Jump to content

Scheidingsflter reviseren ??


Renetje
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen of en wanneer het nodig is om het scheidingsfilter van een luidspreker te reviseren of na te kijken ?

Ik heb sinds enkele maanden een Set Focal Electra 920.1 speakers die er uit zien als nieuw maar toch al rond de 20 jaar oud zijn. Ze spelen erg gedetailleerd en op lagere volume’s klinken ze echt fantastisch maar als het wat harder gaat dan lijkt het erop of er wat mis gaat. Ze worden dan te helder en wat schel. Niet fijn om naar te luisteren.

Nu staat er een set primaluna prologue seven mono’s voor met kt120 buizen en als voorversterker een bleusound node 2.

Ik heb er een Quad 66 set en een misical fidelity a3 integrated amp op gehad en bij beide sets kwam eigenlijk hetzelfde probleem naar boven.

Gisteren heb ik van dikke zend coax afgeschermde speakerkabel gemaakt en daarmee wordt het probleem nog wat erger. Ik ben al dagen aan het experimenteren met andere kabels en componenten maar het blijft terugkomen. 

Link to comment
Share on other sites

De aanpassing van een Bleusound 2 en eindversterkers is gewoon niet goed.

Je mist een apparaat in de keten...

Probeer eens van een vriend / winkel een voorversterker te lenen en luister dan nog een keer.

Wat gebeurd er als je alleen met een Musical Fidelity draait? Dus je Bluesound met een cinch kabel naar de Musical Fidelity?

Is het dan  hetzelfde? Dan zou je ook nog een andere bron (oude cd of dvd speler opzoeken) kunnen proberen.

Dan nog het probleem? Dan is er iets mis met je luidsprekers. Succes!

Edited by pjotr27
Link to comment
Share on other sites

Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd. De bleusound op de mf versterker, een cd speler op de mf versterker, cd speler op de bleusound. Nu gaat het geluid digitaal van de bleusound naar mijn dac met de volumeregeling van de bleusound aan en van de dac naar de eindversterkers en dat klinkt al wat beter. Het is nog lang niet optimaal helaas. Dat ik een voorversterker mis dat wist ik al, hiervoor ben ik aan het sparen, helaas is mijn geldboom wat kaal momenteel 😎

Ik vraag me gewoon af of de componenten op de scheidingsfilters niet verlopen zijn in waarde na al die jaren. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat er condensatoren opzitten die aan vervanging toe zijn. Bij versterkers is het “normaal” dat ze na een jaar of 20 trouwe dienst vervangen worden maar hoe zit het eigenlijk met scheidingsfilters ? Hier hoor je eigenlijk niet zoveel over. Ik ga eens kijken of ik bij het filter kan komen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet hoe klippen klinkt bij een buizenversterker omdat ik ze pas sinds zondag heb. Het lijkt mij niet omdat de buizenversterkers een vermogen hebben van 70W en dat in mijn ogen genoeg is om de gashaard van de muur te blazen. Het fenomeen doet zich al voor bij een volume dat je elkaar nog redelijk kunt verstaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Dan ga ik op zoek naar een voorversterker.

Ik heb het scheidingsfilter er uit, zitten wel een aantal flinke condensatoren op. Ik kan helaas geen foto’s plaatsen. 
2x focal 100uF 63v

1x focal 33uF 63v

1x focal 15uF 100v

2x aeon 50uF 250v true cap

2x aeon 3,9uF 250v true cap

verder een aantal dikke spoelen en wat flinke weerstanden

 

Link to comment
Share on other sites

@ Pjotr : ik ben er nog niet uit. De condensatoren op het filter zijn niet lek. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze goed zijn. Maar het kan ook zijn dat ze wel goed zijn 😬 ik ga eerst een voorversterker proberen.

 

@ vogel : bedankt voor de tip. De woofer die ik er uit heb gehaald om bij het filter te komen zat goed vast. Ik ga morgen kijken of de rest ook goed vast zit.

Link to comment
Share on other sites

@ Duck twacy : bedankt voor de tip ! Ziet er erg professioneel uit op zijn website. Ik ga hem een mail sturen.

Ben vandaag flink bezig geweest om te kijken of ik de scherpe randjes er wat af kan krijgen en dat is redelijk gelukt.

Ben begonnen met het ophalen van een van den hul mc d102 mk3 interlink van marktplaats. De oude interlink die ik gebruikte kwam nog van mijn quad66 set en is maar 50cm lang. Veel te kort dus en maar eens op zoek gegaan naar wat anders. De van den hul klinkt een stukje beter en net wat minder gefocust op het hoog. 
 

Toen heb ik banaan stekkers gemonteerd aan mijn speaker kabel (transparent the wave) maar dat maakt geen verschil. Meteen mooie jumpers gemaakt met een spade en banaan stekker.

Wat nog het meeste scheelt is het ophangen van een dubbelgevouwen dekbedhoes voor de ramen waar ik tegenaan zit met luisteren. Er hangt wel een gordijn voor maar dat is niet erg dik. Er zit ineens wat meer rust in de muziek en het klinkt wat warmer. Ik ga morgen nog meer voor het glas hangen. Achter de speakers heb ik wat akoestisch schuim geplaatst wat het laag ten goede komt.

 

Link to comment
Share on other sites

Tony is een aardige vent die al zn hele leven bezig is met luidsprekers te ontwerpen en verbeteren. Hij heeft er uiteindelijk zijn beroep van gemaakt. Gebruikt wel prijzige componenten...

Maar wellicht kan hij wel een advies geven indeze.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...