Jump to content
High-End Forum
René N.

Luisterbezoek RenéN bij Charles 12-9-2019....

Recommended Posts

3 hours ago, René N. said:

Dank je Onno :). Maar volgens mij heeft Carl nog best wel wat huiswerk, gezien de opmerkingen door het verslag heen B). In de conclusie komt niet alles terug, maar ik heb best wel dingen gehoord die anders (voor mij beter) kunnen. Let wel: volgens mij dan hé, iemand anders kan het weer heel verschillend beleven..... En ik neem aan dat je het verslag wel op mijn eigen audiosite hebt gelezen, de verslagen op het forum kort ik altijd behoorlijk in en valt er nog best wel veel weg...

Nee, dat had ik eerst niet. Nu wel gelezen op je site. 

Huiswerk Carl........tja, het is opzich al een hele mooie set. Waar ikzelf niet zoveel meer aan zou doen. Hooguit wat verbeteringen aan de kabels.

Enne RenéN,  ik ben niet zo van subwoofers, want de meesten staan verkeerd afgesteld. Een goed afgestelde subwoofer hoor je niet, die voel je en neem je waar. Wat dat betreft ben ik het wel eens met Pjotr. Het kan iets toevoegen en hét puntje op de "i" zetten. Bij forumgenoot Gruiter staat/stond een goed afgestelde  subwoofer en die hoorde je ook niet. Als je die uitschakelde, dan miste je iets aan de fundament in de onderzijde van het laag. Als het ingeschakeld stond, dan nam je meer fundament waar in het laag, zonder dat het dikkerig of vettig of boemerig o.i.d. werd. Hier kun je daar iets over lezen : sumiko-s5-subwoofer .

Bij iemand anders heb ik op een heel groot High-endsysteem met Magico luidsprekers met 2 extra subwoofers gehoord en dat vond ik niks. Het laag kon mij niet bekoren en was vettig EN veels te hard in mijn oren. Volgens de eigenaar was het zo perfect. Tja, mijn opmerking was iets van ....een kwestie van smaak en ieder hoort anders en dat is prima wat mij betreft. Mijn opmerking schoot in het verkeerde keelgat en zo werd het een begin van een lange overloze discussie.

Maar ik snap Carl ook wel dat hij het wilt uitproberen, een subwoofer op zijn luisterzolder. Het is ook (zelf) ervaren en leren. En wellicht dat het voor Carl het juist wél het ontbrekende puntje op de "i" is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is allemaal hoe het beleefd wordt. Jij zal ongetwijfeld, met jouw ervaringen, een ander optimaal geluidsbeeld voor ogen hebben dan ik, met míjn ervaringen. En dan kan die van Carl beter bij jou beleving aansluiten dan op die van mij. Mijn focus zit juist erg op natuurlijkheid (van instrumenten, want "de stem" van iemand kan ik niet zo beoordelen...), ruimtelijkheid, uitstervende tonen en vooral dynamiek. Als ik hier zit te schudden in de stoel (bij wijze van spreken dan hé 🤣 🤣 🤣) dan is het voor mij goed. Live-beleving.... 😍

Ik ga er bij Carl ook wel vanuit dat een subwoofer ook wel goed afgesteld gaat worden 😎, dat is natuurlijk wel een voorwaarde. Maar juist in die onderste regionen kan het denk ik wel wat toevoegen. En dan kan de huidige woofer zich wellicht ook beter "concentreren" op het midlaag en hoger.... 😏

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta hier op het punt Limburg an der Lahn te verkennen. Even aan het bijkomen van de autorit. Ik zie zelf een audioinstallatie als een soort van spinnenweb. Leg je op een plaats van het web een gewichtje of knip je er een draadje door dan heeft dat effect op het gehele web. Dus je moet verschrikkelijk oppassen aanpassingen te doen in de set om daarmee geen ander probleem op de hals te halen.Daarbij is het een door een ander ervaren probleem. Ik heb dat commentaar op natuurlijkheid eigenlijk nooit eerder gehoord en zelf ook nooit gemist. Wat ik in ieder geval in het najaar ga doen is een keer bij Renee gaan luisteren om beter in beeld te brengen wat hij precies bedoelt. Daarnaast heb ik een principe afspraak met Marc lopen en ga bijvoorbeeld ook bij hem op de natuurlijkheid van zijn set letten. Misschien dat met een andere buis of kabel het geluid nog net wat natuurlijker kan worden. Dat is trouwens wat mij verwonderd want stemmen op goede opnamen klinken volgens mij  hier meer dan prima en als er iets is wat je de hele dag hoort is stemmen.

De subwoofer ga ik gezien jullie opmerkingen trouwens alleen kopen wanneer ik hem daadwerkelijk heb uitgeprobeerd thuis. 

InmIddels na een (groot) glas wijn teut.

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Charles is hier ook welkom, de oude Luisters staan geduldig te wachten. De rest ga ik denk ik weg doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, carl said:

......Daarnaast heb ik een principe afspraak met Marc lopen en ga bijvoorbeeld ook bij hem op de natuurlijkheid van zijn set letten. Misschien dat met een andere buis of kabel het geluid nog wat natuurlijker kan worden. Dat is trouwens wat mij verwonderd want stemmen op goede opnamen klinken volgens mij  hier meer dan prima en als er iets is wat je de hele dag hoort is stemmen.....

Ja Carl, de hele dag hoor je stemmen 🤣 🤣 🤣. En ja, je kunt heus wel een beetje bepalen of zo'n stem natuurlijk zal klinken, maar ik heb de stemmen van de meeste artiesten niet gehoord hoor B). En ja, die stemmen op de oude opnames klonken ook werkelijk prachtig, ondanks dat ik ze nog nooit in het echt gehoord heb :blink:. En nee, ik bedoel met natuurlijkheid dat een koebel niet als een soepkom moet klinken en een drumstick op de rand van een snaredrum niet als een volle container. Om maar even aan te geven dat er zóveel gradaties in zijn. En om daar nu wat "dichter bij de waarheid" te komen, dat is bij mij wel een doel en kan ik dat bij percussie of houten blaasinstrumenten beter bepalen dan met stemmen. Denk ik dan......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was ook geen kritiek hoor René. Toch denk ik dat als bij die oude opnamen stemmen te vet, te licht of met een randje klinken er iets goed fout zit. Die lui hadden vroeger goede oren en ze hadden geen telefoon/i phono. Onze klankindrukken worden door deze ervaringen  zeker bepaald.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, carl said:

Het was ook geen kritiek hoor René. Toch denk ik dat als bij die oude opnamen stemmen te vet, te licht of met een randje klinken er iets goed fout zit. Die lui hadden vroeger goede oren en ze hadden geen telefoon/i phono. Onze klankindrukken worden door deze ervaringen  zeker bepaald.

Zo zag ik het ook niet Charles. Ging ik zo opzichtig in de verdediging dan? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat afstellen is kennelijk een groot probleem, subwoofer-eigenaren hebben de neiging om maar te blijven regelen. Dat is voor mij een slechte indicator.

Meerder subs juist opgesteld en ingeregeld zijn een zegen. Naast onpraktisch veel demping in het laag is het de methode om het laag op orde te krijgen ook in "minder geschikte ruimten". Twee in fase een in tegen fase , plaatsen instellen en afblijven. Maar .... de mastering ... daar er steeds meer over zeer kleine luidsprekers geluisterd wordt wordt ook het laag steeds meer opgepompt om de muziek meer body te geven, de 'youtube-mastering' is wat ik dan maar denk.

@carl Die gelakte balken doen het erg fraai tegen de witte wandbekleding. Mooi.

Heb je wel eens een echte nearfield opstelling geprobeerd? Bank even naar achteren en een luisterkrukje neerzetten (zit wat hoger) en dan de luidsprekers op oor-hoogte zo dicht bij dat je ze net wel/niet kunt aanraken. Beetje met de luisterhoek spelen.

Edited by Seed7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wel met de Quad ls3/5a.
Maar ook met de Elipson 1404,het geluid is dan veel directer.
Ik ken iemand die zelfs tussen de ls gaat zitten luisteren.
Sorry dat ik er even tussenkom☺️

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Groovy said:

Ik wel met de Quad ls3/5a.
Maar ook met de Elipson 1404,het geluid is dan veel directer.
Ik ken iemand die zelfs tussen de ls gaat zitten luisteren.
Sorry dat ik er even tussenkom☺️

Ja, was dat niet Erjee, hier heel lang geleden actief?

Edited by René N.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Groovy said:

Ik wel met de Quad ls3/5a.
Maar ook met de Elipson 1404,het geluid is dan veel directer.

Ja, je verandert het looptijdverschil direct en indirect geluid nogal wat van grote invloed is op de afmeting van het geluidsbeeld. Onder gunstige omstandigheden kan er een enorme geluidsbel op ongeveer 2/3 speaker/achterwand ontstaan.

Heel leuk is het met de "virtuele puntbron" van een ESL63 . Die kun je vlak voor je opstellen, ~50 cm. Heel vreemde gewaarwording.

Carls speakers en ruimte leken me een geschikte voor een dergelijk experiment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esl 63 heb ik ook gehad maar nooit nearfield beluisterd.
Wel de Esl 57 bij Jerry,daar zat ik zowat met mijn neus bovenop.
Ik zat echt in het geluid,het klonk fantastisch,daarbij doe je geen andere dingen die je kunnen afleiden zoals bv bezig zijn met een laptop of iets anders.
Maar het luisterd niet zo relaxed als in een  grotere luisterdriekhoek vind ik.

Edited by Groovy

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Groovy said:

Ik zat echt in het geluid,het klonk fantastisch,daarbij doe je geen andere dingen die je kunnen afleiden zoals bv bezig zijn met een laptop of iets anders.
Maar het luisterd niet zo relaxed als in een  grotere luisterdriekhoek vind ik.

Muziek luisteren, tv / film kijken, een boek lezen zijn voor mij bewuste keuzes. Hier b.v. nooit achtergrondmuziek. Dan is een dergelijke opstelling 'geen probleem' omdat je heel bewust gaat zitten en je onderdompelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ESL63 heb ik jaren gehad en ook lange tijd near field naar geluisterd. Klinkt i.d.d. erg fijn met een mooi stereobeeld. Maar ik miste toch wel het onderste octaaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Seed7 said:


@carl Die gelakte balken doen het erg fraai tegen de witte wandbekleding. Mooi.

Heb je wel eens een echte nearfield opstelling geprobeerd? Bank even naar achteren en een luisterkrukje neerzetten (zit wat hoger) en dan de luidsprekers op oor-hoogte zo dicht bij dat je ze net wel/niet kunt aanraken. Beetje met de luisterhoek spelen.

Ik gebruik graag bootlak in dergelijke situaties. Is een keer of vier in de lak gezet. Zowel Hans als Jerry wilden mijn luisterstoel iets naar voren plaatsen. Daar hadden ze dus gelijk in, want op het oor klinkt deze opstelling het best. Vergeet daarbij niet dat ik achter mijn luisterstoel nog twee meter vrije ruimte heb. Dus LS zeker 1,4 meter op oor hoogte  van voorwand en oren twee meter van achterwand. Ruimte bij elkaar iets van 55/60 kuub.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bootlak is niet zo gek, je zit a.h.w. omgekeerd in een ondersteboven boot op zolder. Neemt niet weg dat ik hier in mijn bootje niets doe aan die eeuwenoude balken. In de oude slaapkamer hebben we die, enigszins schuldbewust, groen gelakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/16/2019 at 9:29 PM, carl said:

Zappa heb ik ook hoor Cor 😀 Ik heb gewoon wat naar mijn smaak goede platen bij elkaar gezocht - die oude jazz sloeg wel aan bij René.

Je bent ook  bevoorrecht om een eigen mancave te hebben en ook nog een bovengemiddelde set in de woonkamer. Je hebt zo te lezen inderdaad goede platen beluisterd maar de plaat die Rene kan dromen en die we bedoelen is The Grandwazoo .

Je hebt zo te lezen een mooie set en straks nog meer tijd om ervan te genieten.😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de plaat van Louis Armstrong & Duke Ellington met “Recording Together For The First Time” die gebruikt is bij het luisterbezoek is vandaag binnengekomen. Of het de mono- of de stereoversie is weet ik nog niet, hoewel ik denk dat het mono is.... Vanavond weggeweest dus geen gelegenheid gehad om hem te beluisteren, morgen maar even knallen.... 🤔 😎. Al wel door de wasstraat gehaald overigens... 🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, audio cor said:

....de plaat die Rene kan dromen en die we bedoelen is The Grandwazoo .....

Helaas onmogelijk, maar ik zou deze plaat nog wel eens willen terughoren op mijn set uit de 80'er jaren. Quad 33, 303 en 405, Solosound electrostaten en "Lange Lijs" transmissielijn basspeaker en natuurlijk mijn Ariston RD11s met toen nog Shure 15VIII. Om de verschillen te kunnen duiden.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, audio cor said:

Je hebt zo te lezen een mooie set en straks nog meer tijd om ervan te genieten.😃

En nog goede oren ook en dat is toch wel erg fijn. Kennelijk ook nog een goede neus want het ruikt hier in de buurt van Nuernberg toch heel wat frisser dan in NL. Moeten we eindelijk iets aan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, René N. said:

Helaas onmogelijk, maar ik zou deze plaat nog wel eens willen terughoren op mijn set uit de 80'er jaren. Quad 33, 303 en 405, Solosound electrostaten en "Lange Lijs" transmissielijn basspeaker en natuurlijk mijn Ariston RD11s met toen nog Shure 15VIII. Om de verschillen te kunnen duiden.....

Overdrijf je nu niet wat met de nostalgie René? :lol: 'Tis toch een set onafhankelijk mooi album.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...