Jump to content

Leobus verwonder-ringen


Buell
 Share

Recommended Posts

On 8/31/2019 at 9:21 PM, Hans van Liempd said:

A.s. dinsdag gaan we er echt mee aan de slag. Ik ben erg benieuwd.

Leuk om jouw bevindingen te lezen  en de VWR die het goed doen

Grappig dat de kwarts (Rozenkwarts) het bij jou weer anders weergeeft als bij mij en anderen. Zo is het, in iedere set klinken tweaks in het algemeen volgens mij weer anders.

Ook nog Hematiet bollen geprobeerd?

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Buell said:

Leuk om jouw bevindingen te lezen  en de VWR doen het goed.

Grappig dat de kwart(Rozenkwarts) het bij jou weer anders weergeeft als bij mij en anderen. Zo is het, in iedere set klinken tweaks in het algemeen volgens mij weer anders.

Ook nog Hematiet bollen geprobeerd?

 

Daar zijn we niet meer aan toe gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren dus een dagje bij Hans van Liempd op bezoek geweest. Dit verslagje staat in dit topic omdat we Verwonderringen  (VWR) getest hebben.

Naar aanleiding van mijn bezoek heb ik nog even gekeken naar een verslag van Kraus. Dat is van een paar jaar geleden, maar de beschrijving van de luisterzolder is nog wel van toepassing. Zijn conclusie dat er wel erg veel gedempt is, kan ik echter niet delen. Het is een prettige rustgevende gezellig ogende kamer. Ben ik best een beetje (veel) jaloers op. Aan alle kanten kan je de zorg voor een goed geluid aan deze kamer aflezen. Na een poosje luisteren om te wennen kom ik tot de conclusie dat het qua geluidsbeleving -en dan bedoel ik klankkleur- ook allemaal prima in orde is. Ik had vooraf hier op het forum de indruk gekregen dat het laag overheersend zou zijn, maar daar heb ik niets van gemerkt. Gewoon lekker diep doorlopend en strak. Enig puntje van kritiek (vergeleken met mijn eigen set die ook weer een eigen karakter heeft) was de plaatsing van het beeld in de diepte. Onderlinge diepteverschillen van instrumenten zijn niet echt groot en het totale beeld staat wat meer naar voren dan hier. Misschien mag ik dat niet eens “kritiek” noemen, maar is het gewoon “anders”. Ook de afbeelding van stemmen is wat groot. Maar bijvoorbeeld een tik op een woodblock staat weer haarscherp op zijn plek en komt met een enorme snelheid tevoorschijn. Heel mooi! Al met al een fraaie set in een fijne ruimte.

Dan de experimenten met de VWR’s.

Hans heeft zelf twee sets. Een set van een wat ouder type zonder vilt bekleding en zonder demping in de kamer onder het matje. En een set van het nieuwste type, maar dan met een verder doorhangend matje om de kogel beter te centreren. Dat laatste omdat Hans dacht dat de kabels teveel aan de apparaten trekken en daarmee de kogels tegen de rand drukken. Zoals hij al gemeld heeft, bleek de oorzaak van het wegrollen aan het niet horizontale rek te liggen. Hans had de ringen met de kogels aan de onderkant op de stenen plateau’s geplaatst. Ikzelf en alle andere gebruikers hebben de kogels tegen de audioapparaten liggen. Volgens mij ook de juiste manier omdat je dan ook trillingen vanuit het apparaat af kan voeren. Andersom verhinder je alleen aanvoer naar het apparaat toe. Het eerste wat we dus deden was de VWR’s onder de VV en onder de dac omdraaien. Dat gaf toch wel een verbetering. Wat meer snelheid, en strakker. Daarna hebben we de eerste editie set onder de VV vervangen door een nieuw type ringen. Veel veranderde er daardoor niet. Vervolgens hebben we de ringen met slappe mat vervangen onder de dac  door een set “heavy VWR’s. Op zich niet nodig, want de dac is niet zwaar, maar andere had ik niet bij me. Ook dat leek weer een marginale verbetering te geven. Waarschijnlijk niet de moeite waard om de slappe set te vervangen. Hierna hebben we nog een poosje geëxperimenteerd met roze Kwarts bollen ipv stalen bollen onder de dac. Met verschillende muziekstukken zijn de bollen minstens 3x gewisseld. Hier verschillen Hans en ik toch van mening. Ik vond het met Kwarts allemaal wat natuurlijker en langer doorklinken en Hans hoorde dat minder en later na alle wisselingen eigenlijk helemaal niet meer. 

Het uiteindelijk resultaat is dat Hans nu wel met de kogels tegen de apparaten speelt. Ik denk wel dat hij nog wat gaat experimenteren met mixen van VWR’s en eierdoppen onder één apparaat.

Al met al heb ik een leuke dag gehad en dat is toch de bedoeling van dit soort bezoekjes. Hans, nogmaals bedankt voor je gastvrijheid.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Buell said:

Grappig dat de kwarts (Rozenkwarts) het bij jou weer anders weergeeft als bij mij en anderen. Zo is het, in iedere set klinken tweaks in het algemeen volgens mij weer anders.

 

Stenen zijn heel persoonlijk, dus het verbaast me niet dat ook in de weergave verschillen kunnen optreden. ;)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, leobus said:

Gisteren dus een dagje bij Hans van Liempd op bezoek geweest. Dit verslagje staat in dit topic omdat we Verwonderringen  (VWR) getest hebben.

Naar aanleiding van mijn bezoek heb ik nog even gekeken naar een verslag van Kraus. Dat is van een paar jaar geleden, maar de beschrijving van de luisterzolder is nog wel van toepassing. Zijn conclusie dat er wel erg veel gedempt is, kan ik echter niet delen. Het is een prettige rustgevende gezellig ogende kamer. Ben ik best een beetje (veel) jaloers op. Aan alle kanten kan je de zorg voor een goed geluid aan deze kamer aflezen. Na een poosje luisteren om te wennen kom ik tot de conclusie dat het qua geluidsbeleving -en dan bedoel ik klankkleur- ook allemaal prima in orde is. Ik had vooraf hier op het forum de indruk gekregen dat het laag overheersend zou zijn, maar daar heb ik niets van gemerkt. Gewoon lekker diep doorlopend en strak. Enig puntje van kritiek (vergeleken met mijn eigen set die ook weer een eigen karakter heeft) was de plaatsing van het beeld in de diepte. Onderlinge diepteverschillen van instrumenten zijn niet echt groot en het totale beeld staat wat meer naar voren dan hier. Misschien mag ik dat niet eens “kritiek” noemen, maar is het gewoon “anders”. Ook de afbeelding van stemmen is wat groot. Maar bijvoorbeeld een tik op een woodblock staat weer haarscherp op zijn plek en komt met een enorme snelheid tevoorschijn. Heel mooi! Al met al een fraaie set in een fijne ruimte.

Dan de experimenten met de VWR’s.

Hans heeft zelf twee sets. Een set van een wat ouder type zonder vilt bekleding en zonder demping in de kamer onder het matje. En een set van het nieuwste type, maar dan met een verder doorhangend matje om de kogel beter te centreren. Dat laatste omdat Hans dacht dat de kabels teveel aan de apparaten trekken en daarmee de kogels tegen de rand drukken. Zoals hij al gemeld heeft, bleek de oorzaak van het wegrollen aan het niet horizontale rek te liggen. Hans had de ringen met de kogels aan de onderkant op de stenen plateau’s geplaatst. Ikzelf en alle andere gebruikers hebben de kogels tegen de audioapparaten liggen. Volgens mij ook de juiste manier omdat je dan ook trillingen vanuit het apparaat af kan voeren. Andersom verhinder je alleen aanvoer naar het apparaat toe. Het eerste wat we dus deden was de VWR’s onder de VV en onder de dac omdraaien. Dat gaf toch wel een verbetering. Wat meer snelheid, en strakker. Daarna hebben we de eerste editie set onder de VV vervangen door een nieuw type ringen. Veel veranderde er daardoor niet. Vervolgens hebben we de ringen met slappe mat vervangen onder de dac  door een set “heavy VWR’s. Op zich niet nodig, want de dac is niet zwaar, maar andere had ik niet bij me. Ook dat leek weer een marginale verbetering te geven. Waarschijnlijk niet de moeite waard om de slappe set te vervangen. Hierna hebben we nog een poosje geëxperimenteerd met roze Kwarts bollen ipv stalen bollen onder de dac. Met verschillende muziekstukken zijn de bollen minstens 3x gewisseld. Hier verschillen Hans en ik toch van mening. Ik vond het met Kwarts allemaal wat natuurlijker en langer doorklinken en Hans hoorde dat minder en later na alle wisselingen eigenlijk helemaal niet meer. 

Het uiteindelijk resultaat is dat Hans nu wel met de kogels tegen de apparaten speelt. Ik denk wel dat hij nog wat gaat experimenteren met mixen van VWR’s en eierdoppen onder één apparaat.

Al met al heb ik een leuke dag gehad en dat is toch de bedoeling van dit soort bezoekjes. Hans, nogmaals bedankt voor je gastvrijheid.

Groet,

Leobus

Graag gedaan.

Ik denk, doordat de set over dwars in de ruimte staat en je dus redelijk dicht op de speakers zit, de diepte in het geluid minder ervaren wordt. Maar dit is ook erg opname afhankelijk, De opnames van Tok Tok Tok, en Melanie de Basio klonken duidelijk ruimtelijker dan andere stukken die we draaiden.

Bij de laatste test met de kwarts kogel, vond ik in eerste instantie dit kwarts juist minder natuurlijk. De woodblocks leken wel stenen die tegen elkaar geslagen werden en de stem werd wat hees. Bijzonder dan weer wél, dat na een aantal keer wisselen, dit effect steeds minder leek te worden.

Het rek staat ondertussen weer waterpas en ik heb gisteravond weer heerlijk van muziek genoten. Of het nou echt beter is met de kogels naar boven? Dat zou kunnen, vanavond nog eens luisteren.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, KT88 said:

Stenen zijn heel persoonlijk, dus het verbaast me niet dat ook in de weergave verschillen kunnen optreden. ;)

Weet ik.

Al jaren verkoop ik stenen en mineralen. Alleen is het bij de VWR nog de vraag, is het energie van de steen of is het de hardheid, of een combinatie van beide die het verschil maakt. Eigenlijk maakt het uit. Verder in mijn set ben ik niet gecharmeerd van mineralen, al wil ik nog wel eens testen met een bak vol mixed mineralen (Bergkristal, Toermalijn/ Shungite,  Rozenkwart e.d) om deze als aarde te gebruiken. Alleen is de behoefte er momenteel niet, speel trouwens zonder aarde.

Maar dat mineralen wat doen voel ik al jaren en sinds ik op mijn 52e een winkeltje ben begonnen ben ik dagelijks getuige van wat mineralen met mensen kunnen doen. 

Kiezen van mineralen intuïtief en met je gevoel, zal voor gebruik in de VWR ook kunnen werken. Naast Hematiet en Rozenkwart zijn er nog tig mogelijkheden.

Op mijn site onder het tabje mineralen en edelstenen vind je info.Maar goed, niet als reclame bedoeld maar voor hen die geïnteresseerd zijn in mineralen.

http://www.bijonskado.com

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, siem said:

Parabool demper type KP/D 10x10mm (M5)

Wat denken jullie hier van. Zou het helpen als je deze rubber dempers onder je luidspreker voeten zet ipv spikes?

Try, zelf wel aardige resultaten met Sorbathane onder de achterste voet van mijn luidsprekers ( heeft 3 poten)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, siem said:

Parabool demper type KP/D 10x10mm (M5)

Wat denken jullie hier van. Zou het helpen als je deze rubber dempers onder je luidspreker voeten zet ipv spikes?

Ben je niet bang dat de boel gaat schommelen? Daar komt bij dat er een grote kans is, dat de boel scheef gaat hangen. Maar spikes zijn zeker op verende/resonerende vloeren ook niet alles. Zoals je weet, liggen er hier eierdoppen onder, al zou ik dat ik de huiskamer niet durven.

Link to comment
Share on other sites

Is er nu een probleem dan dat je wil oplossen door je speakers te ontkoppelen van de vloer?

Met Spikes koppel je namelijk waardoor de energie makkelijker de vloer in kan en in het geval van een betonnen vloer daar de energie kwijt kan.

Heb je een slappe vloer dan kan deze door het koppelen mee doen en kan het helpen om de spikes te vervangen.

Link to comment
Share on other sites

On 9/4/2019 at 11:10 AM, leobus said:

 

Het uiteindelijk resultaat is dat Hans nu wel met de kogels tegen de apparaten speelt. Ik denk wel dat hij nog wat gaat experimenteren met mixen van VWR’s en eierdoppen onder één apparaat.

Groet,

Leobus

Klopt. Nu staan de drie vlakke VWR's onder de DAC. De drie verdiepte zijn verdeeld over de voor- en eindversterkers. Ieder één VWR en twee eierdoppen. De eindversterkers staan dus ieder op een hardstenen plateau wat middel eierdoppen van de vloer is ontkoppeld. Bovendien tussen het plateau en de eindversterkers weer ontkoppeling middels twee eierdoppen en een verdiepte VWR,

Omdat ik eierdoppen over had, heb ik er ook twee tussen iedere Watt en Puppy gezet (achterkant). De voorkant staat op twee dunne rubberen plaatjes. Echt ontkoppeld is dit dus niet.

Het totaalbeeld is nu een stuk dynamischer. De focussering in nu zeer nauwkeurig. 

Ik kan niet stoppen met luisteren..😊

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het totaalbeeld is nu een stuk dynamischer. De focussering in nu zeer nauwkeurig. 

Ik kan niet stoppen met luisteren..😊

Dat is mooi. Dat je niet kunt stoppen met luisteren kan ik mij wel voorstellen. Mooie ruimte -lijkt mij ‘s avonds nog gezelliger- en ook nog verbeteringen. Geniet er van.

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Hans van Liempd said:

Klopt. Nu staan de drie vlakke VWR's onder de DAC. De drie verdiepte zijn verdeeld over de voor- en eindversterkers. Ieder één VWR en twee eierdoppen. De eindversterkers staan dus ieder op een hardstenen plateau wat middel eierdoppen van de vloer is ontkoppeld. Bovendien tussen het plateau en de eindversterkers weer ontkoppeling middels twee eierdoppen en een verdiepte VWR,

Omdat ik eierdoppen over had, heb ik er ook twee tussen iedere Watt en Puppy gezet (achterkant). De voorkant staat op twee dunne rubberen plaatjes. Echt ontkoppeld is dit dus niet.

Het totaalbeeld is nu een stuk dynamischer. De focussering in nu zeer nauwkeurig. 

Ik kan niet stoppen met luisteren..😊

Maakt ontkoppeling van een dac nou echt veel uit? Van een cd speler kan ik het beter begrijpen maar een dac..?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jepe! said:

Maakt ontkoppeling van een dac nou echt veel uit? Van een cd speler kan ik het beter begrijpen maar een dac..?

In een DAC zit een trafo en klokken. Trafo, 's trillen en klokken houden niet van trillen. Dus alles wat ontkoppelt, dempt is meegenomen. 

Toch: wanneer ik mijn tablet met seismo app op de DAC leg, zie ik deze nog steeds uitslag geven. En wel wanneer de speakers laag weergeven. En wel in Z richting het meest (is vertikaal). Minimaal, maar toch. Of dit door de ontkoppeling heen komt of door de lucht de kast laat trillen weet ik niet. 

Link to comment
Share on other sites

Neen Carl. De voeding is irrelevant. Als je een onderdeel hebt dat trillingsgevoelig is heb je twee methoden om dat te verhelpen. Of je isoleert de trillingsbron, of je isoleert het gevoelige onderdeel. De omgeving isoleren zet geen zoden aan de dijk zolang er een niet geïsoleerde verbinding tussen de twee componenten bestaat. Wat de omgevingsisolatie doet is terugkoppeling via de ondergrond / lucht voorkomen, meer niet. Je zult dus het totaal moeten onderzoeken. Misschien is de printplaat met de klok goed geïsoleerd tov de trafo, maar zijn beiden niet goed geïsoleerd tov de kast en de kast niet tov de omgeving. Je zult dus een ketenanalyse moeten doen met geschikte meetapparatuur (niet een appje op een tablet) die de eigenschappen van de componenten niet beïnvloed (massa toevoegt: tablet).

Edit: Als het zoveel uitmaakt dan kun je je labtop met een fatsoenlijke adc  aan de uitgang van je phono hangen en een verschilmeting doen, met en zonder.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Weer wat geleerd. Dat er trillingen lopen van de externe voeding naar losse phono trap via een slap draadje lijkt me verder onwaarschijnlijk.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...