Jump to content

Leobus verwonder-ringen


Buell
 Share

Recommended Posts

Wat ik op plaatjes kan zien - en dat is mogelijk niet alles- worden er alleen keiharde en dus geleidende, materialen gebruikt in de Stillpoints. En mijn idee is dat je dat nu juist niet moet hebben. De VWR’s doen dat dan ook niet. Als je wilt, wil ik wel een keer met een setje bij je langs komen om te demonstreren.

Kan ik gelijk je set bewonderen en die Poolse kabels beluisteren.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

De VWR's liggen weer onder de eindversterkers. Maar er is nog een heleboel gebeurt.

Het lage rekje wat ik had is weg. Daar voor in de plaats heb ik een soort van plateau over de breedte tussen de luidsprekers gebouwd. Hierop staan alle apparaten op één niveau naast elkaar. Dat plateau bestaat uit de dikke Tabaca balken die eerder in mijn rek gebruikte. Daarop dan één laag planken (4,5 cm dik) van hetzelfde hout. En daarop onder elk apparaat een hardstenen tegel. Tussen de balken en de planken ligt vilt. Tussen de planken en het hardsteen antislipmat. Het steen klinkt nu zo dood als een pier. Alle apparaten staan nu rechtstreeks op VWR's of eierdoppen met kogels.

Het belangrijkste verschil met eerder was, dat de eindversterkers nu maar één set ontkoppelaars heeft. Vroeger stonden er eierdoppen op de vloer, daarop twee lagen hardsteen (met Scotch Strip-Calk daartussen). Hierop weer ontkoppelaars voor de VWR's en achter de eierdoppen. Dubbel ontkoppelt dus.

Nu is dat dus: hout, vilt, hout, antislip, hardsteen en de ontkoppelaars.

Om het te laten ogen staan de voorversterker en DAC iets hoger, zodat de bovenkant gelijk ligt. Hieronder dus twee lagen hardsteen.

 

Qua klank is er wel wat veranderd. Het laag is nu krachtiger, maar de ruimtelijkheid is wél weer op het oude niveau. Door de ruimte tussen de luidsprekers is de pinpointing nog weer wat toegenomen.

 

Ik heb nu een Norstone laag audiorekje van 80 cm breed over. Met drie lagen en matte glasplaten. Liefhebbers?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Hans, Een fotootje  van je vernieuwde setopstelling kan helpen i.p.v. het visualiseren in mijn hoofd.
In dat rekje ben ik wellicht geinterreseerd. Als je daar ook een foto van kan plaatsen of zegt welk type het is. Dan zoek ik het type wel op de site van Norstone.
Dank alvast.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Hans, Een fotootje  van je vernieuwde setopstelling kan helpen i.p.v. het visualiseren in mijn hoofd.
In dat rekje ben ik wellicht geinterreseerd. Als je daar ook een foto van kan plaatsen of zegt welk type het is. Dan zoek ik het type wel op de site van Norstone.
Dank alvast.

540.jpg

Dit is het Norstone rekje. Hier nog met de apparatuur op het glas.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Roots said:

Mooi hoor...Zo'n beetje de perfectie nabij. Luister je dan op het kruispunt van je speakers?

Deze kruisen zelfs vóór me. De ruimte is niet zo breed, wanneer je nu met drie man luistert, is het stereobeeld nog enigszins te pruimen. Anders tettert een luidsprekers recht in het oor van de tweede luisteraar en de andere bij de derde.

 

Maar om het topic niet te veel te vervuilen, heb ik hier een nieuwe foto geplaatst.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De VWR’ s worden tot nu toe gemaakt met Twaron weefsel tussen twee ringen. Dat weefsel wordt tussen de ringen gelijmd. Het blijkt nu dat zeer zware apparaten (denk aan zwaarder dan ca 25 kg) langzaam het weefsel (te ver) laten inzakken. Dat kan twee oorzaken hebben:

1) Het weefsel rekt langzaam uit. Iets wat ik niet verwacht omdat één enkel draadje in het weefsel al ca 30 kg kan tillen en bij een rek van ca 3% gewoon breekt. Gebroken draden zijn er echter niet.

2) De toegepaste lijm (twee componenten epoxy) rekt langzaam uit.
Nu weet ik wel veel van het weefsel, maar minder van lijmen. Zijn er hier lijmdeskundigen die hier een advies kunnen geven? Ik gebruik nu twee componenten epoxy van Bison.

 

Verder doe ik nu een test waarbij ik twee lagen weefsel ga toepassen. Dan denk ik wel heel zeker te weten dat het weefsel grotere krachten kan weerstaan. Maar dat wordt eerst testen of het geen invloed heeft op de werking van de ringen.
groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, leobus said:

De VWR’ s worden tot nu toe gemaakt met Twaron weefsel tussen twee ringen. Dat weefsel wordt tussen de ringen gelijmd. Het blijkt nu dat zeer zware apparaten (denk aan zwaarder dan ca 25 kg) langzaam het weefsel (te ver) laten inzakken. Dat kan twee oorzaken hebben:

1) Het weefsel rekt langzaam uit. Iets wat ik niet verwacht omdat één enkel draadje in het weefsel al ca 30 kg kan tillen en bij een rek van ca 3% gewoon breekt. Gebroken draden zijn er echter niet.

2) De toegepaste lijm (twee componenten epoxy) rekt langzaam uit.
Nu weet ik wel veel van het weefsel, maar minder van lijmen. Zijn er hier lijmdeskundigen die hier een advies kunnen geven? Ik gebruik nu twee componenten epoxy van Bison.

 

Verder doe ik nu een test waarbij ik twee lagen weefsel ga toepassen. Dan denk ik wel heel zeker te weten dat het weefsel grotere krachten kan weerstaan. Maar dat wordt eerst testen of het geen invloed heeft op de werking van de ringen.
groet,

Leobus

Leo, ik weet niet veel van weefsels en ook niet van lijmen, maar het feit dat een weefsel gewoven is en daardoor een bepaalde flexibliliteit ontstaat, zou toch ook kunnen betekenen dat de draden van het weesel t.o.v elkaar verschuiven en juist dat het inzakken veroorzaakt? 

Kijk maar eens naar een tennisser. Die zit ook telkens de snaren van zijn racket te fatsoeneren, omdat ze verschuiven.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Polymax ehpress van Bison.
Daar hang ik schemerlampen en schilderijen mee op. Blokje hout op de muur lijmen en ik 64 kilo kan er aan hangen,100% krimpvrij.

Supersterke sneldrogende lijm met grote trekkracht.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Het blijkt nu dat zeer zware apparaten (denk aan zwaarder dan ca 25 kg) langzaam het weefsel (te ver) laten inzakken.

Bedoel je hiermee dat 1 verwonderring max. 25 kg kan dragen OF een apparaat van 25 kg dat op 3 ringen staat, dus dat 1 ring maximaal 8 kg kan dragen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ove Rickland said:

Bedoel je hiermee dat 1 verwonderring max. 25 kg kan dragen OF een apparaat van 25 kg dat op 3 ringen staat, dus dat 1 ring maximaal 8 kg kan dragen?

Precieze waardes op langere termijn kan ik helaas niet geven. Testen van een jaar kan ik niet uitvoeren. Maar ik SCHAT dat de gewone ronde ringen niet hoger belastbaar zijn dan die ca 8 kg per stuk. Dus inderdaad niet boven 25 kg per 3. Dan zou ik ervoor de zekerheid 4 ringen onder zetten. Ervaringen met zwaardere apparaten zijn schaars tot nu toe. 1x 55 kg met drie ringen en 1x 35 kg met drie ringen gingen niet goed. Ik heb nu ook (vierkante) ringen voor zwaardere apparaten. Daarbij is het weefsel ook om de onderste ring heen geslagen en aan de onderkant ook verankerd. Ervaring daarmee nog niet, want ik heb zelf geen zware apparaten. De werking is wel hetzelfde als bij de ronde ringen.

Het experiment met een dubbele laag weefsel loopt nu ook met vierkante ringen en omgeslagen weefsel bij de onderste ring. Ben benieuwd of die ook werken.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:

Leo, ik weet niet veel van weefsels en ook niet van lijmen, maar het feit dat een weefsel gewoven is en daardoor een bepaalde flexibliliteit ontstaat, zou toch ook kunnen betekenen dat de draden van het weesel t.o.v elkaar verschuiven en juist dat het inzakken veroorzaakt? 

Kijk maar eens naar een tennisser. Die zit ook telkens de snaren van zijn racket te fatsoeneren, omdat ze verschuiven.

Wat je zegt, klopt wel. Maar een VWR weefsel zal slechts een keer iets inzakken en daarna niet meer omdat de belasting niet telkens verandert. En er komen zeker geen topspin ballen tegen aan, die de draden verplaatsen.😀

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Maar omdat de draden op het eind niet vastzitten, kunnen ze wel uit het weefsel getrokken worden. Dubbelvouwen en met een naaimachine door stikken zou wat helpen. Wanneer je goed naar het weefsel van een zwaar belastte VWR kijkt, zie je dat de afstand tussen de draden in het midden groter is dan daar waar ze gelijmd zijn. Dat kan eigenlijk alleen door rek, of door het verschuiven van de draden. Ik denk dus, dat de draden die in de lengte belast worden, door de lijm gesleept worden. De lengte krachten op de garens in een gespannen doek ontstaan door dwarskracht, zijn extreem hoog. Hoe dieper het door zakt, hoe kleiner de krachten. Denk aan een waslijn tussen twee palen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, leobus said:

Precieze waardes op langere termijn kan ik helaas niet geven. Testen van een jaar kan ik niet uitvoeren. Maar ik SCHAT dat de gewone ronde ringen niet hoger belastbaar zijn dan die ca 8 kg per stuk. Dus inderdaad niet boven 25 kg per 3. Dan zou ik ervoor de zekerheid 4 ringen onder zetten. Ervaringen met zwaardere apparaten zijn schaars tot nu toe. 1x 55 kg met drie ringen en 1x 35 kg met drie ringen gingen niet goed. Ik heb nu ook (vierkante) ringen voor zwaardere apparaten. Daarbij is het weefsel ook om de onderste ring heen geslagen en aan de onderkant ook verankerd. Ervaring daarmee nog niet, want ik heb zelf geen zware apparaten. De werking is wel hetzelfde als bij de ronde ringen.

Het experiment met een dubbele laag weefsel loopt nu ook met vierkante ringen en omgeslagen weefsel bij de onderste ring. Ben benieuwd of die ook werken.

groet,

Leobus

 

2 hours ago, leobus said:

Wat je zegt, klopt wel. Maar een VWR weefsel zal slechts een keer iets inzakken en daarna niet meer omdat de belasting niet telkens verandert. En er komen zeker geen topspin ballen tegen aan, die de draden verplaatsen.😀

groet,

Leobus

Ik heb dus de vierkante VWR's en deze liggen onder de Line Magnetic eindversterker en deze weegt een dikke 35 kg. Er liggen 3 VWR's onder, waarvan 2 onder de zware trafo's aan de achterzijde en 1 VWR aan de voorzijde.
Als ik nu kijk naar de inzakking waar leobus het over heeft is het een klein kuiltje en waar de kogel in blijft liggen. Ik zie geen loslatingen van het weefsel aan het vierkante blok.
Voor een grote foto verwijs ik naar : https://www.mupload.nl/img/ss0ch9kqmr4fg.jpg en https://www.mupload.nl/img/nq7snp3o88etn.jpg
Daar kun je ze aanklikken voor een vergroting (1932x2576). 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Maar omdat de draden op het eind niet vastzitten, kunnen ze wel uit het weefsel getrokken worden. Dubbelvouwen en met een naaimachine door stikken zou wat helpen. Wanneer je goed naar het weefsel van een zwaar belastte VWR kijkt, zie je dat de afstand tussen de draden in het midden groter is dan daar waar ze gelijmd zijn. Dat kan eigenlijk alleen door rek, of door het verschuiven van de draden. Ik denk dus, dat de draden die in de lengte belast worden, door de lijm gesleept worden. De lengte krachten op de garens in een gespannen doek ontstaan door dwarskracht, zijn extreem hoog. Hoe dieper het door zakt, hoe kleiner de krachten. Denk aan een waslijn tussen twee palen.

Klopt het probleem zijn de afschuif krachten die enorm hoog kunnen worden.

Met een gewone lijm ga je dat niet oplossen.

Je zal dan moeten klemmen. Ik denk dan aan 2 metalen ringen die met boutjes op elkaar geklemd worden en daartussen zal dan een profiel moeten zitten die dan een hoge druk geeft rond om. dit heeft gelijk het voordeel dat de Twaron op nieuw te spannen kan worden of zelfs vervangen.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, kappa7 said:

Klopt het probleem zijn de afschuif krachten die enorm hoog kunnen worden.

Met een gewone lijm ga je dat niet oplossen.

Je zal dan moeten klemmen. Ik denk dan aan 2 metalen ringen die met boutjes op elkaar geklemd worden en daartussen zal dan een profiel moeten zitten die dan een hoge druk geeft rond om. dit heeft gelijk het voordeel dat de Twaron op nieuw te spannen kan worden of zelfs vervangen.

 

Helaas George,

Dat gaat niet lukken. De Twaron vezels zijn namelijk matig belastbaar op de dwarsdoorsnede. Zo’n vezeltje bestaat inwendig uit heel veel fibrillen die onderling weinig hechten. Als je daar op gaat drukken, druk je ze uit elkaar. Bovendien druk je dan de schering en inslag vezels die in weefsel liggen loodrecht op elkaar en ze kunnen elkaar prima doorsnijden. Met een knoop in je garen  heb je bijv. nog maar de halve sterkte. En dat profiel is ook niet zo goed omdat garen daar met een (scherpe?) bocht ingedrukt moeten worden en Twaron houdt ook niet zo van buigen omdat daarbij ook op druk belast wordt. En de maximale belasting op druk is veel lager dan op trek.

Maar de ideeën die je hebt, heb ik ook gehad hoor,  maar op bovenstaande gronden weer verworpen.

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Dan kan het wel eens lastig worden want lijm laat zich slecht belasten op afschuif.

En daar komt ook nog eens de matige hechting bij van het Twaron op de lijm.

Je moet je voorstellen dat het doek slechts plaatselijk belast wordt door de kogel.

Je trekt dus eigenlijk maar aan een paar draadjes die je dus eigenlijk uit het verband trekt.

Dit is ook de reden dat er ruimte ontstaat op de plek waar de druk plaats vind.

Ik denk dan toch echt aan borgen aan een rubber ring waar het doek omheen wordt gewikkeld. De rubber ring moet dan wel in een profiel worden gelegd zo dat deze lp de plek gehouden kan worden.  

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nu bezig met een set te maken met vierkante ringen. Op de onderste ring twaron omgevouwd tot halverwege de onderkant en gelijmd op en om de ring heen. Onder de bovenste ring  een tweede laag twaron gelijmd die op de onderste laag kan steunen. Bovendien heb ik de beide weefsels 45 graden ten opzichte van elkaar gedraaid. Dus trekrichtingen verschillend. Daarna de twee ringen op elkaar gelijmd en vast geschroefd. Als ze klaar zijn ga ik testen op resultaat. Eventueel kan ik ook nog overgaan op een andere lijm van Araldid die een veel hogere afschuifbestendigheid heeft. Helaas is die wel 2x zo duur en heb je meer verlies vanwege de noodzakelijke mengspuit.
Wordt vervolgd.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De dubbellaags ringen zijn op twee sets getest. Natuurlijk die van mijzelf, maar ook op die van Buell. Bij de laatste was nog een derde persoon aanwezig. We zijn tot de conclusie gekomen dat de dubbellaags een wat strakker/sneller geluidsbeeld geeft. Dat was zowel bij mij als bij Buell het geval. Bij mij onder de VV getest en bij Buell onder de dac getetst. Inmiddels twee setjes van 4 stuks gemaakt voor iemand met zware apparaten. 
Nieuwe gebruikers raad ik aan om bij zware ( >20kg) apparaten voor de dubbellaags vierkante versie te gaan.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...