Jump to content

Micro Seiki Bl 51 en Hana Sl


carl
 Share

Recommended Posts

  • Members
Just now, audiofreak said:

Die Aston Tree AT 8000 phono zou je weer opnieuw moeten uitbrengen in eigen beheer, Marco. Dat was voor zijn geld heel goed. Die vele concurrenten in zijn prijsklasse compleet wegspeelde. 

Astin Trew...

En ja, daar heb je een punt. Ik zal het eens met Sander bespreken, die heeft hem notabene ontworpen. Ik heb als laatse batch een partij gekregen waarbij ze in de fabriek (Chinezen kwaal?) ergens een component met de verkeerde waarde hadden geplaatst, die heb ik toen allemaal in Engeland moeten laten verbouwen. Die laatste die ik nog ergens heb (zal binnenkort eens gaan zoeken) kwam uit die batch, ik moet eens even hard gaan denken aan wie ik die ook al weer had uitgeleend... O, ik weet het al, aan een neefje!

Link to comment
Share on other sites

Al weer een dag verder. De Micro Seiki is verder o.k. : lager is prima, motor loopt goed. Met een nieuwe snaar zal het contact snaar/motor ook iets beter worden. Ook de resonantie begrijp ik beter. Het geluid is niet hoorbaar als de voeding een tijdje aanstaat. Een technicus weet dan wel wat de oorzaak is?

De arm functioneert ook na genoegen. Alleen het platformpje waar de lift op ligt is niet helemaal horizontaal of te glad. Dit euvel eerder gehad met een Thorens. Toen heb ik iets ruws op het platformpje geplakt. Maar wat was dat ook alweer?  Vanavond maar even over denken.
 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die kende ik nog niet Peter. Bij mijn Thorens zit er een dun viltje opgeplakt. Ga het gelijk proberen. Mijn vrouw is nu op weg naar haar oppasadresje in Rotterdam.

Link to comment
Share on other sites

Ff een correctie. De HANA SL die je hebt is NIEUW! Die heeft heel even (alleen tijdens het inbouwen en afstellen) in een Clearaudio Satisfy arm gezeten, maar is er gelijk weer uit gegaan,. want dat ging niet goed.
Er is niks mis met het element.

Wat de motor betreft, als je een piep hoort, check dan of de snaar toch niet te laag over de poelie loopt. Die schuurt dan over het motorhuis en dat hoor je. Tevens draait het plateau dan op 37rpm ipv op 33.

Je hebt blijkbaar maar weer half geluisterd. :huh:;)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, KT88 said:

Ook ongeveer de enige die 22k als afsluiting aanbood.

Ik heb er nog wel klantjes voor hoor, als je ervan af wilt. ;)

Charles heeft op de phono kloon ook een 22kΩ (eigenlijk een 24kΩ) stand. Die heb ik extra ingebouwd.

 

Link to comment
Share on other sites

Azijn loste het glijprobleem niet op Peter. Even als experiment een stukje Leukoplast op de armsteun gedaan en dat werkt perfect, geen enkel probleem meer. Nu nog zwarte Leukoplast vinden. Toevoeging: met een zwarte viltstift heb ik nu een stukje zwart gemaakt.

De snaar zit volgens mij goed. Morgen zal die nieuwe wel binnenkomen en dan zal ik er (nog) meer aandacht aan geven.  Dat aanloopgeluid ken ik wel.Bij de koop hoorde ik dat en dacht eerst dat het het lager was. Ik heb je toen nog gebeld. Die resonantie van de voeding hoor je alleen als de stekker uit het stopcontact is geweest en de motor “koud” is.  Na een tijdje op stroom is dat geluid weer weg. Zit nu naar Sony Rollins te luisteren.
 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Groovy said:

Slechte tip dus, maar jij hebt de oplossing al.

Goede tip, maar in mijn geval werkte hij niet. Ik kan me wel voorstellen dat het rubber na al die jaren wat verhard en miniem vervormd. 

Link to comment
Share on other sites

Hai Roger, zeker niet gezegd dat er wat mis is met het element. Klinkt wat liever dan ik gewend ben (noemde ik slapjes) en ook een beetje laid back. Voor de rest zeer ruimtelijk met goede plaatsing. Ben benieuwd of het element nog bijtrekt. Ik begrijp inmiddels dat de impedantie van mijn Quad phonomodule makkelijk is aan te passen. Sterker nog het zou best kunnen dat dit al gebeurd (achterkant print is plaatselijk iets bruinig) en het is me dus niet duidelijk wat de impedantie eigenlijk is. De suggestie van Marco af te sluiten op 1000 is in ieder geval een zeer goede.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Hans van Liempd said:

Rubber wordt weer ruw met een beetje wasbenzine.

Daar heb ik liters van Hans. Overgehouden bij het opruimen van Ellies ouders. Ga het na de plaat uitproberen. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:

Daar heb ik liters van Hans. Overgehouden bij het opruimen van Ellies ouders. Ga het na de plaat uitproberen. 

Oei, dat klinkt niet best. De ouders van Ellie opruimen. 

24 minutes ago, carl said:

Nee ook wasbenzine werkt niet. Ik vond nog een flexibel buisje wat precies paste en uitstekend functioneert. Is wel wit, maar er komt nog wel iets zwarts.

Met een zwarte viltstift kleuren. Overigens een fietsventielslangetje kan ook, hé. 

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk internet taal over dat opruimen. God weet wat ik hier allemaal achterlaat. Ik heb de Donald Duck jaargangen van pakweg 60 jaar geleden nog. En dan hebben we het nog niet over de hifi tijdschriften. Gelukkig bewaar ik alleen de Hifi News en Stereophile en de oude Disks en Luisters. Ga ik nog een keer herlezen in het bejaardenhuis. Is dan allemaal weer nieuw 😀

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

En daar is niets opstegen Onno. Hoewel als Rozemarijn hier komt logeren over een paar jaar zal ze het wel geweldig vinden die D.D. Met name Ollie. B. Bommel verhalen op de laatste pagina’s vond ik zeer geheimzinnig. 

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk is een draaitafel bouwen helemaal niet zo moeilijk.  Kwestie van het nabouwen van zo'n Micro Seiki in China.  Zelf zou ik er wel een losse voeding bij maken. Jelco erop en dan is het echt wel High End.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

En daar is niets opstegen Onno. Hoewel als Rozemarijn hier komt logeren over een paar jaar zal ze het wel geweldig vinden die D.D. Met name Ollie. B. Bommel verhalen op de laatste pagina’s vond ik zeer geheimzinnig. 

Wacht maar tot dat ze op een gegeven moment Thijm ontmoet en samen in de gehaktsaus liggen....... :wub:

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

Eigenlijk is een draaitafel bouwen helemaal niet zo moeilijk.  Kwestie van het nabouwen van zo'n Micro Seiki in China.  Zelf zou ik er wel een losse voeding bij maken. Jelco erop en dan is het echt wel High End.

Als het makkelijk was waren er vast meer fabrikanten. En een Micro Seiki kopieren is denk ik moeilijker dan het lijkt. Dat was een Japans topmerk. Hoeveel Micro Seiki clones zijn er nu op de markt? 

Link to comment
Share on other sites

Over Japan....Ben zeer tevreden over een Technics SL-1210GR. Op de stofkap na, geheel opnieuw ontworpen. Draait als direct drive ongelofelijk strak. Een mooi en doordacht product. Uitmuntende prijs/prestatie verhouding in vergelijking met de top modellen van Technics. Denon DL-103 er in en High-end voor iedereen. ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Eigenlijk is een draaitafel bouwen helemaal niet zo moeilijk.  Kwestie van het nabouwen van zo'n Micro Seiki in China.  Zelf zou ik er wel een losse voeding bij maken. Jelco erop en dan is het echt wel High End.

De Chinezen proberen dat al járen en tóch is dat het telkens nèt niet.

Werkelijk Charles, met zulke uitspraken kan ik je als recensent van een Hig-end audio - website niet echt serieus nemen.

Misschien duidelijker: vervang "high end draaitafel" eens door "wijn".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...