Jump to content

Micro rendu en nas, doorzetten of opgeven?


jepe!
 Share

Recommended Posts

Recentelijk toch maar een Nas aangeschaft omdat mijn Cambridge Sonata np 30 streamer 3 usb hdd's te veel vond. Toen in overmoed (want installatie Nas lukte redelijk, althans zonder hulp) een Micro Rendu van Sonore gekocht voor redelijk weinig. Deze zou draaien op oa Squeezeserver. Deze Squeezeserver op mijn Synology nas geinstalleeerd, maar het scannen van alle bestanden (4,3 tb) duurde al een halve week en toen was het nog niet klaar. Scannen maar even stop gezet en eens gekeken of het met de Micro Rendu lukte. Via Squeezelite installatie kon ik via Squeezepad op mijn Ipad de server van de Nas lastig vinden en verbinding werd vaak onderbroken. Micor rendu geinstalleerd. Maar afspelen via Squeezepad en Micro Rendu lukt niet. Weet niet of Squuezpad de Micro rendu moet herkennen of zo, maar verbinding NAs en Squuezepad is volledig instabiel. Kut dus.

Toen maar DNLA modus van de MRendu maar dan lukt het niet om te locken met de Marantz hd dac 1. En Lumin app is al een half uur aan het analyseren. Is dat normaal?

Enfin ik begin al weer spijt te krijgen van en de Nas en de MR. Het is weer eindeloos computer gekloot waardoor ik denk...waarom ben ik hier aan begonnen?

Heeft iemand een verlossende tip? Of moet ik de Nas en de MR maar gaan verkopen en lekker blijven draaien met de Cambridge NP 30, die al jaren probleemloos speelt. De MR zou beter geluid produceren en nas zou makkelijk zijn in gebruik. Maar ik na een nacht gekloot met de MR en aantal weken met de Nas (met de Nas was geen gekloot maar het duurde wel lang. Alles via netwerk er op zetten, deels in verkeerde map, weer wissen en opnieuw) weet ik het niet meer. Misschien is dit minder een technische vraag als wel een psychologische. En word ik gewoon ongelukkig met gepiel met computers.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga zelf even het antwoord geven op mijn wanhoopskreet: het is gelukt. Ineens ging Lumin werken. Kon de MR selecteren, ineens gaat de dac daarna op lock en ik heb zo waar geluid. Geloof het bijna niet. Afijn van Zum tode betrubt zur himmelhoch jauchzend.... Maar ja wat moet het forum nu met deze onzin. Van mij mag het helemaal worden weggehaald.

Link to comment
Share on other sites

Het probleem is feitelijk simpel, je hebt teveel aan bestanden die de NAS dan moet indexeren. Daar is behoorlijk wat meer ram en processor power voor nodig, en daarnaast de opzet met de schijven lijkt niet erg ideaal.

Mijn advies is dan om de NAS als opslag te gebruiken, een redelijke pc/NUC  4GB ram, die dan er met LMS ( = Logetech Media Server) erop geïnstalleerd , dan zal de plaats waar de bestanden staan moeten worden aangegeven, en zal het verder vlot lopen.

Wil je het  niet te duur maken, dan kun je Vortexbox 2.4 64 bits erop zetten met de schone toepassing  op basis van Linux Fedora, is een headless systeem wat je met je gewone computer eventueel kunt benaderen.

Ik heb het hier ook in gebruik gehad, werkt prima. alleen voor muziek, geen andere fratsen.

Nog wat meer toegespitst op de weergave via de oren, en niet op het scherm te zien, benaderen via telefoon android/ iphone tablet en web interfaca als chrome en/of firefox.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tubejack said:

Welke Synology NAS gebruik je jepe! ? 

Synology DS 215. Ik draai nu met een DNLA server en Lumin als app. Werkt nu gewoon snel en goed. ben superblij. Squeezeserver was een 3rd party app op de Nas en ik denk dat het gewoon niet goed werkte. Nu met DNLA en Lumin gaat het snel en prima. Ik was al 10 dagen bezig met indexeren op de Squeezeserver en dat liep denk ik gewoon vast. Dit is een goede oplossing.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Nee hoor, lekker laten staan. Heel herkenbaar dat urenlange irritante & zinloze gepiel met computers. Altijd leuk om te weten dat men niet de enige is.

Fijn dat ik niet de enige ben die er gek van wordt. Wat vooral erg is, is dat er soms best goede uitleg is, maar dan ineens houdt het op en wordt er verondersteld dat het vanzelf verder gaat.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, jepe! said:

Synology DS 215. Ik draai nu met een DNLA server en Lumin als app. Werkt nu gewoon snel en goed. ben superblij. Squeezeserver was een 3rd party app op de Nas en ik denk dat het gewoon niet goed werkte. Nu met DNLA en Lumin gaat het snel en prima. Ik was al 10 dagen bezig met indexeren op de Squeezeserver en dat liep denk ik gewoon vast. Dit is een goede oplossing.

Hier draait al jaren met een Logitech  Squeezeserver . Mijn 1e NAS een DS112J bleek gewoon te licht, met Hi-res bestanden. Te weinig geheugen en processor power.  16bit/44.1Khz ging net aan goed. Nog steeds draait hij heel verdienstelijk bij familie waar hij naast 16/44 bestanden ook Spotify en andere streams transcodeert, dat gaat perfect.  

Vandaar ook mijn vraag, waarschijnlijk heb je nu een DS-215J? (plastic behuizing) Er is heel kort een DS215+ met metalen behuizing geweest.  Door de gebruikte processor werkte de Squeezeserver niet goed. Althans ik kreeg het niet goed aan de praat bij de jongste. Een Nas met een intel of ARM processor werkt wel. Het liefst koop ik Intel.

Maar mooi dat het met DNLA en lumin lekker draait, waarschijnlijk is daarvoor veel minder power nodig. 

@Kraus vonBentinck Bij de aanschaf van een NAS is het belangrijk om voldoende capaciteit te hebben voor de toepassingen die je wil gaan gebruiken. Liefst wat meer capaciteit en mogelijkheden om b.v. het geheugen uit te kunnen breiden. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tubejack said:

Hier draait al jaren met een Logitech  Squeezeserver . Mijn 1e NAS een DS112J bleek gewoon te licht, met Hi-res bestanden. Te weinig geheugen en processor power.  16bit/44.1Khz ging net aan goed. Nog steeds draait hij heel verdienstelijk bij familie waar hij naast 16/44 bestanden ook Spotify en andere streams transcodeert, dat gaat perfect.  

Vandaar ook mijn vraag, waarschijnlijk heb je nu een DS-215J? (plastic behuizing) Er is heel kort een DS215+ met metalen behuizing geweest.  Door de gebruikte processor werkte de Squeezeserver niet goed. Althans ik kreeg het niet goed aan de praat bij de jongste. Een Nas met een intel of ARM processor werkt wel. Het liefst koop ik Intel.

Maar mooi dat het met DNLA en lumin lekker draait, waarschijnlijk is daarvoor veel minder power nodig. 

@Kraus vonBentinck Bij de aanschaf van een NAS is het belangrijk om voldoende capaciteit te hebben voor de toepassingen die je wil gaan gebruiken. Liefst wat meer capaciteit en mogelijkheden om b.v. het geheugen uit te kunnen breiden. 

Ja idd die plastic ds 215j. Ik heb idd het idee dat de Squeezeserver met de 215 j niet goed werkt. En met DNLA werkt het heel erg snel. Ben blij. Evt nog kijken welke alternatieven er zijn die vergelijkbaar zijn met Lumin, maar dat heeft vooralsnog geen haast.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, jepe! said:

Ja idd die plastic ds 215j. Ik heb idd het idee dat de Squeezeserver met de 215 j niet goed werkt. En met DNLA werkt het heel erg snel. Ben blij. Evt nog kijken welke alternatieven er zijn die vergelijkbaar zijn met Lumin, maar dat heeft vooralsnog geen haast.

Ik vermoed dat de DS215j het zwaar heeft.  4,3Tb muziek bestanden indexeren daar is de NAS die ik nu gebruik een DS-218+ met 6 Tb schijven, ook wel: "even" bezig. :blink:

Zijn die schijven via USB aangesloten? Of heb je nieuwe Harddisk's  in je DS-215J?  

Link to comment
Share on other sites

In plaats van de Lumin app kun je ook Mconnect of BubbleUPnP gebruiken. Ikzelf gebruik de laatste.

Ik gebruik ook de Synologie 215j. UPnP gebruik ik op een PC met Jriver 26. Qobuz of Tidal werken zo ook prima.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, HansP said:

Het probleem is feitelijk simpel, je hebt teveel aan bestanden die de NAS dan moet indexeren.

Het is nog veel simpeler, geen software met een database gebruiken die de database die we 'file system' noemen om een of andere reden wil indexeren. Ik heb 8x 3TB aan muziek en hoef nooit iets te indexeren.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ik gebruik nu al een poosje ROON, als je dat een poosje hebt gebruikt, weet je wat het inhoudt, wat een echte muziekserver met een database kan en doet. En als je daar je geld aan uitgeeft, krijg je comfort van bovenste plank,😎

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Bij mij staat mijn Thorens onder de Streaming DAC, "stof te verzamelen"😓

Mijnn platen staan dan weer een metertje verder, en de mooiste heb ik al naar een FLAC formaat omgezet, slijten ze niet meer zo.......😉

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2020 at 6:38 PM, Hans van Liempd said:

In plaats van de Lumin app kun je ook Mconnect of BubbleUPnP gebruiken. Ikzelf gebruik de laatste.

Ik gebruik ook de Synologie 215j. UPnP gebruik ik op een PC met Jriver 26. Qobuz of Tidal werken zo ook prima.

Ik gebruik nu Mconnect lite omdat de Lumin app moeite heeft om de te ''connecten'' met de usb ingang van de Marantz hd dac 1.

Ik moet wel zeggen dat de Micro Rendu met Marantz HD dac 1 het beste geluid reproduceren dat ik ooir gehad heb. Ben er super blij mee. Nog nooit klonk het zo goed. Alle frustratie over installeren van Logitech server enz is al weg. Het werkt makkelijk met Mconnect en geluid is wat mij betreft ''next level'' Dit heeft een cd speler bij mij (en ik heb er veel gehad) nooit neer kunnen zetten wat betreft geluidsplaatje.

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2020 at 6:37 PM, Tubejack said:

Ik vermoed dat de DS215j het zwaar heeft.  4,3Tb muziek bestanden indexeren daar is de NAS die ik nu gebruik een DS-218+ met 6 Tb schijven, ook wel: "even" bezig. :blink:

Zijn die schijven via USB aangesloten? Of heb je nieuwe Harddisk's  in je DS-215J?  

Ik heb in de Synolgy 215 1 maal een 6 tb schijf. Ik wilde er eerst 2 oudere 3 tb inzetten maar toen kwam deze nieuwere 6 tb op mijn pad en heb ik die er maar ingezet. Ook een beetje om stroom te besparen.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, jepe! said:

Ik gebruik nu Mconnect lite omdat de Lumin app moeite heeft om de te ''connecten'' met de usb ingang van de Marantz hd dac 1.

Ik moet wel zeggen dat de Micro Rendu met Marantz HD dac 1 het beste geluid reproduceren dat ik ooir gehad heb. Ben er super blij mee. Nog nooit klonk het zo goed. Alle frustratie over installeren van Logitech server enz is al weg. Het werkt makkelijk met Mconnect en geluid is wat mij betreft ''next level'' Dit heeft een cd speler bij mij (en ik heb er veel gehad) nooit neer kunnen zetten wat betreft geluidsplaatje.

Mooi dat het werkt. De mconnect app gaf bij mij in het verleden problemen met het doorspelen. Na een paar nummertjes stopte het. Maar bij mijn nieuwe tabletje, geen problemen meer. Maar nu ben ik weer zo gewend aan BubbleUPnP dat terug neer Mconnect geen optie meer is. Ik vind Bubble ook wat overzichtelijker en intuïtiever werken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...