Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

  • Members
2 hours ago, Bloom said:

Die laatste foto is wel héél donker. Ik ken die Kenricks niet. Gaat het om deze?

 

Yep, dat zijn ze!

 

 

IMG_2450-scaled.jpg

 

Is deze beter? Krijg ze er niet beter op met dat raam op de achtergrond.

Hieronder zie je overigens hoe de 801-en er uiteindelijk ongeveer uit moeten gaan zien. Ondanks al het werk heb ik er wel een hoop lol in:

 

 

https://i.ebayimg.com/images/g/AZgAAOSwOoVedWLo/s-l1600.jpg

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Klinken mijn ls goed ja, zeker als ze vrij in de ruimte staan. Maar nu staan ze dicht tegen de achterwand.

DSC08107.jpg

Dan klinkt het laag niet meer zo strak. Daarom op proef een luchtdoorlatend filter op de achterste baspoort aangebracht.

Ik heb ook de jalouzieen achter de ls gesloten.

DSC08108.jpg

Buiten dat heb ik de set aan een Muuntosahko trafo aangesloten, echt geen verlies van dynamiek.
Alle probeersels pakken positief uit,het klinkt heel goed.
 

 

Edited by Groovy
aanvulling
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Dan klinkt het laag niet meer zo strak. Daarom op proef een luchtdoorlatend filter op de achterste baspoort aangebracht.

 

Ik heb wel eens geëxperimenteerd met een rolletje wasemkap filter in de poort.  Kun je leuke dingen mee doen en je ziet het haast niet.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Groovy said:

Goede tip.

 

Ja wasemkap filter laat een groot deel van de lucht door.  Leg gewoon maar eens een los rolletje in de poort.  Ik kwam op het idee omdat ik meen B&W ook een plug had voor de poort van haar luidsprekers. Toen ik 's avonds in de keuken stond .....

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Heel mooi als een idee iets opleverd.

Van een plug voor het afsluiten of kleiner maken van een baspoort heb ik nog nooit gehoord.

Bij mijn ls zit aan voorzijde ook nog een baspoort van 9 cm rond,daar zal nu meer uit komen vermoed ik.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Van wat materiaal zijn die 801nu gemaakt: echt hout of gefineerd spaanplaat Marco.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
46 minutes ago, carl said:

Van wat materiaal zijn die 801nu gemaakt: echt hout of gefineerd spaanplaat Marco.

 

Soort sandwich constructie. Binnenkant is hardhout, daar spaanplaat op en dan afgewerkt met fineer. Extreem stevig en zo dood als een pier heb ik het idee...

Link to comment
Share on other sites

Mijn DDDAC eens een update gegeven. Een extra DAC print. en ja, dat merk je best wel.

Er moesten dus ook andere load resistor in. 68R ipv 133R.
De 133R laten zitten, en er tijdelijk extra 3x 390R parralel bijgedaan. kom je ook in de buurt van 68R :D
2.jpg

Maar wel snel andere weerstanden gekocht en vandaag geplaatst.
1Watt Carbonfilm van 68R.
1.jpg

Edited by dhfreakie
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Arden said:

 

Soort sandwich constructie. Binnenkant is hardhout, daar spaanplaat op en dan afgewerkt met fineer. Extreem stevig en zo dood als een pier heb ik het idee...

 

Ik heb wel eens Elipsons van binnen gezien en ik schrok van de goedkope spaanplaat. Gelukkig net iets meer kwaliteitsgevoel bij B&W. (Wat ik er tegenwoordig van hoor sterft overigens in perfectie.)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

 

Ik heb wel eens Elipsons van binnen gezien en ik schrok van de goedkope spaanplaat. Gelukkig net iets meer kwaliteitsgevoel bij B&W. (Wat ik er tegenwoordig van hoor sterft overigens in perfectie.)

Nou, volgens mij was het heel normaal in de jaren 70 en 80 dat men spaanplaat of multiplex gebruikte bij de bouw van luidsprekers door luidsprekers fabrikanten. Pas in de jaren 90 begon men met MDF in plaats van spaanplaat te gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

 

11 hours ago, carl said:

 

Ik heb wel eens Elipsons van binnen gezien en ik schrok van de goedkope spaanplaat. Gelukkig net iets meer kwaliteitsgevoel bij B&W. (Wat ik er tegenwoordig van hoor sterft overigens in perfectie.)

 

Ze zullen zo allemaal hun eigen manier van werken hebben, Thomas Blumenhofer maakt ook altijd van die sandwich constructies met massief hout, HDF, multiplaat en fineer, idd een beetje zo als B&W in de gouden dagen van de hifi, alleen is zijn fineer kwaliteit echt vele malen hoger. Het huidige B&W doet me trouwens, sinds de Nautilus introductie, erg weinig. Is het TE perfect? Geen idee, maar levenloos is altijd het eerste wat me te binnen schiet. Nu is mijn referentie met de loop der jaren ook veranderd, het zou dus zo maar kunnen dat wanneer ik de 801-en en 802-en in hun volle glorie heb herstelt, ik er ook geen r##t meer aan vind. Maar dat zien we dan wel weer...

Link to comment
Share on other sites

Die verschillende houtsoorten zullen wel een verschillende resonantiefrequentie hebben. Een combinatie ervan lijkt erg logisch.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Arden said:

het zou dus zo maar kunnen dat wanneer ik de 801-en en 802-en in hun volle glorie heb herstelt, ik er ook geen r##t meer aan vind

 

Tsja, ze zijn destijds niet voor niets veelvuldig als mastering monitoren ingezet, met name in de klassieke hoek.

Link to comment
Share on other sites

Op zich wel leuk zo'n rebuild van een klassieker. Geeft je wat te doen in deze tijd.

Vast wel je huiswerk gedaan, maar just in case:

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/my-b-w-801-restoration-project.403443/

 

Was van plan dit voorjaar de Tony Gee's Calapamos te bouwen, maar de lock down gooit wat roet in het eten. Helaas geen goede werkplaats ruimte meer in huis en wilde de kast liever elders bouwen (om de freezelijk rommel te mijden). Alle onderdelen wel in huis (behalve filter, dat moet Tony leveren en het berken multiplex)

 

Wel een setje F5 transistoren binnen (die moet de calapamos gaan aansturen ws)

https://diyaudiostore.com/collections/parts/products/f5-transistor-kit

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, dhfreakie said:

Mijn DDDAC eens een update gegeven. Een extra DAC print. en ja, dat merk je best wel.

Er moesten dus ook andere load resistor in. 68R ipv 133R.
De 133R laten zitten, en er tijdelijk extra 3x 390R parralel bijgedaan. kom je ook in de buurt van 68R :D
2.jpg

Maar wel snel andere weerstanden gekocht en vandaag geplaatst.
1Watt Carbonfilm van 68R.
1.jpg

 

Komt daar nog een kassie omheen??

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Arden said:

 

 

 

.....ik er ook geen r##t meer aan vind. Maar dat zien we dan wel weer...

 

Zo zit ik me nog wel eens af te vragen hoe ik nú mijn Solosound 8 elements en Lange Lijs transmissionline met Quad 33, 303 en 405 zou vinden. Destijds vond ik het geweldig, toen nog goede oren, ook die wil ik trouwens ook wel weer terug hebben.... B)

Link to comment
Share on other sites

Dat krijg je als je in een open sportwagen wilt scheuren Rene 😀  Ik denk trouwens dat de Quad 303 eindversterker nog goed mee kan mits in goede conditie. Ik heb mijn twijfels over de 33 voorversterker. De LS ken ik niet, maar de oude Kefs van mijn broer die ik laatst heb uitgeprobeerd in mijn huiskamer klonken toch erg lekker. Wel  met een sausje, maar wel een lekker sausje. Daaraan toevoegend dat  ik nooit heb begrepen dat je die Ariston RD 11 met Stax arm hebt weggedaan. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

Zo zit ik me nog wel eens af te vragen hoe ik nú mijn Solosound 8 elements en Lange Lijs transmissionline met Quad 33, 303 en 405 zou vinden. Destijds vond ik het geweldig, toen nog goede oren, ook die wil ik trouwens ook wel weer terug hebben.... B)

Inhakend op dat....
Onlangs heb ik mijn oude Magnat MSP-200 luidsprekers en mijn oude JVC AX-77 versterker teruggehoord. Dat viel mij tegen, zeker de luidsprekers. Ik wist gelijk weer waarom ik ze destijds  heb ingeruild op een B&W 640-i luidspreker. De Magnat klonken scherp in het hoog en met weinig laag (bass). De JVC versterker was ik wel gecharmeerd (nog) van. Dat herkende ik weer gelijk dat klankkarakter. De vriend die de JVC in zijn bezit heeft is er nog steeds erg blij mee. Als het goed is is deze versterker inmiddels ook gereviseerd na 38 jaar. Hoe dat na de revisie klinkt weet ik niet. Want om nu even naar Spanje te gaan ervoor om te luisteren....tja, corona zal ik maar zeggen.

Link to comment
Share on other sites

Magnats die je toen niet goed vond klinken zullen dat nu zeer waarschijnlijk ook niet doen Onno. Het gaat er meer om of een produkt wat je toen goed vond klinken nu nog steeds goed vind klinken. Dus of het produkt geluidsmatig verouderd is of niet.  Als je mij vraagt zijn phono versterkers in vergelijking met vroeger veel en veel beter. Daar wordt tegenwoordig ook veel meer aandacht aan besteed. Ik denk dat de naalden van elementen ook veel beter zijn dan vroeger en daarmee ook de elementen.   Goede versterkers van toen zullen nog steeds mee kunnen. Zie bijvoorbeeld de Sansui van Marco, maar in een goedkoper segment ook de Quad 303 eindversterker. En als ik die Elipsons 1404 van Peter hoor zijn dat nog steeds topluidspekers en na een verjongingskuur zeker. Hetzelfde geldt voor een Quad ESL  Ik lees nog al eens oude hifi bladen en ik denk dat je uit elke periode nog steeds meerdere sets kan samenstellen waar je erg veel plezier mee hebt en waar je je niet over hoeft te schamen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
5 hours ago, Seed7 said:

 

Tsja, ze zijn destijds niet voor niets veelvuldig als mastering monitoren ingezet, met name in de klassieke hoek.

 

Grappig detail, ik heb Thomas Blumenhofer gevraagd of hij de laagkasten van de 801-en weer in nieuwstaat kan brengen met een nieuwe- of gerepareerde  fineerlaag. Zijn vraag was welke versie het was. Toen ik zei dat het de Series 80 zijn, was zijn reply: ''The best speakers B&W ever build, except maybe for the Matrix 800.'' Ben toch wel weer een happy camper...

Link to comment
Share on other sites

@carl

De filters van mijn  Elipsons zijn gereviseerd met betere componenten die zijn nog fris.
De enige ls die zich daarmee konden meten(van de ls die ik ooit heb gehad) zijn de Scepter St Joris van de keramische industrie uit Beesel.
Er zullen ongetwijfeld nog betere ls zijn.

De Quad esl 63 heb ik ook gehad,klinken ook fijn.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Duck-Twacy said:

 

Komt daar nog een kassie omheen??

 

Daar moet nog wel weer een kassie omheen.

Ik had er wel een kassie omheen, maar ik wil dat veranderen, ik wil er een display in hebben, en de huidige is daar te klein voor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

The best speakers B&W ever build

 

Het is zo'n som der delen ding. Voor ieder aspect / onderdeel waren er in der tijd (technisch) beter oplossingen, maar het geheel samen werkte daar waar veel van die "ultiem" luidsprekers het "niet" deden.

In mijn optiek typisch Engels om dat voor elkaar te krijgen. B&W heeft het voor meerdere modellen gedaan (ander budget), Wharfedale heeft er een handje van, Kef kon het, de diverse BBC monitoren etc. En hoe groot de bedrijven ook zijn, iets van de cottage industrie beklijft.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...