Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik heb meer dan 20 jaar gewassen met een VPI platenwasser Peter. Die is nagenoeg aan het eind van zijn levenscyclus. Na heel veel lezen heb ik besloten nu ultrasoon te gaan. Degritter is misschien wel de meest principieel ontworpen op dit gebied. Ze beweren ook dat ultrasoon nog verder de groef in gaat en de plaat per saldo schoner wordt.https://theaudiophileman.com/degritter-vinyl-record-cleaning-machine-ultrasonic-review/

Ik moet het nog even goed uitproberen, maar als je tweede hands platen koopt dan lijkt een voorwas met de oude VPI wel verstandig. Hij is nog niet helemaal afgeschreven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik heb net een Degritter ultrasonische platenwasser gekocht. Vanmiddag ga ik hem ophalen en tevens van de gelegenheid gebruik maken om een paar LS te beluisteren.

Gefeliciteerd Charles. Goede keuze van je en fijn voor je. Veel wasplezier. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dus gekozen tussen een Nessie Vinylmaster, een Audiodesk en een Degritter. De keuze is uiteindelijk gevallen op een contactloze wasmachine. Niet omdat ik bang ben dat een klassieke wasmachine de platen beschadigt (platen kunnen veel hebben), maar omdat ik de VPI nog altijd kan gebruiken voor de voorwas bij oude tweedehands platen. René was trouwens ook wel erg enthousiast over ultrasoon reinigen en die neem ik wel erg serieus.

Omdat ik er toch ben ga ik just for fun nog even naar Marten en Ichos LS luisteren. Die laatste ken ik helemaal niet. Komt kennelijk uit Oostenrijk https://audio21.eu/luidsprekers/ichos-luidsprekers/

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik heb dus gekozen tussen een Nessie Vinylmaster, een Audiodesk en een Degritter. De keuze is uiteindelijk gevallen op een contactloze wasmachine. Niet omdat ik bang ben dat een klassieke wasmachine de platen beschadigt (platen kunnen veel hebben), maar omdat ik de VPI nog altijd kan gebruiken voor de voorwas bij oude tweedehands platen. René was trouwens ook wel erg enthousiast over ultrasoon reinigen en die neem ik wel erg serieus.

Omdat ik er toch ben ga ik just for fun nog even naar Marten en Ichos LS luisteren. Die laatste ken ik helemaal niet. Komt kennelijk uit Oostenrijk https://audio21.eu/luidsprekers/ichos-luidsprekers/

 

:D :D :D

 

Wel een mooi apparaat dit, maar het móóiste vind ik toch het lettertype van de naam, en dan zwart op wit (ik neem aan een beetje crèmekleurig...) :wub:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

:D :D :D

 

Wel een mooi apparaat dit, maar het móóiste vind ik toch het lettertype van de naam, en dan zwart op wit (ik neem aan een beetje crèmekleurig...) :wub:

 

Tot mijn verbazing is die zilverkleurig René. Inmiddels al 12 platen gewassen en je gelooft het visuele resultaat niet als je het niet ziet. Mooi glanzend diepzwart. Morgen maar eens luisteren. Ik open wel een apart topic.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel even genoeg van platenwassen. Bovendien heb ik nieuw dubbel gedestilleerd water nodig. Vanmiddag maar een fraaie step up uitproberen op de Ampearl. Ben werkelijk heel nieuwsgierig wat die doet ten opzichte van de Pass Kloon. Het is een Phasemation en volgens mij ligt het bereik gunstiger dan van de Silk.

Link to comment
Share on other sites

 

Ik ben hier aan het spelen met de plaatsing van de Kef ls50.

Aan de voorkant hoor ik de rechter harder,de sl staat daar 1.5 meter van de muur.

De linker 2.5 meter van de muur, sta ik tussen de ls dan staat het geluid mooi in het midden.
Aan de achterkant staan ze 2,5 meter van de wand en 80 cm van de zijwanden,dat klinkt toch het beste geen ongelijkheid.
Van mijn zwager kreeg ik 2 nog gesealde lp's van JW Roy waarvan een Nederlandstalig,mooie opnames..

 

Link to comment
Share on other sites

En ik ben weer eens aan het spelen met - lees: in de luren gelegd door - mijn ouwe (on)trouwe Olive. Koop eigenlijk haast geen cd's meer, laat staan LP's, maar nu lagen er zomaar 2 op de mat, heel toepasselijk de Messiah van Händel, waar ik graag heen zou zijn gegaan, ware het niet, dat er een of ander virus rondwaart, dat de hele maatschappij ontwricht. Enfin, dat is een ander topic.

Dus er kwamen 2 nieuwe cd's binnen. Ondat ik al een stuk of 7 uitvoeringen van dit meesterwerk in bezit heb, en de behoefte aan een 8e zowat nihil is, dacht ik toch echt even: laat maar zitten, toen mijn Olive de cd's niet herkende, én mijn pc de Olive niet eens kon benaderen. Dat laaste kwam - simpel - doordat er geen ethernetkabel aan hing. Dacht ik. Gauw een goede kabel aangesloten, maar dat hielp niet, toen nog maar een andere kabel uit de slangenkuil geprobeerd, maar die deed het ook niet. Wat-o-wat is er weer eens mis???

Er is een Engels gezegde, waar ik vaak aan moet denken: If you don't use it, you loose it.

De laatste keer dat ik de Olive gebruikte lag al wat maanden achter me. En in die tijd was mijn browser, Firefox, overgestapt van http op https, de beveiligde versie van http. Al mijn tabjes, en ik heb er veel te veel, werden dus nu via https benaderd. Laat die ouwe Olive daar nu geen kaas van gegeten hebben!

Ik was dat glad vergeten, en FF wist er niks van, en kon de Olive dus niet zien. Pas toen ik de s uit https eraf sloopte, wilde het weer.

Dat had ik al eens gedaan voor de muziek-Olive, maar dus niet voor de werk-Olive. If you don't use, you loose it.

Link to comment
Share on other sites

Een abonnement op Qobuz genomen. Want binnenkort heb ik geen Spotify meer. 

Als je in één keer een jaar €180,-  betaald, ben je omgerekend €15 per maand kwijt . 

Werkt erg vlot. Met Audirvana 3,5 op en de laatste MacOS  op onze Mac mini en SSD. Als AB een iPad. 

2 relatief goedkope Schiit doosjes in onze set. De VDV SE-10 versterker laat horen hoeveel muziek daar uit kan komen.       

Dat is veel.... 🙂

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt me geen slechte ruil hoor. Jammer genoeg doet Qobuz het niet (meer) op de rasp, en moet ik genoegen nemen met Tidal2. Leven is geven en nemen.

Heb gisteren de Messiah van Pieter Jan Leusink geript (die cd's lagen ineens op de mat, dat kwam doordat eind vorig jaar de live-uitvoering niet doorging). Maar het was een hoop werk, en niet heel zinvol, omdat ik al te veel Messiah's heb. En ik ga honderd keer liever naar een concertzaal dan thuis de uitvoering te beluisteren.

Maar al dat werk wilde ik wel veilig stellen, en dat had ik al een tijd niet gedaan. Heb er wel een eigen handleidinkje voor gemaakt, maar saillante details ontbreken daarin, en de wereld verandert, dus dat was nogal een gepruts.

Enfin, het is gelukt, en de backup is nu ook overgezet op de andere Olive.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, mumsoft said:

Dat lijkt me geen slechte ruil hoor. Jammer genoeg doet Qobuz het niet (meer) op de rasp, en moet ik genoegen nemen met Tidal2. Leven is geven en nemen.

Heb gisteren de Messiah van Pieter Jan Leusink geript (die cd's lagen ineens op de mat, dat kwam doordat eind vorig jaar de live-uitvoering niet doorging). Maar het was een hoop werk, en niet heel zinvol, omdat ik al te veel Messiah's heb. En ik ga honderd keer liever naar een concertzaal dan thuis de uitvoering te beluisteren.

Maar al dat werk wilde ik wel veilig stellen, en dat had ik al een tijd niet gedaan. Heb er wel een eigen handleidinkje voor gemaakt, maar saillante details ontbreken daarin, en de wereld verandert, dus dat was nogal een gepruts.

Enfin, het is gelukt, en de backup is nu ook overgezet op de andere Olive.

 

Net even geprobeerd bij mij doet hij het ook niet meer onder Linux Mint,  nog wel onder LMS wat ook Linux is.  

Net de app geïnstalleerd op mijn iPad erg fraai. 👍👍

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bijna op het einde van mijn boek de autobiografie van Phil Collins. Ondertussen check ik oude jaren 1970 of 1990 Genesis live opnamen op Youtube. Bijzonder leven heeft die man. Nu in het hoofdstuk waar zijn gehoorprobleem en alcoholisme opsteken. De onderkoelde Britse humor gaat wat verloren in de Nederlandse vertaling. Maar het blijft uitstekend te volgen allemaal. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Phasemation trafo kunnen lenen om uit te proberen op mijn Ampearl Phono stage. Dat viel niet tegen. Maar net toen ik terugschakelde naar mijn Pass kloon - brom in 1 kanaal. Na wat zoeken blijkt het te liggen aan een aardedraadje wat gebroken is aan de kant van een RCA stekker. Ik stuur hem morgen naar Roger en dan ga ik hem eind van de week ophalen. Gelukkig heb ik nog een phonokabel liggen. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2021 at 1:48 PM, Tubejack said:

Net even geprobeerd bij mij doet hij het ook niet meer onder Linux Mint,  nog wel onder LMS wat ook Linux is.  

Net de app geïnstalleerd op mijn iPad erg fraai. 👍👍

 

Dank. Heb het even bekeken, maar dat betekent m.i. dat een apart sd-kaartje wordt, alleen voor Qobuz. Dat lijkt me te ingewikkeld, èn te beperkt. Nu heb ik muziek en beeld via éen apparaatje, en alleen Qobuz ontbreekt daarin. Wil ik Qobuz per se, dan liefst erbij, dus naast Tidal2 en Retrospect (beeld). Anders werk ik me hier misschien in de nesten.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, mumsoft said:

 

Dank. Heb het even bekeken, maar dat betekent m.i. dat een apart sd-kaartje wordt, alleen voor Qobuz. Dat lijkt me te ingewikkeld, èn te beperkt. Nu heb ik muziek en beeld via éen apparaatje, en alleen Qobuz ontbreekt daarin. Wil ik Qobuz per se, dan liefst erbij, dus naast Tidal2 en Retrospect (beeld). Anders werk ik me hier misschien in de nesten.

 

Op een Mac mini kun je gewoon alles draaien. Trekt ook nauwelijks stroom....  Het was denk ik een jaar of 2 geleden dat ik voor het laatst met Qobuz heb gestreamd.  In de catalogus die ze nu hebben zit meer van mijn elektronische muzieksmaak dan voorheen (trance, house, chill)  Een goede ontwikkeling. Alle software is weer up-to-date dus dat werkt lekker. Straks, Schiit's beste dac een weekje op visite,  de Yggdrasil. Ik ben benieuwd 🙂

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Rondneuzend door de CD kast kwam ik een Marantz CD tegen met boekjes erbij: Ken Ishiwata’s 30th year anniversary original KI Pearl Collection Box [2009]. Ik meen me te herinneren dat ik Eindhoven daarvoor bezocht heb: de lancering van de Pearl versterker. Heb ik de CD nu ooit gedraaid? En had ik Ken Ishiwata als Marantz ambassadeur niet om een handtekening gevraagd? Warempel ja, ik zie een signatuur met blauwe pen. Leuk. En ja de muziek heb ik niet vaak gedraaid, daarom vanmiddag maar even gedaan. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mumsoft said:

 

Dank. Heb het even bekeken, maar dat betekent m.i. dat een apart sd-kaartje wordt, alleen voor Qobuz. Dat lijkt me te ingewikkeld, èn te beperkt. Nu heb ik muziek en beeld via éen apparaatje, en alleen Qobuz ontbreekt daarin. Wil ik Qobuz per se, dan liefst erbij, dus naast Tidal2 en Retrospect (beeld). Anders werk ik me hier misschien in de nesten.

BubbleUPnP !

Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2021 at 5:57 PM, Ivan10 said:

Rondneuzend door de CD kast kwam ik een Marantz CD tegen met boekjes erbij: Ken Ishiwata’s 30th year anniversary original KI Pearl Collection Box [2009]. Ik meen me te herinneren dat ik Eindhoven daarvoor bezocht heb: de lancering van de Pearl versterker. Heb ik de CD nu ooit gedraaid? En had ik Ken Ishiwata als Marantz ambassadeur niet om een handtekening gevraagd? Warempel ja, ik zie een signatuur met blauwe pen. Leuk. En ja de muziek heb ik niet vaak gedraaid, daarom vanmiddag maar even gedaan. 

Die CD zou bij bepaalde liefhebbers wel eens meer waard kunnen zijn dan die versterkert...

Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2021 at 7:15 PM, Hans van Liempd said:

BubbleUPnP !

Aaaaaaah! Ooooooh! BuuuuubbbbbbleUUUUUPPPnnnP. Dat is 'm dus.

Dat ze dat niet gewoon even in de handleiding vermelden, de ukkels

Zo, nou heb ik 'm dus op mijn foon. Klaar! dat het zo simpel zou zijn. Goh. Maar zijn er nog andere geheimtips, fijnslijperijen over hoe dan verder?

 

Heerlijk zo'n forum, vol hulpvaardige lieden.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, mumsoft said:

Aaaaaaah! Ooooooh! BuuuuubbbbbbleUUUUUPPPnnnP. Dat is 'm dus.

Dat ze dat niet gewoon even in de handleiding vermelden, de ukkels

Zo, nou heb ik 'm dus op mijn foon. Klaar! dat het zo simpel zou zijn. Goh. Maar zijn er nog andere geheimtips, fijnslijperijen over hoe dan verder?

 

Heerlijk zo'n forum, vol hulpvaardige lieden.

 

Ik meen dat ik dit al vaker verteld heb.

 

Op je Rasp UPnP in Librelec aanzetten en het werkt. In Bubble kun je in de library je server kiezen. En onder Now Playing, waar je het naar toe stuurt. 

Dan zijn er nog allerlei instellingen betreffende bitrates, controle en weet ik al wat meer. Daar kom jij zeker uit.

Een goede wifiverbinding voor Bubble is wél noodzakelijk. De Rasp het liefst aan de kabel. Belangrijk is ook, dat Bubble in hetzelfde netwerk zit als je player.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dank. Vind het vreselijk ingewikkeld en omslachtig, zoveel afhankelijkheden ook.

Heb op de router UPNP DLNA en zo aangezet, en in Bubble blijft maar steeds de output op de mobiel komen. Hij ziet Kodi wel, maar er komt maar geen geluid uit.

 

Vraagje: moet Qobuz op de rasp in LibreElec geactiveerd worden of hoeft dat niet?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...