Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Marcel 24-12-2019....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Marcel in Westervoort: 24 december 2019"

Marcel in Westervoort

Marcel heeft de laatste periode nogal wat veranderingen in zijn audioset doorgevoerd. Versterkers, luidsprekers, wat níet eigenlijk. Ik geloof dat sinds mijn laatste bezoek in 2018 alleen de Marantz-spelers nog heeft staan. Marcel organiseerde zo aan het einde van dit jaar voor forumleden een “Meet and Greet” en ik wilde de laatste stand van zaken wel eens gaan beluisteren.

Marcel-3-1.jpg

De set met de twee bezoekers....

De andere bezoeker van het forum, Leo, was reeds aanwezig en ik bleek mij een uur in de aanvangstijd vergist te hebben. Beetje suf…. Leo had daardoor al wat kunnen horen en ik sloot mij daar nu onder het genot van koffie en lekkere koeken bij aan.

Eerst werd er wat muziek van Leo en Marcel op CD gedraaid en werd er tussendoor wat gewisseld met versterkers en luidsprekers. De Advance Acoustic X-I120 versterker viel toen eigenlijk al direct af vanwege de traagheid ervan. Op een later moment werd er nóg wat gewisseld: de Astin Trew AT 3500 CD-speler werd met “gewone” interlinks analoog op de Electrocompaniet PI 2D versterker aangesloten. Eerder was die speler met een digitale interlink op de DAC van de Electrocompaniet aangesloten maar dat gaf een wat onnatuurlijk en scherp hoog. De DAC van de Astin Trew was in onze oren veel beter.

Marcel-3-2.jpg

Dus toen kon eigenlijk pas het échte luisteren beginnen. Tenminste, voor mij dan, met muziek die ik door en door ken. Eerst My Brightest Diamond met de CD “All Things Will Unwind”. De eerste twee nummers gaven het karakter van de Acoustic Energy’s al snel prijs: een natuurlijk klinkende luidspreker met veel snelheid en dus dynamiek. Ik miste wel wat diepte in het laag en het klonk daardoor nogal “licht”. Niet zo heel vreemd overigens, met monitoren van dit formaat. Daarnaast was er ook niet zoveel zwart tussen de instrumenten te horen, iets wat ik wel miste. Juist dat afgebakende heeft voor mij wel een behoorlijke meerwaarde.

Marcel-3-3.jpg

Daarna werd er omgeschakeld naar de ProAc Studio 150 luidsprekers met wederom het tweede nummer dat net ook gedraaid was. Ik vond er wel ietwat meer laag uit komen, maar ook weer niet héél veel. Het geluidsbeeld was wat terughoudender, wat minder opdringeriger zeg maar. Ondanks de grotere kast klonk het toch wat “kaal”, je zou wat meer body verwachten. Daarentegen hoorde ik er wel meer zwart in en het klonk ook wel natuurlijker.

Toen het volume wat opgeschroefd werd bleef het op deze speakers fijn klinken, wat ik eerder met andere muziek op de AE’s niet had, daar werd het ietwat "schreeuwerig". Mijn medeluisteraars waren wél meer gecharmeerd van de AE’s dus daar werd weer naar teruggeschakeld. Toen daarbij de SACD van Janis Ian “Breaking Silence” op de Marantz UD7007 BluRay/SACD-Speler opgezet werd was er een prachtige diepte met heel veel detail te horen, maar voor mij ging het toen weer te hard. Ik vond deze speakers het juist wel heel goed doen bij lage geluidsniveaus. Dat bleek ook weer later, toen de CD “Eyes closed” van Haevn (ook weer via de Marantz) gedraaid werd. Leo gaf aan dat we deze CD ook wel eens via de Astin Trew konden beluisteren en hier klonk die eigenlijk veel beter. Alweer een apparaat geëlimineerd…. Hoewel die wel in de set blijft zitten omdat hier ook BluRay’s op gespeeld kunnen worden. Mooie CD’s werden er gedraaid trouwens, even later van Stockfisch Records de CD “Fausse fausse” van Kerstin Blodig.

De akoestiek is bij Marcel wel op orde. Hij heeft zware gordijnen bij het raam, het gordijn bij de deur naar de tuin was dicht, net als die deur trouwens. Er ligt een dik kleed op de vloer en twee meter achter de bank waar we op zaten was een soort van open kast en daardoor heen kon je een tapijt zien dat aan de muur hangt. Demping genoeg dus.

Marcel-3-4.jpg

Rechtsboven de Electrocompaniet versterker, er recht onder

de Marantz BluRay/SACD speler

Toen was het tijd voor vinyl en schakelden we over naar de Yamaha YP-211 Draaitafel. Van de LP “Det Vi Har” van Kari Bremnes werd van kant c nummer 1 en 2 gedraaid en het klonk meteen lekker vloeiend. Het was wél wat “donker” en minder natuurlijk en bij de klappen op de drums leek het net alsof er wat dunne doekjes om de drumsticks gewikkeld waren: er was minder dynamiek te horen. Ook toen we My Brightest Diamond weer draaiden, en nu dus van vinyl, klonk het wat minder fris en donkerder, met name in het hoog was dat behoorlijk waarneembaar.

 

Marcel-3-5.jpg

Linksboven de Astin Trew CD speler

Het blijkt ook deze middag maar weer hoe persoonlijk het muziek luisteren en het samenstellen van een set naar je eigen smaak is. Anderzijds was het ook zo dat de meningen van Leo en mij grotendeels overeen kwamen, hoewel dat voor mij dan weer niet bij de speakers gold. Als er alleen maar op een laag geluidsniveau gedraaid wordt zou ik wellicht óók de voorkeur voor de Acoustic Energy’s hebben. Maar omdat ik graag wat harder luister om echt in de muziek gezogen te worden zou ik voor de ProAc’s gaan. Maar het is natuurlijk de set van Marcel en zijn voorkeur is duidelijk...

 

SETBESCHRIJVING:

Versterker: Electrocompaniet PI 2D

CD-speler: Astin Trew AT 3500 PlusIC

BluRay/SACD-Speler: Marantz UD7007

Platenspeler: Yamaha YP-211

Phono: Rega Fono MM Mk3

Netwerk Speler: Marantz NA6005

Luidsprekers: Acoustic Energy AE2

 

Van de set op zolder deden mee:

Versterker: Advance Acoustic X-I120

Luidsprekers: ProAc Studio 150

Link to comment
Share on other sites

Grappig is overigens, dat ik in een link in een ander topic iets las over de ProAc Studio serie:

......In dezelfde ruimte vinden we Ronald Prent. Ook al van jaren geleden bekend. Ik denk aan zijn ProAc’s thuis (toen) in Maastricht en de ProAc Studio 100’s die hij gebruikte voor zijn mastering werk. Tientallen andere studio’s zijn deze luidspreker gaan gebruiken door het enthousiasme ervoor van Ronald......

(Dit was de link overigens....: https://durobblog.com/2012/03/27/wisseloord-het-is-een-liefde-de-liefde-voor-muziek/)

Link to comment
Share on other sites

Hallo René,

Je hebt er weer een heel mooi verslag van gemaakt, waarvoor dank.

Ik moet eigenlijk even beginnen met eerlijk te zeggen dat ik het steeds minder interessant vind worden wat anderen vinden van mijn audio keus, en dat bedoel ik niet beledigend maar meer in de zin van het feit dat alles waar je als muziek/audio liefhebber voor kiest, hoofdzakelijk uit eigen geluid voorkeur en gehoor voort komt.

Niemand anders op deze aardbol luistert met mijn oren en hoort de muziek zoals ik deze hoor en zeker ook beleef. 

Nu even een reactie op de bevindingen van René.

1. Ik heb zelf nooit nagedacht/stil gestaan aan het feit dat de ene DAC beter zou kunnen zijn dan de andere, en Leo was er feitelijk van overtuigd dat de DAC in de Astin Trew sowieso beter zou zijn dan die in de Electrocompaniet. Dit even getest en inderdaad was er een wezenlijk verschil in het voordeel van de Astin Trew.

2. De AE2 speakers verdienen in mijn gehoor de voorkeur vanwege de snelheid, de openheid en zeker de eerlijkheid in weergave, het "gemis" in laag zal misschien er best wel zijn maar ik ervaar dit niet zo. V.w.b. de schreeuwerigheid bij hoge volumes, dat kan ik wel een beetje beamen maar daar dien ik dan ook wel aan toe te voegen dat ik voor ca. 95% alleen op huiskamer volume draai dus dat zit wel goed.

3. Eén belangrijk detail hebben we eigenlijk in de luistersessie vergeten te noemen of aandacht aan te geven en dat is het feit dat in de Yamaha draaitafel een heel oud Shure M95ED element gemonteerd zit en dat daar dus best nog wel een behoorlijke verbetering te behalen valt, ik ben er alleen nog steeds niet uit welk element ik hier nu in moet plaatsen. Voorkeur gaat uit naar Ortofon maar anderen zeggen weer Nagaoka. Ook hier geld denk ik weer persoonlijke voorkeur.

4. Een A - B vergelijk tussen de luidsprekers AE2 en ProAc heb ik zelf nooit gedaan en ik weet nu ook waarom ik voorkeur heb voor de AE2 boven de ProAc. Ik vind de ProAc nog steeds een hele goede luidspreker maar zoiets kan veranderen als je iets anders hoort en voor op een zolder, is dit een uitstekende speaker. De AE2 staan nu op zolder om optisch opgeknapt te worden en is de ProAc set beneden gebleven om de weergave functie over te nemen. 

Oh ja René, nog even over dat uurtje "te laat", lees eens het vorige verslag terug van 3 maart 2018, ik zou er bijna iets van gaan denken😜.

Met vriendelijke groet,

Marcel

 

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, SMarcel said:

......Ik moet eigenlijk even beginnen met eerlijk te zeggen dat ik het steeds minder interessant vind worden wat anderen vinden van mijn audio keus, en dat bedoel ik niet beledigend maar meer in de zin van het feit dat alles waar je als muziek/audio liefhebber voor kiest, hoofdzakelijk uit eigen geluid voorkeur en gehoor voort komt.

Niemand anders op deze aardbol luistert met mijn oren en hoort de muziek zoals ik deze hoor en zeker ook beleef......

En zo is het maar net. Het gaat erom dat jij tevreden bent met de set waar je het iedere dag mee moet doen. En dat een ander je een voorstel tot verbetering kan geven is mooi meegenomen, maar als dat niet het geval is dan is het ook goed..... 😊. In dit geval was de door Leo voorgestelde wisseling naar de Astin Trew een hele goede, volgens mij was jij het daar ook helemaal mee eens. Soms zijn er dingen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.

Dat van het element had ik in gedachten bij de setbeschrijving maar later niet meer aan gedacht. Maar als je het forum hier een beetje meeleest zijn er genoeg tips voor een element met een hele goede prijs/kwaliteitverhouding.... 😎

En ja, je zou er bijna wat van gaan denken, van dat te laat komen. Maar dat gebeurd mij eigenlijk nooit..... Maar vrienden mogen dat, toch? 🤣 🤣 🤣. Volgende keer ben ik op tijd 😜

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, leobus said:

En alweer zo’n fraai verslag van René. Petje af hoor. Helemaal niks op aan te merken.

Groet,

Leobus

Dank dank 😊.

@SMarcel Wat ik wel jammer vond was dat je de ringen van Leo niet wilde proberen, hij had ze tóch bij zich. Voor mij onder andere 🤣. Ik heb er dus al een paar 😎 en bij mij doen ze het heel erg goed. Ik denk dat ze je onder de Astin Trew sowieso wat moois zouden hebben gebracht. Maar goed, dat zijn dan weer keuzes hé....

Link to comment
Share on other sites

Zoals je al aangaf, heeft Marcel de laatste tijd veel veranderd. En dan ook nog alles via de Astin Trew  spelen, vraagt wel om een poosje wennen. Ik kan mij voorstellen dat je dan niet ook nog ringen wilt proberen. Kan later altijd nog een keer. Of niet natuurlijk; ook prima.

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Deze set staat er volgens mij alweer een paar maanden te spelen. Met "veel veranderd" doelde ik op maart 2018, toen ik daar ook een luisterbezoek deed.... Maar even goede vrienden hoor B) :rolleyes:, ik vind het alleen jammer om zo'n kans dan niet te pakken. Je kunt dan alsnog zeggen dat je het niet hoeft. Maar goed, ik moet me er wel bewust van zijn dat niet iedereen altijd maar wil tweaken :huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...