Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Arden said:

Vandaag, als semi audiofiele dag, weer ff aan het klooien geweest met al die klassiekers. Nu heeft het oude Levinson bij mij altijd als absolute top op het lijstje gestaan, maar dat is het het hier nog net niet. Nu zit ik steeds te klooien met die nog paar interlinks met Camac connectors die ik nog had, terwijl ik bij de rest wel betere bekabeling kan gebruiken. Nou heb ik in het verleden een aantal Camac RCA adaptors weggegeven (weet niet meer aan wie), daar heb ik er dus een stuk of 4 van nodig. Op het net natuurlijk ook niet te vinden, heeft iemand er toevallig nog een paar liggen waar hij vanaf wil? Ik betaal er gewoon voor, dat is het probleem niet.

 

Het gaat om deze:

 

1182102-129d4049-mark-levinson-rcacamac-

 

1182101-94e6d3fb-mark-levinson-rcacamac-

 

Mocht iemand dus nog een setje of meer hebben, ik hou me aanbevolen!

 

Misschien hebben ze hier wat.

 

https://www.lemo.com/nl

 

b.v.:

 https://www.lemo.com/en/products/miniature-connector/00-connector

Link to comment
Share on other sites

Een paar uurtjes bij Hans van Liempd geweest,het klinkt daar erg goed.

De koffie en appelflap smaakten ook goed.

Een vliegende kraai vind altijd wat😃 ik kreeg een zuigmond voor op een waterzuiger en een Nagaoka rolling cleaner mee.

Bedankt Hans.

Link to comment
Share on other sites

Uiteraard ga ik ermee aan de slag.
Volgens Hans zijn ze nog te koop ja.

Het van een soort zacht enigzins plakkerige roller.

Oppervlakte vuil zal hij zeker oppakken.

Ik laat het weten.
 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Roots said:

Is zo'n Levinson eigenlijk niet  eenvoudig om te bouwen naar cinch...Of is Camac 3 pins?

Ik heb het gezien...Camac is niet zo eenvoudig te vervangen, het is altijd een on print gebeuren. Simpel een WBT erin schroeven gaat het niet worden.

Wat bezielde die Mark Levinson eigenlijk om over te gaan op Camac?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Roots said:

Ik heb het gezien...Camac is niet zo eenvoudig te vervangen, het is altijd een on print gebeuren. Simpel een WBT erin schroeven gaat het niet worden.

Wat bezielde die Mark Levinson eigenlijk om over te gaan op Camac?

Er zijn ook chassisdelen. Ik denk, dat de Fisher medische pluggen beter zijn dan de cinchrommel.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Dan moet je toch eens vertellen of die rolling cleaner werkt Peter. Volgens mij zijn ze nog te krijgen.

Klopt. Bijna €100,- voor zo'n plastic ding. Stevig aan de prijs. Die ik aan Groovy mee heb gegeven is al even oud. De werking is simpel. Je rolt er mee over de plaat en het vuil plakt aan de rol. Ik heb alleen nooit begrepen, waarom het ding niet conisch is. Dat zou het schoonmaken van de plaat sterk vereenvoudigen. Dan rolt hij met de ronding van de plaat mee.

Link to comment
Share on other sites

Die rolling cleaner was onderdeel van een set..Daarna moest je er met een spuitje en een borstel over om ze antistatisch te maken...Je had dan ook een stickervel om die platen te te labelen welke je gedaan had...Ik heb ze nog🙃

Link to comment
Share on other sites

Vanmorgen na de koffie de streamer in de huiskamer aangesloten. Deze keer vol bekabeld. Jack en George zullen tevreden zijn. Alles functioneert prima en ik hoop dat het probleem met de afstandsbediening nu ook is opgelost. Ik laat het horen.
Daarna de naald van de standaard AT 95 vervangen door een Microline die ik dus gisteren bij Roger gehaald heb. Dat is dus ook een immense verbetering. Bij de oude naald leek het wel of je de aanraking van de naald op het vinyl hoorde, een beetje schrapende klank. Dat is nu helemaal verdwenen. Het geluid is wel minder dynamisch dan boven, wat lieflijk bijna. Wel erg goede plaatsing in een breed geluidsbeleving. Maar goed dat kan en zal deels inspelen zijn. En de geluidsverbetering zal zeker ook te maken hebben met de modificaties door van Ommeren aan de Quad 34/303. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Gisteren, zaterdag, was het slechts weer dus tijd om een oude tip van Cock uit te proberen: het koppelen van (de bovenkant van) mijn speakers met de muur waar ze voor staan. Dus naar de ijzerwinkel voor twee draadeinden van rond 6 mm en vier koppelmoeren: een investering van € 5,70. Elk draadeinde op lengte gezaagd, koppelmoeren erop gedraaid en daarna een moer iets uitgedraaid en het draadeind net klem gezet tussen muur en speaker. En dan luisteren. Nou dat was in mijn geval direct hoorbaar: meer drive en een strakker laag. Mijn vloerstaande speakers staan op drie metalen voetjes, best wel stevig, maar door de energie die de woofer en tweeter op de (houten) kast uitoefenen staat die kast als geheel toch te bewegen (niets is oneindg stijf). Die beweging is met het oog niet te zien, maar is er dus wel. Door nu de bovenkant van elke speaker met de achterstaande wand te koppelen (met een draadeind of bijvoorbeeld een houten lat of stok), wordt de speaker als geheel gefixeerd met meer drive en een strakker laag tot gevolg. 

Die draadeinden zien er niet echt uit, maar bij mij werkt het. Nu nog een mooiere koppeling uitwerken van hout of bijvoorbeeld doorzichtig acryl.

Link to comment
Share on other sites

ReneN @Ove Rickland: bedenk je wel dat als je hout of plexiglas gaat gebruiken dat het een andere resonantie heeft dan de draadeind. Het zal ongetwijfeld geen grote klankverandering geven, maar toch wel iets om je ook van bewust te zijn, lijkt mij. Ik heb ook nog aan het volgende gedacht en dat is mijn tip: schuif een mooie metalen of koperkleurig of messing gordijnroede en schuif die over je draadeind heen. Ik heb dat onlangs gezien bij een DIY hifirack. Daar zat de gordijnroede ook over de draadeinde.
Hier een link naar gordijnroedes ( als voorbeeld) https://www.gamma.nl/assortiment/l/raamdecoratie/gordijnrails-roedes/type-gordijnroede
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Onno komt bij de gordijnwinkel om een rails te kopen. De verkoper vraagt wat voor een gordijnen komen eraan. Onno zegt dan: "mijn luidsprekers". Kan je je het voorstellen dat gezicht van de verkoper 😂

Link to comment
Share on other sites

Hier voorlopig weinig tijd voor audiofiele dagen.

We gaan verhuizen naar een groot appartement 100m2 in het buitengebied langs de kanaalzijde  in het groen.

De woonkamer is 47m2,  dus  ruimte genoeg om de audioset te plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

ReneN: bedenk je wel dat als je hout of plexiglas gaat gebruiken dat het een andere resonantie heeft dan de draadeind. Het zal ongetwijfeld geen grote klankverandering geven, maar toch wel iets om je ook van bewust te zijn, lijkt mij. Ik heb ook nog aan het volgende gedacht en dat is mijn tip: schuif een mooie metalen of koperkleurig of messing gordijnroede en schuif die over je draadeind heen. Ik heb dat onlangs gezien bij een DIY hifirack. Daar zat de gordijnroede ook over de draadeinde.
Hier een link naar gordijnroedes ( als voorbeeld) https://www.gamma.nl/assortiment/l/raamdecoratie/gordijnrails-roedes/type-gordijnroede
 

 

Hey Onno,

 

Je zet mij in de aanhef, maar je bedoeld Ove Rickland neem ik aan? :huh:B)

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Groovy said:

Hier voorlopig weinig tijd voor audiofiele dagen.

We gaan verhuizen naar een groot appartement 100m2 in het buitengebied langs de kanaalzijde  in het groen.

De woonkamer is 47m2,  dus  ruimte genoeg om de audioset te plaatsen.

 

Spannend zeg Peter. Ik heb de idee dat je er niet op achteruit gaat. Leuk ook voor de hond want die gaat toch wel mee?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Onno komt bij de gordijnwinkel om een rails te kopen. De verkoper vraagt wat voor een gordijnen komen eraan. Onno zegt dan: "mijn luidsprekers". Kan je je het voorstellen dat gezicht van de verkoper 😂

En inderdaad zo is dat gegaan bij de Gamma destijds. 
Ik zal het wat verduidelijken met een voorbeeld
rackappetit.jpg

rackexp.gif


 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

 

Spannend zeg Peter. Ik heb de idee dat je er niet op achteruit gaat. Leuk ook voor de hond want die gaat toch wel mee?

De hond gaat zeker mee.

Wij gaan er op vooruit,al zal het even wennen zijn zonder tuin.
We komen te wonen in een groene omgeving en waar het lekker rustig is.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Ja, een hele stap wel. Vanwege alle nieuwe akoestische aanpassingen en zo.... :huh: :D :D

Ja,dat wel.
Ik heb alvast 1cm dikke akoestische tapijttegels gekocht voor de woonkamer.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...