Jump to content

Audio zekeringen


Buell
 Share

Recommended Posts

On 31-3-2022 at 07:54, Tubejack said:

 Zelf heb ik naast die zekering, ook nog een 10Ω NTC 3watt in serie met de fase om de forse inschakel pieken van mijn ringkern voeding transformatoren te onderdrukken. Werkt perfect. Ik hoor er eigenlijk niks van.

Zou je hier in voor leken volgbare taal iets meer over kunnen zeggen? Het onderdrukken van schakelklikken is iets waar ik veel aan zou hebben. Is het denkbaar dat je zoiets extern zou kunnen toevoegen in de vorm van een soort kastje tussen twee componenten?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Zou je hier in voor leken volgbare taal iets meer over kunnen zeggen? Het onderdrukken van schakelklikken is iets waar ik veel aan zou hebben. Is het denkbaar dat je zoiets extern zou kunnen toevoegen in de vorm van een soort kastje tussen twee componenten?

Het valt niet mee om zo duidelijk mogelijk te schrijven. Een "extern" kastje is niet ondenkbaar, maar lastig.  Je moet eerst weten, wàt de oorzaak is van die schakelklikken. En wanneer? Alleen bij het aanzetten? of het uitzetten? of allebei?   Welke merk en type versterker gebruik je? Er staat niets in je profile. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een phonotrap waarop drie armen zijn aangesloten. Ik kan door een druk op de knop overschakelen van de ene naar de andere arm. De trap schakelt dan even uit, haalt de instellingen voor arm 1, 2 of 3 op en geeft vervolgens weer signaal af. Dat gaat gepaard met een forse schakelklik en dat klinkt natuurlijk helemaal niet fijn.

In de praktijk schakel ik op de voorversterker dan even naar een andere ingang en vervolgens weer terug. Dat gaat natuurlijk wel goed.

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het. Eigenlijk zou die phono-trap dan zo geavanceerd moeten zijn, dat vóór het omschakelen van arm  1, 2 of 3 ook tijdelijk de uitgang automatisch uitgeschakeld is.  Of zoiets, er nog bij te bouwen is, weet ik niet.  Dat lijkt me nog redelijk complex en moet mogelijk met een micro-processor en relais worden aangestuurd. Ik denk dat het makkelijker en goedkoper is zelf even die phono-trap af te schakelen.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Zou je hier in voor leken volgbare taal iets meer over kunnen zeggen?

 

NTC: "Negative Temperature Coefficient" thermistor.

 

Stel je een soort temperatuurafhankelijke weerstand voor. Bij kamertemperatuur is de weerstand (heel) hoog. Op het moment van inschakelen van een apparaat is er een piek, de hoge weerstand echter dempt deze. Hierdoor wordt de weerstand warmer en gaat stroom doorlaten. Zo lang er stroom loopt blijft de weerstand warm en blijft de stroom lopen. Is geschikt voor het inschakelen van voedingen, niet voor signalen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Nico H said:

Voedingstrafo primaire ohmse weerstand: ongeveer 155 ohm. Die 3 ohm bij 60khz van de gare netschakelaar? Procentueel eigenlijk verwaarloosbaar toch? Mag geen hoorbare invloed hebben.

Je ziet een 3ohm weerstand en stelt dat die drie ohm het probleem is. Ligt het probleem niet in wat die drie ohm veroorzaakt en wat het verder nog veroorzaakt? Spikes (microscopische vlamboogjes) door een slecht contact bijvoorbeeld? Spikes die op de plek van de spike de weerstand verhogen waardoor er een nieuwe spike ontstaat op de plek van het contact waar de weerstand dan het laagste is? De feitelijke oorzaak zou heel goed kunnen zijn dat de contactvlakken elkaar net niet goed genoeg raken waardoor je een dergelijk verschijnsel krijgt. Oxidatie kan een oorzaak zijn van dit slechte contact.

Om het resultaat van zoiets heel overdreven te beluisteren, een brommer met een niet ontstoorde ontsteking/bougie naast een (AM) radio.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Wie weet. Het zou zeker een logische verklaring kunnen zijn. Er staat wel een condensator over de netschakelaar,  dus deze zal een deel van eventuele spikes voor zijn rekening nemen.  Ik ben het met je eens dat het haast niet enkel aan een gewone overgangsweerstand kan liggen. Die netschakelaar is uiteraard niet meer te koop,  dus de oude gedemonteerd en gepolijst. In elk geval werkt het weer zo het hoort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo allen.

 

Ik ben nieuw op dit forum. Heb met interesse de meningen over de invloed van zekeringen op het geluid gelezen. Bij mij zijn inmiddels diverse zekeringen "voorbij" gekomen. Ook de SR zekeringen vanaf de 1e generatie tot en met de huidige Purple. Bepalend voor mij is wat ik hoor. Had tot nu toe de Orange zekeringen die een fikse verbetering waren t.o.v. alles op gebied van zekeringen die ik kende. Waren inderdaad niet goedkoop en ik twijfelde of ik de Purple zou aanschaffen/uitproberen. € 199,- voor een zekering komt in de buurt van de pijngrens, financieel gezien. Hoe SR het doet, weet ik niet maar de Purple overtreft de Orange duidelijk, klinkt nog natuurlijker, nog meer ruimte, detaillering en informatie. En ja, de zekeringen zijn richting gevoelig. Natuurlijk moet je ook andere zaken goed voor elkaar hebben. Zoals door anderen al aangegeven is plaatsing van je speakers uitermate belangrijk. De stroomvoorziening is tevens zeer bepalend. Verschillen in stekkerblokken zijn ook zeer goed hoorbaar. Hoe beter je dit voor elkaar hebt des te beter ga je verschillen horen tussen bekabeling (stroomkabels, cinch kabels, luidsprekerkabels) dus ook zekeringen......

Link to comment
Share on other sites

Fijn dat het voor jou werkt en voor menigeen ook. Ik doe er weinig mee, of liever gezegd niets. Maar wellicht ben ik een uitzondering. Misschien komt dit omdat mijn stroom al geregenereerd wordt maar waarschijnlijker omdat het wat mij betreft prima klinkt. Apparatuur, stroomkabels, interlinks, regenerator, verdeelblok, een goed meubel. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg. Een bedrag van 200 euro voor een zekering vind ik ook veel. Ik heb zo al acht apparaten en in een aantal zitten twee of drie zekeringen. Zeg ff 16 keer 200 euro …

Link to comment
Share on other sites

Wie 200 betaald voor een zekeringetje is niet goed wijs! Die gene die ze voor dat geld verkopen zijn oplichters/schurken. 20 euro voor zo'n exotisch zekering zou al veel zijn. Ik sta wel open voor dingen en wil het wel proberen met gewone keramische zekeringen die maar een klein beetje meer kosten dan een glaszekering. Ik heb er 18 alleen al in de eind blokken(16 binnen en 2 aan de buitenkant. Dan moet het ook nog in de voorversterker. Dat ik het nog niet geprobeerd heb is omdat ik de zekeringen die aan de buitenkant zitten niet eruit krijg, er staat een zekering afbeelding onder het netsnoer ingang, maar het lukt me niet om deze open te krijgen terwijl het normaal simpel is. Dus alles of niets.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mediator said:

Ja dat denk ik ook Tubejack. Je bestedingspatroon loopt samen met je inkomsten. Dus hoe meer je verdient hoe minder je wakker ligt van die 200 euro.

Wat maakt het uit, dat iemand een zekering koopt van €200?  De koper is er -zo te lezen- gelukkig mee.  Anders postte hij het niet.  Mooi toch. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Tubejack said:

Wat maakt het uit, dat iemand een zekering koopt van €200?  De koper is er -zo te lezen- gelukkig mee.  Anders postte hij het niet.  Mooi toch. 🙋‍♂️

+1

Link to comment
Share on other sites

Lees regelmatig dat een zekering richtinggevoelig is. Dat zou dan betekenen dat de interne opbouw van zo'n zekering niet symmetrisch is. Heeft iemand zo'n ding wel eens opengemaakt om te kijken of dat zo is?

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Ik ben trouwens niet onbekend met synergistic Research. Jaar of tien geleden al netsnoer en en interlinks van dit merk. De kracht van dit merk is de onzichtbaarheid en dat is een goede eigenschap. Niets wordt aangezet. Maar ook in die tijd wel kostbaar. Met de stap naar buizen koos ik toch voor iets anders. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ove Rickland said:

Lees regelmatig dat een zekering richtinggevoelig is. Dat zou dan betekenen dat de interne opbouw van zo'n zekering niet symmetrisch is. Heeft iemand zo'n ding wel eens opengemaakt om te kijken of dat zo is?

Hoe kan een zekering nou richting gevoelig zijn?....Het is toch wisselspanning, de richting wisselt 50x per sec.

200 euro is best duur voor een zekeringetje. Ook al zou al het metaal van puur goud zijn is het nog veel geld.

Link to comment
Share on other sites

Als je zat geld hebt koop je dat idd eerder, en tuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij koopt. Maar het gaat toch nergens meer over. Het is pure oplichterij, ook al zou het verschil maken. Voor dat ik typte dat je dan niet wijs bent heb ik nagedacht of ik dat wel moest type, maar ik denk er zo over. Als je nou gewoon nadenkt koop je dat toch niet! Zolang een aantal mensen dit blijft kopen blijft het zo duur, het is pure marketing. Ik zag wel dat je het terug kan sturen als je niet tevreden bent, dat scheelt alweer. Maar dat doet dus eigenlijk niemand omdat het in je hoofd gaat zitten en je het toch maar houd en fabrikanten weten dat. Gewoon een nieuw kleurtje geven en hoppa weer een verbeterde versie. Het zou voor iedereen betaalbaar moeten zijn en dan word er nog genoeg aan verdiend. Ik heb even gekeken op het net en zag zelfs zekeringen van 350 euro....😋 

 

Ik regeerde ook op deze manier omdat ik mensen ken die na drie weken geen geld meer hebben voor eten en naar de voedselbank kunnen. Als je zelf volop genoeg hebt ben je daar totaal niet mee bezig en dat is geen verwijt. Ik heb ook audio  accessoires die prijzig zijn, en dat koop ik ook, maar daar hoort zo'n exotisch zekering niet bij. Oh ja en richting gevoelig is ook alleen maar omdat het dan nog interessanter overkomt, ook marketing onzin! En wat denk je van die brakke blikke zekering houdertjes en waar de stroom daarna doorheen gaat...

Maar zoals ik al vertelde ik het ook wel wil proberen met ceramische zekeringen omdat glaszekeringen zouden trillen en omdat die dingen niet veel duurder zijn. Ik denk dat er geen verschil is, maar wie weet..

Edited by kweetniet
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, kweetniet said:

 tuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij koopt. Maar het gaat toch nergens meer over. Het is pure oplichterij,

Mensen die zoiets kopen zijn heus niet achterlijk,  hoeven al helemaal niet tegen hunzelf beschermd te worden. Verder zou ik geen oplichterij noemen. Het is een accessoire voor  mensen met een high-end set. Op dit high-end forum. kun je dit soort dingen veilig bespreken, zonder voor idioot te worden uitgemaakt. Als mensen verschil horen en er gelukkig mee zijn waarom zou je dat ook maar willen verstoren?  Alleen maar omdat je het zelf niet snapt?

 

Dan de voedselbank, wij zelf hebben ook periodes meegemaakt dat we daar nét nièt naar toe hoefden. Ik speel momenteel met een vintage set van €350 die zo goed is dat ik niet verwacht dat er ooit een commercieel bedrijf komt die dit kan en gaat maken.  Maar dan nóg vind ik het helemaal niet gek dat iemand een zekering koopt van €350... leven en laten leven 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat is dan weer een ander verhaal Jack..Iemand "niet goed wijs" noemen is idd niet netjes.

 

Ik vraag me dan toch wel af wat maakt die zekering zo duur?

 

Bapper als je een defecte zekering heb mag ik die dan hebben?🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Roots said:

Ik vraag me dan toch wel af wat maakt die zekering zo duur?

Ik weet het niet Roots,  blijkbaar is er een markt voor, net als zoveel andere dure spullen. Het is even omdenken, ik vind het geweldig dat je zoiets kunt kopen.  Verder als er morgen bij mijn buurman (bijwijze van spreken) een nieuwe 500SEL voor de deur staat. Dan geef ik hem een hand en feliciteer hem, met zijn nieuwe aanwinst. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Roots said:

Daar gaat het niet om Jack, dat iemand veel geld heeft en het kan verkwisten...

Wat maakt die zekering zo duur? Er staat toch ook geen Cartier op of zo, Rolex ?

Ik denk niet, dat het "verkwisten" is Roots.  Ik maak regelmatig mee, dat mensen het fijn vinden om met accessoires een persoonlijke tintje aan hun set te geven. Dan is zo'n set  een beetje  "van hun zelf".   Waarom SR zekeringen relatief duur zijn weet ik niet.*  Hier een review https://hifi.nl/artikel/28822/Synergistic-Research-Orange-zekeringen.html Op die pagina worden ook de Synergistic Research Blue zekeringen vermeld en "het 8e wereld wonder genoemd"   Al dát geen waar je geld is, dan weet ik het ook niet meer. 

 

*Vraag het eens aan de fabrikant.🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Roots said:

Zo kunnen we nog even doorgaan Jack 🤗. Van Hifi.nl neem ik niets serieus btw🤭

 

Laatste poging...Wat maakt die zekeringen zo duur?

Die firma lijkt me wel serieus, helaas geen technische details over hun zekeringen.  Dus ik moet het antwoord schuldig blijven. 🤗

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...