Jump to content

Kan Nas met 2,5 inch hdd, en is een speciale NAS schijf een must?


jepe!
 Share

Recommended Posts

Kan Nas met 2,5 inch hdd of is dit af te raden.  WD en dergelijke hebben speciale Nas hdd. Is dit aan te raden en/of nodig? Ik wil een Nas bij mijn ouders zetten en als ik nu een nas neem met wol, dan schakelt de schijf toch in slaapstand als hij niet gebruikt wordt? De nas is alleen voor muziek en mijn ouders luisteren echt niet de hele dag.

Link to comment
Share on other sites

Het eerste halfjaar dat ik mijn NAS gebruikte, zat er ook een 2,5" 2Tb schijfje in. Dat werkte prima. Maar later vervangen door twee 4 Tb Hitachi schijven. Maar die maken wel veel meer lawaai.

In alle laptops zitten 2,5 schijven. Ik gebruikte zo'n ding jarenlang voor mijn werk. Hoofdzakelijk stationair en ruim 8 uur/dag. Ik heb nooit een schijf kapot gehad.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan voor niet al te veel geld een 4 tb 2,5 inch kopen. Daar ga ik het dan maar mee proberen en dan dat de nas in slaapstand gaat, met dan de wol functie (wake up on lan). Als je wil dat je Nas 24 uur draait dan is denk ik een speciale 3,5 inch wel een must. <aar idd als je zoals Hans jaren lang laptops 8 uur per dag draait met 2,5 inch schijven dan kan ik dat ook wel doen in een Nas die niet te zwaar belast zal worden. Alleen voor muziek dus. En echt niet de hele dag.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik zelf de HD's  die gebruikt worden voor video bewaking, ook 24/7, en die zijn dan meer bedoeld voor grotere/"langere" bestanden.

Duidelijk dat voor normale bestanden die nogal eens kleiner zijn, is dan de gewone NAS 24/7 beter en de snelheid goed, maar een DSD bestand is meestal groter en zal door een goede muziekserver software, ook dan anders behandeld  worden als een Word bestand.

https://www.alternate.nl/WD/Purple-4-TB-Harde-schijf/html/product/1363526?

Nu even 2 schijven in Raid 1 softwarematige mdadm en Linux, die dan wel de een boodschap stuurt als het fout lijkt te gaan.

Had even de verkeerde kleur, Blue i.p.v. Violet

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Nas schijven zijn inweze dommere schijven dan de schijf die je voor je PC gebruikt.

De buffer is namelijk kleiner en minder agressief waardoor deze beter met de raid controller samen werken en niet tegen.

je raid controller bepaald namelijk waar de data geplaatst wordt en verwacht dat deze gelijk wordt weg geschreven.

Een PC schijf wordt vaak gebruikt met een swap file om het werkgeheugen wat virtueel te vergroten.

Voor een PC is dat prima maar voor een schijf waar van je verwacht dat hij gelijk de data schrijft als dat nodig is en hij doet dat niet dan kan dat snelheidsverlies verlies geven in een nas.

Gebruik je  een enkele schijf in je nas dan is het allemaal wat minder spannend en ga je het niet zo merken.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2020 at 2:06 AM, kappa7 said:

Nas schijven zijn inweze dommere schijven dan de schijf die je voor je PC gebruikt.

De buffer is namelijk kleiner en minder agressief waardoor deze beter met de raid controller samen werken en niet tegen.

je raid controller bepaald namelijk waar de data geplaatst wordt en verwacht dat deze gelijk wordt weg geschreven.

Een PC schijf wordt vaak gebruikt met een swap file om het werkgeheugen wat virtueel te vergroten.

Voor een PC is dat prima maar voor een schijf waar van je verwacht dat hij gelijk de data schrijft als dat nodig is en hij doet dat niet dan kan dat snelheidsverlies verlies geven in een nas.

Gebruik je  een enkele schijf in je nas dan is het allemaal wat minder spannend en ga je het niet zo merken.

 

Ok, is ook een goede reden voor mij om het met de 2,5 schijf te proberen omdat de Nas slechts met een 1 schijf draait.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hoi, Indien je de financiële middelen hebt, ga voor WD Red of Seagate Iron Wolf (Pro) deze zijn ontworpen om in een nas-apparaat te draaien. Daarnaast zijn deze ook ontworpen om continue te draaien (lees: 24/7) 

Een 'gewone' schijf kan je ook in een nas stoppen maar is daar inprinciepe niet voor bedoeld, met evt. narigheden tot gevolg....

Link to comment
Share on other sites

De 2,5" schijven zijn prima bruikbaar. Ze zijn compact en zuinig met stroom. Nadeel: ze zijn relatief duur en ze zijn niet snel omdat ze meestal slechts één platter bezitten. Bij "normaal" gebruik geen probleem. Als echter je besturingssysteem er ook op staat en meerdere users gebruiken de server/NAS kan dat problemen geven...

Link to comment
Share on other sites

En een NAS met maar één schijf biedt geen redundantie: zorg dan altijd dat je een backup maakt. Bij een NAS met twee schijven kun je RAID-1 toepassen en dan heb je wel redundantie: RAID-1 spiegelt twee identieke schijven zodat als er eentje stuk gaat, de ander nog altijd alle data heeft. Bij een NAS met drie of meer schijven kun je RAID-5 gebruiken voor redundantie: RAID-5 gebruikt een systeem waarbij hij redundantie biedt via controlebytes. Bij RAID-5 verlies je bij N schijven de capaciteit van één schijf aan die redundantie en die controlebytes zitten verdeeld over alle schijven: de werkelijk bruikbare brutocapaciteit van RAID-5 is dus N-1. Let wel: RAID biedt redundantie maar dat is dus geen backup. Ook hier is voorzichtigheid de moeder van de porseleinkast en voorzie je dus best een backup.

Link to comment
Share on other sites

Vertrouw niet op Raid als backup.

Tis leuk maar biet geen bescherming tegen virussen en brand.

Het beste is om altijd een externe back-up te maken en die los te koppelen van het systeem.

Als je dat doet is ook een nas met 1 schijf prima te gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Dat heb ik toch geschreven? RAID is géén backup en dus moet je er een maken. Een backup biedt ook niet noodzakelijk bescherming tegen virussen, dat zou ervan afhangen hoeveel backups je bijhoudt en hoever terug in de tijd je kunt gaan. Ransomware is zo succesvol omdat de meeste mensen en bedrijven onvoldoende lang in het verleden kunnen teruggaan of waar het verschil met de huidige data te groot is als je dat wel doet.

Link to comment
Share on other sites

Als je goede back-ups hebt, hoe belangrijk is dan redundantie voor luisterplezier? Het is maar zelden (nooit) dat bij mij een schijf crasht en dat ik "a la minute" verder moet luisteren.

Begin bij de basis, een goede back up strategie. Back ups op even en oneven dagen, week back ups op even en oneven weken en de back ups op verschillende plaatsen houden. Goede back up software die je een jaren lange historie kan geven. Zelf gebruik ik Restic met wat extra scripts maar er zijn tientallen alternatieven.

Ik gebruik wel redundantie, maar niet binnen een kastje, buiten wat m'n server OS 'standaard' al doet.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Redundantie is hooguit belangrijk als je wil kunnen verderwerken als er een schijf stuk gaat. En harde schijven gaan stuk hoor, daar is geen ontkomen aan. Met RAID-1 of RAID-5 blijft alles verderwerken als er een schijf stuk gaat, maar als er  in de periode voordat je die schijf vervangen hebt en het "array" herbouwd is een tweede schijf verliest, ben je het volledige volume en alle data daarop kwijt. Daarom is het ook geen backup.

Voor weergave van muziek of video zou je systeem kunnen verderspelen als een harde schijf de geest geeft. Zonder redundantie stopt het dan onmiddellijk en totdat de schijf vervangen is.

Link to comment
Share on other sites

Precies en daarom is redundantie leuk maar voor audio en video echt niet nodig.

Voor die keer dat je schijf kapot gaat is het ook niet echt en probleem dat de boel even terug gezet moet worden.

Daarnaast krijg ik wekelijks een schijfrapport van mijn nas die aangeeft wat de gezondheid van de schijven is.

Dan kan je gewoon tijdig maatregelen nemen.

In mijn geval weer eens een back up maken voor dat alle data echt corrupt is.😊

En ja ik heb wel meerdere schijven in mijn nas maar die vormen gewoon een schijf en geen redundantie.

Die beschikbare ruimte wil ik gewoon kunnen gebruiken.

 

  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...