Jump to content

Supertweeter Test


Turn it up!
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
On 9/13/2019 at 7:05 AM, SMarcel said:

Ik ben bang dat jij hier een advies gaat krijgen om Harmonizers te kopen i.p.v. super tweeters.

Let maar op!

 

Ik zou niet bang zijn voor dat advies en zou er zeker naar gaan luisteren, dan bepalen of het wat voor je is.

Zelf was ik enorm onder de indruk!

Maar dat mag je niet zegen op bepaalde forums.

Link to comment
Share on other sites

Wedervraag: wat versta jij onder supertweeters? Bedoel je die dingen van Townshend? Of gewoon een tweeter die bijv. boven de 12 kHz pas inzet?

Ik heb ze allebei niet, maar heb wel de werking van de Harmonizers gehoord op een andere dan mijn eigen set. Die deden best wel wat.:D

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Bovendien is een Harmonizer zeker geen (super)tweeter en wekt de post van Marcel alleen maar verwarring. Want een tweeter doet bovenin de frequentieband wat en de Harmonizer niet, die werkt over de gehele (audio)frequentieband 😍

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Seed7 said:

Als er om een supertweeter gevraagd wordt en de Harmodinges er geen is, waarom moet er dan zo'n ding 'aangesmeerd' worden?

Daarom is de link van een supertweeter met de Harmonizer zoals Marcel hem stelt niet ter zake doende en ontspoort het topic al weer bij de tweede post B)

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Seed7 said:

Als er om een supertweeter gevraagd wordt en de Harmodinges er geen is, waarom moet er dan zo'n ding 'aangesmeerd' worden?

Tja... goede vraag. 

Maar dan toch even uitleggen wat de Harmonisers doen (volgens Cock). Het is een zwaar gemodificeerde magnetostaat-tweeter die op een zeer hoge frequentie is afgefilterd. Eigenlijk zou je hem niet kunnen horen. Maar de stijgtijd van pulsen weergeven doet hij perfect. Elke aanslag begin met een steile flank, deze wordt vaak door luidsprekers verzwakt weergegeven. De Harmoniser corrigeert dit. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi. Mijn vraag ging over super-tweeters zoals gemaakt door Townsends, Fostex, Tannoy, etc. Werken in het zeer hoge freq-bereik in plaats van over het hele freq-bereik zoals de harmonizer. Ik heb een paar Klipsch Cornwall III en ik wil experimenteren met wat er gebeurt als je een supertweeter toevoegt. Vroeger had ik een paar Tannoys die met Harbeth C7 werden gebruikt, maar lang geleden. Een aerticle op Audio Creative bracht me opnieuw in het idee geïnteresseerd. (Ik ben Engels dus excuseer mijn Nederlands!) Bedankt.
https://audio-creative.nl/projecten/een-diy-supertweeter-voor-de-klonwall/

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heeft Hans ooit eens ergens in 2015 een topic geopend en omschreef hij het als volgt;

 

Gisteravond een erg leuke avond met Marco en Cock gehad, Toch bijzonder wat zo'n supertweeter doet. Zelfs ik, (met m'n slechte oren) hoorde wel degelijk een verschil.

 

Ervan uitgaande dat Hans het hier heeft over de Harmonizers.

Ik verzin het niet!

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, SMarcel said:

Volgens mij heeft Hans ooit eens ergens in 2015 een topic geopend en omschreef hij het als volgt;

 

Gisteravond een erg leuke avond met Marco en Cock gehad, Toch bijzonder wat zo'n supertweeter doet. Zelfs ik, (met m'n slechte oren) hoorde wel degelijk een verschil.

 

Ervan uitgaande dat Hans het hier heeft over de Harmonizers.

Ik verzin het niet!

Toen hadden ze nog geen naam, zie ook mijn reactie hierboven.

Link to comment
Share on other sites

Iemand van de audioclub speelt met deze:

Afbeeldingsresultaat voor rondstraler supertweeter

Ik heb die gehoord. Of eigenlijk niet, mijn gehoor begint bij 6 kHz af te vallen en hoor boven de 10 kHz niks meer.

De eigenaar was er erg blij mee.

Je zou ze in een winkel misschien mogen lenen?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

@Turn it up! Ik heb er geen voor je. Niet meer. Ik had van die Fostex kogels. Pompen heel veel energie in je ruimte, maken met name bekkens, koperblazers etc. geloofwaardiger. In het digitale domijn (CD) heb je er niet heel veel aan tenzij je luidsprekers al vroeg afvallen.

@Hans van Liempd et all,

t.a.v. de harmonizer, de een zegt hoog afgefilterd, de ander over de gehele frequentie band??

Het impulsgedrag / dynamisch gedrag van magnetostaten, hoorns, electrostaten, mangers etc. is veel beter dan van dynamische speakers. Dat zijn maar luiwammesen. Een harmoniser kan dit niet corrigeren. Je kunt het met het opnemen van de speaker in de tegenkoppeling van de versterker er voor zorgen dat de luiwammes zich beter gedraagt. Er zijn vast wel digitale technieken om dit nog beter te doen, helemaal als je vooruit kijkt in de data, sturen ipv regelen. Wat een harmonizer eventueel wel kan is je oor triggeren voor iets dat komen gaat, een "puls" vooraf zeg maar, het oor over een 'threshold' helpen.
 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Seed7 said:

 

@Hans van Liempd et all,

t.a.v. de harmonizer, de een zegt hoog afgefilterd, de ander over de gehele frequentie band??

Het impulsgedrag / dynamisch gedrag van magnetostaten, hoorns, electrostaten, mangers etc. is veel beter dan van dynamische speakers. Dat zijn maar luiwammesen. Een harmoniser kan dit niet corrigeren. Je kunt het met het opnemen van de speaker in de tegenkoppeling van de versterker er voor zorgen dat de luiwammes zich beter gedraagt. Er zijn vast wel digitale technieken om dit nog beter te doen, helemaal als je vooruit kijkt in de data, sturen ipv regelen. Wat een harmonizer eventueel wel kan is je oor triggeren voor iets dat komen gaat, een "puls" vooraf zeg maar, het oor over een 'threshold' helpen.
 

Dat zijn slechts aannames. Zolang de werking van De Harmonizers strikt geheim is en buiten het bereik van ons bevattingsvermogen ligt, doen ze niks tot alles. En het opnemen van de speaker in de tegenkoppeling van de versterker gaat alleen maar goed in het laag en mid-laag tot zeg een 500 Hz. Daarboven is dat niet meer stabiel te krijgen. Maar in het gebied waar het wel werkt zijn de resultaten frappant. Ga voor een demo daarvan komend weekend eens langs bij Motoindo/Archidio op de X-Fi, kamer 19: https://x-fi-audioshow.nl/nieuws/primeur-little-one-van-archidio-blaast-mfb-techniek-nieuw-leven-in/

Wil je echt het meest pure onbezorgde hoog dan kom je i.d.d. uit op de klassieke aluminium ribbon tweeters.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

@Turn it up! Wat ik in het verleden wel eens heb gedaan is een Beyma "spleet" tweeter (40x140°) op de kast monteren, zodat het ding naar het plafond straalt en voornamelijk indirect geluid verspreid. (C-21/F, uhmpf, dat, of de voorloper, was ooit een goedkope speaker ....) Het is geen supertweeter.

@Pjotr Ja. Heeft MBL niet jaren 'mfb' gebouwd maar dan met een optische uitlezing van de speakerbeweging in het midhoog?

Link to comment
Share on other sites

Zou kunnen, dat ken ik niet. Wel dat Infinity een mislukte poging heeft gedaan. Die hadden steeds problemen mer de opnemer in de speaker. Degene die echt alles van MFB weet is Chris Camphuisen van het eerder genoeemde Archidio.

Edited by Pjotr
tippio
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Volgens mij heeft Groovy een paartje, of niet meer?

Nope,ook nooit gehad.
Ik heb een tijd geleden wel van een paar surroundspeakers de bas en middentoner uitgeschakeld en gespeeld met alleen de tweeter bovenop de Elipson 1404.
Het klonk daarmee voller.
Ik kan mij voorstellen dat een supertweeter wel iets kan betekenen voor mensen die het hoog minder goed horen.
Ik meen dat een tweeter richtingsgevoelig is voor de klanken die uit een ls komen

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...