Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, Tubejack said:

Wélke type Prefer  kabel Carl? er zijn verschillende.  Met wélke buizen speelde je toen? KT-88 of KT-120? 

 

Het is de MGK 18 Jack. Ik ben nagenoeg zeker dat ik toen met de KT 120 speelde.

 

PS  Fred heeft kennelijk het probleem bij mijn CJ gevonden. Een condensator die zichzelf opblies en de voeding meenam. Komt wel goed denk ik 😀

Link to comment
Share on other sites

On 10/20/2020 at 9:12 PM, Sodejuu said:

AAAAAAAHHH!!!!!! DC units die tetteren!!!! 

Ik denk dat je ze heel snel beu bent

Jij hebt iets met hoorns hé? (of er tegen dus... )

Ik moet toegeven dat het niet de meest precieze speakers zijn. En met sommige opnames vliegen de stemmen uit de bocht, maar die kasten laten moeiteloos het laag de kamer inrollen. Met lekker veel energie ook. Lekker relaxed😜

Eigenlijk vallen ze me best wel mee. En dat voor een blinde aankoop...🙈

Er stond op MP ook nog een D600 te koop, maar die vond ik met z'n 45kg wat te zwaar om te tillen.😉

Ik denk dat m'n woonkamer ook zou protesteren tegen al dat geweld...

 

Maar nog ff over hoorns...

Paar jaar geleden in Buren deze Avangardes gehoord (maar dan twee Big Basshorns😎) samen met Arden. Daar vond ik eigenlijk weinig mis mee.

En in 2016 in Den Bosch een demo van Blumenhofer.

Viel ook niet echt tegen.

Die DC units zijn in feite ook hoorns. Daarom gaan die dingen ook zo hard.

Is dit een Sodejuu allergie??😁 Of zijn jouw oren gewoon niet gemaakt voor hoorns? (of de hoorns niet voor jouw oren, dat kan natuurlijk ook)

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Geerdie said:

Er stond op MP ook

Als je iets coaxiaals zoekt, koopje: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1613423482-radian-5312-12-inch-coaxiaal-als-tannoy-2-stuks.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Gaat alleen niet heel laag, wel 96dB gevoeligheid.

https://radianaudio.com/products/5312-12-coaxial-speaker?variant=20538594918462

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Geerdie said:

Jij hebt iets met hoorns hé? (of er tegen dus... )

Ik moet toegeven dat het niet de meest precieze speakers zijn. En met sommige opnames vliegen de stemmen uit de bocht, maar die kasten laten moeiteloos het laag de kamer inrollen. Met lekker veel energie ook. Lekker relaxed😜

Eigenlijk vallen ze me best wel mee. En dat voor een blinde aankoop...🙈

Er stond op MP ook nog een D600 te koop, maar die vond ik met z'n 45kg wat te zwaar om te tillen.😉

Ik denk dat m'n woonkamer ook zou protesteren tegen al dat geweld...

 

Maar nog ff over hoorns...

Paar jaar geleden in Buren deze Avangardes gehoord (maar dan twee Big Basshorns😎) samen met Arden. Daar vond ik eigenlijk weinig mis mee.

En in 2016 in Den Bosch een demo van Blumenhofer.

Viel ook niet echt tegen.

Die DC units zijn in feite ook hoorns. Daarom gaan die dingen ook zo hard.

Is dit een Sodejuu allergie??😁 Of zijn jouw oren gewoon niet gemaakt voor hoorns? (of de hoorns niet voor jouw oren, dat kan natuurlijk ook)

Hey Geert, Ik heb idd weinig met toeters, maar ik weet dat ze mits de aansturing goed is, dit ook echt goed kan gaan,

Echter, ik ben allergisch voor die messing pijpjes in de DC units van Tannoy. Het zijn maar gedeeltelijk hoorns, maar het irritante is dus dat messing pijpje. Wat fenomenaal gaat zijn blaasinsturmenten. Een trompet klinkt als een echte trompet. Maar een piano klinkt voor mij ook als een trompet. En een gitaar ook enzovoort. Voor mij klinkt bij zo'n DC dingen alles als een koperen blaasinstrument. Dat is niet prettig. Zeker als je sowieso al weinig op hebt met dergelijke luide instrumenten (blazers en trommels).

 

het is geen Tannoy probleem, maar een DC probleem. Ik heb zelf ook een stel Tannoys gekocht en daar ben ik zeer over te spreken. Ik heb de Tannoy Revolution R2. een geweldige allrounder die je voor weinig op MP tegenkomt. Daar is geen DC in te bekennen en die maakt echt muziek.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Seed7 said:

Nee dank je. Ik hou van laag.

Maar bedankt voor het meedenken.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Sodejuu said:

Ik heb de Tannoy Revolution R2. een geweldige allrounder die je voor weinig op MP tegenkomt. Daar is geen DC in te bekennen en die maakt echt muziek.

Weet ik.

Die heb ik een tijdje hier gehad, weet je nog? Fijne dingetjes👌

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Sodejuu said:

Echter, ik ben allergisch voor die messing pijpjes in de DC units van Tannoy. Het zijn maar gedeeltelijk hoorns, maar het oirritatnte is dus dat messing pijpje.

Oja, ik herinner het me weer. Die pijpjes.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Geerdie said:

Weet ik.

Die heb ik een tijdje hier gehad, weet je nog? Fijne dingetjes👌

Ik ken een beetje jouw geluidsmaak, Geerdie. In alle eerlijkheid, had je beter naar die Tannoy Revolution R2 op zoek kunnen gaan. Die andere Tannoys die je nu hebt gaan je ook niet bevallen op langere termijn, vrees ik. Dat zou je wel hebben gehad met de R2. Misschien niet het laagste laagweergave, maar wel een verfijnder weergave en wat betreft het laagweergave misschien ook wel genoeg. Want zo groot is je ruimte ook niet in lengte (staat mij bij, die nieuwe woonstek).

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, audiofreak said:

Ik ken een beetje jouw geluidsmaak, Geerdie. In alle eerlijkheid, had je beter naar die Tannoy Revolution R2 op zoek kunnen gaan. Die andere Tannoys die je nu hebt gaan je ook niet bevallen op langere termijn, vrees ik. Dat zou je wel hebben gehad met de R2. Misschien niet het laagste laagweergave, maar wel een verfijnder weergave en wat betreft het laagweergave misschien ook wel genoeg. Want zo groot is je ruimte ook niet in lengte (staat mij bij, die nieuwe woonstek).

Ik probeer graag nieuwe dingen en ga soms tegen goedbedoelde adviezen in. Beetje eigenwijs.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Geerdie said:

Ik probeer graag nieuwe dingen en ga soms tegen goedbedoelde adviezen in. Beetje eigenwijs.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen pad te bewandelen en te leren van de gemaakte fouten en de goede keuzes te bejubelen.
Eigenwijs is een goede eigenschap, want je bent je 'eigen' en je bent 'wijs'.
Of in gewone straattaal..... laat ze maar lullen, joh. Vooral die audiofreak,😉😆

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het Thorens 124 druk aan het lezen. Gaat wel erg diep met de technische vergelijkingen tussen TD 124 en Garrard 301. Op allebei zit bijvoorbeeld een rem. Bij TD 124 weer net en bewust op een andere plaats. Het feit dat de TD 124 technisch geavanceerderder is zegt natuurlijk niets over het geluid. Maar als je het allemaal zo leest zijn draaitafels met tussenwiel toch wel “old stuff”. Misschien is de Lenco wel de mooiste van allemaal (maar ik heb het boek nog niet uit).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2020 at 7:17 PM, Geerdie said:

Ik probeer graag nieuwe dingen en ga soms tegen goedbedoelde adviezen in. Beetje eigenwijs.


Een D500 stuur je aan met een rustig klinkende versterker. Denon is vaak gebruikt. Marantz zou ook wel

moeten kunnen. Het ‘probleem’ bij een D500 is niet zozeer de DC unit als wel het wissel filter waardoor de speaker de neiging heeft om ‘dicht te slibben’. Hier zit in ieder geval de beperking in die speaker. Een D500 kan je (veel) meer muziek laten horen dan een R2. Het is eigenlijk geen eerlijk vergelijk. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Karma said:


Een D500 stuur je aan met een rustig klinkende versterker. Denon is vaak gebruikt. Marantz zou ook wel

moeten kunnen. Het ‘probleem’ bij een D500 is niet zozeer de DC unit als wel het wissel filter waardoor de speaker de neiging heeft om ‘dicht te slibben’. Hier zit in ieder geval de beperking in die speaker. Een D500 kan je (veel) meer muziek laten horen dan een R2. Het is eigenlijk geen eerlijk vergelijk. 

Ik heb de Revolution R2 hier een tijdje gehad in combinatie met een subwoofer. Een tijdje gesleuteld om het laag goed aan te laten sluiten. Klonk niet verkeerd...helemáál niet verkeerd zelfs. Nou is de R2 een slanke staander. i.t.t. de D500 die een forse kast heeft. De laatste heeft veel meer "body" en dynamiek.

Precies wat je zegt: geen goed vergelijk.

Kan er lekker lang naar luisteren maar dat kan natuurlijk ook de nieuwigheid zijn.

Nieuwe bezems vegen schoon...

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Ivan10 said:

Vreemd, binnen een week weer een baal stof aan mijn naald. Het element skipte zomaar over de LP. Wat bleek, weer een boel stof aan de stylus. Vreemd. Ik ga er nu beter op letten.

Is je naald nog wel goed? B.v. een stukje afgebroken, zodat hij nu veel scherper is en allerlei vuil uit de groeve haalt? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Is je naald nog wel goed? B.v. een stukje afgebroken, zodat hij nu veel scherper is en allerlei vuil uit de groeve haalt? 

Dat is een goeie, ben meteen gaan kijken. Een kant lijkt mooi scherp, een net puntje. De andere kant ziet er anders uit. Maar het is allemaal zo klein, zelfs met een loep. Misschien is het uberhaupt tijd voor een vervanging, die naald draait al heel wat rondjes.  🤔

Even een ander element er opgedaan. Oeps. Ja dat klinkt veel voller, ja. Goed advies Jack.  Op naar een nieuwe naald. 

Link to comment
Share on other sites

Goede vraag. Het kan een nieuwe LP zijn geweest waar een stuk plastic uitstak en de naald aan bleef haken. Ik zal geen namen noemen, maar blij was ik niet. Laatst is de naald wel even over de kurkenmat heen gegaan. De arm liet ik zakken net naast de 45 toeren single. En ja het element is al heel lang het standaard element, dus het kan ook slijtage zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Je weet het nooit zeker, soms is een naald ineens foetsie.

Dat had ik met mijn AT12s element wat ook heel wat jaartjes oud is.
Maar over een kurkenmat heen,dat kon het wel eens geweest zijn.
Op naar een AT 95 lekker goedkoop en toch aardig klinkend en weer genieten🙂

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ivan10 said:

Goede vraag. Het kan een nieuwe LP zijn geweest waar een stuk plastic uitstak en de naald aan bleef haken.


Die heb ik nog nooit gehoord Ivan. De mat geloof ik zonder meer. Ik weet niet hoe lang je het element hebt, maar ik denk eerder dat er iets fout is geweest met de naald wat er nu pas uitkomt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...