Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, edwin16 said:

Jazeker, geen enkel probleem 😉

Maar de versterker (Leema Tucaa) doet het op zich nog gewoon, alleen af en toe een tik.

De luidsprekers...tja, het klinkt af en toe wat vreemd.

 

Maar ik heb genoeg resevespulletjes mocht het nodig zijn.

 

 

Gelukkig maar, zonder muziek zitten vind ik niks.  Die "tik" in je versterker kan komen door soldeerverbindingen die niet meer helemaal goed zijn. Ook laten controleren. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tubejack said:

 

Gelukkig maar, zonder muziek zitten vind ik niks.  Die "tik" in je versterker kan komen door soldeerverbindingen die niet meer helemaal goed zijn. Ook laten controleren. 🙋‍♂️

Yes sir!

Ik zal het doorgeven 😉

 

Zonder muziek is een no-go.... Daarom veul reserve spullen.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Tubejack said:

 

Gelukkig maar, zonder muziek zitten vind ik niks.  Die "tik" in je versterker kan komen door soldeerverbindingen die niet meer helemaal goed zijn. Ook laten controleren. 🙋‍♂️

Zou dit wellicht op 1 kanaal gelijkspanning kunnen geven? Hier zat ik namelijk wel aan te denken. Hoog en mid (zitten in 1 unit, Dali Mentor 6) ligt eruit.

Kan ook het filter zijn natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, edwin16 said:

Zou dit wellicht op 1 kanaal gelijkspanning kunnen geven? Hier zat ik namelijk wel aan te denken. Hoog en mid (zitten in 1 unit, Dali Mentor 6) ligt eruit.

Kan ook het filter zijn natuurlijk.

Kan alle twee.  Maar ook allerlei vreemde oscillatie verschijnselen in de versterker.  Zet die op de testbank.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tubejack said:

Kan alle twee.  Maar ook allerlei vreemde oscillatie verschijnselen in de versterker.  Zet die op de testbank.  

 

Beschermen de x-over condensatoren voor mid en/of hoog niet afdoende tegen gelijkstroom?

Ik heb zoiets ook ooit gehad nadat een fout apparaat dc uitstuurde en mijn Scylla dat versterkte, maar ik waande me, juist door die C ervoor, veilig.

Kun je uitleggen hoe dat toch mis kon gaan?

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Mogelijk dat er op dat moment blokgolven/zaagtanden uit de versterker kwamen. Zo' n golf kan nare, harde zeer hoge frequenties hebben. die condensator geeft dat wel door, maar met name de tweeters blaas je dan op.  Hetzelfde gebeurt soms op feestjes met een te lichte versterker en het volume te ver open. De versterker gaat dan clippen.  Ik heb ook een Scylla gehad.  De slogan van deze versterker was: "It just passing true " of zoiets.  Niks teveel gezegd dus ... 🙃

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Mogelijk dat er op dat moment blokgolven/zaagtanden uit de versterker kwamen. Zo' n golf kan nare, harde zeer hoge frequenties hebben. die condensator geeft dat wel door, maar met name de tweeters blaas je dan op.  Hetzelfde gebeurt soms op feestjes met een te lichte versterker en het volume te ver open. De versterker gaat dan clippen.  Ik heb ook een Scylla gehad.  De slogan van deze versterker was: "It just passing true " of zoiets.  Niks teveel gezegd dus ... 🙃

 

Dat was de slogan inderdaad, zonder "it"

Arnold Heres en STC

Mijn Scylla speelt nog bij een vriend. Erg stabiel en transparant dingetje. Wel al 1 keer gereviseerd.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, thingman said:

Mijn Scylla speelt nog bij een vriend. Erg stabiel en transparant dingetje. Wel al 1 keer gereviseerd.

Weet nog goed, toen ik hem voor het eerst aan deed. Het licht ging uit en een 16 ampère stop eruit 🤣  Ik vond hem wat té transparant.  Omgeruild voor een HK-6600 versterker en HD-7600II cd-speler. Jaren lang mee gespeeld 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, thingman said:

Bij mij was het steeds de zekering van de versterker zelf die doorsmolt.

Daarom maar bijna altijd aan laten staan. Tegenwoordi gaat het goed. Hij is een keer bjj Jerry geweest...

Dat had met een van mijn UL-40S2 buizen versterkers.  De inwendige weerstand van sommige ringkern trafo's is zo laag en de inschakel stroom zo hoog, dat de zekeringen doorbranden bij het aanzetten van de versterker. Dan gebruikte ik nog speciale extra trage zekeringen.  De oplossing voor die versterker was simpel. Een 10Ω 3watt NTC opnemen in de fase van de 230volt.  Maar ja dat wist ik toen niet.... 

Link to comment
Share on other sites

Begonnen met nieuwe luidsprekerkabels te vlechten.

Nu van 24 draadjes van 0,2 mm2 2,4 mm2 per geleider dus. Ik gebruik nu het voorlaatste restje van het draad wat ik ooit van Ruud kreeg. Verzilverd koper in teflon.

De bestaande kabels zijn eigenlijk net iets te kort om de eindversterkers fatsoenlijk te kunnen opstellen. Die zitten er nogal "gespannen" tussen.

 

Wanneer dit goed bevalt, ga ik ook de "Puppy Tails" vervangen door het allerlaatste restje van dat draad. Dat zullen dan kabels van 16 draadjes worden (1,6mm2).

Link to comment
Share on other sites

Gisteren het tweede stuk gevlochten en vandaag de gaffels er aan gesoldeerd en netjes afgewerkt met krimpkous en een geweven hoes.

 

Ze staan nu te spelen. Hoor ik verschil??, moeilijk te zeggen. Het lijkt nog wat preciezer in het hoog (voor zo ver ik dat nog kan horen) en ik denk dat het iets minder vet klinkt. Eerst maar eens wat langer luisteren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Groovy said:

Het zou mooi zijn als dat ook de eindconclusie word,zoniet dan heb je er toch mooie kabels bij.

 

Na een tijdje luisteren blijft dat wel hangen. Iets minder vet en wat meer detail.

 

De belangrijkste reden voor nieuwe kabels was, dat de oude eigenlijk iets te kort waren. Die stonden gespannen tussen de eindversterker en luidspreker. Nu kunnen de versterkers dichter tegen de muur staan en is de lengte nog steeds voldoende.

 

Dat minder vet klinken zou kunnen liggen aan het inspelen, maar ook omdat ik minder koper heb gebruikt. Nu 12 x 0,2 mm2 = 2,4 mm2 tegen over 20 x 0,2 mm2 is 4 mm2. Door het lagere aantal draden is de capaciteit ook wat lager. Volgens mij is dat ook geen nadeel en zou de betere detaillering in het hoog kunnen verklaren.

Link to comment
Share on other sites

Ja,dat zal best zo kunnen zijn.
Een dunne ls kabel schijnt beter te zijn dan een dikke zo is mij verteld door iemand die veel ervaring met audio heeft.

Daarop heb ik de dunste kabel gekocht die te koop was bij een bouwmarkt.
Ik had het idee dat de afbeelding krachtiger werd en het hoog iets zuiverder.
Maar ja,ik maak daar niet zo vlug melding van omdat ik er niet zeker van ben.
Maar nu na een paar maanden later durf ik het wel te zeggen.
Ik had ook al een hele verbetering met de Harmonizers.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Wel interessant Peter. Ik kom hem beluisteren als we allebei een spuit hebben gehad. Begrijp ik het goed dat je er iets van 1000 euro voor kwijt bent ?

Link to comment
Share on other sites

Huh, nee dat zou te gek zijn,ja die kost E1000.

Op mp gaan ze tussen de 2 en 300e
Ik heb er een gekocht van Douglas hij had er twee.

Ja het zou wel leuk als we weer eens bij elkaar kunnen komen.

 

Link to comment
Share on other sites

Dat is inderdaad een betaalbare prijs Peter. Die Engelsen vragen trouwens overal de hoofdprijs voor. Ik heb laatst Deoxit gekocht en in Engeland vroegen ze daar ook wel erg veel voor.

Link to comment
Share on other sites

Ja,maar de vraagprijzen zijn meestal geen verkoopprijzen.

Goed zoeken kan lonend zijn.
Op de diverse verkoopsites liggen de vraagprijzen hoog.
 

Link to comment
Share on other sites

Deze week is Cock bij me langs geweest om de set wat 'fijn te tunen' met twee RCA-pluggen en een magneet. En verdomd: het is 'm weer gelukt.

De twee RCA-pluggen (met elk een weerstand er in gesoldeerd) moesten aan de uitgangskant van de SUT (Step up) worden gestoken om de 'load' aan te passen. Wat een verschil: alle scherpte die nog aanwezig was, is nu verdwenen. Een trompet bijvoorbeeld klinkt weer heel aangenaam en natuurlijk. Er komt een vanzelfsprekende rust in het geluidsbeeld.

De magneet werd onder het aluminium plateau van de draaitafel op de ster geplaatst, zodanig dat er nog een spleet overblijft van ongeveer 2 mm. Doordat het plateau tijdens het spelen over de magneet beweegt, ontstaat er een wervelstroom die de beweging van het plateau wil tegenwerken. Het plateau draait daardoor minder snel: dat is te horen én te zien op een stroboscopische schijf. Het toerental van de motor van de draaitafel moet daarna dus worden verhoogd om de LP weer correct zijn rondjes te laten draaien. Met deze magnetische rem wordt het effect van 'needle drag' (nagenoeg) geëlimineerd. Ik hoor dat door een toename van de rust in het geluid en door een wat strakker en meer gedefinieerd laag. 

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Leuke bevindingen en aanpassingen Ove. Is het een grote platte en ronde magneet dan, om gelijkmatigheid te waarborgen? Of hoeft dat niet?

Maar mooi, met relatief weinig investering lijkt het. Meer een kennisdingetje zeg maar?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...