Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

50 minutes ago, mumsoft said:

Dank. Vind het vreselijk ingewikkeld en omslachtig, zoveel afhankelijkheden ook.

Heb op de router UPNP DLNA en zo aangezet, en in Bubble blijft maar steeds de output op de mobiel komen. Hij ziet Kodi wel, maar er komt maar geen geluid uit.

 

Vraagje: moet Qobuz op de rasp in LibreElec geactiveerd worden of hoeft dat niet?

 

Nee hoor Qobuz hoeft alleen op de telefoon of tablet ingesteld te staan. Ingewikkeld is het zeker niet. 

 

Zo maar wat dingen, die in me op komen:

Wanneer je Kodi kiest, kun je de muziek dan wel starten.?

Je hebt toch 2 raspen? Stuur je de muziek wel naar de juiste? 

Afspelen kiezen onder "now playing". In de library kies je waar de muziek vandaan komt. 

In Bubble kun je ook een aantal instellingen per renderer instellen. Staat het volume niet op 0? 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de hulp tot zover.

Mijn 2 raspjes heten verschillend, dus die kan ik goed uit elkaar houden. In BubbleUPnP kan ik 3 outputs zien, Openhome renderer, nog iets locals en Rasp boven. Kies ik die laatste, dan ziet Bubble wel bv NPO radio 4, die ik toevallig op had staan, of Oldmens Radio, als die net op staat. Maar dus niet wat ik hoop uit Qobuz naar de rasp te sturen.

 

Ingewikkeld is het zeker niet. Alleen een beetje complex.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hans van Liempd said:

Afspelen kiezen onder "now playing". In de "library" kies je waar de muziek vandaan komt

In Bubble kun je ook een aantal instellingen per renderer instellen. Staat het volume niet op 0? 

Ik denk dat het mis gaat bij de keuze. Voor Qobuz kies je onder Library "local and Cloud". Daarna Qobuz of Tidal kiezen.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, weer bedankt. Gisteren bleef Bubble maar op NPO radio 4 zitten en was daar niet vanaf te krijgen. Kon het ook niet afspelen, verkeerd format. Straks nog maar eens wat proberen. Wel fijn, het houdt je van de straat, maar niet heus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Pffff, weer helemaal bevestigd in het feit dat ik alles altijd aan laat staan... Nadat alles een weekje uit heeft gestaan draait het nu weer. Natuurlijk beter dan de laptop waar ik een weekje naar heb geluisterd, maar ow wat klinkt het hard en scherp. Eerst buiten maar dingen doen en vanavond horen of er al verbetering in zit.... :huh: B)

 

Edit: die audiofiele dag moet dus nog komen ^_^

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, René N. said:

Pffff, weer helemaal bevestigd in het feit dat ik alles altijd aan laat staan... Nadat alles een weekje uit heeft gestaan draait het nu weer. Natuurlijk beter dan de laptop waar ik een weekje naar heb geluisterd, maar ow wat klinkt het hard en scherp. Eerst buiten maar dingen doen en vanavond horen of er al verbetering in zit.... :huh: B)

 

Edit: die audiofiele dag moet dus nog komen ^_^

 

Hoef niets meer aan te laten staan.  Met een kwartiertje is het wel optimaal. Élke dag een audiofiele dag 🙂

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

 

Hoef niets meer aan te laten staan.  Met een kwartiertje is het wel optimaal. Élke dag een audiofiele dag 🙂

 

Voor mij ook, maar dan moet het spul wel "warm" zijn... Nu, na een uurtje of zeven, begint het weer ergens op te lijken. Maar elke dag zo lang wachten? Nee, dan laat ik het aanstaan. Maar ik ben daarin blijkbaar één van de weinigen..... Maar ieder zijn ding B)

Link to comment
Share on other sites

Ja, maar je zit toch niet de hele dag op je krent naar je set te luisteren? Krant lezen, blaadje doen, puzzeltje oplossen, afwassen, naar buiten kijken, het gras maaien of gewoon uit je neus eten: dat is niet serieus luisteren dus wat maakt het uit, die "warmte"?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, mumsoft said:

Ja, maar je zit toch niet de hele dag op je krent naar je set te luisteren? Krant lezen, blaadje doen, puzzeltje oplossen, afwassen, naar buiten kijken, het gras maaien of gewoon uit je neus eten: dat is niet serieus luisteren dus wat maakt het uit, die "warmte"?

 

Nee. Nou, niet altijd :P. En inderdaad, het meeste serieuze luisteren gebeurd in de avonduren. Maar áls ik door de muziek op de internetradio weggetrokken wordt door wat ik hoor en ik op de luisterstoel ga zitten, dan wil ik dat feestje niet laten verstoren door een koude set..... Of misschien heb ik juist wel zin om in de loop van de ochtend een plaatje op te zetten. Waarom? Omdat ik er dan zin in heb. En omdat het kan. Dushhhh: het is voor mij geen issue, alles blijft aanstaan..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Prima hoor. Maar mijn vader ging op zaterdag door weer en wind op de fiets met twee grote boodschappentassen, een extra regenjas over het stuur geslagen als het regende, naar de markt. Daar  was immers alles goedkoper dan bij de Gruijter of de lokale middenstand.  Je gulden was er een daalder waard.

 

En van hem heb ik wel wat zuinigheid geleerd. De opwarming van de aarde doet hier ook een duit in het zakje. Dus voor mij geen energieslurpende spullen. En ik heb gehakt, en dat doet het meteen, wat best heel fijn is.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, mumsoft said:

De opwarming van de aarde doet hier ook een duit in het zakje. Dus voor mij geen energieslurpende spullen.

 

De zonnepanelen die we nu hebben werken wel enigszins positief op mijn gemoedsrust, maar ik ontzeg me dít dan toch niet. Dáárvoor is muziek te belangrijk voor mij....

 

45 minutes ago, mumsoft said:

En ik heb gehakt, en dat doet het meteen, wat best heel fijn is.

 

Ik heb tegels, de lamp, maar vind het een beetje "spannend" om verder alles in te laten smeren..... Beetje onomkeerbaar zeg maar, ook in geval van eventuele verkoop.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Nee, dan laat ik het aanstaan. Maar ik ben daarin blijkbaar één van de weinigen..... Maar ieder zijn ding B)

Nee hoor: bij mij gaat ook niets uit (tenzij op vakantie). Zoals je al schreef: ik kan op elk moment even een plaat of cd draaien en het klinkt goed.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb net mijn Step Up teruggestuurd. Geweldig geluid, maar wel brom. Dat zou je misschien wel wegkrijgen met een beter afgeschermde Step Up en kabels. Moet het nog eens even goed op me laten inwerken.  Ik zal Cock morgenvroeg nog eens even bellen voor advies.

 

Om wat makkelijk te werken had ik mijn rack anders ingericht. Ben mijn luisterkamer dus maar een lente schoonmaak aan het geven. Misschien niet echt audiofiel, maar toch wel weer leuk.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, René N. said:

 

De zonnepanelen die we nu hebben werken wel enigszins positief op mijn gemoedsrust, maar ik ontzeg me dít dan toch niet. Dáárvoor is muziek te belangrijk voor mij....

 

 

Ik heb tegels, de lamp, maar vind het een beetje "spannend" om verder alles in te laten smeren..... Beetje onomkeerbaar zeg maar, ook in geval van eventuele verkoop.

 

 

Insmeren hoeft niet per se, maar als je het onderste uit de kan wil... en natuurlijk is het spannend en verlies je de garantie, maar het leven is eindig, en zo is het leven van je spulletjes.

Bert was zo aardig om mijn nieuwe Brooklyn+ (op verzoek) in te smeren, dat scheelde mij weer onnodig gepruts (was eens zo enthousiast dat ik zelfs het scherm van de Olive had ingesmeerd - nou dat doet niets, kan ik je zeggen). Bert heeft m.i. wat meer inzicht in de aard der dingen.

Mijn vorige Brooklyn was kaduuk gegaan, mogelijk door mijn mogelijk overdreven wens om zo min mogelijk energie te gebruiken, wat zich uitte in het elke dag van de stroom afhalen van de Brooklyn. Ja, je kunt overdrijven.

Ik ben erg zuinig op mijn spulletjes en haat het als er iets kapot gaat. Dus ik ben nu voorzichtiger.

Er is ook een glijdende schaal wat beïnvloedbaarheid betreft: bv mijn raspjes zijn super goedkoop en doodeenvoudig van opzet, en daardoor hebben ze ook veel baat bij dat smeren; een duur apparaat zal er minder van profiteren maar het is ook enger (vanwege de centjes) om er iets aan te willen verbeteren. En mogelijk is de verbetering minder groot dan gehoopt.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, René N. said:

Ik heb tegels, de lamp, maar vind het een beetje "spannend" om verder alles in te laten smeren..... Beetje onomkeerbaar zeg maar, ook in geval van eventuele verkoop.

 

 

Okee... dat is gek. Hier is dat volkomen onzichtbaar. Het moet nl. erg dun (zo dun mogelijk) aangebracht worden.

Als het spul te dik is geworden lukt dat niet en zal het vast ook zichtbaar kunnen zijn, dus verdun je het eerst.

En, zeker zo lullig: als je het te dik smeert werkt het gewoon niet of heel slecht... :)

 

En misschien denk je nog wel dat het eruit ziet zoals bij die eerste experimenten, die breed op een zeker forum werden uitgemeten rond een quick-fix modificatie? Zoals op die foto's heeft het er in werkelijkheid nooit uitgezien, zeker niet wanneer Bert zelf iets in handen heeft gehad...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Marc, het valt hier héél erg mee hoor, met die dure apparaten, die staan hier niet. Het is meer dat sommigen wat onvervangbaar lijken, maar wellicht valt dat ook wel mee. Maar of er door de behandeling meer of minder invloed op zal zijn is wel een onzekere factor.....

 

En Toine, foto's van een quick-fix modificatie heb ik nooit gezien, dat was denk ik al in een vroeg stadium of zo. Ik wist ook niet hoeveel er van te zien is. Ik heb zelf wel NFO kabels die zo behandeld zijn en dat voel je wel.

 

Maar goed, misschien eens de moeite waard om het tóch eens te proberen....

Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2021 at 10:10 PM, René N. said:

 

Voor mij ook, maar dan moet het spul wel "warm" zijn... Nu, na een uurtje of zeven, begint het weer ergens op te lijken. 

Dan had je beter buizen kunnen houden. Met 2 minuten kun je daaraan flink je handen aan verbranden 😜😜

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Tubejack said:

Dan had je beter buizen kunnen houden. Met 2 minuten kun je daaraan flink je handen aan verbranden 😜😜

 

Nee Jack, ja, je handen verbranden, maar ook de Menno van der Veen liet ik altijd aanstaan.... Zouden de buizen niet meer kunnen slijten door het steeds weer aan- en uitzetten van de versterker?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, René N. said:

 

Nee Jack, ja, je handen verbranden, maar ook de Menno van der Veen liet ik altijd aanstaan.... Zouden de buizen niet meer kunnen slijten door het steeds weer aan- en uitzetten van de versterker?

Volgens de datasheet van Genalex KT-77 buizen die momenteel gebruik wordt geadviseerd niet meer dan 12x aan/uit per 24uur.  Ik kom denk ik, aan hooguit 3x. Met de instellingen die ik nu gebruik PA+G2 <25watt is de verwachtte levensduur minimaal 10.000 uur.  Zeg dat je gemiddeld 5 uur per dag speelt, dan is de verwachtte levensduur ruim 5 jaar. Dus bij eindbuizen, zou ik het zelf niet doen.   De voorversterker laat ik ook zoveel mogelijk uit. 

 

Ik heb ook EH 6922 buisjes in een van mijn tuners, die staan 7x 24 in stand-by (alleen de gloeispanning). Dat is er speciaal voor gemaakt, kan zijn warmte kwijt etc.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Shuguang KT88 Black Treasures 5 jaar 24/7 aan gehad, ik kon niet zien of horen dat ze gebruikt waren. Nu gebeurd dat laatste ongemerkt, door de jaren heen, maar toch....

 

Goed, voor mij werkte het, voor anderen niet. :huh: :rolleyes:. Maakt ook niet uit.....<_<

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, René N. said:

Ik heb de Shuguang KT88 Black Treasures 5 jaar 24/7 aan gehad, ik kon niet zien of horen dat ze gebruikt waren. Nu gebeurd dat laatste ongemerkt, door de jaren heen, maar toch....

 

Goed, voor mij werkte het, voor anderen niet. :huh: :rolleyes:. Maakt ook niet uit.....<_<

 

Het heeft niet zoveel met: "werken" te maken, maar  levensduur die door de fabrikant wordt opgegeven.  Bovendien niet elke versterker  is zo robuust dat je hem 24x7 aan kan laten staan. Ik raad het ten sterkste af!. Alleen al vanwege brandgevaar.  Het is ook helemaal niet nodig. Een goed ontworpen buizen versterker staat na  hooguit 10 minuten optimaal ingesteld, waarna er geen verbeteringen meer hoorbaar én meetbaar zijn.  Zo niet, dan zijn of niet de juiste buizen gebruikt of de buizen zijn niet juist ingesteld. Moderne KT-88 buizen zijn helemaal niet geschikt in de UL-40S2 en worden juist door Menno van der Veen afgeraden vanwege mogelijke oscillatie problemen. Dat het dan toch nog werkte, daar had je geluk mee. Het is op het randje van stabiliteit. In mijn UL-40S2 hoef ik het echt niet te proberen.  😏 

 

Ga ik ook niet doen, inmiddels zijn er voor deze versterker veel betere buizen dan  KT88 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook altijd gedacht dat een buizen versterker langer nodig had om op te warmen. Totdat ik tot de ontdekking kwam dat een element juist wat tijd nodig had om te settelen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...