Jump to content

Leobus verwonder-ringen


Buell
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, René N. said:

Dus ook bij hele lichte apparaten (DAC en voorversterker) werkt de dubbellaags dus beter zeg je?

Zo heel erg licht waren deze apparaten nou ook weer niet. De dac van Buell is geloof ik 15 kg en mijn VV is ca 12 kg. 
En de verschillen zijn heel klein. Soms zo klein (beetje muziek afhankelijk) dat we het niet altijd zeker wisten. Maar voor echt zware apparaten zou ik voor wat meer zekerheid gaan en dus de dubbellaags kiezen.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Oké... Die van mij halen de 5 kilo niet eens B). Volgens mij heb ik helemaal geen zware apparaten verder, op de platenspeler dan. Die is zo'n 32 kilo....

Overigens..... Ik had ook nog gedacht ze misschien onder de Open Baffle's te doen, die worden zo'n 100 kilo per stuk. Maar daar denk ik eerst nog over na.....:huh: B)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, René N. said:

Oké... Die van mij halen de 5 kilo niet eens B). Volgens mij heb ik helemaal geen zware apparaten verder, op de platenspeler dan. Die is zo'n 32 kilo....

Overigens..... Ik had ook nog gedacht ze misschien onder de Open Baffle's te doen, die worden zo'n 100 kilo per stuk. Maar daar denk ik eerst nog over na.....:huh: B)

zet je er toch gewoon 8 onder elke speaker😀😀

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Dus ook bij hele lichte apparaten (DAC en voorversterker) werkt de dubbellaags dus beter zeg je?

Bij mijn dac wel, maar daar zitten 3 trafo's in en is niet echt licht te noemen.

We hebben 3 versies vergeleken, mijn vierkante enkellaags en de enkel en dubbellaags van deze nieuwe versie.

De nieuwe hebben berkentriplex  en mijn eigen zijn van ( Leobus corrigeer me als ik fout zit) populieren hout.

Nog een verschil is dat de mijne ooit onder mijn 55 kg versterker hebben gezeten en verder zijn doorgezakt dan de nieuwe (dus meer contact met de Twaron).

 

Toch waren we het met 3 man eens dat de dubbel laags het beste was, met name in vergelijk met de zelfde soort maar dan enkellaags.

Meer emotie, beter in het laag. Maar met beide is goed te leven.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Buell said:

Toch waren we het met 3 man eens dat de dubbel laags het beste was, met name in vergelijk met de zelfde soort maar dan enkellaags.

Meer emotie, beter in het laag. Maar met beide is goed te leven.

 

Hmmmm, mooi én jammer.... :huh: B)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Buell said:

Bij mijn dac wel, maar daar zitten 3 trafo's in en is niet echt licht te noemen.

We hebben 3 versies vergeleken, mijn vierkante enkellaags en de enkel en dubbellaags van deze nieuwe versie.

De nieuwe hebben berkentriplex  en mijn eigen zijn van ( Leobus corrigeer me als ik fout zit) populieren hout.

Nog een verschil is dat de mijne ooit onder mijn 55 kg versterker hebben gezeten en verder zijn doorgezakt dan de nieuwe (dus meer contact met de Twaron).

 

Toch waren we het met 3 man eens dat de dubbel laags het beste was, met name in vergelijk met de zelfde soort maar dan enkellaags.

Meer emotie, beter in het laag. Maar met beide is goed te leven.

 

Maar ga je de dubbellaags dan ook nog onder je versterker van 55 kg uitproberen?  Ik vraag het, omdat mijn versterker 35 kg weegt en ik daar de vierkanten enkellaars onder heb. Van een echte doorzakken heb ik niet echt last van.

Wat raadt Leo ons aan met die zware versterkers ?

En een versie van 3-laags voor onder luidsprekers bijvoorbeeld? Of slaan we nu door?

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ik heb wat rekenwerk verricht. Als het weefsel in het midden 4 mm doorgezakt is, en de rek zou volledig uit de draden moeten komen, zit je op 3% rek in het garen. Daarbij ga ik er van uit dat rek alleen optreedt in het los hangende weefsel. Maar bij 3% rek zit je al op breuk. Er zijn geen gebroken draden, dus kan bij 4 mm inzakken de rek niet uit de draden gekomen zijn. Dus moet het dan (ook?) uit het schuiven in de lijmlaag komen. Met de vierkante “ringen” kan ik het weefsel ook om de onderste ring heen vouwen en gelijmd en wordt het weefsel ook onder de ring extra vast gehouden. Dat werkt al met de enkellaags versie, dus verklaart wel waarom Onno geen problemen heeft. De dubbele laag geeft wat meer zekerheid en ook een iets ander effect. Buell en een vriend en ik vinden dat wel lekker, maar of iedereen dat vindt, weet ik niet.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

Maar ga je de dubbellaags dan ook nog onder je versterker van 55 kg uitproberen?  Ik vraag het, omdat mijn versterker 35 kg weegt en ik daar de vierkanten enkellaars onder heb. Van een echte doorzakken heb ik niet echt last van.

Wat raadt Leo ons aan met die zware versterkers ?

En een versie van 3-laags voor onder luidsprekers bijvoorbeeld? Of slaan we nu door?

 

Nee voorlopig niet.

Ik heb enkellaags onder de versterker gehad, Misschien ooit dubbellaags maar momenteel ben ik heel blij met de enkellaags onder de DAC ( ook onder de streamer, Nass en switchvoeding) en messing Mapleshade voeten op halve dikte WonderWood blokjes onder mijn versterker. 

Maar wie weet in de toekomst, voor nu even niks, de boel de boel laten en lekker muziek draaien😉

Link to comment
Share on other sites

@leobus Dank voor het antwoord. Ik heb inderdaad geen last van loslatende draden of (te ver) doorgezakte draden/matjes bij de vierkante VWR's. Dus ik laat het ook zo. Mijn setje die ik nog over had (met de ronde) heb ik n.a.v. jouw tip/voorstel afgelopen week uitgeprobeerd onder het mdf plankje waar de LM-LP33 phonostage met de Aktyna EVO voetjes op staat en ook dat vond ik geen succes. Ik kon geen verschil horen. Ik ga nu nog uitproberen dat setje onder de nieuwe aanwinst te doen, het Nakamichi LX-3 cassettedeck.

@Buell Ook duidelijk antwoord. Geniet van de muziek en lees af en toe ook een boek. Kan soms erg verhelderend zijn bij het luisteren naar muziek.😉

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, leobus said:

Ik heb wat rekenwerk verricht. Als het weefsel in het midden 4 mm doorgezakt is, en de rek zou volledig uit de draden moeten komen, zit je op 3% rek in het garen. Daarbij ga ik er van uit dat rek alleen optreedt in het los hangende weefsel. Maar bij 3% rek zit je al op breuk. Er zijn geen gebroken draden, dus kan bij 4 mm inzakken de rek niet uit de draden gekomen zijn. Dus moet het dan (ook?) uit het schuiven in de lijmlaag komen. Met de vierkante “ringen” kan ik het weefsel ook om de onderste ring heen vouwen en gelijmd en wordt het weefsel ook onder de ring extra vast gehouden. Dat werkt al met de enkellaags versie, dus verklaart wel waarom Onno geen problemen heeft. De dubbele laag geeft wat meer zekerheid en ook een iets ander effect. Buell en een vriend en ik vinden dat wel lekker, maar of iedereen dat vindt, weet ik niet.

groet,

Leobus

Wanneer een gespannen draad 4 mm doorzakt, zijn de draden zelf veel minder langer geworden.

Toch verdenk ik eerder de lijm. Door dat gespannen doek (door de kogel) is de afschuifkracht op de lijm groter. Hoe veel groter hangt van de ontbinding van de kracht af. Een verder doorhangend doek geeft minder afschuifkracht bij dezelfde belasting als een minder ver doorhangend doek.

Het gaat natuurlijk om de draden waar de kogel op rust. Afhankelijk van de doorhang, zijn dat ook meer of minder draden. om een aluminium plaatje vouwen en aan twee kanten lijmen zal meer doen dan het doek verdubbelen. De draden worden dan toch uit de lijm getrokken. dat plaatje met doek dan weer tussen de houten schijven lijmen.

Link to comment
Share on other sites

Die oplossing met dat aluminium plaatje, pas ik nu eigenlijk al toe. Ik vouw en lijm het doek nu om de onderste ring heen. In de dubbellaags zit de bovenste laag alleen onder de bovenring gelijmd. Die bovenlaag steunt dan een beetje op de onderste laag.de twee ringen met hun doek zitten dan weer op elkaar gelijmd en geschroefd.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Bij een plaatje van b.v. 2 mm dik (met een gat voor de kogel natuurlijk), kun je het doek er strak omheen vouwen en aan beide kanten lijmen. Dat lijkt mij mechanisch een betere oplossing dan alleen het lijmoppervlak vergroten. Wanneer je het doek in een ster knipt, kun je het ook zonder rimpels en vouwen lijmen. Met een vierkant plaatje dan hè.

Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2020 at 1:38 PM, leobus said:

1) Het weefsel rekt langzaam uit. Iets wat ik niet verwacht omdat één enkel draadje in het weefsel al ca 30 kg kan tillen en bij een rek van ca 3% gewoon breekt. Gebroken draden zijn er echter niet.

Een sommetje leert het volgende. Wanneer een strak getrokken, bij de rand ingeklemde, draad over een gat van 30 mm doorsnede bij een verticale belasting in het midden (de kogel) 4 mm doorzakt, is de draad (afgerond) 1 mm langer geworden. Dat is een rek van ietsje meer dan 3%. De draad staat dan op het punt van breken. Wanneer dat toch niet gebeurd kan dat komen door (a) slip bij de inklemming (bijvoorbeeld in de lijmverbinding) of door kruip van het materiaal (weet niet of het draadmateriaal kruipvervorming vertoont).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bij sommige mensen die de ringen proberen, krijg ik het commentaar dat de ringen erg goed zijn in het strak maken van het laag en plaatsing van het stereobeeld. Maar er wordt ook af en toe gemeld dat het een beetje ten koste gaat van muzikaliteit. Qq het doorklinken van tonen.

Nu speel ik al een poosje met een nieuwe versterker en ik vind dat ding erg goed in plaatsing en bassnelheid en bascontrole. Maar ik mis toch wat muzikaliteit en uitklinken van tonen. Ik speel met enkellaags ringen onder die versterker. Hm, dat effect heb ik vaker van iemand gehoord.

Toch eens wat aan de ringen modificeren. Standaard zit er een kamertje onder het matje wat dempingsmateriaal. Wat zou er gebeuren als ik dat kamertje opvul met???? 
Geprobeerd, en twee hobby’s tegelijk toegepast. (Audio en imkeren) Het kamertje met bijenwas gevuld. Daarbij tevens het matje doordrenkt met was. Dat deed wel wat , maar niet genoeg om mijn versterker echt lekker te laten klinken. Daarna een deel van de was maar weer uit het kamertje verwijderd. De holte is een ronde piramidevormige geworden. Bijkomend voordeel is dat het matje wat meer ondersteund wordt dan zonder bijenwas vulling. En bingo, daar kwam de muzikaliteit die ik zoek. Bij een andere tester gebeurde iets gelijkwaardigs. Ik zal er nog een paar maken en bij wat anderen ter test aanbieden. Ben benieuwd of ik het goed gehoord heb.

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jaren geleden heb ik hier op het forum gelezen over de blauwe zakjes, oftewel koud kompressen. Als ik het mij goed herinner was dat destijds iets wat Cock had ingevoerd. Deze zakjes pas is sinds die tijd ook toe onder mijn apparatuur. Afgelopen week werdt mij het belang hiervan weer duidelijk. Mijn set klonk niet meer zoals ik gewend was. Er was een hardheid en kilheid ingekomen, minder ruimtelijk, minder 3d. Bleek dat mijn Sonneteer versterker niet helemaal meer goed op de zakjes lag. Hierdoor dacht ik weer aan dit onderwerp. Heeft iemand de koud kompressen ooit vergeleken met de verwonder-ringen? Wat maakt de ringen nog mooier?

 

Ik heb ook stroken van mijn oude latex topmatras gebruikt voor onder mijn audio apparatuur. Werkt ook zeer goed om trillingen te dempen.

 

Zijn de ringen überhaupt nog te bestellen?

 

 

Edited by Auke12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Deze week getest met verwonderringen onder mijn voorversterker, deze heb ik inmiddels een jaartje maar VWR was er nog niet van gekomen. Hij stond met ebbenhouten spikes op wonderwood.

Na het plaatsen van de VWR was direct betere plaatsing merkbaar, ook was het sneller, dit was goed te horen bij gistaalspel,...laag strakker en ook hoorde ik meer detail. Uiteindelijk gekozen voor Hematiet kogels ipv metalen. Net een tikkie warmer want mijn set is al redelijk dynamisch.

Blij mee. Nu loopt er een bestelling voor nieuwe die onder mijn streamer komen, mijn nieuwe streamer is net te smal voor de normale VWR. Ik heb Leobus gevraag om er een cm af te zagen aan 1 kant, dan kunnen ze tegen elkaar en past het wel.

to be continiud..

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Buell said:

Deze week getest met verwonderringen onder mijn voorversterker, deze heb ik inmiddels een jaartje maar VWR was er nog niet van gekomen. Hij stond met ebbenhouten spikes op wonderwood.

Na het plaatsen van de VWR was direct betere plaatsing merkbaar, ook was het sneller, dit was goed te horen bij gistaalspel,...laag strakker en ook hoorde ik meer detail. Uiteindelijk gekozen voor Hematiet kogels ipv metalen. Net een tikkie warmer want mijn set is al redelijk dynamisch.

Blij mee. Nu loopt er een bestelling voor nieuwe die onder mijn streamer komen, mijn nieuwe streamer is net te smal voor de normale VWR. Ik heb Leobus gevraag om er een cm af te zagen aan 1 kant, dan kunnen ze tegen elkaar en past het wel.

to be continiud..

Aanvulling,  ik heb nu de laatste versie bijenwas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 18-3-2023 at 00:02, Auke12 said:

Jaren geleden heb ik hier op het forum gelezen over de blauwe zakjes, oftewel koud kompressen. Als ik het mij goed herinner was dat destijds iets wat Cock had ingevoerd. Deze zakjes pas is sinds die tijd ook toe onder mijn apparatuur. Afgelopen week werdt mij het belang hiervan weer duidelijk. Mijn set klonk niet meer zoals ik gewend was. Er was een hardheid en kilheid ingekomen, minder ruimtelijk, minder 3d. Bleek dat mijn Sonneteer versterker niet helemaal meer goed op de zakjes lag. Hierdoor dacht ik weer aan dit onderwerp. Heeft iemand de koud kompressen ooit vergeleken met de verwonder-ringen? Wat maakt de ringen nog mooier?

 

Ik heb ook stroken van mijn oude latex topmatras gebruikt voor onder mijn audio apparatuur. Werkt ook zeer goed om trillingen te dempen.

 

Zijn de ringen überhaupt nog te bestellen?

 

 

Ik heb inmiddels een aantal dagen de verwonder - "vierkanten" in huis. Twee setjes voor onder de versterker en dac. De rest van mijn set ligt op mijn toppertje. Die kastjes zijn te klein voor de ringen.

 

Een ding is zeker Leobus krijgt ze niet terug. Zeker een verrijking voor mijn set. Wat ik hoor in vergelijking met de blauwe zakjes of de topper is het volgende:

- Strakkere bas. Beter verschil tussen de verschillende bastonen. Lijkt soms wat bas  minder te zijn, maar dat is juist prima!

- Bekkens zijn beter doorklinkend

- Meer snelheid in de muziek!

- Ietwat meer details

- Betere plaatsing en diepte.

- Alles net een tandje beter

 

Ik had nog een paar ergenisjes in mijn set, en die zijn nu weg. (Beetje traag en bekkens)

 

Soms overkruipt mij nog het idee dat het wat klinischer is geworden.... Zou dat de stalen kogels zijn?

 

Leobus bedankt!

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Auke12 said:

Ik heb inmiddels een aantal dagen de verwonder - "vierkanten" in huis. Twee setjes voor onder de versterker en dac. De rest van mijn set ligt op mijn toppertje. Die kastjes zijn te klein voor de ringen.

 

Een ding is zeker Leobus krijgt ze niet terug. Zeker een verrijking voor mijn set. Wat ik hoor in vergelijking met de blauwe zakjes of de topper is het volgende:

- Strakkere bas. Beter verschil tussen de verschillende bastonen. Lijkt soms wat bas  minder te zijn, maar dat is juist prima!

- Bekkens zijn beter doorklinkend

- Meer snelheid in de muziek!

- Ietwat meer details

- Betere plaatsing en diepte.

- Alles net een tandje beter

 

Ik had nog een paar ergenisjes in mijn set, en die zijn nu weg. (Beetje traag en bekkens)

 

Soms overkruipt mij nog het idee dat het wat klinischer is geworden.... Zou dat de stalen kogels zijn?

 

Leobus bedankt!


Fijn dat je tevreden bent met het resultaat.

De dingen die je beschrijft komen overeen met mijn ervaringen en die van anderen. Er zijn wat ervaringen met Hematiet kogels. Die geven soms een net wat “zachter” resultaat. Maar die zijn wel een stuk duurder dan de stalen kogels.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu de hele hoofdset, inclusief de speakers, op verwonder ringen. Het geluid is beter, dat zonder meer, maar ook wel anders, ik moet eraan wennen. Soms heb ik het idee dat de ringen zoveel informatie uit de set trekken, dat mijn hersenen het lastig verwerken vinden. Misschien is dit wat de VdH aanhangers bedoelen met dat het geluid ‘te dichtbij’ komt. Geinige materie. Zal de komende tijd met tweaken nog wel proberen de balans wat beter te krijgen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...