Jump to content

DCG3 in verschillende uitvoeringen.


kappa7
 Share

Recommended Posts

Bedank Hans, ik ben er erg blij mee.

Ik hoop morgen de hoofdtelefoon aansluiting er op te hebben zo dat ik die ook kan gaan testen.

Deze voor/hoofdtelefoon versterker moet immers op mijn bureau dienst gaan doen als goede geluidskaart op mij werk PC.

Rechtsboven zie je de Amanero USB interface en de dac zo als ik die mee had naar het Dac vergelijk bij Hans.

De uitdaging die ik nu nog heb is de VU meter, deze wil ik laten werken op lijn level en afregelen op 0 db bij de uitgang van de dac.

Gewoon om dat het leuk is om te zien, zie je gelijk welke opnames strak op de 0 db zijn opgenomen.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kappa7 said:

De uitdaging die ik nu nog heb is de VU meter, deze wil ik laten werken op lijn level en afregelen op 0 db bij de uitgang van de dac.

Gewoon om dat het leuk is om te zien, zie je gelijk welke opnames strak op de 0 db zijn opgenomen.

Dat hoor je zo wel. Wanneer het volume 5 dB harder gaat dan gemiddeld, is het bagger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inmiddels is de hoofdtelefoon versterker gereed en ik ben erg tevreden over het resultaat.

Mn2Nlr7.jpg

Hier staat hij in de set als voorversterker en werkt gewoon prima.

85jZYuq.jpg

Even samenvatten wat er gedaan is.

Als eerste is de kast volledig leeg gehaald en is enkel de behuizing en de wappers gebruikt.

Vervolgens zijn de versterker print en de voeding opgebouwd en getest dat zijn de blauwe printplaten links de voeding rechts de versterker print.

Daar tussen met gaatjes print is de aansturing voor de wappers gemaakt.

rechts boven zie je de Amanero usb interface en een 10$ dac in het groen daarnaast.

Midden boven zie je de volumeregelaar en de ingang selectie.

Deze wordt aangestuurd door de rode printplaat links daarvan.

 3EuTMT8.jpg

De ledjes en de zwarte streep zitten er orgineel niet op en heb ik zelf geplaatst.

De ledjes geven aan welke ingang is geselecteerd en de zwarte streep is voor het oogje van de afstand bediening.

 

Op mijn werk staat deze versterker onder mijn laptop en die speelt dus muziek af via Musicbee en om het compleet te maken gebruik ik dan de AKG k271 mk2 hoofd telefoon.

Dit is maakt het werk een stuk aangenamer.

PS. de balans knop is niet aangesloten net als de toon regeling, het geluid staat dus mooi in het midden. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Knap werk, George. Zo alles bij elkaar in éen kast ziet er beter uit dan allemaal losse onderdelen. Maar zit deze nu thuis in de set, of onder laptop op je werk? Of is dat ook thuis?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt allemaal. 

Deze is voor op het werk. 

Deze is opgebouwd uit standaard componenten en een enkele voeding. 

De versie voor thuis wordt opgebouwd met mooie componenten en een dubbel mono opbouw. 

Dat wil zeggen 2 voedingen en 2 transformatoren. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Zie dit topic nu pas, ziet er goed uit, echt top, ook van je printen. 👌👍

 

Deze ga ik ook maken.

Maar ik houd het simpeler en heb gewoon de printen gekocht van Tea-Bag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, dhfreakie said:

Zie dit topic nu pas, ziet er goed uit, echt top, ook van je printen. 👌👍

 

Deze ga ik ook maken.

Maar ik houd het simpeler en heb gewoon de printen gekocht van Tea-Bag.

Leuk en speelt erg goed.

Mocht je het interessant vinden dan heb ik nog wel een setje printen over, je hebt nog wel wat tegoed van mij.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

On 6/5/2020 at 7:11 PM, kappa7 said:

Leuk en speelt erg goed.

Mocht je het interessant vinden dan heb ik nog wel een setje printen over, je hebt nog wel wat tegoed van mij.

 

 

Dank je, ik heb de printjes van DIYA member Tea-Bag al binnen, maar misschien kunnen we iets anders doen later.

 

Wat heb jij trouwens in plaats van de uPA68H gebruikt? 2x 2SK170?

Link to comment
Share on other sites

Nice.

 

Hier de voortgang van mijn versie.

Ook ik hergebruik een versterker kast voor deze voorversterker, die van de Aaron No.5.

Die had ik al lang, maar was kapot gegaan, en kreeg ik niet meer gerepareerd.

Toen ik het besluit had genomen om deze voorversterker te maken, bedacht ik direct dat deze kast daar ideaal voor zou zijn.

Dus alles van de versterker eruit gehaald, de Elco's (die waren nieuwer dan de originele) en de trafo bewaar ik, de rest kon in de kliko.

Ik ben eerst begonnen met het verzamelen van alle onderdelen, en van daaruit te kijken hoe alles moest komen te zitten om een goed werkbare versterker te krijgen zonder problemen.

Vandaar dat de trafo's tegen het rechter koellichaam zijn gemonteerd, dit zorgt ervoor dat er ruimte is voor de as voor de volumeknop.

Met de trafo's plat zat de voorste trafo vanwege zijn hoogte de as in de weg.

Ik ben nu bezig met het bedraden van de in en uitgangen.

 

Er komt nog een printje bij voor een relais gestuurde ingangsbron met ook ruimte voor de potmeter, deze print zal gevoed worden met een eigen kleine 15VA trafo

Ik heb wel gekozen voor R-Core transformatoren (50VA), maar omdat die Franse site niet de juiste heeft heb ik deze uit China besteld, es kijken hoe goed ze zijn...

 

Het relais (230v) in de blauwe houder is voor de aan-uit schakelaar, de originele schakelaar was (al toen ik deze versterker kocht) kapot aan het gaan, en een vervanger wel gevonden.

Maar de originele schakelaar was een speciaal type wat niet meer gemaakt word, 45 Graden draaihoek (ipv de standaard 30 graden) en schakelt tegen de klok in.

De vervanger van dezelfde serie ziet er hetzelfde uit, en heeft dezelfde 45 graden schakelhoek, maar schakelt met de klok mee.

Dat los ik dus op met dit relais;

Als de versterker is uitgeschakeld, is de schakelaar in werkelijkheid aan en is het relais bekrachtigd, en is er geen stroom naar de trafo's.

Als de versterker is ingeschakeld, is de schakelaar in werkelijkheid uit en is het relais niet bekrachtigd, en is er wel stroom naar de trafo's.

Een beetje apart, maar het werkt wel.

 

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

 

Edited by dhfreakie
.
Link to comment
Share on other sites

Zeker mooi zo.

Wel apart mijn Aaron eindversterker kon ook niet meer gemaakt worden en is eigenlijk ook alleen nog gebruikt voor de behuizing.

 

Die originele printjes zijn wel erg netjes.

Grappig ik ben tegen dezelfde problemen aan gelopen voor de transformatoren en heb ook de transformatoren via Ebay besteld.

Ook de 50Va versie maar met nog wel een 9V wikkeling voor de volumeregelaar.

 

Leuk project zo ziet er erg netjes uit.

Maar mis jij de afstand bediening niet?

Voor mijn desktop versie heb ik daar de onderstaande regelaar voor gebruikt alleen dan wel met een blauwe alps, die heeft een betere gelijkloop.

https://www.ebay.co.uk/itm/LITE-MV04-Remote-preamp-board-Volume-Control-Input-Selector-/272560743980

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, die cardan assen, ik ben erg blij dat ik die in de RC sectie van Conrad ben tegen gekomen.

Die zijn kwalitatief echt een stuk beter dan de cardan assen die je normaal kunt krijgen of gebruikt worden.

 

Ik heb er ook over nagedacht om een aparte wikkeling erbij te hebben, maar heb zelf gekozen om voor de inputselectie een aparte trafo te gebruiken.

En meer ook omdat ik 2 trafo's gebruik, en geen verschil in verbruik wil hebben tussen de beide trafo's.

Ik heb ze ook bij Ebay besteld omdat het R-Core waren, anders had ik wel trafo's bij Toroidy besteld voor deze voorversterker.

 

De afstandsbediening zal ik wel gaan missen inderdaad, maar dat zal tijdelijk zijn.

Ik ga zelf niet voor een ebay setje, het zijn leuke setjes, en natuurlijk niet te duur, maar ze hebben voor mij 1 nadeel, te weinig inputs.

De Aaron had 5 inputs, en ik heb ook 5 inputs nodig in totaal. Dan is 4 inputs er 1 te weinig.

Nu kan ik daar wel een mouw aan passen, maar wil mij daar de energie niet in steken.

Maar niet getreurd, er is een oplossing, al is die ten opzichte van de ebay setjes wel duurder, al komt een gedeelte van de prijs ook door de potmeter die ik erbij wil bestellen.

Ik zal later zelf gaan voor een set van Glasshouse volume en input control printen met een TKD gemotoriseerde potmeter.

 

https://www.hificollective.co.uk/potentiometers/glasshouse-remote-control-kit-motorised-alps.html

https://www.hificollective.co.uk/potentiometers/glasshouse-selector-remote-control-kit.html

https://www.hificollective.co.uk/potentiometers/tkd-2cp-2511-mc-motorised-potentiometer.html

Link to comment
Share on other sites

Ik ken het van DIYaudio, het werd als optie aangeboden bij de DIYA versie FirstWatt B1 preamp door een ander lid.

Ik heb ergens nog 4 matched LDR's liggen van toen, voor zeg maar een versie 1 van Tortuga audio.

 

Ik weet ook niet of het wat is, ik heb het nooit getest of ergens gehoord.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Hier wel eens naar gekeken? LDR Attenuator Ik heb geen idee of het wat is, anders dan best wel prijzig. Kwam het toevallig tegen.

Geen ervaring mee maar op een of andere manier trekt dit me ook niet echt aan.

Ik geloof dat de gelijkloop niet heel goed te krijgen is.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Ik geloof dat de gelijkloop niet heel goed te krijgen is

Dat was ook mijn eerste gedacht bij LDR, maar aangezien het geheel microprocessor gestuurd is kun je er een heel aardige weerstandsmeting aan hangen om het geheel goed gelijk in te stellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vandaag weer lekker wat kunnen doen en hij speelt 🎶🎶🎶🎸🎸🎹

nePJp53.jpg

K1MpRyi.jpg

wSkmv5y.jpg

Weer het vertrouwde kastje maar nu niet passief meer maar nu met ongeveer 9.25 dB gain 

Ik had al de Sony versie gemaakt van deze voorversterker en ben daar erg tevreden over.

Deze versie is volledig duel mono opgebouwd en heeft een 20K ingang impedantie wat net weer even prettiger is voor mn overige apparatuur.

Zo op het eerste gehoor werkt het prima maar ga morgen maar weer eens wat platen draaien.

 

Nog even wat metingen.

6EjqAWU.jpg

je9BXmo.jpg

je9BXmo.jpg

Gemeten met volume knop vol open en 1V op de ingang.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Nu de eerste plaat is gedraaid kan ik wel zeggen dat het goed gelukt is.

De Sony versie en deze doen niet veel voor elkaar onder maar dit gaat net weer een stapje verder.

Doet alles net even mooier.

Ik ben dus wel erg benieuwd hoe deze set het gaat doen met weer een mooie eind versterker in plaats van het Hypex gebakje.

Verder moet ik echt eens wat aandacht aan kabels gaan besteden.

De kabels die ik nu gebruik zijn allemaal zelfbouw en ik verwacht dat dit nog wel beter kan.

Ik zit te denken aan de kabels van Grimm, Onno bedankt voor de tip.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...