share on other sites

On 27-1-2022 at 22:26, Vinyl_Fuchs said:

Vanwaar die bitterheid?

Ik las het meer als beetje humor

 

Ik ken Cock niet (mag ik hem dan zo wel noemen, klinkt wat vrijpostig). De bezoekjesverslagen doen me soms wat denken aan de verhalen van een tijdje terug met geluid wat niet mag (en alles eromheen). Weet niet of er ook raakvlakken zijn.

 

Ik geloof overigens best wel dat er echte muziek uit de installatie van de heer Cock komt. Er wordt zoveel tijd, kennis en liefde in gestoken. Zou leuk zijn als zo nu en dat van die kennis het forum insijpelt (praktische zaken dan, voor leken uitvoerbaar).

 

Overigens zijn dit soort verhalen toch wel de krenten in de pap van een forum, van mij mogen er best meer van zijn.

 

Mooie foto Ivan.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, thingman said:


Na de Acoustats heeft Jerry nog een set Apogees (Stage) van mij overgenomen, dus die kan hij daar best wel hebben gehoord.
Tussen de Acoustats en de Apogees in zat nog een andere (dynamische) luidspreker.

Ok, dat wist ik niet. Jerry al een hele tijd niet gesproken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben twee keer met Peter bij hem geweest: de eerste keer speelde hij met Elipson 1404 en de tweede keer met ESL 63 in de huiskamer en ESL 57 op de slaapkamer. De laatste vond ik nog beter klinken dan de ESL 63. Daarop had hij een gemodificeerde Scylla (?) versterker waar hij iets mee had gedaan vergelijkbaar met de Quad 303. Jerry was een tovenaar.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...