Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

  • Members
On 5/28/2020 at 9:26 AM, Groovy said:

Wat maakt dat Jelco voor jouw aantrekkelijker is dan een Groovemaster.

 

Ze zijn/waren toch nog wat betaalbaarder, en de kwaliteit is algemeen bekend. Nu moet je eerst weer gaan duidelijk maken wat de kwaliteit van de arm is. Buiten dat, Jelco was overal verkrijgbaar, dat is met de Groovemaster nog wel even anders.

 

Ik ben echt wel naar een serieuze vervanger voor de Jelco 850 en 950 aan het zoeken geweest (ook die vintage vormgeving is belangrijk), dan blijven er uiteindelijk niet zo veel over...

 

Sorane-T-1.jpg

 

Sorane TA-1 serie, niet verkrijgbaar in 10 inch...

 

 

GrooveMaster-II-Feickert-1-kopie.jpg

 

De Groovemaster II, met een knipoog naar de EMT banaan...

 

Uiteraard heb ik ook mijn Ikeda's en Reeds nog, maar dat valt nu eenmaal in een ander prijsklasse. Glanz vind ik ook erg mooi, maar die zijn helemaal onbetaalbaar. Omdat de Groovemasters ook nog eens in Nederland worden gemaakt maakte dat uiteindelijk dat hier mijn keuze op viel. Hoe ze verhouden tot mijn andere armen? Nog geen idee, daar kom ik zeer binnenkort achter!

 

 

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Het zijn zeker mooie armen, en dichtbij te koop.

Dat heeft ook zijn voordelen.

Een Jelco is ook aantrekkelijk om te zien,en bewezen kwaliteit.
 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, HansP said:

En daar zit je nu best op een gevaarlijk stukje, ik ben het helemaal met je eens dat het signaal dan aankomt en er geen problemen zijn.

Maar het stukje van het signaal wat dat mogelijk een vertekening geeft van het oorspronkelijke, kan dus zijn dat de voedingsruis, of slecht verzorgde voeding in de router/switch dan wat vervuiling geeft, en daar is dan nog echt wel wat te halen.

Daarnaast de laatste clock geeft dan, met een hele beste voeding de signalen door naar de DAC, dan is het daar op het juiste niveau om te worden omgezet in wat die analoge jongens willen.🙂

"Vervuiling" in het netwerksignaal is echt van geen belang, want als de data correct aankomt is er geen verschil met zonder vervuiling. Het is geen analoog signaal he. Daar heb je wel last van vervuiling in in het signaal. In thuisnetwerken is vervuiling in het netwerksignaal trouwens zéér zeldzaam. De clock is van belang bij het uitlezen van een cd en het transporteren van dat signaal naar de DAC. Dat is allemaal niet van toepassing bij het afspelen van flac's via het netwerk.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag of liever gezegd de hele nacht lekker audiofiels bezig geweest en over de halve wereld gereisd via het world wide web.
Tja, kom ik uiteindelijk toch hier uit en dan word ik geprikkeld en nieuwsgierig. Dan wil ik dat horen en het liefst daar in die ruimte. Wat mij dan weer deed terug denken aan de leuke week die ik daar voor een paar jaren terug mocht bivakkeren  voor een analoge opname, die op cd is uitgebracht.
Dit dus: 
4X17.png

Blumenhofer 4x serie
IMG_2279.png
Blumenhofer 8x serie

Wanneer komen ze bij jou, Marco?

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nou, ik ga ze binnenkort eerst bij Blumenhofer beluisteren, en dan zien of dat wat voor de NL markt is. Die 8 X 20 gaat namelijk 2.40 hoog worden...

 

De 8 X 17 zal misschien net gaan met 2.10 hoog. Ben bang dat het hier niet verder zal gaan dan de 4 X reeks. Tweeter is trouwens dezelfde als in mijn Classic 1743's

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, leobus said:

Wat daar allemaal gevarieerd werd, was:

Verschillende kabels, Tidal of Qobus of van eigen opslag.

En dus inderdaad één switch of twee In serie. En dan ook nog goedkope of betere switch. En de verschillen waren goed hoorbaar.

Groet,

Leobus

Daar wil ik nog even aan toe voegen het verschil in switch poorten onderling dus poort 1 klinkt anders dan poort 6 van de zelfde switch.

Ook dat is toen vast gesteld.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Arden said:

 

Ze zijn/waren toch nog wat betaalbaarder, en de kwaliteit is algemeen bekend. Nu moet je eerst weer gaan duidelijk maken wat de kwaliteit van de arm is. Buiten dat, Jelco was overal verkrijgbaar, dat is met de Groovemaster nog wel even anders.

 

Ik ben echt wel naar een serieuze vervanger voor de Jelco 850 en 950 aan het zoeken geweest (ook die vintage vormgeving is belangrijk), dan blijven er uiteindelijk niet zo veel over...

 

Sorane-T-1.jpg

 

Sorano TA-1 serie, niet verkrijgbaar in 10 inch...

 

 

GrooveMaster-II-Feickert-1-kopie.jpg

 

De Groovemaster II, met een knipoog naar de EMT banaan...

 

Uiteraard heb ik ook mijn Ikeda's en Reeds nog, maar dat valt nu eenmaal in een ander prijsklasse. Glanz vind ik ook erg mooi, maar die zijn helemaal onbetaalbaar. Omdat de Groovemasters ook nog eens in Nederland worden gemaakt maakte dat uiteindelijk dat hier mijn keuze op viel. Hoe ze verhouden tot mijn andere armen? Nog geen idee, daar kom ik zeer binnenkort achter!

 

 


Heb jij Origin live nog in je keuze betrokken Marco ?  Zoals je ziet heb je die in verschillende prijsklassen. Daarbij zien ze er zeer goed uit.
https://www.originlive.com/hi-fi/tonearm/

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tubejack said:

Ik ben ook ICTer  nog van vóór de 1e IBM PC met o.a. BBC computers. Tip. Volg eens, een studie dag als Guido Tent dat weer eens geeft.  Erg verhelderend.🙋‍♂️

 

 

Die we bij Medico hadden waren toch terminals in plaats van PC's? Of bedoel je een latere periode?

Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, carl said:

Heb jij Origin live nog in je keuze betrokken Marco ?  Zoals je ziet heb je die in verschillende prijsklassen. Daarbij zien ze er zeer goed uit.

 

Jazeker, klankmatig prima, maar die vind ik visueel nu juist verschrikkelijk. Daarbij zijn ze Rega based, en is het distributiekanaal een winkel in Belgie. Dat was dus 3 uit 4 een nee...

 

Nu denk ik dat deze move voor Groovemaster geen windeieren zal leggen, 3 van mijn dealers zijn er al in geïnteresseerd, en zojuist heeft zelfs Chris Feikert mij om zo'n arm gevraagd omdat hij er wel brood in ziet. En nogmaals, ik zit dus niet in de Groovemaster verdeling he, ik gebruik ze alleen voor mijn demo's, ik ga ze dus niet distribueren. Op dezelfde manier heb ik altijd met Jelco gewerkt, dat beviel me altijd prima. Ik hoef er echt geen merken meer bij, nog meer werk, daar kom ik gewoon niet aan toe.

 

Dit is trouwens de Glanz, die vind ik dus ook erg mooi. Een aantal onderdelen komen bij trouwens bij Ikeda vandaan...

 

20180304-Glanz_MH94S_1.jpg

 

... gezien het prijskaartje echter hou ik het maar bij Ikeda, die vind ik dan nog net ff mooier!

 

ikeda-it-407-tonearm02.jpg

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

"Vervuiling" in het netwerksignaal is echt van geen belang,

Geheel mee eens, als dat niet zo was zou de spellingscontrole steeds weer nieuwe fouten in het zelfde stuk tekst vinden.

Er is overigens een oude studio truuk om dit soort verschillen te lijf te gaan. M/S encoding (mid/side). Als je een stereo kanalen gaat bewerken en je wilt niet dat er een links rechts verschil gaat optreden, dan converteer je links rechts naar M/S. Nu bewerk je het signaal, als er een verschil tussen mid en side ontstaat dan wordt dat bij de conversie terug naar links rechts uitgemiddeld. Dit wordt bij mixen en mastering toegepast.
De basis van M/S komt uit de opnametechniek, er worden twee microfoons geplaatst, een die vooruit kijkt en een beetje gericht is, cardioid en eentje die naar de zijkanten kijkt, een figuur 8 microfoon. Met een simpel netwerkje is dit naar links recht te converteren. Bijkomende grap is dat je door de balans tussen mid en side de ruimte meer of minder laat meespreken en een groter of kleiner beeld neer zet.

Transport van data is te zien als "een bewerking", kijkend van bron t/m dac. Je kunt dus de bron coderen en vlak na de dac decoderen, hiermee nivelleer je verschillen tussen links en rechts kunnen ontstaan. AudioVero samen met Abacus leveren hier tools voor, maar je kunt het relatief eenvoudig zelf in elkaar knutselen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, René N. said:

 

Die we bij Medico hadden waren toch terminals in plaats van PC's? Of bedoel je een latere periode?

 

De meeste mensen hadden een IBM terminal.  Wij op de computerafdeling hadden daarnaast ook: IBM pc met 3270 terminal emulatie kaart.  Maar vóór Medico werkte ik al met een IBM XT met groen scherm en allerlei andere merken computers o.a. van BBC, Commodore en Sinclair.  Heel verhaal , niet audiofiel. 🤔

Link to comment
Share on other sites

  • Members
20 hours ago, HansP said:

Wij sleutelen met het toetsenbord

Dat is wat anders als de arm afstellen, als de grammen niet kloppen, en je een weegschaaltje nodig hebt om het goed te krijgen.

 

En dan te bedenken dat in de huidige tijd de meeste opname's op de schijf komen te staan, en met veel sporen digitaal, en er een Vinyl opname van te maken.

 

Het zal allemaal prima, ik zat daarnet echter even het nummer ''Invinceble'' van Tool's laatste album Fear Inoculum te draaien, die heb ik daarna toch nog een keer beneden via die ouderwetse analoge set gedraaid om toch echt tot de conclusie te komen dat je met dit soort muziek A: grote woofers nodig hebt, en B: een draaitafel... Dit gaat digitaal NOOIT redden!

 

Maar buiten die wel of niet discussie: WAT EEN TRACK!!!

Link to comment
Share on other sites

O, maar dat kan best. Vooral bij popmuziek en zeker na 1999 is vooral op cd's de verschrikkelijke "loudness wars" begonnen en toegepast. Met als gevolg dat de meeste cd's die verschijnen compleet kapotgecomprimeerd zijn. En als dan een vinylplaat uitgebracht wordt waar wél nog dynamiek in zit, zal die ongetwijfeld beter klinken. Hoe beter je installatie, hoe schrijnender slecht het geluid wordt als de dynamiek weggehaald is. Verder kunnen er effectief verschillen zitten in de opname tussen digitaal en vinyl. Vroeger (tegenwoordig niet meer of heel zelden) had je twee aparte product managers voor digitale media en voor vinyl. En die konden dus (en deden dat ook) heel eigen keuzes maken voor het afmixen en masteren van een opname. Waarom tegenwoordig niet meer? Omdat alle opnames tegenwoordig in studio's digitaal gemaakt worden. En zo'n digitale studiomaster in 24 bit 96 kHz met heel veel kanalen wordt dan afgemixt en gemasterd naar het gewenste medium toe. Hierbij wordt echter steevast de dynamiek eruit gehaald voor cd en digitale download en ook voor streaming, terwijl vinyl als het goed is nog zo'n 10 à 20 dB dynamiek mag overhouden.

Als je weet dat een cd tot 105 dB dynamiek aankan, is het compleet onbegrijpelijk dat platenfirma's maar blijven doorgaan met dat kapotcomprimeren van opnames. Niemand wil dat! De enige mensen die nu nog cd's kopen, zijn degene met fatsoenlijke hifi-installaties. En dan klinkt dat rotslecht. Waarom zijn die platenfirma's dan verbaasd dat ze geen cd's meer verkopen? Als je slechte kwaliteit levert, haken mensen af. Simpel.

 

De enige cd-markt die wél nog verkoopt omdat daar steevast goeie kwaliteit geleverd wordt, is die van klassieke muziek. Ja, daar heb je ook goede en slechte opnames, maar de goede overheersen toch. Als je natuurlijk niet van klassiek houdt of gewoon meer van pop, dan ben je gesjareld.

Link to comment
Share on other sites

Over smaak valt niet te twisten Marco, over goede geluidskwaliteit maar een beetje. En een NL product is natuurlijk niets op tegen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
17 hours ago, carl said:

Over smaak valt niet te twisten Marco, over goede geluidskwaliteit maar een beetje. En een NL product is natuurlijk niets op tegen.

 

Yep...

 

De eerste 10 inch is gemonteerd, dit is/wordt absoluut een audiofiele dag...

 

IMG_2586-scaled.jpg

 

 

IMG_2588-scaled.jpg

 

 

IMG_2585-scaled.jpg

 

 

Nu met de bijgeleverde Ebbenhouten headshell, later ga ik nog uitproberen of de alu headshells van de Jelco achtigen beter of minder zullen klinken. Het eerste wat vooralsnog opvalt ten opzichte van de Jelco is een beter fundament!

Link to comment
Share on other sites

  • Members
52 minutes ago, Groovy said:

Hmm, ik weet nog niet of ik deze arm mooier vind dan een Jelco 12.
Klankmatig een upgrade zo te lezen.

 

Vooralsnog wel. Nu de alu headshell er in, dat heeft nog net wat meer ''spritsch''. Dit gaat een serieus goede combi worden!

Het is trouwens een 10 inch, 12 inch past niet op een Volare...

De 12 inch ga ik op een Woodpecker monteren, met een vdH Frog.

Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2020 at 9:52 PM, audiofreak said:

`Leuk Jack. Hoop nog veel van dit soort fotootje te zien hier van  dit bouwproces. Of op je eigen website tubejack.nl

 

De hoofdprint is nu gereed. Voorpret om dit netjes te solderen. 🙂

 

Boven.

 

SE10printboven.jpeg

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • Members
30 minutes ago, Seed7 said:

Wel eens naar Sorane gekeken?

 

Jazeker, zie ook een afbeelding ergens hierboven.

 

Sorane is me 2 jaar geleden aangeboden (valt onder hetzelfde concern als HANA), toen heette het nog ABIS, en waren ze een stuk goedkoper. An sich is er niks mis mee, maar in de eerste plaats geen 10 inch wat voor mij een must is.  Ik moest dan ook die Dynavector klonen er nog bij nemen, en dan de levertijd: 6 to 9 weken NA ontvangst van de betaling op de rekening. Ook in deze moderne internet-tijd krijgen banken het voor elkaar dat een overboeking naar Japen 5 werkdagen in beslag neemt, kom je een beetje ongunstig uit, kan dat een week zijn. Tel daar die 6 tot 9 weken bij op, en je weet weer dat je annuleringen krijgt op levertijd.

 

Voorraad houden is dan nog een optie, maar met zo veel modellen en uitvoeringen eigenlijk al weer zinloos, je hebt altijd de verkeerde uitvoering op voorraad!

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Arden said:

Jazeker, zie ook een afbeelding ergens hierboven

Ah, gemist. Om een of andere reden zie ik veel van je afbeeldingen niet. Alleen maar een bestandsnaam.

 

Juist die niet Dynavectors vind ik wel interessant, of eigenlijk iedere arm waar het dynamisch gedrag instelbaar is.
 

Tsja, je bent importeur of niet ;) maar ik snap het helemaal. Ik weet niet wat voor vrijheden je hebt en of je het hele gamma moet nemen of niets of dat je aan cherry picking moet doen. Hier in de regio worden redelijk veel nieuwe auto's in Duitsland gekocht, niet om de prijs maar omdat de importeurs daar het aantal kleuren niet beperken tot zwart wit en saai bruin of grijs. En ja, bijna ieder bedrijf staat of valt met logistiek.

 

Te veel keus maakt ook niet gelukkig, "die quahl der wahl".

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...