Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Roots said:

Ik draai nu met Thiel 3.6 met Nirvana kabels.

 

Hmmm, heb een tijd met de 2.3 gedraaid en de 3.6 zou wel een mooi vervolg geweest zijn..... Toen ook met de MIT MH-750Plus Series II...

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:


Mooi hoor Roots. Valt me wel op dat zowel René als jij van MIt zijn afgestapt. 

 

Nou Carl, ik dácht dat ik niet zoveel wisselde met apparatuur in mijn set, maar als ik zo terugkijk (ja, ik hou álles in een Excelletje bij....) is mijn set vanaf 2012 geheel anders geworden. Met andere woorden: van vóór 2013 staat er niets meer...... :huh: :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Het is niet zozeer afstappen...Ik moet eerlijk zeggen dat ik die MIT's nooit op mijn Thiels heb gehoord. Ik had ze op mijn Dynaudio Gemini's samen met een Bryston 4Be die ik in nearfield beluister in mijn PC setup....De MITS zijn vervangen door Ocos...Bryston verkocht...Ocos weer verkocht...Nu Cardas quadlink met een Denon...Het is de hobby hé 🙃

Lekker uitproberen, het kost uiteindelijk niets als je weet wat je koopt😉

Link to comment
Share on other sites

Ik heb bij een vriend twee MIT Terminator 2 interconnects geleend. Misschien wel 15/20 jaar oud, maar er is erg weinig mee gespeeld. Een zit er nu tussen de Pass Kloon en de buizen voor. De tweede tussen de buizen voor en de buizen eind. Het klinkt toch wel duidelijk anders, zeker ruimtelijk prima (excellent is een beter woord), maar ook weer iets van te.. ”in your face”. Daarbij zeker ook luider. Op sommige platen werkt de MIT prettig en op andere weer minder prettig. Tin Pan Alley is weet een bijzondere ervaring. 
Ik laat ze er een paar dagen erop zitten en daarna gaan ze er weer af. Ben benieuwd wat ik prefereer. Zou eigenlijk wel de duurdere MITs willen proberen. Puur om te zien of die wat gebalanceerde klinken. Iemand suggesties ?
 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, carl said:

Ik heb bij een vriend twee MIT Terminator 2 interconnects geleend. Misschien wel 15/20 jaar oud, maar er is erg weinig mee gespeeld. Een zit er nu tussen de Pass Kloon en de buizen voor. De tweede tussen de buizen voor en de buizen eind. Het klinkt toch wel duidelijk anders, zeker ruimtelijk prima (excellent is een beter woord), maar ook weer iets van te.. ”in your face”. Daarbij zeker ook luider. Op sommige platen werkt de MIT prettig en op andere weer minder prettig. Tin Pan Alley is weet een bijzondere ervaring. 
Ik laat ze er een paar dagen erop zitten en daarna gaan ze er weer af. Ben benieuwd wat ik prefereer. Zou eigenlijk wel de duurdere MITs willen proberen. Puur om te zien of die wat gebalanceerde klinken. Iemand suggesties ?
 

 

 

Toevallig destijds alle mit's thuis gehad en die T2 sprong er positief uit. Zo positief dat ik 'm met genoegen de vele malen duurdere Siltechs het veld liet ruimen. De T2 bleef tot ik de Anti Cable ontdekte, die beter matchte met de Apogee ribbons.

De duurdere mit exemplaren hadden in die tijd totaal geen meerwaarde tov de T2. Het zat 'm gewoon in het basisprincipe. Dat werkte even  goed op de goedkoopste en de duurste. We verkochten deze veruit het vaakst en terecht!

 

Maar de T2 is bepaald geen neutrale kabel, zoals je zelf ook al na een middag hebt kunnen horen.

Als het matcht heb je er wel een puike kabel aan, maar jou kennende gaat dit het niet worden.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

In alle eerlijkheid weet ik niet echt wat neutraal is Toine. Ik probeer wel altijd zo natuurlijk mogelijk klinkend af te stemmen. Natuurlijk zal bijvoorbeeld voor jou best anders zijn dan voor mij. Het geluid met de MIT is in ieder geval erg “ Right in your face”.  Morgen wil ik de MIT tussen voor en eind er tussen uit te halen en kijken wat dat doet. Misschien is het nu wel overkill. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Belangrijker misschien met welke opnamen Roots. Ik vertrouw meestal wel op Harry Bellafonte in de Carnegie Hall. Die heb ik net dus beluisterd. En “ Hear comes Charley” van Ella komt ook nog wel aan de beurt. Zeer goede opnamen. Louis Armstrong met Oscar Peterson is ook niet mis. 
 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

In alle eerlijkheid weet ik niet echt wat neutraal is Toine. Ik probeer wel altijd zo natuurlijk mogelijk klinkend af te stemmen. Natuurlijk zal bijvoorbeeld voor jou best anders zijn dan voor mij. Het geluid met de MIT is in ieder geval erg “ Right in your face”.  Morgen wil ik de MIT tussen voor en eind er tussen uit te halen en kijken wat dat doet. Misschien is het nu wel overkill. 

 

Je opmerking dat ie voor het ene nummer wel en voor andere niet helemaal lekker klinkt laat me concluderen dat dit niet "neutraal" is.

Daarnaast is "in your face" ook bepaald geen neutrale eigenschap voor een akoestische opname.

Tenslotte is algemeen bekend dat mit destijds geen neutrale kabels maakte en dat ook niet onder stoelen of banken stak.

 

De enige neutrale kabel is er een zonder diëlektricum. Of zo minimaal mogelijk en dan ook nog van het juiste materiaal.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb tussen de voor en eind weer mijn Kimber PBJ zitten. Met alleen de Mit interlink tussen Phono en Voorversterker krijg ik tot nu veel positiefs en eigenlijk niets negatiefs.

 

Wat is jouw interconnect suggestie Toine? In ieder geval ga ik de Koolstof kabel van Cock nog eens proberen. Als die Corona er niet was geweest was ik hem waarschijnlijk al gaan lenen.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, carl said:

Belangrijker misschien met welke opnamen Roots. Ik vertrouw meestal wel op Harry Bellafonte in de Carnegie Hall. Die heb ik net dus beluisterd. En “ Hear comes Charley” van Ella komt ook nog wel aan de beurt. Zeer goede opnamen. Louis Armstrong met Oscar Peterson is ook niet mis. 
 

 

Dat het voor jou lekker weg luistert wil niet zeggen dat die opnames neutraal zijn.🙂

 

De vraag blijft.."Hoe bepaal je wanneer een opname neutraal is?...of de weergave ervan.

Edited by Roots
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Roots said:

- Dat het voor jou lekker weg luistert wil niet zeggen dat die opnames neutraal zijn.🙂

 

- De vraag blijft.."Hoe bepaal je wanneer een opname neutraal is?...of de weergave ervan.


- Ik denk dat dit zeer goede opnamen zijn die zonder rare ingrepen gemaakt zijn en met simpele hulpmiddelen. En die live opname in Carnegie Hall is buitengewoon goed.

 

-  Of een weergave uiteindelijk neutraal is, is inderdaad deels een gok. Ik denk wel dat zeer uiteenlopende muziek goed moet klinken op je systeem. Daar heeft Toine wel een sterk punt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Er bestaat geen 100% neutraliteit in geluidsweergave, zo ja dan kunnen we wel inpakken met onze hobby, want dan hebben immers
alle merken/typen/kabels, geen eigen klanksignatuur .  Er bestaat wel een bepaalde bandbreedte van  "signatuur/kwaliteit"  in de weergave,
welke ons in staat stelt een bepaalde "beleving" te geven, die ons doet denken hoe iets werkelijk of "live" zou moeten klinken.

 

M.i.z. kun je "neutraliteit" het beste beoordelen met goede opnames van niet-elektronische muziek,  zoals contra-bas, viool, trompet, klassieke-piano e.d.
EN met de wetenschap, dat je deze instrumenten zelf,  zeer zeer zeer vaak onversterkt live moet hebben gehoord.

Het wordt pas problematisch als het plezier in luisteren recht evenredig is met de "neutraliteit/kwaliteit" van de weergave .

Ik kan gelukkig ook zeer goed genieten van MyFi of van muziek uit mijn el-cheapo auto-radio-installatie.

 

Verder ben ik zeer van mening, dat vele audiofielen, hun weergave teveel tunen, polijsten naar hun eigen smaak en in de veronderstelling zijn,
met "werkelijksheidsweergave" bezig te zijn maar eigenlijk ook MyFi bedrijven.   HIER IS NIKS MIS MEE !

In werkelijkheid klinkt muziek niet zo "gladjes" 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, VANZOMERENG said:

M.i.z. kun je "neutraliteit" het beste beoordelen met goede opnames van niet-elektronische muziek,  zoals contra-bas, viool, trompet, klassieke-piano e.d.
EN met de wetenschap, dat je deze instrumenten zelf,  zeer zeer zeer vaak onversterkt live moet hebben gehoord.

Op dit na geheel met je betoog eens. MyFi! Nu alleen het besef nog :)

 

Verschillen tussen instrumenten zelf zijn enorm, dan nog hoe ze bespeeld worden etc. Neen ik denk niet dat dat als referentie kan dienen. Hoe ga je onderscheiden of de klank die je hoort niet op een of andere wijze mede door het opname proces ontstaat? Aan de andere kant, liefhebbers kunnen door lagen van fuzzboxen en andere vervormers een Fender van een Gibson onderscheiden.

 

Uiteindelijk is het de emotie 'schoonheid' die telt, die los staat van mooi of lelijk. Om dat te beleven moet je wel een aantal lagen 'vooringenomenheid', 'verwachting' en 'mening' afpellen. (Als ik de onbevangenheid zie waarmee mijn zoon muziek luistert dan zijn we met de jaren veel verloren.)

Link to comment
Share on other sites

- ik denk dat veel liefhebbers met apparatuur het akoestisch karakter van de luisterruimte proberen te corrigeren. Als je een moderne kamer hebt zal hij liever een warm klinkende LS kopen.
 

- zelf draai ik veel oude blues e.d. en als je die muziek gaat polijsten dan luister je naar aardappelen zonder jus.

 

- mijn idee is altijd geweest dat je je set zodanig moet tunen dat uiteenlopende muziek er goed op klinkt. Dan neigt de set tenminste naar het neutrale. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

- ik denk dat veel liefhebbers met apparatuur het akoestisch karakter van de luisterruimte proberen te corrigeren. Als je een moderne kamer hebt zal hij liever een warm klinkende LS kopen.
 

- zelf draai ik veel oude blues e.d. en als je die muziek gaat polijsten dan luister je naar aardappelen zonder jus.

 

- mijn idee is altijd geweest dat je je set zodanig moet tunen dat uiteenlopende muziek er goed op klinkt. Dan neigt de set tenminste naar het neutrale. 


Je denkt en doet veel aannames .....

 

Er is wel een soort an neutraal. Dat is waar de studio wereld naar streeft. Je moet opnames uit studio A, B, C kunnen mixen in D of A en masteren in Z. Als D een niet "neutrale" set heeft moet Z er weer een basbult uit regelen. Als je "neutraal" zoekt, dan daar bij de studio apparatuur. Het verschil tussen studio apparatuur en high-end is het sausje.

 

Link to comment
Share on other sites

In een studio kan je je gang gaan en alles doen om de ruimte akoestisch neutraal te krijgen. In een normale huiskamer is dat voor de meeste mensen niet te doen. Voor mij was dat de reden om naar de zolder te verhuizen. Niet dat die akoestisch perfect is, maar ik kan daar tenminste voluit mijn gang gaan.  
 

Ik heb verder geen ervaring met studio apparatuur, maar betrouwbaarheid en robuustheid zal daar wel een belangrijke rol spelen. In het verleden in ieder geval was daar neutraal wat meetbaar neutraal was (Quad bij de BBC). Quad deed niet aan luisterproeven bij de ontwikkeling.
 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...