Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag weer even lekker gedraaid. Vanavond zal dat een vervolg krijgen. Morgen wil ik eigenlijk mijn kabels opnieuw strippen. Zullen toch wel vervuild zijn.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag het laatste stapeltje "zolderplaten" beoordeeld: het merendeel gaat in de verkoop, een paar blijven alsnog hier. Soms wel verrassende wendingen, U2 ben ik helemáál op uitgekeken, van de Simple Minds blijven er tóch nog twee hier. Terwijl het in de afgelopen eeuw nog andersom was.....

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2020 at 2:21 PM, Arden said:

Mijn dag is op een andere manier toch wel weer zwaar audiofiel geworden, ik heb hier ff met wat oude ''vintage'' versterkers lopen klooien voor als de 801-en series 80 weer klaar zijn voor gebruik, 1 van mijn oude liefdes op voorversterker gebied, Classe Audio (dus niet dat latere Classe), de simpelste: de Thirty, want daar zit echt een goede phono in als je wat truukjes uithaalt.

Een oude Forte Model 3 eindversterker (2 x 200 Watt/8 Ohm-400Watt/4 Ohm) van good old Nelson Pass voordat hij de pleiterik maakte bij Treshold, en voor je weet het maar nooit, een paar originele B&W MPA 1 monoblokken. De 801-en zijn nog niet klaar, maar de 802-en wel, die Forte doet toch echt wel wat... Geloof dat die het maar moet worden als de ''monitoren'' weer in spik en span zijn. Al maken die MPA 1 blokken het ook wel erg leuk. De Sound Anchors zijn ook onderweg, dat gaat nog een serieus setje worden in de Vintage-room/bioscoop!

 

Toch weer ff 1 omdat ze zo mooi van lelijkheid zijn, de B&W series 80 zoals ze moeten worden...

 

s-l1600.jpg

 

Nav B&W aanbieding moest ik ineens weer denken aan Bas met zijn manshoge 800 matrix (aangestuurd met 2 dikke Bryston mono versterkers). Ze paste kwa hoogte maar net in zijn luister kelder.

 

1239296-62bab693-bampw-800-matrix-tweete

 

Benieuwd waar Bas nu uithangt. Toen ik m nog kon volgen op Facebook zat ie meestal ergens in Azie.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
On 6/7/2020 at 2:57 PM, HansP said:

En dan hebben we tegenwoordig ook al 230 V i.p.v. de ontwerpen van toen voor 220V😉

 

Valt wel mee hoor, daar waren ze blijkbaar op voorbereid...

 

IMG_2684.jpg

 

Een andere oude liefde van mij, de Sansui BA-3000, legt het hier geluidstechnisch trouwens wel af. Al moet ik zeggen dat de looks in veel gevallen de doorslag zullen geven...

 

IMG_2677-scaled.jpg

 

Forte is blijkbaar enorm ondergewaardeerd,  ik zie ze voorbijgaan voor 300-400 euro, terwijl  je er een hoop ''Iconen'' echt serieus het nakijken mee geeft!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
8 minutes ago, HansP said:

Een versterker met "windows" /en /of wappers, dat staat je wel aan, of bedoel je dat niet?

Dat is dan niet alleen luisteren, maar ook kijken naar muziek.😉

 

Ik denk dat dat toch bij het gros aan de hand is.  Ik durf te wedden dat als er hier 3 mogen kiezen: neem de Forte of de Sansui mee, dat er 2 zullen zeggen de Sansui. Gebaseerd puur en alleen op looks snap ik dat ook wel, want ja, ook ik vind wappers altijd erg mooi. Mensen zijn soms vreemde wezens...

 

Wat nog erger is, en blijkbaar ook zeer menselijk, kijken met de handen als er duidelijk aangegeven is: niet aanraken! Daar kan ik hier soms echt wel chagrijnig van worden, alsof ik mijn kinderen weer aan het opvoeden ben.

Link to comment
Share on other sites

In Coronatijd (en vast nog lang daarna) mag je je set gewoon afschermen met een dikke doorzichtige plastic plaat. Krijg je daar wat vlekken op, gut, zou wat.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 hours ago, Groovy said:

Had je de Forte voor e500 Arden?

🙂

 

Daar heb ik er van de week idd nog 1 voor gekocht. Mijn oude had ik voor een stuk minder zelfs, maar die is in een stuk minder nette staat...

 

2 hours ago, Duck-Twacy said:

Sansui had echt mooie versterkers, pure audio pron.

Wat is er eigenlijk ooit met Sansui gebeurd?

 

MM http://www.sansui.us/History.htm

 

Als het goed is overgenomen door een Chinese zakenman, maar er is nog weinig uitgekomen buiten wat televisies. Lijkt me nou net niet de markt die je wil, maar goed...

Hieronder de link, volgens mij is dus eigenlijk alleen de naam en het logo nog over?

 

http://www.sansuiproducts.com/

Link to comment
Share on other sites

 

Daar heb ik er van de week idd nog 1 voor gekocht. Mijn oude had ik voor een stuk minder zelfs, maar die is in een stuk minder nette staat...

Ik zag je bod,tenminste ik denk dat het bod van jouw was.

Stevige bak zo te zien.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Vandaag kwamen er mooie Telefunken buizen binnen voor mijn SE10.  Zover ik kan zien zijn ze echt 😅 Onder een vergrootglas en een tandartshaak goed te controleren. Het ruitje moet bovenop het glas liggen. Bij fake is er een ruitje met een laser ingebrand. Ook de codes kloppen zover ik kan beoordelen. 

 

https://jacmusic.com/nos/images/Fakes/index.htm#LASER  

Postive-Negative.jpg 

 

Verder flink gemeten vandaag ik kom op nagenoeg dezelfde waardes als Menno van der Veen. Die van mij zijn een haartje slechter 0,069% met 1 watt t.o.v. 0,05

Waarschijnlijk omdat ik met 4Ω meet.  Wat opvalt is de lage 2e harmonische en ontbreken van de 3e!  Dit zorgt er voor dat je het mooie geluid krijgt

van SE zonder dat de 2e harmonische al te veel details versluiert. *  

 

Laat het voorlopig een paar dagen inspelen in mijn werkplaats.  Dat is weer een nadeel van nieuwe buizen. 🙋‍♂️

 

 

Edited by Tubejack
Bezig met een nog nauwkeuriger meetopstelling
Link to comment
Share on other sites

Twee grote ultratone condensators vervangen,ze zijn lek.

Er zitten nu twee nieuwe Mundorf condensatoren in met een iets grotere waarde.
Klinkt al lekker krachtig en vloeiend.
Volgens audiofielen moeten ze ook ingespeeld worden.

Ben benieuwd.
Mijn favoriete testnummer is Water of Love   Dire Straits.
Lekkere korte en krachtige klappen op de drum.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Groovy said:

Mooie stijle piek, na inspelen zal het de grafiek waarschijnlijk nog mooier zijn.

 

Ik weet het nog niet Groovy, even afwachten.  Het opgegeven vermogen van 10watt wordt netjes gehaald bij +/- 12 watt gaat hij clippen, zoals gespecificeerd 🙂🙋‍♂️ 

 

@Ivan10  Het is een prachtig ontwerp. Op sommige punten zoals demping factor, en soort vervorming beter dan de UL-40S2. De laatste heeft natuurlijk wel meer vermogen, als je hem tweaked en goed afregelt kom je in de buurt van de SE-10.  Daarbij is de ene UL-40S2 niet als de andere. Net als b.v de 3serie van BMW die begint met een 316.... en eindigt  met een M3   

 

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • Members
50 minutes ago, Groovy said:

[...]
 

Mijn favoriete testnummer is Water of Love   Dire Straits.
Lekkere korte en krachtige klappen op de drum.


Laat Carl dat maar niet horen...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...