Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

51 minutes ago, carl said:

Ik wilde niet beledigen hoor, maar het hoeft niet voor mij.

 

Ben al een paar dagen een versterker aan het testen. Het is daarbij niet van belang of ik de muziek zelf wel-of-niet mooi vind.

 

Het meeste werk van de Dire Straits, Yello, Pink Floyd of Diana Krall klinkt met de meeste versterkers wel goed.

Maar wordt anders als je vette nummers van Café del Mar draait, de CD Ray of Light van Madonna.

Of iets heel moeilijk toegankelijks als Burial, dat ik op vinyl heb gekregen.  

Wat te denken van het eerste klassieke materiaal dat Philips in 1983 op de markt bracht om de CD te promoten?

Dat is vrij zacht opgenomen en kan uithalen.

 

Allemaal en veel meer vandaag gedraaid, gewoon omdat het kan! 

 

Voor Ove Diana Krall bron https://www.artiestennieuws.nl/13303/diana-krall-naar-nederland-in-2012

diana-krall-180x180@2x.jpg

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

....

Ik ben aan het experimenteren met buizen in mijn nieuwe van der Veen versterker.  Eigenlijk te vroeg want de buizen die bijgeleverd worden moeten zeker 100uur inspelen.  Maar kon het niet laten 😇 bovendien ik heb zat gebruikte buizen liggen die niet meer ingespeeld hoeven te worden.

 

Wat opvalt is de goede kwaliteit van nieuwe buizen t.o.v. oudjes.

De bijgeleverde EH KT-88 zijn prima, laten veel details horen, soms een beetje té veel.  Zal een kwestie zijn van verder inspelen. De nieuwe TS-6550 zijn ook prima buizen. Ideaal als je set-up iets te dynamisch is. Beide erg betaalbaar.  KT-120 kan ook maar, heb ik ook liggen maar nog niet geprobeerd.  Ik hou het even bij deze 2 types dat scheelt ook een hoop warmte.  Vervelend hoor dat inspelen 🥱

Dat is wel erg snel, Jack. Ook je nieuwe onderdelen moeten nog inspelen, dus niet alleen de nieuwe buizen. De bijleverde EH KT-88 buizen kunnen nooit teveel detail laten horen is mijn ervaring. Dat is nog aan het inspelen.
Een set kan mijn inziens nooit te dynamisch zijn. Dynamisch is voor mij een 'live' geluid.
 

2 hours ago, Tubejack said:

Dit is ook niet zo' n slaapverwekkend  laid-back 300B SE versterker waar v.n.l. Diana Krall met haar zoet gevoicede stem speelt Seed7  .

Gewoon house, trance, rock, pop, vette elektronische muziek. het moet kunnen beuken en grommen.  Diana klinkt ook lief hoor 😍 

Jack, je zou eens luisteren naar Trafomatic met de 300B buis, die is echt niet laid-back. 
Diana Krall is een mooie uitziende vrouw en heeft een mooie stem. Haar muziek spreekt mij wel aan. Helaas is het wel zo dat op bijna elke audioshow je altijd wel ergens Diana Krall hoort en dan wordt je Diana Krall moe. Zo was het vroeger met Dire Straits en ook met Steve Ray Vaughan (tin pan alley). Wat dat betreft zijn audioshow oo helemaal niet leuk meer om steeds dezelfde muziek te horen bij elke stand. Gelukkig zijn er een paar importeurs die daar vanaf wijken en dat is o.a. Marco. Die draait gewone muziek en ook normale persingen en niet te vaak audiofiele opnames.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Morgen zijn mijn Quad 34/306 weer klaar voor de woonkamer. Het schijnt er een te zijn met een printplaat 6: op een na de beste.

Dat is mooi.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Dat is wel erg snel, Jack. Ook je nieuwe onderdelen moeten nog inspelen, dus niet alleen de nieuwe buizen. De bijleverde EH KT-88 buizen kunnen nooit teveel detail laten horen is mijn ervaring. Dat is nog aan het inspelen.
Een set kan mijn inziens nooit te dynamisch zijn. Dynamisch is voor mij een 'live' geluid.
 

Jack, je zou eens luisteren naar Trafomatic met de 300B buis, die is echt niet laid-back. 

De scherpe randjes zijn er nu wel af. Gaat ook snel, als je om 5:30 opstaat, als eerste de versterker aan doet en rond 23:30 naar bed gaat. Ik was vanochtend "laat" 7:30.

 

De Glenn's bedoel je ?  [.....] 

Als "hang oudere" ben ik wel een tijd bij Music2 blijven plakken. Het zat en stond, daar regelmatig vol. En terecht, Cock en Marco weten er altijd wat van te maken. Als buizen liefhebber vond ik de Trafomatic Glenn versterkers erg muzikaal. Ook heel even met de ontwerper gepraat. Mijn engels is helaas niet geweldig ,-hoofd wou ook niet-  maar aan een paar woorden heb ik genoeg. Neem maar van mij aan, dat het ontwerp  goed in elkaar zit en zo klinkt. Krachtig, open, veel details . Iets dat ik niet verwacht van 300B buizen. Meestal zijn wat "slappe" versterkers, wel verfijnd maar wat weinig body. Dit is de beste 300B versterker die ik tot nu toe gehoord heb. Top. [...]

 

Bron:

 

Showtime.jpeg

   

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Wat dat betreft zijn audioshow oo helemaal niet leuk meer om steeds dezelfde muziek te horen bij elke stand. Gelukkig zijn er een paar importeurs die daar vanaf wijken en dat is o.a. Marco. Die draait gewone muziek en ook normale persingen en niet te vaak audiofiele opnames.


Ik vind het meestal wel prettig om ook bekende muziek te horen Onno. Weet je tenminste wat het in die set doet. Veel muziek die Marco speelt, speel ik ook thuis.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:


Ik vind het meestal wel prettig om ook bekende muziek te horen Onno. Weet je tenminste wat het in die set doet. Veel muziek die Marco speelt, speel ik ook thuis.

 

De Dire Straits heb je in ieder geval niet....  gemiste kans Carl 🤭🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Nee hoor Jack, ik probeer zo veel mogelijk te kopen wat ik redelijk veel draai. Maar ik kan nog altijd van mening veranderen 😀

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Ann Peebles lekkere stem, goede soul.

 

Op Qobuz staan een behoorlijk aantal albums van haar. De meeste kunnen mij qua klank niet bekoren. Dun en plat, geen ruimte-info en weinig diepgang in het laag. Bovendien beginnen alle nummers mono. Dit zijn wel heeeeeel erge studio-opnames.

Ik zag in Wiki dat ze een dochter van een pastoor is. dat vond ik dan wél weer bijzonder....

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:


Ik vind het meestal wel prettig om ook bekende muziek te horen Onno. Weet je tenminste wat het in die set doet. Veel muziek die Marco speelt, speel ik ook thuis.

Ik hoef niet altijd dezelfde muziek te horen op een show. Ik kan ook wel een set beoordelen zonder voor mij bekende muziek. Op een show luister ik anders dan thuis en let ik op andere dingen. Op de laatste X-fi show mochten KT88 en ik allebei onze eigen muziek draaien in afzonderlijke kamers en sets. Marco heeft zich er totaal niet mee bemoeid en liet ons beiden geheel vrij daarin. Ik noem dat vertrouwen geven en hebben in je demonstrateurs.
Ik draaide geen speciale persingen, maar gewone uitgaven. Ik draaide veel rock en blues en af en toe jazz. Soms begon ik met een klein praatje over de opgestelde set of vertelde ik iets over het Old School Museum en waarbij ik iedereen uitnodigde om er eens te kijken en naar de verschillende opgestelde set te luisteren. En soms draaide ik een plaatje en vertelde daar een eigen verhaaltje of anekdote bij. Wat dan weer leuke reacties opleverden van de bezoeker. Sommige bezoekers heb ik wel een paar keer terug gezien en kwamen ze weer even luisteren naar de muziek. Ik zou het zo weer doen. Het gaf veel voldoening.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

De scherpe randjes zijn er nu wel af. Gaat ook snel, als je om 5:30 opstaat, als eerste de versterker aan doet en rond 23:30 naar bed gaat. Ik was vanochtend "laat" 7:30.

 

De Glenn's bedoel je ?  [.....] 

Als "hang oudere" ben ik wel een tijd bij Music2 blijven plakken. Het zat en stond, daar regelmatig vol. En terecht, Cock en Marco weten er altijd wat van te maken. Als buizen liefhebber vond ik de Trafomatic Glenn versterkers erg muzikaal. Ook heel even met de ontwerper gepraat. Mijn engels is helaas niet geweldig ,-hoofd wou ook niet-  maar aan een paar woorden heb ik genoeg. Neem maar van mij aan, dat het ontwerp  goed in elkaar zit en zo klinkt. Krachtig, open, veel details . Iets dat ik niet verwacht van 300B buizen. Meestal zijn wat "slappe" versterkers, wel verfijnd maar wat weinig body. Dit is de beste 300B versterker die ik tot nu toe gehoord heb. Top. [...] 

 

Okee dan Jack. Ik vond het eigenlijk ook een beetje vreemd om dat uit je mond te horen. Vandaar dat ik erover begon over het inspelen en over dynamiek.

Maar wat ik ook graag van je wil weten is wat je van de vervorming vindt van de nieuwe versterker van Menno? Tweede harmonische vervorming? Toen ik de versterker op de AVMN clubavond hoorde was ik overdonderd door het gemis aan (gewende) vervorming en wat een micro en macro detail dat opleverde. Alleen daarom wil ik zo'n versterker hebben, want ik vind en denk dat Menno een revolutie daarmee gaat ontketenen.

Ja ik wist dat je op de ASSA show was geweest en de Glenn's versterkers daar had gehoord. Hoewel ik denk dat we daar de Glenn's versterkers nog niet op haar volle wasdom hebben gehoord. Ik denk dat het nog dynamischer kon. Maar daar kan Marco beter op inhaken of dat zo is/was. Maar het was ook het mooiste en beste geluid op de ASSA show, vond ik.
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Op Qobuz staan een behoorlijk aantal albums van haar. De meeste kunnen mij qua klank niet bekoren. Dun en plat, geen ruimte-info en weinig diepgang in het laag. Bovendien beginnen alle nummers mono. Dit zijn wel heeeeeel erge studio-opnames.

Ik zag in Wiki dat ze een dochter van een pastoor is. dat vond ik dan wél weer bijzonder....

Ga dat dan eens op van een lp beluisteren. Ik vraag mij oprecht af of het dan nog plat en dun is en weinig ruimte info met weinig diepgang in het laag. Mij is al vaker opgevallen dat muziek wat van streaming komt minder diepte en dunner klinkt dan een lp weergave. En dat zeg ik niet omdat ik een analoog liefhebber ben. Zo zijn er ook duidelijke verschillen tussen de streaming diensten als Qobuz en Tidal om maar wat te noemen. Hoe dat komt of kan weet ik niet, want ik heb mij er nog nooit zo diep in verdiept. Maar ik weet wel wat mijn oren mij vertellen. 
 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, audiofreak said:

Ga dat dan eens op van een lp beluisteren. Ik vraag mij oprecht af of het dan nog plat en dun is en weinig ruimte info met weinig diepgang in het laag. Mij is al vaker opgevallen dat muziek wat van streaming komt minder diepte en dunner klinkt dan een lp weergave. En dat zeg ik niet omdat ik een analoog liefhebber ben. Zo zijn er ook duidelijke verschillen tussen de streaming diensten als Qobuz en Tidal om maar wat te noemen. Hoe dat komt of kan weet ik niet, want ik heb mij er nog nooit zo diep in verdiept. Maar ik weet wel wat mijn oren mij vertellen. 
 

 

Andersom is dat ook. Sommige digitale opnamen zijn beter dan de analoge. Ook qua ruimtelijkheid, natuurlijkheid en kwaliteit van het laag.

 

Voor deze opnamen is het duidelijk anders. Fritz de With zou het een slaapkamer- of keukentafelopname noemen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Op Qobuz staan een behoorlijk aantal albums van haar. De meeste kunnen mij qua klank niet bekoren. Dun en plat, geen ruimte-info en weinig diepgang in het laag. Bovendien beginnen alle nummers mono. Dit zijn wel heeeeeel erge studio-opnames.

Ik zag in Wiki dat ze een dochter van een pastoor is. dat vond ik dan wél weer bijzonder....


Probeer eens “straight from the heart” Hans. Het is begin jaren 70 maar het klinkt toch wel erg lekker (op vinyl). Leuke review, komt wel overeen met mijn ervaring https://www.fatbeats.com/products/ann-peebles-straight-from-the-heart-lp.  Ik heb  verder niet zoveel ervaring met streamen, maar het zou me niet verbazen dat Onno wel een punt heeft.

Ik vroeg me af of ik gek aan het worden was, nee dus https://www.musicmeter.nl/album/18944  Ik heb hem trouwens op Speakers Corner.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, audiofreak said:

Okee dan Jack. Ik vond het eigenlijk ook een beetje vreemd om dat uit je mond te horen. 
Maar wat ik ook graag van je wil weten is wat je van de vervorming vindt van de nieuwe versterker van Menno? Tweede harmonische vervorming? 

Ook in onder de 300B's.  Is een wereld van verschil.  Veel draaien met  "gewone" 300B van JJ of Full music etc. waar max 9 watt uit komt. Niks mis mee, maar heeft niet de drive van KR 300B's of Emmision Labs.  Er zijn zelfs opgevoerde versies zoals de EML 300bXLS. Die pompt er 11...t/m 20 watt uit met één enkele  buis. 

 

Wat je ook kunt doen is twee 300B's paralel schakelen, dan heb je ongeveer het dubbele vermogen.. 

Het mooist  is dan de 300B Mesh met gaas anodes zoals in de Glenn  http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML300B-mesh.html  

 

Wat ik vind van de geringe hoeveelheid  2e harmonische? Best wel bijzonder. Er is ineens meer muziek.   

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik ben analoog liefhebber, maar digitaal kan ik zeker waarderen Jack. Wel zet ik mijn vraagtekens bij veel “ (re) masters”. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Wel zet ik mijn vraagtekens bij veel “ (re) masters

 

In't algemeen, hebben jullie eigenlijk wel enig idee wat mastering betekend? Waar naar geluisterd wordt, wat er "gecorrigeerd" wordt en waarom? Dit even los van extreme compressie en loudness.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben muziek liefhebber, en een goede opname kan heel veel mooier klinken, maar uiteindelijk is het de muziek die mij aanspreekt of niet.

Toevallig heb ik daar wel wat apparatuur voor nodig, het liefst zo goed mogelijk en betaalbaar voor mij.

 

Dan ben ik een gelukkig persoon, en dat kan soms zijn met een koptelefoon en de PC en YouTube, om de buren en vrouwlief niet te irriteren.

Link to comment
Share on other sites

Analoog of digitaal, maakt voor mij niet (veel) uit. Analoog heeft wel vlug meer makken, helaas, èn het vraagt meer moeite om het geluid goed te houden (schoon maken, naald reinigen en zo), of anders de bandrecorder, ook al zo'n lastpak.

Een goed geluid begint bij de voeding. Ontdoe je die van de ontluisterende effecten, en zet je dat door tot aan de luidsprekers, dan krijg je muziek die tot je spreekt. En het loont om die keten zo eenvoudig mogelijk te houden, wat weer tot voordeel strekt van de plaat: geen digitale omvormers. Maar ook die kun je goed temmen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Seed7 said:

 

In't algemeen, hebben jullie eigenlijk wel enig idee wat mastering betekend? Waar naar geluisterd wordt, wat er "gecorrigeerd" wordt en waarom? Dit even los van extreme compressie en loudness.


Vandaar “(re) masters” tussen aanhalingstekens Seed. Ik moet zeggen dat wat vinyl betreft ik meestal wel tevreden ben met labels als Speakers Corner, Analoque Productions  en nog een paar. MF vind ik vaak wisselvallig.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...