Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Fred 17-9-2019.... (is Buell hier op het forum)


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Fred in Westervoort: 17 september 2019"

(Lees vooral de bovengenoemde versie, want hieronder is het verslag behoorlijk ingekort en kunnen essentiële beschrijvingen missen... -_-)

 

Fred in Westervoort

In het verleden was ik éénmaal eerder bij Fred geweest, ik kende de ruimte dus al een beetje. Die is als volgt opgedeeld: een kleine woonkamer, de achterkamer en de keuken. Beiden zijn af te sluiten met schuifdeuren of een gewone deur, maar alles stond hier nu open. We hebben het er verder niet over gehad, maar ik kan mij voorstellen dat Fred de schuifdeuren altijd open laat, omdat de woonkamer klein is. En wellicht de keukendeur dicht doet om het volume van de totale ruimte dan weer enigszins te beperken. Want Fred speelt met relatief kleine monitoren die die kubieke meters wel moeten vullen….

Fred-1.jpg

De woon/luisterkamer

Het huis uit de jaren 30 (dus met veel mooie details) heeft een heel intiem ingerichte woonkamer, die tevens als luisterruimte dient. De aardig grote TV is wat in een hoek weggemoffeld, schuin boven de audio-apparatuur en dat geeft volgens mij ook het gebruik van het ding aan. De luidsprekers staan mooi los in de ruimte, hoewel dat relatief is gezien de grootte van de woonkamer. En ook dichtbij de lekkere luisterstoel, waardoor er een near-field luisterpositie is ontstaan. De luidsprekers staan net voor een ietwat ingesprongen erker, waarbij het middelste raam bij het luisteren afgedekt wordt door een plaat Akotherm. En gaan de rolgordijnen dicht, wat overigens allebei ook geldt voor het raam aan de linkerzijde van de kamer. En, nog iets: bij beide ramen staat ook een Sansevieria, die wellicht als een soort kleine diffusor werkt….

Fred-2.jpg

Fred had een afspeellijst gemaakt, erg makkelijk en leuk, met diverse stijlen muziek door elkaar heen. En die kon maarzo van verschillende bronnen gehaald worden, zoals in dit geval de NAS en Tidal.

Fred begint met het eerste nummer, Eric Bibb met “Shavi’Talk”, vanaf de NAS. Bij de eerste tonen leek het al duidelijk: dit is een fijne set om naar te luisteren. Dynamiek, diepte, breedte, scheiding tussen instrumenten en stemmen. En niet te vergeten een heel helder geluidsbeeld. Zijn mijn oren dan tóch niet zo slecht? Ik had het idee dat ik thuis veel hoge frequenties mis, maar dit hier is daar zeker mee in tegenspraak….

En staan hier luidsprekers dan? En waar dan? Het geluidsbeeld staat gewoon in de erker achter die luidsprekers, alsof dáár het podium is. Heel bijzonder.

De luidsprekers zijn zoals gezegd relatief klein en hebben dus ook geen grote kastinhoud. Daardoor laten ze ook niet een heel zwaar fundament horen. Maar het laag dát er is wordt heel genuanceerd weergegeven.

Er kwamen nog veel meer nummers langs, maar ik zal mij beperken tot wat algemene opmerkingen. Ook omdat ik tóch niet zo van “de single” ben. Ik bedoel eigenlijk de losse nummers wat snel achter elkaar laten afspelen. Afgezien van dit soort bezoeken dan, want dan is zo’n afspeellijst juist weer heel handig. Maar dan weet ik op een moment niet meer waar ik op moet letten. Ik ben meer van de rust van een compleet album, voor mij een LP dus. En dat laatste bevestigde Fred ook wel, dat hij datzelfde had met een CD. Fysieke handelingen uitvoeren om een (volledig) album te beluisteren en dan rustig een plaat uit luisteren.

Fred-5.jpg

De door Magna Hifi gemodificeerde Audio-GD R7 ladder DAC

De NAS klonk in de meeste gevallen veel fijner dan Tidal. Hoewel Fred een High-Res-abonnement op Tidal heeft waarmee hij in de hoogste resolutie kan afspelen was er hier behoorlijk wat stress in te horen en werd ik daar enigszins luistermoe van. De NAS gaf juist weer een veel fijner en rustiger geluidsbeeld te horen.

Als laatste, omdat ik het over het algemeen het hoog wat stresserig vond klinken, sloot Fred de Philips CD104 speler aan, direct op de versterker en dus niet via de DAC. En “koud”, die heeft dus eerst uitgestaan. Deze speler is overigens volledig gemodificeerd door Theo van Wermeskerken. Fred gaf al bij voorbaat aan dat ik hier zeker wat dingen ging missen, maar ik vond dat helemaal niet belangrijk, heerlijk die rust aan het hoofd. Nou ja, rust…. Dynamiek was er genoeg en ook die gitaar spatte gewoon de speakers uit. Niet schel, maar gewoon zo lekker scheurend zoals een elektrische gitaar dat moet zijn. Daarna ging Fred nog even terug naar de NAS, maar nee, voor mij was de ervaring met de CD104 die het meest aansloot bij hoe ík muziek wil horen. Het moet mij pakken, en dat deed deze het meest, met wel de kanttekening dat daar maar één nummer op gedraaid is.

Fred-6.jpg

"De Lamp"

Hoe komt het dat ik die stress in het hoog waarneem in deze set? Moet de gemodificeerde DAC dan nog echt veel langer inspelen? En is het zo dat bij een andere (softwarematige) instelling elke instelling ook nog goed moet inspelen? Het lijkt mij niet, want software…. Maar misschien wordt er daardoor een ander signaalpad gevolgd, via andere printbanen of onderdelen of zo. Want waar zou die stress dan anders vandaan komen? Fred heeft met allerlei middelen zoveel aandacht besteed aan het optimaliseren, dat ik dit tóch vreemd vind. En dat een andere bron, de CD104 (die dus niet via de DAC loopt…), juist géén stresserigheid laat horen en er wel op een hele relaxte manier muziek gemaakt kan worden.

Ook de gewenningstijd aan de set en luisterruimte was hier nul. Bijzonder, misschien kwam het omdat het in het begin al erg goed leek, of speelde dat stresserige mee zodat andere zaken wat naar de achtergrond gedrongen werden? Geen idee….

Fred-3.jpg

Luidsprekers van Franco Serblin, de oprichter van Sonus Faber

De set is overigens erg mooi in balans, toch mis ik hier wel wat van dat onderste laag. Uiteraard, wil ik haast zeggen, en dat is ook niet gek met een monitor van dit formaat. Aan de andere kant, ik kan hier lekker naar zitten luisteren in de wetenschap dat het gewoon minder aanwezig is, en dat dan accepteren. Beter zo trouwens dan dat het laag aangedikt en dan onnatuurlijk wordt. En, zoals eerder gezegd, het laag dát er is wordt prachtig weergegeven.

Als de DAC gewoon nog een tijdje moet inspelen is het een kwestie van tijd dat die scherpte uit zijn set zal verdwijnen, maar anders zal Fred mijns inziens toch nog wat kunnen gaan proberen met andere kabels of zo. Die, besef ik mij terdege, er minder “last” van had dan ik, dus kan de vraag ook gesteld worden of er eigenlijk wel iets moet veranderen. Want hij moet er tenslotte naar luisteren….

 

SETBESCHRIJVING:

Versterker:

Linemagnetic 219ia een 24Watt SET gebaseerd op Western Electric technologie. Originele buizen zijn deels vervangen. Nu 845WE (Western Electric) powerbuizen en Telefunken ecc83 smoothplates.

De versterker staat op VWR met 2 Hematiet kogels achter (trafo kant) en 1 Rozenkwart voor.

DAC:

Compleet geupgrade Audio-GD R2R7 ladder DAC. Na upgrades en ander front is dit een R7 geworden. De upgrades zijn deels orgineel Audio-GD en deels eigen ontwikkeling van Magna Hifi.

De DAC heeft de keuze in 4 software pakketten: Accuraat, een Soft, een combinatie van beiden en een Philips DAC chip TDA 1541 simulatie

Instellingen: 2x, 4x, of 8x oversampling of 1x NOS (non oversampling).

De DAC staat op Mapleshade voeten van messing en deze vervolgens op WonderWood blokjes van AudioMaat.

Interlink naar de versterker: verguld/koperen interlink naar recept van Theo van Wermeskerken.

Streamer:

Mano ultimo streamer een eigen product van Magna Hifi, deze Streamer speelt van een Nass in mijn kelder of via Tidal ( high res abonnement)

Onder de Mano VWR met 3x Rozenkwart.

Interlink naar de DAC: Pinkfaun i2s kabel

Switch:

Van de Nass loopt een Meicord utp kabel naar de ROUTER van de ROUTER een Meicord naar een switch met liniaire voeding van hier weer 60cm Meicord naar de Mano.

Luidsprekers:

Franco Serblin (de oprichter van Sonus Faber), type Accordo.

De luidsprekers staan op hun orginele spikes met daaronder WonderWood blokjes en een audio tegel ( Suzy wong).

De luidspreker kabel is verguld/koper in besnot katoen naar TvW recept.

Stroomvoorziening:

Een aparte audiogroep met bekabeling van AudioMaat. Via een 2DW netsnoer naar een WonderWood stekkerblok. Vanaf hier wordt alles gevoed met bekabeling van AudioMaat (M-Way)

CD-speler:

Philips 104 cd speler, is door TvW is gemodificeerd

Diversen:

Onder de set ligt een Audiotegel.

Naast de set staat een Audiolamp met variac, brandend op gelijkstroom.

Zekeringen in versterker en Mano zijn van Synergistic research blue.

Momenteel niet in gebruik maar wel in het hardhouten audiomeubel met 4cm tulpenhouten liggers een PrimaLuna prologue8 cd-speler met NOS buizen o.a Mullard ecc82 boxplate en Philips gelijkrichters.

Akoestiek hier en daar aangepakt met Akotherm platen.

Link to comment
Share on other sites

Alweer een mooi verslag René.

Ik luister vrij vaak bij Fred en vind het daar vrijwel altijd erg lekker klinken. De laatste modificaties aan de DAC heb ik nog niet gehoord. Wat mij opvalt aan jouw verhaal, is dat je scherpte ervaart. Nou ben ikzelf ook allergisch voor scherpte en ervaar dat dus ook snel. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik regelmatig bij Fred kom en dan soms vraag of hij weer wat veranderd heeft, want ik vind het dan ook scherp klinken. Vaak is dan het antwoord: “Ja, ik heb.......”. De smaak van Fred neigt dus naar het scherpere.  Soms wordt de verandering dan weer teniet gedaan, maar ook niet altijd. En dat moet ook niet, want het is zijn set en hij moet er de meeste tijd van genieten.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, leobus said:

Alweer een mooi verslag René.

Ik luister vrij vaak bij Fred en vind het daar vrijwel altijd erg lekker klinken. De laatste modificaties aan de DAC heb ik nog niet gehoord. Wat mij opvalt aan jouw verhaal, is dat je scherpte ervaart. Nou ben ikzelf ook allergisch voor scherpte en ervaar dat dus ook snel. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik regelmatig bij Fred kom en dan soms vraag of hij weer wat veranderd heeft, want ik vind het dan ook scherp klinken. Vaak is dan het antwoord: “Ja, ik heb.......”. De smaak van Fred neigt dus naar het scherpere.  Soms wordt de verandering dan weer teniet gedaan, maar ook niet altijd. En dat moet ook niet, want het is zijn set en hij moet er de meeste tijd van genieten.

Groet,

Leobus

Ik kan me voorstellen dat Fred die detailweergave wil hebben. Toen ik daar net zat werd ik "overdonderd" door wat er gebeurde. Maar al snel draaide dat door die scherpte om naar luistermoeheid. Later, bij de CD104, was dat weg. Als je die detailweergave wilt houden is er wellicht de angst om dat te verliezen als je die scherpte probeert weg te halen. Keuzes hé...

Met "stress" moet ik altijd weer aan Lestat (Eric de Boer) en ooit hier actief denken. Hij kwam luisteren, vond het stresserig, had luidsprekerkabels bij zich, haalde de MIT die er tussen lag weg en sloot die van hem aan. Alleen maar koper overigens. En je raad het al: weg stress. Sindsdien weet ik hoe stress klinkt 🤔 🙄

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dezelfde speakerkabels als Fred. Ook hier vind ik het af en toe stresserig klinken. Ik heb het daar wel eens met Cock over gehad en hij denkt dat het mogelijk door de twee verschillende materialen in de geleiders kan komen. Hier en bij Fred dus goud gecoat koper. Als ik ergens een prijs win, ga ik de speakerkabels nog een keer veranderen. Liefst de Sonore natuurlijk. Ik heb ooit bij het interlink vergelijk dat door Kappa was georganiseerd, het effect gehoord van die Sonore speakerkabels. Dat was niet mis! Intern in mijn speakers kan er trouwens ook nog wel wat verbeteren in dat opzicht.:(

Groet,

leobus

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag zeker omdat ik ook nog wat bij kabels ga zoeken. Ik heb trouwens wel eens stress gehoord bij een Krell versterker. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, carl said:

Leuk verslag zeker omdat ik ook nog wat bij kabels ga zoeken.

Die ging jij toch zelf maken .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ??? :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, carl said:

Leuk verslag zeker omdat ik ook nog wat bij kabels ga zoeken.

Je kunt eerst eenvoudig beginnen door deze draad te gebruiken voor interlink en/of luidsprekerkabel: Neotech BRDCC-20. Te koop bij Peter de Bruyn van Acoustic Dimension. Ik gebruik het voor beide. Kan je altijd nog overstappen op wat betere... Of niet 🤔 🤣

Link to comment
Share on other sites

Mijn totaal niet onderbouwde en niet ter zake doende mening:

Koperkabel. Gewoon koper. Met een geschikte mantel. Zónder kastjes. Behandeld of niet eens.

Voor mij het best "klinkend" (namelijk: niét). 😎

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, KT88 said:

Mijn totaal niet onderbouwde en niet ter zake doende mening:

Koperkabel. Gewoon koper. Met een geschikte mantel. Zónder kastjes. Behandeld of niet eens.

Voor mij het best "klinkend" (namelijk: niét). 😎

Nou, doet er best wel toe 😏. Ik vind dat dat met die Neotech ook het geval is. Alleen maar koper, en dan litze draadjes. En klinkt inderdaad nérgens naar 🤣 🤣 🤣

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Pjotr said:

Die ging jij toch zelf maken .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ??? :D

Sterker ik heb wat gemaakt. Maar eigenlijk wil ik Cock eens vragen of ik een interlink bij hem kan lenen. Ik heb daar inmiddels zoveel goeds over gehoord. LS kabel hoeft verder niet gemaakt te worden - kwestie van aansluiten.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Bedankt Rene,

mooi verslag weer.

We hebben er aardig wat tijd ingestoken en ook diverse software geprobeerd, hier zaten ook duidelijke verschillen in jouw waargenomen stress niveau.

Zelf denk ik dat het meevalt, maar ook zeker alle nieuwigheden in de DAC hebben tijd nodig, er zijn veel componenten vervangen e.d. Daar komt bij dat mijn Accordo,s helder van nature zijn en echt alles laten horen, ik houd daarvan. Maar ik herken je punt, Leobus heeft het ook nog wel eens bij mij, maar vaak als er iets nieuws in de set is beland.  Altijd reageert mijn set daar op door in het hoog minder mooi te klinken.

Het kan dus alleen maar beter worden. Het leuke is dat de CD-104 met idem interlinks en de zelfde LS kabel speelt, alles dus verguld koper in katoen met snot.

Het was gezellig, veel geprobeerd en veel foto's gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, René N. said:

Nou, doet er best wel toe 😏. Ik vind dat dat met die Neotech ook het geval is. Alleen maar koper, en dan litze draadjes. En klinkt inderdaad nérgens naar 🤣 🤣 🤣

Ik heb deze kabel even bekeken. Het zijn inderdaad allemaal losse kopervezeltjes. Maar of dat nou “Litze” genoemd mag worden, weet ik niet. Ik dacht altijd dat het alleen “Litze” heet als elke vezel afzonderlijk geïsoleerd is. Die Sonore kabels hebben dat wel iig. En ik heb wel eens ergens gehoord dat die niet geïsoleerde vezels die tegen elkaar aan liggen allerlei overgangsweerstandjes veroorzaken. Dat lijkt mij dan ook niet zo goed.

Overigens realiseerde ik mij net dat ik de goud/koper kabels voor het eerst gehoord heb bij van Wermeskerken thuis. Daar vond ik het ook vrij scherp, maar toen dacht ik dat het aan de Tannoys of aan mijzelf lag.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:

Nee, deze: http://www.acoustic-dimension.com/neotech/neotech-up-occ-hook-up-chassis-wire-page.htm

En dan de onderste.... Van 7,45 per meter.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, leobus said:

Ik heb deze kabel even bekeken. Het zijn inderdaad allemaal losse kopervezeltjes. Maar of dat nou “Litze” genoemd mag worden, weet ik niet. Ik dacht altijd dat het alleen “Litze” heet als elke vezel afzonderlijk geïsoleerd is. Die Sonore kabels hebben dat wel iig. En ik heb wel eens ergens gehoord dat die niet geïsoleerde vezels die tegen elkaar aan liggen allerlei overgangsweerstandjes veroorzaken. Dat lijkt mij dan ook niet zo goed.

Overigens realiseerde ik mij net dat ik de goud/koper kabels voor het eerst gehoord heb bij van Wermeskerken thuis. Daar vond ik het ook vrij scherp, maar toen dacht ik dat het aan de Tannoys of aan mijzelf lag.

Groet,

Leobus

Tsssss, die laatste opmerking dan hé. Dat verrast mij dan weer, omdat ik "mag aannemen" dat Theo, die daar "zo in zit", dan met scherpte te maken zou hebben....

Overigens, bij die Neotech is ook elke vezel apart geïsoleerd: Each strand of the braid is enamel coated

Link to comment
Share on other sites

 

24 minutes ago, Buell said:

......Altijd reageert mijn set daar op door in het hoog minder mooi te klinken..... 

.....Het kan dus alleen maar beter worden....

Dan lijkt het goed te gaan komen..... :huh:

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Buell said:

.....Het leuke is dat de CD-104 met idem interlinks en de zelfde LS kabel speelt, alles dus verguld koper in katoen met snot.....

Dat verwachtte ik ook wel, dat alles hetzelfde zou zijn. Maar zie ook de opmerking van Leo.
 

Het ging dus met de CD104 goed en ligt het tóch "gewoon" aan de andere digitale kant, de DAC.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, René N. said:

Aha, ik had niet gezien dat elke vezel gecoat is. Overigens voor speakerkabel (bij mij 4,7 m) wel een beetje aan de dunne kant. 0,27x1,85 mm is 0,5 mm kwadraat. En dat is inclusief loze ruimte door het vlechten. Als je daar speakerkabel van wilt maken moet je er minstens 5 parallel leggen om aan ongeveer 2mm kwadraat te komen. Wordt het toch nog prijzig.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, leobus said:

Ik heb deze kabel even bekeken. Het zijn inderdaad allemaal losse kopervezeltjes. Maar of dat nou “Litze” genoemd mag worden, weet ik niet. Ik dacht altijd dat het alleen “Litze” heet als elke vezel afzonderlijk geïsoleerd is.

Nee is gewoon soepel draad met veel dunne aders. Hoeft niet geïsoleerd te zijn. Meen dat het woord uit het Duits komt. Wel is er ook z.g.n. HF-Litze (Hoogfrequent Litze). Daarvan zijn de losse aders wel onderling geïsoleerd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...