Jump to content
High-End Forum
Buell

Leobus verwonder-ringen

Recommended Posts

24 minutes ago, René N. said:

Dus ook bij hele lichte apparaten (DAC en voorversterker) werkt de dubbellaags dus beter zeg je?

Zo heel erg licht waren deze apparaten nou ook weer niet. De dac van Buell is geloof ik 15 kg en mijn VV is ca 12 kg. 
En de verschillen zijn heel klein. Soms zo klein (beetje muziek afhankelijk) dat we het niet altijd zeker wisten. Maar voor echt zware apparaten zou ik voor wat meer zekerheid gaan en dus de dubbellaags kiezen.

groet,

Leobus

Oké... Die van mij halen de 5 kilo niet eens B). Volgens mij heb ik helemaal geen zware apparaten verder, op de platenspeler dan. Die is zo'n 32 kilo....

Overigens..... Ik had ook nog gedacht ze misschien onder de Open Baffle's te doen, die worden zo'n 100 kilo per stuk. Maar daar denk ik eerst nog over na.....:huh: B)

5 minutes ago, René N. said:

Oké... Die van mij halen de 5 kilo niet eens B). Volgens mij heb ik helemaal geen zware apparaten verder, op de platenspeler dan. Die is zo'n 32 kilo....

Overigens..... Ik had ook nog gedacht ze misschien onder de Open Baffle's te doen, die worden zo'n 100 kilo per stuk. Maar daar denk ik eerst nog over na.....:huh: B)

zet je er toch gewoon 8 onder elke speaker😀😀

groet,

Leobus

1 hour ago, René N. said:

Dus ook bij hele lichte apparaten (DAC en voorversterker) werkt de dubbellaags dus beter zeg je?

Bij mijn dac wel, maar daar zitten 3 trafo's in en is niet echt licht te noemen.

We hebben 3 versies vergeleken, mijn vierkante enkellaags en de enkel en dubbellaags van deze nieuwe versie.

De nieuwe hebben berkentriplex  en mijn eigen zijn van ( Leobus corrigeer me als ik fout zit) populieren hout.

Nog een verschil is dat de mijne ooit onder mijn 55 kg versterker hebben gezeten en verder zijn doorgezakt dan de nieuwe (dus meer contact met de Twaron).

Toch waren we het met 3 man eens dat de dubbel laags het beste was, met name in vergelijk met de zelfde soort maar dan enkellaags.

Meer emotie, beter in het laag. Maar met beide is goed te leven.

8 minutes ago, Buell said:

Toch waren we het met 3 man eens dat de dubbel laags het beste was, met name in vergelijk met de zelfde soort maar dan enkellaags.

Hmmmm, mooi én jammer.... :huh: B)

12 hours ago, Buell said:

Bij mijn dac wel, maar daar zitten 3 trafo's in en is niet echt licht te noemen.

We hebben 3 versies vergeleken, mijn vierkante enkellaags en de enkel en dubbellaags van deze nieuwe versie.

De nieuwe hebben berkentriplex  en mijn eigen zijn van ( Leobus corrigeer me als ik fout zit) populieren hout.

Nog een verschil is dat de mijne ooit onder mijn 55 kg versterker hebben gezeten en verder zijn doorgezakt dan de nieuwe (dus meer contact met de Twaron).

Maar ga je de dubbellaags dan ook nog onder je versterker van 55 kg uitproberen?  Ik vraag het, omdat mijn versterker 35 kg weegt en ik daar de vierkanten enkellaars onder heb. Van een echte doorzakken heb ik niet echt last van.

Wat raadt Leo ons aan met die zware versterkers ?

En een versie van 3-laags voor onder luidsprekers bijvoorbeeld? Of slaan we nu door?

Edited by audiofreak

Ik heb wat rekenwerk verricht. Als het weefsel in het midden 4 mm doorgezakt is, en de rek zou volledig uit de draden moeten komen, zit je op 3% rek in het garen. Daarbij ga ik er van uit dat rek alleen optreedt in het los hangende weefsel. Maar bij 3% rek zit je al op breuk. Er zijn geen gebroken draden, dus kan bij 4 mm inzakken de rek niet uit de draden gekomen zijn. Dus moet het dan (ook?) uit het schuiven in de lijmlaag komen. Met de vierkante “ringen” kan ik het weefsel ook om de onderste ring heen vouwen en gelijmd en wordt het weefsel ook onder de ring extra vast gehouden. Dat werkt al met de enkellaags versie, dus verklaart wel waarom Onno geen problemen heeft. De dubbele laag geeft wat meer zekerheid en ook een iets ander effect. Buell en een vriend en ik vinden dat wel lekker, maar of iedereen dat vindt, weet ik niet.

groet,

Leobus

2 hours ago, audiofreak said:

Maar ga je de dubbellaags dan ook nog onder je versterker van 55 kg uitproberen?  Ik vraag het, omdat mijn versterker 35 kg weegt en ik daar de vierkanten enkellaars onder heb. Van een echte doorzakken heb ik niet echt last van.

Wat raadt Leo ons aan met die zware versterkers ?

En een versie van 3-laags voor onder luidsprekers bijvoorbeeld? Of slaan we nu door?

Nee voorlopig niet.

Ik heb enkellaags onder de versterker gehad, Misschien ooit dubbellaags maar momenteel ben ik heel blij met de enkellaags onder de DAC ( ook onder de streamer, Nass en switchvoeding) en messing Mapleshade voeten op halve dikte WonderWood blokjes onder mijn versterker. 

Maar wie weet in de toekomst, voor nu even niks, de boel de boel laten en lekker muziek draaien😉

@leobus Dank voor het antwoord. Ik heb inderdaad geen last van loslatende draden of (te ver) doorgezakte draden/matjes bij de vierkante VWR's. Dus ik laat het ook zo. Mijn setje die ik nog over had (met de ronde) heb ik n.a.v. jouw tip/voorstel afgelopen week uitgeprobeerd onder het mdf plankje waar de LM-LP33 phonostage met de Aktyna EVO voetjes op staat en ook dat vond ik geen succes. Ik kon geen verschil horen. Ik ga nu nog uitproberen dat setje onder de nieuwe aanwinst te doen, het Nakamichi LX-3 cassettedeck.

@Buell Ook duidelijk antwoord. Geniet van de muziek en lees af en toe ook een boek. Kan soms erg verhelderend zijn bij het luisteren naar muziek.😉

5 hours ago, leobus said:

Ik heb wat rekenwerk verricht. Als het weefsel in het midden 4 mm doorgezakt is, en de rek zou volledig uit de draden moeten komen, zit je op 3% rek in het garen. Daarbij ga ik er van uit dat rek alleen optreedt in het los hangende weefsel. Maar bij 3% rek zit je al op breuk. Er zijn geen gebroken draden, dus kan bij 4 mm inzakken de rek niet uit de draden gekomen zijn. Dus moet het dan (ook?) uit het schuiven in de lijmlaag komen. Met de vierkante “ringen” kan ik het weefsel ook om de onderste ring heen vouwen en gelijmd en wordt het weefsel ook onder de ring extra vast gehouden. Dat werkt al met de enkellaags versie, dus verklaart wel waarom Onno geen problemen heeft. De dubbele laag geeft wat meer zekerheid en ook een iets ander effect. Buell en een vriend en ik vinden dat wel lekker, maar of iedereen dat vindt, weet ik niet.

groet,

Leobus

Wanneer een gespannen draad 4 mm doorzakt, zijn de draden zelf veel minder langer geworden.

Toch verdenk ik eerder de lijm. Door dat gespannen doek (door de kogel) is de afschuifkracht op de lijm groter. Hoe veel groter hangt van de ontbinding van de kracht af. Een verder doorhangend doek geeft minder afschuifkracht bij dezelfde belasting als een minder ver doorhangend doek.

Het gaat natuurlijk om de draden waar de kogel op rust. Afhankelijk van de doorhang, zijn dat ook meer of minder draden. om een aluminium plaatje vouwen en aan twee kanten lijmen zal meer doen dan het doek verdubbelen. De draden worden dan toch uit de lijm getrokken. dat plaatje met doek dan weer tussen de houten schijven lijmen.

Die oplossing met dat aluminium plaatje, pas ik nu eigenlijk al toe. Ik vouw en lijm het doek nu om de onderste ring heen. In de dubbellaags zit de bovenste laag alleen onder de bovenring gelijmd. Die bovenlaag steunt dan een beetje op de onderste laag.de twee ringen met hun doek zitten dan weer op elkaar gelijmd en geschroefd.

groet,

Leobus

Bij een plaatje van b.v. 2 mm dik (met een gat voor de kogel natuurlijk), kun je het doek er strak omheen vouwen en aan beide kanten lijmen. Dat lijkt mij mechanisch een betere oplossing dan alleen het lijmoppervlak vergroten. Wanneer je het doek in een ster knipt, kun je het ook zonder rimpels en vouwen lijmen. Met een vierkant plaatje dan hè.

On 10/30/2020 at 1:38 PM, leobus said:

1) Het weefsel rekt langzaam uit. Iets wat ik niet verwacht omdat één enkel draadje in het weefsel al ca 30 kg kan tillen en bij een rek van ca 3% gewoon breekt. Gebroken draden zijn er echter niet.

Een sommetje leert het volgende. Wanneer een strak getrokken, bij de rand ingeklemde, draad over een gat van 30 mm doorsnede bij een verticale belasting in het midden (de kogel) 4 mm doorzakt, is de draad (afgerond) 1 mm langer geworden. Dat is een rek van ietsje meer dan 3%. De draad staat dan op het punt van breken. Wanneer dat toch niet gebeurd kan dat komen door (a) slip bij de inklemming (bijvoorbeeld in de lijmverbinding) of door kruip van het materiaal (weet niet of het draadmateriaal kruipvervorming vertoont).