Jump to content

Croft Acoustics en Prima Luna versterkers


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Soms kom je in aanraking met een product wat diepe indruk maakt en ook achterlaat bij je. Zo had ik dat in mijn verre audioverleden met het merk Croft. Wat ik toen hoorde maakte diepe indruk. Dat geluid is mij altijd bijgebleven, maar het merk Croft gewoon domweg vergeten.

Totdat....Ik voor een paar jaar terug op een show (ik weet echt niet meer waar) een geluid ergens vandaan hoorde komen uit een luisterkamer wat mij deed herinneren aan geluid van vroeger. Ik werd er letterlijk naar toegezogen en voor ik het doorhad zat ik al op een stoel. Ik werd letterlijk de muziek ingetrokken. Nadat te zijn ondergaan eens gekeken waar ik naar luisterde, zag ik dat het een Croft versterker was. Hee, Croft, die naam komt me ergens bekend voor, maar waar ook alweer van. Ja dat geluid komt ook ergens bekend voor, maar waar heb ik dat dan gehoord. Ik was zo overdonderd weet ik nog, dat het geluid nog dagen in mijn hoofd zat, maar de merknaam (opnieuw) weer niet.

De laatste tijd ben ik aan het (voor)orienteren voor een andere versterkerset. Ik wil het anders gaan aanpakken. In plaats van een andere eindversterker bij mijn huidige VTL buizen voorversterker te gaan zoeken denk ik er hard over om een gehele andere versterkerset te gaan kopen. In mijn internet zoektocht kom ik steeds weer twee fabrikantnamen tegen, namelijk Prima Luna en Croft Acoustics.

Prima Luna ken ik redelijk goed, behalve de onlangs uitgebrachte nieuwe EVO lijn. Dat maakt mij nieuwsgierig. Prima Luna is betaalbaar en zeer betrouwbaar. Ik ken de grote man erachter en het idee en concept en steun het van harte. Audio voor een betaalbare prijs!! Ik ben erg gecharmeerd van de Prima Luna apparatuur en staat hoog op mijn persoonlijke favorietenlijstje.

Croft ken ik van die shows en ik weet dat audiozaak Audiomaat in Tilburg het importeert en verkoopt. Croft is ook heel betaalbaar en Glenn Croft, de ontwerper en fabrikant heeft een filosofie die mij ook aanspreekt, namelijk geen printplaten en alles hardwired en "Less is more" principe. Dus geen opsmuk en geen beveiligingscircuits voor de buizen of speciaal ingegoten transformators enz. Een versterkerschakeling van buis en mosfets en waar al vele jaren steeds verder is aan geperfectioneerd. Niks geen mooie verhalen of gelikte dikke voorfrontjes of iets dergelijks. Nee, het is meer een non-nonsens ontwerp als je binnenin kijkt. De kast zelf ook is van het type waar een highender van kan gruwelen en niets audiofiels aan is. Ook de componenten zelf is niet veel bijzonders of exclusiefs/exotisch aan. Maar kijk je nou verder en lees je meer dan is het eigenlijk best uitgekiend en goed overdacht. Want waarom zou je een goed ontwerp en wat zich al jaren heeft bewezen vernieuwen voor iets nieuws om de zoveel jaar. Nee bij Croft is dat anders. Die verbetert steeds, maar houdt het concept en de schakeling in tact. 

http://www.croftacoustics.co.uk/products.html

https://www.audiomaat.nl/brands/croft-acoustics/

Wie is bekend met beiden merken en wil er wat over zeggen?

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Stef heeft/had een Primaluna versterker en iemand van de audioclub speelt met Croft (met Harbeth) . Beide gehoord en in beide opstellingen bovengemiddeld klinken. Al is het wel echt buizen. Dus het laag is minder krachtig dan wat ik gewend ben. Harbets ben ik toen wel gaan waarderen. 

Zeker voor het geld mooi spul. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Stef heeft/had een Primaluna versterker en iemand van de audioclub speelt met Croft (met Harbeth) . Beide gehoord en in beide opstellingen bovengemiddeld klinken. Al is het wel echt buizen. Dus het laag is minder krachtig dan wat ik gewend ben. Harbets ben ik toen wel gaan waarderen. 

Zeker voor het geld mooi spul. 

StefK zijn PL Dialogue versterker heb ik lang geleden gehoord, maar niet in combi met zijn Master 3 speakers. Wij hebben dezelfde speakers. PL heb ik vele keren gehoord in diversen opstellingen en in verschillende combi's uit de diversen verschillende uitgebrachte lijnen. Behalve dan de net nieuwe uitgebrachte EVO lijn. 

Krachtig laag. Ik snap wel dat jij dat zegt. Niks mis mee. Ik weet dat voor jou de laagweergave zeer belangrijk is. Voor mij is dat minder belangrijk. Ik vind het middengebied weer veel belangrijker. Vandaar ook mijn keuze voor monitor speakers en buizen.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

StefK zijn PL Dialogue versterker heb ik lang geleden gehoord, maar niet in combi met zijn Master 3 speakers. Wij hebben dezelfde speakers. PL heb ik vele keren gehoord in diversen opstellingen en in verschillende combi's uit de diversen verschillende uitgebrachte lijnen. Behalve dan de net nieuwe uitgebrachte EVO lijn. 

Krachtig laag. Ik snap wel dat jij dat zegt. Niks mis mee. Ik weet dat voor jou de laagweergave zeer belangrijk is. Voor mij is dat minder belangrijk. Ik vind het middengebied weer veel belangrijker. Vandaar ook mijn keuze voor monitor speakers en buizen.

De Master 3 zijn erg mooie speakers. In de Watt zit dezelfde middentoner/woofer.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben bekent met beide merken, PrimaLuna Prologue 3 en 7  en de Dialogue 1 heb ik gehad, nog steeds heb ik de prologue8 cd-speler. Nooit hebben ze me verveeld of in de steek gelaten.

Wel kwam ik toevallig in aanraking met mijn huidige Line Magnetic 219 SET versterker ( toen ook geïmporteerd door Durob audio (Herman) omdat hij ervan onder de indruk was op een audioshow in China) en die speelt de voorgaande zoek. ( misschien iets voor je shortlist 😉).met name veel meer kracht, zeker het laag was veel beter en krachtiger. Ik heb toen mijn Velodyne sub verkocht.

De laatste versies van PrimaLuna ken ik niet, ook omdat De Hifiwinkel is gestopt, daar kwam ik vaak en hoorde vele sets. Ik ben toen voor PrimaLuna gegaan omdat ze erg muzikaal en gunstig geprijsd waren en goed matchten met mijn luidsprekers  Het autobias board maakt het toepassen van vele type eindbuizen mogelijk. Heb er altijd met veel plezier naar geluisterd op de Sonus Faber Cremona monitors die ik toen had.

Ook Croft heb ik veel gehoord bij AudioMaat omdat ik dat van hem ben,..een audiomaat. Het klinkt daar altijd goed in proportie ( Op Harbeth). De plaatsing, grote van de muzikanten en diepte/ ruimte zijn erg goed.Less is more zou je kunnen zeggen van Croft, zelf heb een tijdje getwijfeld om de PrimaLuna 3en7 te vervangen door Croft.

Op mijn huidige 87dB monitors kwamen de 3 en 7 toch wat adem te kort, dat ervoer ik helemaal toen mijn huidige buizenbak aansloot. Deze hoorde ik bij iemand die dezelfde monitor speakers heeft als ik, voor mij een no brainer. Bizar 24 Watt SET klasse A gaf veel meer dan de 78watt van de voor en 2 eindblokken van PrimaLuna. De huidige lijn PrimaLuna is weer beter dusss.

Kortom, try... beide merken spreken mij aan en maken muziek. Maar kijk ook eens stiekem naar Line Magnetic, gebaseerd op  Western Electric technologie iets wat jou volgens mij ook aanspreekt.

Maar met Croft of PL kan het niet fout.Ik heb dan een lichte voorkeur voor Croft 😉

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Harbeth vindt zelf dat hun LS beter klinken met transistor. Dat die knaap van Audiomaat Harbeth speelt met  Croft zegt mij dus genoeg. En dat rudimentaire uiterlijk vind ik mooier dan dat van Prima Luna. Maar ja ga eerst maar eens luisteren met je Masters.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hello, I just saw this topic three years after it was published … 

i play both amplifiers with Harbeth speakers and I find them both extraordinary. 
the Primaluna with the 6L6GC valves is extremely musical and gentle, very refined and coherent. True and real. I use Belden 9497 speaker cables. They just match perfect, offer a wide and deep soundstage, rich tonality and precise and homogenous sound. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...