Jump to content

Brom.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

On 10/14/2019 at 9:10 PM, Hans van Liempd said:

Hier is iets bijzonders aan de hand. 

Een goede audiovriend helpt bij het verkopen van de audiospullen uit de erfenis. Het loopt op een eindje, dus de laatste apparaten gaan er langzamerhand uit.

Gisteren belde hij, omdat een voorversterker flink bromde. Volgens hem had hij van alles geprobeerd, maar het ding bleef brommen. Geen kleine brom, maar de muziek overstemmend. Zijn conclusie.. dat ding is kapot. Vandaag was hij met de versterkerset (voor - eind) hier. En wat denk je... helemaal geen brom, speelde prachtig. Dus alles weer in de auto en terug naar huis.

Thuis aangekomen heeft hij hem weer opnieuw aangesloten en wat denk je.. hij bromt weer als een gek. Met een ander voorversterker bromt de eindversterker niet, maar met de bijpassende dus wel. De conclusie is dus weer, dat het aan de voorversterker moet liggen.

Om het verhaal compleet te maken, hij heeft zelfs de interlinkjes van hier meegenomen en verschillende netkabels en stekkerblokken geprobeerd. Zelfs met een lange kabel naar een stopcontact wat op een andere groep wat aangesloten.  

De problematische versterkercombinatie speelde bij een eerdere test bij hem trouwens ook perfect.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? A.s. donderdag krijg ik de combinatie weer terug.

 

 

On 10/15/2019 at 1:10 PM, Hans van Liempd said:

Hier zaten de voor en eindversterker met een geaarde kabel beide aan aarde. Totaal geen brom.

In Nederland hebben we randaarde. Dat zijn die pennen aan de zijkant van de stekker. In Frankrijk b.v. hebben ze penaarde. Daar steekt een aarde pen uit het stopcontact. In Frankrijk kun je de stekker dus niet omdraaien. Hier in Nederland wel. 

 

On 10/20/2019 at 1:10 PM, Hans van Liempd said:

De versterker set is weer hier. Aangesloten en helemaal geen brom. Met de versterkers niks mis dus. 

We denken dus echt dat het aan de aarding van de andere man ligt. Hij heeft een audiogroep met een afgeschermde netkabel. De fase en nul zitten dus naast de aardedraad. Bovendien is de afscherming niet op de aarde aangesloten. Op andere apparatuur heeft hij soms ook last van bijgeluiden. Hij gaat nu een aparte aardedraad vanaf de meterkast parallel aan de afgeschermde leggen. De aardedraad in de afgeschermde kabel wordt aan beide zijden los gemaakt. 

De Aaronset is verkocht. De koper komt hem hier nogmaals beluisteren en ophalen. Hij is op de hoogte van de bromproblematiek. 

 

21 hours ago, Hans van Liempd said:

Deel 2.

Ondertussen is de Aaronset verkocht, en heeft de koper thuis (belgie) ook brom. Nu is hij voor langere tijd naar Spanje, dus dat krijgt nog een vervolg.

Maaaaaaar.... een andere versterkercombinatie bleek op dezelfde groep ook te brommen. Dit is een Meridian voorversterker met Cello eindversterker. Vandaag dus gezocht wat het zou kunnen zijn. Na diverse tests aan het stroomnet niks gevonden. Ook zonder aangesloten aarde bromde het als een gek. Toch bijzonder, dat deze combinatie met dezelfde kabels wel probleemloos werkte. Uiteindelijk toch maar een gebalanceerde kabel los gemaakt. Dit is een kabel die ik ooit voor hem gevlochten heb maar niet af kon maken omdat de Fischer connectors nog niet binnen waren. Toen die er waren heeft een andere kennis deze er aan gesoldeerd. Dat is een kundig persoon én in combinatie met de eerdere werking hadden we het daar dus nog niet in gezocht. Wat bleek dus... de extra grounddraad die ik naast de tweeaderige vlecht had gelegd was niet aangesloten, Tja... gebalanceerd zonder ground werkt nooit fatsoenlijk. Dat dit ooit wel werkte is voor mij niet verklaarbaar. Misschien omdat de bron op een netfilter was aangesloten?

Kortom.. draad vastgesoldeerd en de brom is geheel weg. Opgelost.

Nu nog de Aarons..

@Hans van LiempdEven voor mijn begrip, want helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet en dus zet ik hierboven even de 4 belangrijkste quotes van je neer.

1-Begrijp ik het goed dat degene die de Aeron set heeft nog steeds last heeft van brom en dat dezelfde Aeron set bij jou thuis geen last heeft van brom?
2-Begrijp ik het goed dat de degene ook een Cello met Meridian set heeft en dat deze eerst ook bromde en later niet meer?
3-Omdat jullie erachter kwamen dat er een gebalanceerde kabel met de extra grounddraad niet was aangesloten (in 1e instantie) en later dit hersteld te hebben er GEEN last was van brom?
4-En dat degene met de Aeron set nog steeds last heeft van Brom en deze ook gebalanceerd aangesloten is geweest?
5-Middels door dezelfde kabel met die niet aangesloten grounddraad?
6-Kan het dus zijn dat als je de Aeron set nu weer gebalanceerd aansluit met de herstelde kabel dat het probleem is verholpen? (Als hij weer terug is uit Spanje).
7-Of bromt de Aeron set ook als je niet-gebalanceerd aangesloten is?

Alle vragen zijn om puur even duidelijkheid te scheppen en dat het bromprobleem helder is. Zodat we verder kunnen denken.
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1. Precies. Hier speelt het bromvrij, in België en in Heeze brom.

2. Klopt ook. Maar de set stond eerder op een andere plaats en stroomgroep. Bovendien zat er daar een Kemp netfilter tussen.

3. Dat klopt ook. Van alles geprobeerd,  maar dit bleek de oplossing.

4. 5. 6. Nee, de Aaron is niet gebalanceerd.

7. Dat is inderdaad zo. Al heb ik nog niet gehoord hoe luid het brommen gaat. Kennelijk nét zo hard als de Cello. De laatste bromde zo hard dat de beveiliging het ding uitschakelde. Maar met de echte gebalanceerde kabel muisstil. 

Binnenkort gaan we met een hoop spullen naar België. Onder andere met een dikke scheidingstrafo.

De Cello Duet 350 staat overigens te koop. Erg mooi ding, maar moest plaats maken voor een Zanden versterker.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

1. Precies. Hier speelt het bromvrij, in België en in Heeze brom.

2. Klopt ook. Maar de set stond eerder op een andere plaats en stroomgroep. Bovendien zat er daar een Kemp netfilter tussen.

3. Dat klopt ook. Van alles geprobeerd,  maar dit bleek de oplossing.

4. 5. 6. Nee, de Aaron is niet gebalanceerd.

7. Dat is inderdaad zo. Al heb ik nog niet gehoord hoe luid het brommen gaat. Kennelijk nét zo hard als de Cello. De laatste bromde zo hard dat de beveiliging het ding uitschakelde. Maar met de echte gebalanceerde kabel muisstil. 

Binnenkort gaan we met een hoop spullen naar België. Onder andere met een dikke scheidingstrafo.

De Cello Duet 350 staat overigens te koop. Erg mooi ding, maar moest plaats maken voor een Zanden versterker.

 

1. België dus niet bromvrij. Op een geaarde wcd doos brom? En als je de wcd doos zonder aarding doet, dan wel bromvrij om zachter de brom?

2-6. Duidelijk.

7. Ik ben dan geneigd te denken dat het toch ligt aan de aarding in de Aeron zelf of aan de aarding/aardkabel in de electrakast/meterkast.
Een scheidingstrafo kan wellicht helpen. Jij gebruikt toch zelf ook een scheidingstrafo in je set? Bij jou hadden jullie geen brom, toch? 

P/S: is dat Martien in België?
 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, audiofreak said:

1. België dus niet bromvrij. Op een geaarde wcd doos brom? En als je de wcd doos zonder aarding doet, dan wel bromvrij om zachter de brom?

2-6. Duidelijk.

7. Ik ben dan geneigd te denken dat het toch ligt aan de aarding in de Aeron zelf of aan de aarding/aardkabel in de electrakast/meterkast.
Een scheidingstrafo kan wellicht helpen. Jij gebruikt toch zelf ook een scheidingstrafo in je set? Bij jou hadden jullie geen brom, toch? 

P/S: is dat Martien in België?
 

Ik gebruik geen scheidingstrafo meer. Wel een audiogroep met gescheiden aarde.  Hier inderdaad geen brom.

Martien woont niet in België. Daar woont degene die de Aaronset gekocht heeft.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mumsoft said:

Is zo'n autogroep ervoor om je auto minder te laten brommen?

Twee keer aangepast voordat ik op de knop drukte (echt waar). En dan toch weer veranderen. Die spellingscorrectie is tamelijk hardnekkig. Om van Martien, Martine te maken ook al zoiets.

Hopelijk blijft het nou wat ik bedoelde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hoi. Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik heb ook gevoelige apparatuur. Ik heb al een aantal keren soortgelijke problemen gehad en na lang zoeken en overleggen met diverse elektromonteurs bleek een ongeaarde antenne einddoos, waar tv e.d. het huis binnenkomt, de oplossing. Normaal zit daar een geaarde einddoos. Aan die ongeaarde einddoos een aardedraad naar de aarde in de meterkast  en het probleem was opgelost, op ons huidige woonadres én op ons vorige woonadres. De kabel die via de einddoos het huis binnenkomt blijkt geaard te zijn. En met een aarde in de meterkast kan het voorkomen dat er een kring ontstaat tussen genoemde twee aardes binnen één en dezelfde installatie en zo ontstaat de brom bij mij. Zodra ik de aardedraad die van de ongeaarde einddoos naar de aarde in de meterkast loopt los maak, is mijn brom terug. Ik kan je vertellen dat het mij veel moeite heeft gekost om dáár achter te komen. En daarbij komt nog dat de kabelmaatschappij, destijds Casema, zeer onwillend stond tegenover hulpverlening voor precies dít probleem. Uitleg waarom precies voert op dit topic te ver. Wellicht heeft iemand hier wat aan...

Edited by palermop
Verbetering van mezelf.
Link to comment
Share on other sites

Begrijp dat dit gaat om een (HT) set waar ook een TV mee verbonden is. Zou in z'on geval ook geen optische verbinding tussen tv en set helpen? Dat laat immers geen stroom door.

 

Ow, kan natuurlijk ook om de radio gaan, kabel aangesloten op een tuner.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...