Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, René N. said:

Het verbaasd me overigens, dat het, nu ik er eveneen tijdje afgebleven ben, het meer "tot rust" gekomen lijkt te zijn. Het klinkt heerlijk hier 😍

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, KT88 said:

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Nee, voor mij eigenlijk ook niet hoor. Ik heb zelf ook meer rust nu ik met pensioen ben en dat speelt ongetwijfeld mee..... En ik had al wel eerder gehoord dat ook een set (na ingrepen zoals solderen) óók tot "rust" moet komen. Ik geloof daar ook wel in....

Fijn dat je weer thuis bent overigens, ik hoop dat je daar nu óók die rust kan vinden :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, René N. said:

Nee, voor mij eigenlijk ook niet hoor. Ik heb zelf ook meer rust nu ik met pensioen ben en dat speelt ongetwijfeld mee..... En ik had al wel eerder gehoord dat ook een set (na ingrepen zoals solderen) óók tot "rust" moet komen. Ik geloof daar ook wel in....

 

Dat is ook een factor, maar ik bedoel eigenlijk dat er een energie-overdracht plaats vindt tussen jou en het apparaat waar je aan werkt of wat zelfs maar bedient.
Dat is beslist geen populair standpunt in wetenschappelijke hoek, maar ik ken er genoeg voorbeelden van en heb het zelf ook regelmatig meegemaakt.

Hoe komt het bijvoorbeeld dat bepaalde mensen (importeurs, dealers, technici of doodgewone particulieren) altijd op de één of andere manier een set "magisch" kunnen doen presteren, ondanks een matige acoustiek of beperkingen in apparatuur of luidsprekers?
Ga maar eens luisteren bij diverse shows en/of winkels, en zie/hoor wie het qua beleving vrijwel altijd goed voor elkaar hebben.
Dat ligt beslist niet alléén aan de apparatuur en de acoustiek!

3 minutes ago, René N. said:

Fijn dat je weer thuis bent overigens, ik hoop dat je daar nu óók die rust kan vinden :rolleyes:

Dankjewel! Ik heb nog een lange herstelweg te gaan, met nog minstens 1 operatie op de nabije agenda, maar daarna hoop ik dan echt eens aan mezelf en mijn meissie toe te komen ipv. alleen maar bezig te zijn met overleven. ;)

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Seed7 said:

telt het schrijven van modules voor een modulaire software synth ook? Ben met een sequencer bezig, en oscillatoren gebaseerd op bezier curves.

Telt zeker, maar lijkt me leuk als je er wat over schrijft in een ander (eigen) topic. Dan kun je het later nog eens nalezen als een soort technisch dagboek. En hebben anderen er mogelijk ook wat aan.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, KT88 said:

Dat is niet zo verbazingwekkend, voor mij althans.
Behalve de voor de hand liggende psycho-acoustische factoren,  heb je (naar bepaalde inzichten) zelf ook invloed op je apparatuur cq. de weergave, door aanraking of er fysiek aan te werken.
Dat werkt soms positief uit, soms negatief, al naargelang je stemming/instelling op dat moment.

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.
Hoe gering dan ook. Er lopen mensen rond in de audiowereld die vrij sterk over dergelijke eigenschappen beschikken, ook al weten ze het soms zelf niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens Sander. Die ervaringen heb ik ook, het is een soort Karma. Oorzaak en gevolg.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, TL 200 said:

Hier ben ik het helemaal mee eens Sander. Die ervaringen heb ik ook, het is een soort Karma. Oorzaak en gevolg.

En ja, anderen noemen dat gewoon vakmanschap. Iets wat tegenwoordig een steeds meer een vergeten begrip lijkt. Geldt niet alleen voor audiosets en hoe daar mee om te gaan.......

Link to comment
Share on other sites

Het is m.i. meer dan vakmanschap. Je hebt vast ook wel eens iemand horen zeggen dat hij of zij precies hetzelfde doet als oma maar de gehaktballen niet zo lekker krijgt. Oma voegt blijkbaar iets toe wat een ander niet lukt. Aandacht? Liefde? Respect?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, TL 200 said:

Het is m.i. meer dan vakmanschap. Je hebt vast ook wel eens iemand horen zeggen dat hij of zij precies hetzelfde doet als oma maar de gehaktballen niet zo lekker krijgt. Oma voegt blijkbaar iets toe wat een ander niet lukt. Aandacht? Liefde? Respect?

Welnee, oma kan het gewoon beter omdat ze net dat extra kneepje van haar moeder heeft geleerd of zelf ontdekt heeft. Dat laatste noem ik gewoon creativiteit. Het is ook timing en hoe met het gereedschap om te gaan. Vooral dat laatste is sterk individueel en hoofdbestanddeel van vakmanschap. Je kunt uren OH-en en filosoferen maar als je je handen niet laat wapperen gebeurt er niks en verhonger je uiteindelijk. Hetzelfde geldt ook voor het omgekeerde: Zomaar wat doen zonder na te denken leidt uiteindelijk ook tot niks anders dan tijd stuk slaan.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, KT88 said:

Hebben we het hier over quantum-mechanica? Ik heb geen flauw idee, behalve dat ik ervan overtuigd ben dat alles, maar dan ook werkelijk álles met elkaar is verbonden en dus invloed op elkaar kan hebben.

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ivan10 said:

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Daar hoeven de meeste mensen niet bewust rekening mee te houden. Die doen van nature rustig aan als ze zich niet lekker voelen. Oftewel een gezond mens staat daar wel degelijk bij stil, van nature. Alleen is men sterk geneigd dat te negeren, of wordt geëist dat negeren door omstandigheden.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Productie Overschot Philips Eindhoven.

Denk eerder andersom:

" De eerste bruikbare gloeilampen werden (onafhankelijk van elkaar) gefabriceerd door Thomas Edison en Joseph Wilson Swan in 1879. De Engelsman Swan was een half jaar eerder dan de Amerikaan. Swan had destijds de zestienjarige Frederic R. Pope in dienst, een jongeman met veel technisch vernuft.

Pope vertrok in 1889 naar Venlo en richtte met behulp van de Venlose koopmansfamilie Goossens een van de eerste gloeilampenfabrieken van Nederland op; Goossens, Pope & Co. De familie Goossens verschafte Pope het kapitaal om de fabriek op te richten. Vervolgens werden andere gloeilampenfabrieken in Nederland opgericht, zoals Philips te Eindhoven in 1891 en een jaar later in 1892 in Blerick (op grond van de Venlose enclave) werd Constantia Electric Works opgericht. Deze laatste fabriek werd tevens gefinancierd met kapitaal van Blerickse en Venlose koopmansfamilies."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goossens,_Pope_%26_Co

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Pjotr said:

Denk eerder andersom:

" De eerste bruikbare gloeilampen werden (onafhankelijk van elkaar) gefabriceerd door Thomas Edison en Joseph Wilson Swan in 1879. De Engelsman Swan was een half jaar eerder dan de Amerikaan. Swan had destijds de zestienjarige Frederic R. Pope in dienst, een jongeman met veel technisch vernuft.

Pope vertrok in 1889 naar Venlo en richtte met behulp van de Venlose koopmansfamilie Goossens een van de eerste gloeilampenfabrieken van Nederland op; Goossens, Pope & Co. De familie Goossens verschafte Pope het kapitaal om de fabriek op te richten. Vervolgens werden andere gloeilampenfabrieken in Nederland opgericht, zoals Philips te Eindhoven in 1891 en een jaar later in 1892 in Blerick (op grond van de Venlose enclave) werd Constantia Electric Works opgericht. Deze laatste fabriek werd tevens gefinancierd met kapitaal van Blerickse en Venlose koopmansfamilies."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goossens,_Pope_%26_Co

Leuk verhaal, nooit geweten.

Na 1920 dochter van Philips. Pope werd toen snel en hoofdzakelijk een draadfabriek.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ivan10 said:

Cock leest mee en is het met je eens. Hij bouwt geen apparatuur als hij niet lekker in zijn vel zit, dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede. Hij wil er graag met je over praten. Want ook hij houdt rekening met deze factor, die voor menigeen niet bestaand is of waar niemand bij stil staat.

Ja, ik wil nog altijd graag eens naar 010 maar daar steekt de gezondheid elke keer een stokje voor.

Zodra ik weer wat op krachten ben, kom ik beslist die kant op! ❤️

Link to comment
Share on other sites

Jawel hoor, altijd een beetje. Maar dat gaat snel over. Wat Cock bereikt met zijn kennis van zaken en materiaal heeft veel weg van wat Berret doet met zijn TS. Het is alleen minder verbazingwekkend c.q. onbegrijpelijk.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, mumsoft said:

Jawel hoor, altijd een beetje. Maar dat gaat snel over. Wat Cock bereikt met zijn kennis van zaken en materiaal heeft veel weg van wat Berret doet met zijn TS.

Het is alleen minder verbazingwekkend c.q. onbegrijpelijk.

Ik begrijp dat Cock niet van de TS is, zou hij toch eens moeten proberen. doe je best eens om hem te overtuigen, dat moet je lukken!

Ik twijfelde even of c.q. hier wel goed gebruikt is. Gelukkig hebben we prof.dr. Kipping.

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn audiofiele dagen worden nu voor een deel gevuld met het lezen van een boekje over De Compact Disc (Techniek van een nieuw medium) ISBN 90 201 2057 3. Dat zat bij de erfenis van vorig jaar en lag er nog steeds. Erg leuk om de inzichten van 1984 nog eens door te lezen, maar ook hoe het precies werkt en tot stand is gekomen. Al weer 36 jaar geleden... en eigenlijk zijn grote delen nog steeds actueel.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...