Jump to content

x Fi


carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Gydotron said:

ik stel vast dat er behalve bejaarden er ook een hoop mensen met rollator rond lopen. 

Dat heet een divers publiek en dat is goed. Mensen die moeilijk ter been zijn en dan toch de moeite nemen de show te bezoeken. Ik heb er geen probleem mee. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, mumsoft said:

Er waren zeker geen Raspberries te ontdekken, zoals die hier elke dag overuren draaien. Daar verdient de handel vast niet genoeg aan. Concurrentie van onderop.

Daar is de XFI ook niet voor bedoelt

Afgelopen weekend was het weer tijd voor de XFI, de grootste hifi-show in de Lage Landen die gericht is op het hoger en premium segment.

Bron: https://www.hifi.nl/artikel/27094/Verslag-XFI-Audioshow-2018-in-tekst-en-beeld.html

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Gydotron said:

heel weinig jonge mensen en dat vind ik spijtig,

Is het ook, maar voor de muziek die de meesten horen heb je ook geen dure set nodig. Bovendien is muziek tegenwoordig zo toegankelijk dat de waarde ervan vast niet meer zo hoog wordt ingeschat als door ons destijds. Ik praat nu even voor mezelf, hoorde je een nummer op de radio en vond je het mooi dan ging je wachten met je cassettedeck in de aanslag om het op te nemen. Was je er echt gek op dan 25 kilometer fietsen naar V&D voor het singletje. Wilde je de LP dan moest er gespaard worden en dan je had je na een aantal weken eindelijk DE PLAAT in handen. Nou daar was je dan wel heel zuinig mee en die wilde je dan ook zo goed mogelijk horen. Wat er weer toe leidde dat je ging sparen voor een betere stereo zodat het radiomeubel met platenwisselaar (van oma gekregen) de deur uit kon. En dat ging zo steeds een stapje verder. En na elk stapje weer de voldoening, verrukking over zoveel moois.

Nu is alles letterlijk binnen handbereik, paar dopjes in de oren, schermpje vingeren en the world is yours......

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, TL 200 said:

Is het ook, maar voor de muziek die de meesten horen heb je ook geen dure set nodig. Bovendien is muziek tegenwoordig zo toegankelijk dat de waarde ervan vast niet meer zo hoog wordt ingeschat als door ons destijds. Ik praat nu even voor mezelf, hoorde je een nummer op de radio en vond je het mooi dan ging je wachten met je cassettedeck in de aanslag om het op te nemen. Was je er echt gek op dan 25 kilometer fietsen naar V&D voor het singletje. Wilde je de LP dan moest er gespaard worden en dan je had je na een aantal weken eindelijk DE PLAAT in handen. Nou daar was je dan wel heel zuinig mee en die wilde je dan ook zo goed mogelijk horen. Wat er weer toe leidde dat je ging sparen voor een betere stereo zodat het radiomeubel met platenwisselaar (van oma gekregen) de deur uit kon. En dat ging zo steeds een stapje verder. En na elk stapje weer de voldoening, verrukking over zoveel moois.

Nu is alles letterlijk binnen handbereik, paar dopjes in de oren, schermpje vingeren en the world is yours......

Klopt en zo'n betere set bestond toen uit een stel Warfedale speakers  met een Sansui/Technics/etc. tuner-versterker met Dual platenspeler (als voorbeeld). Redelijk binnen bereik van een modaal salaris van toen. Dat is niet meer. Tussen het goedkope Chinese Aldi spul en het over-the-top X-Fi spul voor de oudere generatie, zit niet nauwelijks iets nog wat wat goede kwaliteit heeft. Tja, en de jeugd van toen? Die wist echt niet beter an de jeugd van nu :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ach, je kunt de generaties sowieso niet met elkaar vergelijken. De hele manier van muziek beleven is anders. Wij hadden b.v. geen Youtube, niet eens een videorecorder. We hadden Toppop en, omdat we dicht aan de Duitse grens wonen, Ilja Richter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Theo Wubbolts had trouwens wel een erg leuke set staan voor betaalbaar geld. Ik dacht dat zijn Wharfedale Linto’s nog geen 1500 euro waren inclusief de standaarden. En zijn Audiolab levert ook leuke versterkers die nog te betalen zijn. Toen Herman van Dungen met een betaalbare buizenversterker op de markt kwam was dat ook een instant hit. Dit soort producten zijn voor veel liefhebbers nog bereikbaar. Het soort spullen wat wij leuk vinden is soms de prijs van een auto en wie kan dat in dit genivelleerde land betalen? 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, carl said:

....................Het soort spullen wat wij leuk vinden is soms de prijs van een auto en wie kan dat in dit genivelleerde land betalen? 

Wij dus met een ver boven het genivelleerde salaris :D De rest moet het met de 2e-  en x-dehands afdankertjes daarvan doen. Maar dat het nieuw op X-Fi staat voor die prijzen kan alleen maar als het ook gekocht wordt. Er moeten dus wel voldoende kopers zijn met een ver boven het genivelleerde salaris. Kannie missen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Theo Wubbolts had trouwens wel een erg leuke set staan voor betaalbaar geld. Ik dacht dat zijn Wharfedale Linto’s nog geen 1500 euro waren inclusief de standaarden. En zijn Audiolab levert ook leuke versterkers die nog te betalen zijn. Toen Herman van Dungen met een betaalbare buizenversterker op de markt kwam was dat ook een instant hit. Dit soort producten zijn voor veel liefhebbers nog bereikbaar. Het soort spullen wat wij leuk vinden is soms de prijs van een auto en wie kan dat in dit genivelleerde land betalen? 

Kleine correctie wat jij leuk vind. 😉  Het is niet zo moeilijk, om een goed klinkende set samen te stellen, voor mensen met een model salaris van nu.  Ik ben zelf niet zo' n liefhebber van dergelijk shows. Te gaan kijken en luisteren naar spullen die zelf toch nooit zal kunnen kopen. Toch is het leuk om af en toe heen te gaan, alleen al om te kijken wat er voor ontwikkelingen zijn. Daar komt bij, al iets succesvol is, het soms later ook toegepast wordt in de meer betaalbare modellen. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TL 200 said:

omdat we dicht aan de Duitse grens wonen

Rockpalast!

Ik heb het al eerder gezegd, jullie hebben geen idee van betaalbaarheid. 1500.- is domweg veel geld, da's drie maanden Lidl boodschappen. Kwaliteitsaudio is duur, high-end is exorbitant duur, altijd geweest en inderdaad, de middenmoot is op sterven na dood. Dwz de grote merken middenmoot. Bij de kleintjes is wel wat te vinden, Abacus Ampino b.v. of zelfbouw Anaview AMS0100.
 

Hoeveel koptelefoon aanbieders stonden er op xfi? Met bijbehorende versterkers etc?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik ben het grotendeels met Ove, Jack en Seed eens: voor betaalbaar geld kan je een erg leuke set samenstellen waar je veel plezier van kan hebben. Dat neemt niet weg dat je met sommige High End producten echte meerwaarde koopt. Mijn Oracle draaitafel  combi  bijvoorbeeld klinkt stukken (!) beter dan mijn Thorens TD 320. En ik kan me goed voorstellen dat iemand kiest voor een goedkopere auto e.d. om zo na een paar jaar een Oracle of zoiets te kunnen kopen. Sterker nog zo is het bij mij gegaan alleen was ik zo verstandig de Oracle te kopen van mijn spaarloon i.p.v. dit om te zetten in een woekerpolis zoals veel van mijn collega's 😁

Waar het  mij om gaat is, dat iemand die duurdere High End producten koopt deze manier van luisteren moet leren appreciëren.  Dat betekent dat zo iemand toch moet beginnen met een leuke beginnersset want anders komt hij nooit bij een Oracle e.d.  In die zin zou op de X Fi veel meer voor die doelgroep gepresenteerd moeten worden. Als jongeren niet enthousiast worden van Low End zullen ze nooit High End kopen en sterft de High End uit. Ik heb eerst de grote set van Marco beluisterd en daarna pas de kleine. En toch gingen de mensen bij Onno enthousiast weg want ze hoorden echt wel de kwaliteit. Deze manier van presenteren verdient navolging: je presenteert het duurdere, maar laat tegelijk zien dat je voluit kan genieten van een betaalbare set. Overigens wie heeft de ruimte om die grote BHC te plaatsen om het nog maar niet over de vrouw te hebben.

Ik ben zelf geen hoofdtelefoon liefhebber Seed. Toch was er op de X Fi een zaal speciaal geweid aan dergelijke producten. Ik ben er niet binnengegaan 😂.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, carl said:

 

Waar het  mij om gaat is, dat iemand die duurdere High End producten koopt deze manier van luisteren moet leren appreciëren.

 

 

Iemand moet betere audio LEREN appreciëren? Zoiets als het is troep voor veel geld maar het went uiteindelijk wel  :lol: Klinkt erg als opdringerigheid. Wat een onzin. Iemand waardeert een betere kwaliteit aan geluid (en geluid is uitdrukkelijk niet hetzelfde als muziek!) of niet.

Link to comment
Share on other sites

Toch ben ik het ergens wel eens met die (wat ongelukkig geformuleerde) stelling.

Beter geluid (wat je daar ook onder wilt verstaan) moet je soms leren waarderen, of herkennen.

Daar is zo'n show natuurlijk niet zo geschikt voor, al is het maar vanwege de veelal acoustisch slechte ruimtes.

Wat betaalbare maar toch goede audio betreft: ik zag bij Schiit dat ze nu een zeer volledig en uitgebreid programma hebben, variërend van DACs via koptelefoonversterkertjes en phono-preamps tot geïntegreerde- en voor/eindversterker(tje)s, allemaal tegen een zeer betaalbare prijs.

En er komt ook nog een draaitafel aan die me veelbelovend lijkt.  Zó dramatisch als hierboven gesteld vind ik 't allemaal niet.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad veel extreem dure spullen. het idee... van "wie heeft de grootste" (Music 2 heeft gewonnen 😁).. Onbetaalbaar voor mij, daarom is het voor mij leuk dat ik dergelijke sets mag beluisteren. 

Wanneer ik op de parkeerplaats keek, zag ik auto's in allerlei prijsklassen, auto's die soms net zo veel kosten als de duurste set. Ik denk dat er dus best wel mensen waren die zich iets kunnen permitteren. En dan bedoel ik de mensen met de oude goedkope auto's, die zo veel mogelijk voor hun audioset reserveren.

De set van Theo Wubbolts klonk zeker goed. Alles bij elkaar kostte die € 6000,-. Dus incl. luidsprekers, versterking, kabels , CD speler én draaitafel. Met wat sparen is dat voor vrijwel alle mensen bereikbaar. Zeker wanneer de BMW, iPhone en 56" in de winkel/garage blijft.

Het mooist vond ik de Morel speakers met Dartzeel versterking. Maar ook daar was het sterk plaats afhankelijk. Een stevige staande golf van rond de 80 Hz wanneer je iets rechts van het midden zat.

De Italiaanse set met die rode luidsprekers (Esse Quadro) klonk ook fantastisch. En de MC's in de kamer bij Theo Wubbolts ook. De Wilsons met de nieuwe Mark Levinson klonken ook prima. Bij de laatste werd wel vaak veel te hard gespeeld. Iets wat vaker voor kwam. YG viel dit jaar erg tegen, het slechtste wat ik hoorde was in de kamer van Lyngdorf. Driade bakte er ook niet veel van.

Zondag klonk het vaak wél beter dan de zaterdag. En vergeet niet... wanneer je even luistert heb je een indruk. Een waardeoordeel kun je daar niet aan geven. Zat je op de beste plaats (of stond je achterin tegen de muur te leuteren terwijl er stoelen vrij zijn)? Welke muziek wordt er gedraaid? Zo was ik in een kamer waar niemand meer binnen kwam en wat mensen vertrokken toen er een verzoeknummer werd gedraaid. 

En wat de leeftijd betreft. Ik kwam op de VAD in 1996 en was toen een van de jongeren met mijn 46 jaar. Die waren er nu ook best wel. Er liepen toen ook veel ouderen. Nu behoor ik tot de ouderen. iemand van de audioclub (nog geen 50) was samen met z'n zoon van ca 18 jaar. Die was wel degelijk geïnteresseerd. Ik had op zaterdag wel het idee dat het minder druk was dan vorig jaar, maar zondag was het wel overal druk. De interesse van sommige demogevers is overigens ook niet meer wat het was. Om half vijf gaan inpakken terwijl de show tot 17:00 uur duurt, is de mensen naar huis jagen. De VAD duurde tot 18:00 uur en in sommige kamers zat het om 18:30 uur nog vol met enthousiaste mensen.

Maar toch... ik twee leuke dagen gehad en weer een hoop bekenden gesproken. 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Just now, Seed7 said:

Je hebt geen idee Hans, echt geen idee.

Oh jawel, daarom schrijf ik ook vrijwel alle. En armoede is er zeker, maar ook een heel groot deel van de middenklasse die niet met geld kan om gaan. Stel dat je € 1000,- per jaar spaart en daar 6 jaar over doet. Een setje van de kringloop voor € 100,- en dan in fases de onderdelen door betere vervangen. 

Maar het blijft vaak een kwestie van prioriteit. En eten is wél de eerste...

Link to comment
Share on other sites

vrijwel alle is een zgn 'weasel word' hoeveel is 'vrijwel alle', meer dan 80%, 90% ...

1000.- per jaar sparen als je minder dan 15.- per dag te besteden hebt met je gezin als de vaste kosten er af zijn? Weet je wat dat betekend? Een nieuw goedkoop overhemd is twee dagen water en ongekookte aardappelen (brood is te duur).

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Pjotr said:

Er moeten dus wel voldoende kopers zijn met een ver boven het genivelleerde salaris. Kannie missen.

Ik ken toch wel mensen waarvan ik tenminste vermoed dat ze veel geld verdienen of hebben. Die hebben echter geen nieuwe Wilsons. Sterker nog ze hebben de rust en tijd niet om te luisteren want je moet wel iets inleveren voor dat goed betaalde werk 😀

Ik ben trouwens benieuwd hoe de wettelijk verplichting om een aankoop van meer dan 3 duizend cash bij de belasting te melden uitwerkt op de branch. Nu is / was dat 10 duizend euro en neem van mij aan dat elke winkelier dan voor het bedrag verschillende bonnetjes uitschrijft. Dus een voor / eindversterker combi van 17 duizend  wordt verkocht in twee delen van 8 en 9 duizend. Een andere optie is om bij Gydotron te kopen want in België is de belastingmoraal nog slechter dan hier en ken je die verplichte melding volgens mij  niet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...