Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Charles 12-9-2019....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Charles in Nijmegen: 12 september 2019"

Charles in Nijmegen

Eindelijk. Járen bleven afspraken in de lucht hangen, maar nu kwam het er dan van. Het ritje ging voorspoedig, want net na de spits. Er was een parkeerplekje voor het mooie huis en ik werd verwelkomd door Charles en even later ook door zijn vrouw. Maar ik moest toch eerst wat stukjes huis zien, waaronder een mooie ruime werkruimte onder het huis. Maar daarna was er koffie met lekkere taart in de woonkamer, waar ook een “setje” staat, die overigens allerminst verkeerd klonk. Erg leuk om te horen hoe je met (relatief) weinig middelen toch een goed geluid kunt krijgen. Cabasse monitor speakers, (oude) Quad versterkers, een Nakamichi tapedeck en een Thorens draaitafel.

Na wat gepraat te hebben over pensioensituaties, verbouwingsperikelen en hardlopen heeft Charles de LP met het nummer “Tin Pan Alley” van Stevie Ray Vaughan opgezet. We zaten nog steeds in de woonkamer en dit klonk gewoon lekker, zoals je het bij een “woonkamerset” wil hebben. De Cabasse luidsprekers hebben overigens een apart constructie: in de luidspreker zelf zit geen filter, het signaal wordt vanuit de versterker eerst via een soort van elektronisch wisselfilter naar de speakers gestuurd. Dit kastje is van Cabasse zelf en hoort derhalve bij de levering van de speakers. Je kunt het geluid daarmee dus naar believen tunen. Het was een wereld van verschil trouwens, mét of zonder dat filter….

Charles-1.jpg

De sfeervolle luisterzolder....

Met de LP van Stevie in de hand liepen we de trappen op naar de zolder. Wát een prachtige (luister)ruimte is dat, met heel veel schuine dakwanden en in de botenlak gezette draagbalken van dat dak. En dan die originele houten vloer met van die oude relatief smalle onbewerkte planken. Het enige dat dáár overigens aan gedaan was is “een beetje” schuurwerk. Dat alles maakte die heerlijke intieme sfeer die je wellicht van dat soort oude zolderruimtes kent. Ik ben daar heel gevoelig voor en kan mezelf helemaal laten wegzakken in die sfeer, het is hier héél goed toeven.

Er is veel aandacht besteed aan de details. Zo is er op het trapgat een mooi luik gemaakt, die met een touw en ballastgewicht makkelijk open en dicht kan. Want als er geluisterd wordt gaat het luik natuurlijk dicht. Er is ook veel aan demping gedaan. Er is steenwol achter de wanden verwerkt en er zijn isolatiepanelen aan het schuine dak bevestigd. Maar ook een dik tapijt zorgt voor een akoestische aanvulling, ik vond de ruimte erg fijn qua nagalmtijd.

De luisterstoel lijkt heel dicht bij de luidsprekers te staan, maar eigenlijk valt dat best wel mee. Er is ook veel ruimte áchter die luidsprekers, ik dacht dat Charles het had over 1,40 meter. Dat geeft in ieder geval genoeg “lucht” achter de speakers.

Charles-3.jpg

Ik begin even met het melden van een vreemde gewaarwording. De laatste tijd merk ik steeds meer dat als ik ergens ga luisteren, ik tussen een kwart en driekwart van die luistertijd het geluid beter vind dan in het begin van die luistersessie. Zo ook nu, Charles heeft de versterkers al wel om half negen aangezet, terwijl we tegen half twaalf of zoiets naar de zolder gingen. Naar mijn idee wordt het meestal pas na een paar uur beter, zo ook nu. Is het dan de gewenning aan de akoestiek, de set óf juist het echt warm worden van alle apparatuur? Ik hoop het laatste, want het zou een beetje vreemd zijn dat het oordeel over de set milder of anders gaat worden naarmate de tijd verstrijkt. Charles benoemde later overigens dat het ook door het element kan komen, die heeft altijd wel wat tijd nodig om “lost te komen”. En aangezien er veel vinyl bij luisterbezoeken gedraaid wordt, kan dat ook mede een oorzaak zijn. Goed, voor zover even dit, ik wilde het wel even benoemen, juist omdat het mij ook nu weer zo duidelijk opviel….

Charles-5.jpg

De Thorens TD320

“Tin Pan Alley” dus weer, nu op één van de twee draaitafels in het rack, de Thorens TD320. Dat klonk al heel anders dan beneden, wat ook niet zo verwonderlijk is natuurlijk. Overigens, een groef of zo vóór het begin van de zang hoorde ik die zang al zachtjes doorkomen. Dat had ik beneden ook al gehoord, wellicht is de LP niet helemaal goed? Even later, op de “hoofd”platenspeler (de Oracle) nam ik hetzelfde waar, alleen niet met de stem maar op een ander moment. Verder lijkt er genoeg dynamiek aanwezig te zijn, hoewel die ook weer niet overdreven aanwezig is. Met andere woorden, dat zou van mij wat meer mogen, vooral bij zachtere stukken. De bekkens vond ik overigens niet zo mooi doorklinken, dat trillen daarvan was door mij niet heel goed waarneembaar.

Charles-6.jpg

De Oracle

Dan My Brightest Diamond met “All Things Will Unwind”. Al heel snel gaf Charles aan dat hij deze ook wil kopen, met name door haar mooie stem. Hoewel het laag wat wolliger klinkt, niet zo strak, is de natuurlijkheid nu wel beter. Het totale geluidsbeeld is weliswaar wat minder fris maar wel mooi in evenwicht en die plaatsing is hier echt absurd goed, het heeft toch wel een meerwaarde merk ik hier…

Charles-10.jpg

De Pass kloon phono versterker

Zoals ik het in het begin genoemd heb wordt het allemaal wel steeds beter. De apparatuur staat nu zo’n uurtje of zes aan en wellicht is dat tóch de oorzaak, alles raakt nu aardig doorgewarmd. Of wen ik aan de set.....?

Dan wisselt Charles de interlink van de phono pre naar de platenspeler door een Grimm TPR (Twisted Pair Reference) DIY-kabel. Iets van zes Euro vijftig per meter, maar wél speciaal ontworpen voor gebruik in de Wisseloord Studio’s. Met deze kabel ertussen was het geluidsbeeld weer wat lichter dan net, met een toename van ruimtelijkheid en natuurlijkheid. Is het beter? Ik weet het niet. Zoiets kan je denk ik veel beter op de eigen set beoordelen, na eerst een lange tijd met een andere interlink gespeeld te hebben. Dan vallen de nuances veel beter op. Het ging mij hier nu even te snel en kon er geen goed oordeel over geven. Of misschien waren de verschillen daarvoor wel te minimaal.

Charles-2.jpg

De tweeter met viltrandje

Overigens heeft Charles ook nog een viltrandje om de tweeters van de luidsprekers gemaakt. Hij vond het hoog ietwat te scherp en dat is daarmee verdwenen. Een simpele maar effectieve ingreep….

Als laatste dan Nat King Cole met “After Midnight”. Een echte mono opname uit 1956, en ook dit klonk weer met zo’n groot gemak en was zó swingend, ik ga mij eens meer in muziek uit die tijd verdiepen.

Charles heeft een erg mooie set die met veel aandacht is samengesteld. Hij vindt met name de plaatsing, maar ook de natuurlijkheid van stemmen de belangrijkste aandachtspunten. In die hele oude opnames kon ik beide voorkeuren duidelijk terug horen en vond die daarin echt geweldig. De voorliefde voor analoog blijkt uit de twee draaitafels boven op het rack, die zijn belangrijkste bronnen zijn. De CD speler is maar even uitgeleend, wat hij niet erg leek te vinden.

Ook buizen zijn een belangrijk onderdeel in zijn set, wat blijkt uit de Conrad Johnson versterkers waar ze in ruime mate in zitten. Ik had diezelfde voorkeur, voor buizen dan, maar ben nu eigenlijk (bijna) helemaal om naar transistor. Soms komen dingen op je pad die een andere kant op wijzen. Maar buizen, het blijft mooi. Zo ook hier, met mooie imposante KT120 eindbuizen.

Thuisgekomen zet ik dan natuurlijk direct weer een plaatje op en blijken de verschillen tussen de sets op zich best wel groot te zijn. Sowieso qua totaalbeeld want elke set klinkt weer volledig anders. De opbouw van een set is dan bepaald door de akoestiek en apparaat keuzes, maar ook door een weg in te slaan vanwege de persoonlijke voorkeur voor bijvoorbeeld natuurlijkheid of plaatsing.

Je zou eigenlijk eens een set naast een andere set in één van de twee thuissituaties moeten zetten, maar dat lijkt dan weer onmogelijk omdat de akoestiek in een (luister)kamer naast de persoonlijke voorkeur voor een groot gedeelte bepaalt heeft welke weg er ingeslagen is….

SETBESCHRIJVING:

Stroom verzorging:

- Eigen stroomcircuit met "ouderwetse" smeltzekering. Stekkerblok door Analoque Service Limburg, Russ Andrews stroomkabels en fasering audiocomponenten door "Dr Thorens" in Nijmegen

Draaitafel 1:

Oracle Delphi Mark V met Pluto draaitafel mat, DIY bodemplaat met SSC pucks, Graham 2.2 arm, Benz Ruby Z element (low), Chrystal Piccolo phono kabel, Pass Kloon phono versterker by Analoque Service Limburg, met daaronder VWR pucks (limited edition), Kimber PBJ interlink

Draaitafel 2:

Thorens TD 320 met BFly bodemplaat, TP 16 IV arm, Nagaoka MP 200 element, DIY Grimm phono kabel, Whest 20.0 phono versterker, Kimber PBJ interlink

Versterker:

Conrad Johnson Premier 17 LS buizen voorversterker, Qued Qnect interlink, Conrad Johnson Premier 11a buizen eindversterker met KT 120 buizen, Kimber 4 TC LS kabel

Luidsprekers:

Monitor Audio 20 SE met Sonore Harmonizer en verbonden door Sonore kabel

Akoestiek:

Isolerende aanpassingen van de zolderwanden met steenwol (absorptie) en Knauf Diamond Board (geluidswering). Absorptiepanelen gemaakt van Twaron en Akotherm

Link to comment
Share on other sites

Goed verhaal, mooie set.

Wat betreft beter worden na bepaalde tijd merk ik ook hier en bij anderen, ook al staat de set al geruime tijd aan.

Blijkbaar moet er daadwerkelijk muziek spelen, tenminste dat is wat ik merk. Oorzaak, hhm, luidsprekers die optimaal loskomen, bekabeling waar signaal doorheen gaat. Alles zet zich lijkt het wel. 

 

Link to comment
Share on other sites

Dat het geluid al een omwenteling eerder gehoord wordt, ligt aan het snijden van de plaat en is overspraak van het geluid wat de operator hoort wanneer hij de spoed van de plaat moet instellen. Daar zit n.l. een omwenteling voorloop in, zodat hij tijd heeft om bij heftige passages de afstand tussen de groeven groter te maken.

Het zou ook het doordrukken van het magnetisme op de mastertape kunnen zijn. Het laatste komt vaak bij oude tapes voor (bij remasters dus).

Maar wel weer een mooi en herkenbaar verslag.

 

Link to comment
Share on other sites

Het leven van een audiofiel gaat niet altijd over rozen 😀Dat foutje in de LP heeft naar mijn mening niets met de LP te maken, maar met de oude analoge opname. Ik vermoed dat je dat foutje dus ook op de geremasterde CD/stream hoort mits gespeeld op een goede installatie. Los daarvan een fantastische LP van Stevie Ray.

Ik speel met deze LS en buizenversterker combi nu pakweg 18 jaar in drie verschillende ruimten. Op deze zolder klinkt hij absoluut het best. In mijn vorige ruimten kreeg ik het laag namelijk nooit  echt goed. Toch ga ik volgend jaar nog een Rel 7 ti  sub kopen om het optimaal te krijgen. Liefst zou ik hem eerst thuis  uitproberen, maar dat lukte me tot nu toe niet. Een andere mogelijke koop is een LS kabel en een extra interlink (Sonore/Crystal ?). Ben ik voorzichtig mee aan het experimenteren op advies van Roger.

Verder blijft dat inspelen van 6 uren toch vreemd. Dat element moet naar een paar LP’s toch echt perfect zijn. En hetzelfde geldt voor de buizenversterker. Ik vermoed inderdaad dat René bij zijn bezoeken even moet wennen aan het geluid en de akoestiek van een vreemde ruimte en het daarna pas optimaal kan waarderen - just my two cents. Daarnaast is mijn CD speler kapot: prima middel om mee in te spelen. 

Verder was het een hele leuke middag René: gaan we nog een keer overdoen.

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Nee hoor, veel platen hebben dit. 

Daarmee is het nog niet goed... Heeft 2 redenen:

1/ Men wil meer op de plaat proppen dan er op kan en waardoor de groeven te dicht op elkaar staan. Daardoor ontstaat er overspraak tussen de naastliggende groeven. Soms ook een technicus die bij het snijden van de masters zit te slapen waardoor dit gebeurt.

2/ Doordrukken van de op elkaar liggende lagen van de analoge mastertape. Ook hier speelt vaak slordigheid een rol. Direct na een opname dient de tape een paar keer heen en weer gespoeld te worden en uiteindelijk teruggespoeld bewaard te worden. Waardoor de doordruk aanzienlijk minder wordt en/of niet in de stille passages valt. Werd nog wel eens vergeten. Bij digitale opnamen speelt dit uiteraard geen rol.

 

P.s. Leuk verslg René! Top

 

Edited by Pjotr
tippoo
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, audio cor said:

Hoi Rene,

wederom mooi en duidelijk verslag. Wel apart dat je na zo'n lange tijd pas vindt dat een set optimaal speelt.

Je had niet je Zappa meegenomen?

groetjes

Optimaal speelt het pas al die altijd aanstaat.... Denk ik dan hé 🤔 😏. Overigens heb ik er geen zes uur gezeten maar stond de set op een gegeven moment zo lang aan... 🤣

Hmmm, Zappa, misschien iets voor één van de volgende luisterbezoeken.... 😎

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Daarmee is het nog niet goed... Heeft 2 redenen:

1/ Men wil meer op de plaat proppen dan er op kan en waardoor de groeven te dicht op elkaar staan. Daardoor ontstaat er overspraak tussen de naastliggende groeven. Soms ook een technicus die bij het snijden van de masters zit te slapen waardoor dit gebeurt.

2/ Doordrukken van de op elkaar liggende lagen van de analoge mastertape. Ook hier speelt vaak slordigheid een rol. Direct na een opname dient de tape een paar keer heen en weer gespoeld te worden en uiteindelijk teruggespoeld bewaard te worden. Waardoor de doordruk aanzienlijk minder wordt en/of niet in de stille passages valt. Werd nog wel eens vergeten. Bij digitale opnamen speelt dit uiteraard geen rol.

 

P.s. Leuk verslg René! Top

 

Ik heb het heel vroeger wel vaker bij mijzelf gehoord, maar het laatste decennium of zo eigenlijk niet meer....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audio cor said:

Hoi Rene,

wederom mooi en duidelijk verslag. Wel apart dat je na zo'n lange tijd pas vindt dat een set optimaal speelt.

Je had niet je Zappa meegenomen?

groetjes

Zappa heb ik ook hoor Cor 😀 Ik heb gewoon wat naar mijn smaak goede platen bij elkaar gezocht - die oude jazz sloeg wel aan bij René.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tssss, had ik dát geweten.... 😎

Ik heb me eigenlijk vandaag pas gerealiseerd dat er een vrij kleine basunit in zit. En dan zou een sub misschien juist wél een goede aanvulling kunnen zijn. Twee dan hé.....

Link to comment
Share on other sites

Ik denk zelf dat de kracht van een monitor onderschat wordt in ons wereldje. Vorige X Fi vond ik die Kroma’s ook erg goed klinken. En dat in een grote ruimte waar ze eigenlijk niet voor zijn ontworpen. We zouden eens een keer een monitor dag moeten organiseren.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:

.... dat de kracht van een monitor onderschat wordt in ons wereldje.....

Nou, door mij echt niet hoor. Meestal tweeweg, wat ik sowieso al fijn vind. Ik heb zelf ook een monitor gehad, alleen had ik die misschien eens moeten laten reviseren 😎

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag weer van je RenéN. Zo lezend bedacht ik mij hoe Carl's set de laatste jaren verder is geperfectioneerd/gegroeid. Carl heeft het goed voor elkaar.

Maare.....een subwoofer in die ruimte? Waarom zou je dat willen, Carl? Zou ik niet doen. Kun je wat mij betreft beter je kabels een upgrade gaan geven. Een subwoofer geeft weer andere problemen in het laaggebied. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Subwoofer(s) kun je proberen, maar ik denk dat Carl daar snel te veel laag uit vindt komen. Dan zou ik eerder voor andere luidsprekers gaan. Maar alleen wanneer je vind dat er te weinig of niet diep genoeg laag is. Te veel en niet aansluitend laag klinkt nooit lekker. Ik ken maar weinig installaties met subwoofers waar dit perfect is geregeld. Meestal wordt er dan op een avond verschillende keren aan de knoppen gedraaid om toch weer wat te compenseren. 

Link to comment
Share on other sites

Er is niks met een sub, ook niet in die ruimte. Makke met een sub is dat ie in 99% van de gevallen te hard afgesteld staat. Zo'n ding mag je eigenlijk niet horen. Mits goed geplaatst en afgesteld kan het prima dat ontbrekende puntje op d "i" zetten.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Leuk verslag weer van je RenéN. Zo lezend bedacht ik mij hoe Carl's set de laatste jaren verder is geperfectioneerd/gegroeid. Carl heeft het goed voor elkaar.

Maare.....een subwoofer in die ruimte? Waarom zou je dat willen, Carl? Zou ik niet doen. Kun je wat mij betreft beter je kabels een upgrade gaan geven. Een subwoofer geeft weer andere problemen in het laaggebied. 

Dank je Onno :). Maar volgens mij heeft Carl nog best wel wat huiswerk, gezien de opmerkingen door het verslag heen B). In de conclusie komt niet alles terug, maar ik heb best wel dingen gehoord die anders (voor mij beter) kunnen. Let wel: volgens mij dan hé, iemand anders kan het weer heel verschillend beleven..... En ik neem aan dat je het verslag wel op mijn eigen audiosite hebt gelezen, de verslagen op het forum kort ik altijd behoorlijk in en valt er nog best wel veel weg...

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Pjotr said:

Er is niks met een sub, ook niet in die ruimte. Makke met een sub is dat ie in 99% van de gevallen te hard afgesteld staat. Zo'n ding mag je eigenlijk niet horen. Mits goed geplaatst en afgesteld kan het prima dat ontbrekende puntje op d "i" zetten.

En in 99% van de gevallen is het een one tone versie of gebrek aan controle. 

Dat afstellen is kennelijk een groot probleem, subwoofer-eigenaren hebben de neiging om maar te blijven regelen. Dat is voor mij een slechte indicator.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hans van Liempd said:

En in 99% van de gevallen is het een one tone versie of gebrek aan controle. 

Dat afstellen is kennelijk een groot probleem, subwoofer-eigenaren hebben de neiging om maar te blijven regelen. Dat is voor mij een slechte indicator.

Ja, en? Doe het dan goed zou ik zeggen. Kun je de sub niet de schuld van geven... 'Tis ook maar wat je wil.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, SMarcel said:

Hallo René,

 

Is weer lekker om te lezen, goed verslag.

Op jouw site is dit het vijfde verslag/bezoek al met een Sonore sausje, heb je een bijbaantje?☺️

 

Groeten,

Marcel

Dank dank. Maar het zijn er inmiddels meer, als je alle bezoeken aan Sonore apart meetelt…. Bovendien ben ik één van de weinigen met een eigen site en dan gaat zoiets wat sneller opvallen. 🤔

Maarrehh, een Sonore sausje bestaat niet hé, want met een sausje wordt er gesuggereerd dat er iets toegevoegd wordt. Als er iets is wat Sonore níet doet is dat het wel. Juist het tegenovergestelde is het geval: less is more, dus alles wat niet in het signaalpad hoeft te zitten wordt eruit “gesloopt”…. 😍

Maar nee, ik heb zeker geen bijbaantje, ik ben alleen heel erg van onder de indruk hoe iemand geluid naar zijn hand zet, vanuit de net genoemde filosofie. Maar je kunt je niet voorstellen hoe dat dan klinkt want je hebt het nog nooit gehoord…. 😎

Trouwens, bij Charles was er helemaal niet veel Sonore hoor, alleen de Harmonizer met bijbehorende interlink….. Maar voor jou gemoedsrust: binnenkort iemand met helemaal géén Sonore in zijn set… 🤣 🤣 🤣

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...