Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

De lockdown maar weer goed begonnen door een paar stoeptegels onder de LS te plaatsen. Die tegels liggen op de houten vloer. En nu maar eens kijken of dat bij een doorsnee aan platen goed klinkt. Dat het verschillend klinkt moge duidelijk zijn. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

De lockdown maar weer goed begonnen door een paar stoeptegels onder de LS te plaatsen. Die tegels liggen op de houten vloer. En nu maar eens kijken of dat bij een doorsnee aan platen goed klinkt. Dat het verschillend klinkt moge duidelijk zijn. 

 

Het lijkt me inderdaad niet dat dit een blijver is.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

De lockdown maar weer goed begonnen door een paar stoeptegels onder de LS te plaatsen. Die tegels liggen op de houten vloer. En nu maar eens kijken of dat bij een doorsnee aan platen goed klinkt. Dat het verschillend klinkt moge duidelijk zijn. 

Stoeptegels zijn waarschijnlijk te klein en te licht  Carl. Minimaal 60x40 betonnen tegels. Dan je luidsprekers op spikes. 

Link to comment
Share on other sites

Beste allemaal.

Ik had de laatste tijd wat kleine veranderingen (2 condensatoren en nieuwe buizen) en had toch de idee dat iets strakker beter zou klinken. Die twee stoeptegels lijken toch wel een stevige verbetering. Dat ik twee parameters veranderde had ik ook door Seed. De nieuwe constructie is nu per saldo twee centimeter hoger dan de oude en daar corrigeer ik maar niet op omdat ik zeer tevreden ben.

Het geluid is inderdaad strakker en ook de balans is beter. Stemmen hebben daardoor wat meer body. Ook lijkt het geluid weer wat hoger te zitten. Als het geluidsbeeld te laag zit, wijt ik dat toch altijd aan een verkeerde balans tussen hoog, midden en laag.

Nu alleen nog een iets grotere tegel eronder. 60/40 vind ik weer erg veel groter Jack, 40/ 35 zou prima zijn. Ik dacht eigenlijk aan Belgisch hardsteen als dat net zo goed klinkt als beton. Maar ja voorlopig is alles dicht 😕  De eerste dag van de Lockdown was in ieder geval een succes. Nu nog de trafo uitproberen. Maar morgen eerst maar een dagje klassieke muziek.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Hans van Liempd said:

Probeer eens twee hardsteentegels van 40x40 aan iedere kant en daar een rubber speeltuintegel tussenin.

 

Hmmm, dit klinkt als een oproep om een speeltuin te ontmantelen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Dat heb ik bij de Oracle geprobeerd George en dat ging helemaal fout. Dat moet je echt in stukjes knippen zoals in mijn pakketje zit.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thingman said:

 

Het lijkt me inderdaad niet dat dit een blijver is.


Ze zijn net iets te klein voor de LS Toine anders hadden ze mogen blijven liggen want het klinkt goed. Mijn zoldervloer bestaat bovendien uit houten planken uit 1922. Die heb ik fors geschuurd en niet bewerkt. De stoeptegels komen er eigenlijk best goed op uit. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Grappig hoe dat werkt. Ik vond het geluid net iets te strak geworden mede omdat ik kort daarvoor wat zand uit mijn LS heb gehaald. Morgen maar weer langzaam opvullen. Gaat gelukkig allemaal heel makkelijk. Ik gebruik er altijd Keb Mo voor - mag net niet overdadig worden.
Bij hifi is het toch allemaal een kwestie van balans.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vandaag Kraus vonBentinck op bezoek gehad. Hij kwam wat banden voor zijn Tapedeck ophalen. Hij was eerder bij Hansko geweest om de Array Phonotrap op te halen en bracht ook zijn luidsprekerkabels mee, hier zit kennelijk een storing in. Komt goed. Hij heeft ook de spullen voor Cock meegenomen.  Het lijkt zo wel een audiofiele koerier.

 

Ook nog even bijgepraat en wat muziek gedraaid. Altijd gezellig. Zeker in deze toch wat saaie tijd.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hans van Liempd said:

Vandaag Kraus vonBentinck op bezoek gehad. Hij kwam wat banden voor zijn Tapedeck ophalen. Hij was eerder bij Hansko geweest om de Array Phonotrap op te halen en bracht ook zijn luidsprekerkabels mee, hier zit kennelijk een storing in. Komt goed. Hij heeft ook de spullen voor Cock meegenomen.  Het lijkt zo wel een audiofiele koerier.

 

Ook nog even bijgepraat en wat muziek gedraaid. Altijd gezellig. Zeker in deze toch wat saaie tijd.

Zeker gezellig en inderdaad gewoon fijn om af en toe er toch even uit te zijn.

Opnieuw onder de indruk van de effectiviteit van de akoestische maatregelen die je hebt getroffen èn van de voor het oog toch vrij bescheiden ingrepen. Goed geïntegreerd in de aankleding van de luisterkamer. Ook de grote basstraps springen totaal niet in het zicht en doen hun werk mooi onopvallend.

Gewoon een prachtige set die in de 'dedicated room' geweldig tot zijn recht komt. Op de terugweg in de auto dacht ik dat je waarschijnlijk een van de weinigen bent met een mooie rechte frequentiekarakteristiek in de kamer. Stemmen, contrabas en panfluit hebben allemaal precies de plek die hun toekomt zonder elkaar te verdrukken. De instrumenten in het laag zijn ook bijzonder goed van elkaar te onderscheiden zonder versmering.

Ik was wel enigszins verbaasd dat je voor de bron eigenlijk 100% gebruik maakt van Quoobuz. Dat maakte de verzoeknummers trouwens wel gemakkelijk.

Zelf zou ik dat niet zo gauw doen. Ik hecht toch wel aan bepaalde uitvoeringen/uitvoerenden. Ik heb mijn Tidal abonnement voorlopig stopgezet. Ik heb er veel muziek van gekopieerd en doe over een half jaartje waarschijnlijk een tweede ronde. De keus is enorm maar veel is er wel maar toch ook veel niet.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik was wel enigszins verbaasd dat je voor de bron eigenlijk 100% gebruik maakt van Quoobuz. Dat maakte de verzoeknummers trouwens wel gemakkelijk.

 

 

Ik ben iets minder van het bezit en wat meer van het delen. Vrijwel alle muziek die ik op CD of op mijn NAS heb staan staat ook op Qobuz. Door jouw verzoeknummers heb ik nu weer een paar extra albums in mijn voorkeurslijst staan. En klinken doet het prima zoals je hebt gehoord. Niet alle muziek op Qobuz natuurlijk. maar dat is op Cd ook niet.

 

Wat me opvalt, dat jij alle artiesten en nummers uit je hoofd kent. Dat lukt me dus niet. Vandaar die lange voorkeurslijst. Jammer is, dat die voorkeurslijst alleen op artiest en albumnaam is te sorteren. Niet op genre/artiest.

 

De kabels is trouwens weer gerepareerd. Er bleek toch een kortsluiting in te zitten. Er waren een aantal draden aan elkaar gesmolten. Raar dat dit er na jaren uitkomt, of het moet door warmte van buitenaf zijn gekomen. Warmte van buizen, verwarmingsbuizen o.i.d. Of het is gebruikt tijdens het krimpen van de krimpkous.

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk weer hoor, zo'n bezoek. En een verslag ervan. Voorzichtig aan doen met die Corona, maar het kán dus wel.

 

Ik had me voorgenomen even een jaar niets te doen, maar dat klopt niet. Tenminste, qua afleggen van bezoeken klopt dat wél, maar ik ben wél met de audio bezig.  De Open Baffle versie 2.0 vordert gestaag, ik ga er binnenkort even wat op mijn site én hier neerpennen..... Met wat hick-ups, maar ook die zal ik jullie niet onthouden.... :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Niet helemaal audiofiel of zelfs helemaal niet.😬 Maar we hebben het  regelmatig over:  "energie".  

 

Tot eind van het jaar kun je nog makkelijk een energie label aanvragen.

Het is even een klusje want je moet b.v. bewijzen dat een HR ketel of zonnepanelen hebt.  

Maar de moeite waard. Vanaf volgend jaar moet je een "deskundige" inhuren en dat kost honderden € Nu was ik met €12 klaar ( en krijg label A hoop ik)

Meer info https://www.energielabelvoorwoningen.nl   

 

Handig:  Zorg dat je van te voren bewijs ingescand hebt ... 😓

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Niet helemaal audiofiel of zelfs helemaal niet.😬 Maar we hebben het  regelmatig over:  "energie".  

 

Tot eind van het jaar kun je nog makkelijk een energie label aanvragen.

Het is even een klusje want je moet b.v. bewijzen dat een HR ketel of zonnepanelen hebt.  

Maar de moeite waard. Vanaf volgend jaar moet je een "deskundige" inhuren en dat kost honderden € Nu was ik met €12 klaar ( en krijg label A hoop ik)

Meer info https://www.energielabelvoorwoningen.nl   

 

Handig:  Zorg dat je van te voren bewijs ingescand hebt ... 😓

 

Jammer is, dat het een erg globale beoordeling is. Ons huis is sinds de bouw op verschillende plaatsen extra geïsoleerd, maar het dak dus maar gedeeltelijk. Dat kan ik dus niet opvoeren. Dat onze slaapkamers kleine ramen hebben en hr glas dus niks brengt, kan ik ook niet invoeren. En zo nog wat punten.

Bovendien wordt er een nieuw energielabel geïntroduceerd. Dat vereist keuring. Het huidige energielabel in dan nog wel 10 jaar geldig, maar ik vraag me af of er bij verkoop van ons huis over bv 10 jaar nog naar gekeken wordt.

Ik was het van plan, maar bespaar me de moeite.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de invul instructies er nog even bij gepakt.  Ik denk dat het wel kan in stap 2: Vul gegevens aan: Woonkenmerken wijzigen en 3: "Bewijsdocumenten toevoegen van gewijzigde woningkenmerken"  Dat moet je wel kunnen bewijzen.  Maar ook ik kon niet alles kwijt b.v.  de hele achter gevel achter heeft HR+ glas.    

Voor ons huis was het vrij eenvoudig.. Het is relatief nieuw en het meeste was al ingevuld, wat voorlopig Energie label B gaf. 

 

Ikzelf vond het wél de moeite waard. Dat wij hier nog 10 jaar blijven wonen is niet zeker. Waar kwam dat idee van een "energie label" ook weer vandaan?  Europa?  *  Ik had het ook even in de buurt rondgestuurd en al een 1e positieve reactie 🙂

 

*Daar komen wel meer niet zo slimme voorstellen vandaan, ze bedoelen het vast goed hoor...  🤣

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

We hebben de zonnepanelen aangeschaft met als reden, dit jaar geïnstalleerd, dan kunnen we nog een energielabel aanvragen. Wanneer ik alles invul, kom ik nét niet aan label A. Ik denk dus met een beter onderzoek wél in A komen. 

Ik lees ook, dat het na 1 januari 2020 ook weer mogelijk moet worden om het nieuwe energielabel digitaal aan te vragen. Dus zonder een expert. Dat zal dan nog wel wat tijd kosten, omdat de software aangepast of vernieuwd moet worden. Wanneer het tussentijds zou moeten kost het ca. € 190,-. Daar lijkt me wel overeen te komen.

Een andere behoorlijk kostenverhogend punt is dat per 1 jan, de overdrachtsbelasting weer van 2 naar 8% van de verkoopsom gaat. Dat kost de koper veel meer.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...