Jump to content

Opname van Koor maken.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een liveopname. Misschien is er iemand die me kan wijzen op fouten of me tips geven zodat het resultaat beter wordt?

Het gaat om een groot koor met ca. 55 zangers en ben van plan om zo te werken:

1. Twee mooie condensator microfoons op een ca. 2,5 m hoog statief in ORTF opstelling op een afstand van ongeveer de helft van de breedte opstelling. Het koor staat op een laag podium voor een redelijk absorberende achterwand (gordijnen)

2. Dan met lange kabels naar mijn opnamehoekje in de zaal. Daar staat de EMU Tracker Pre waar ik de microfoons op aansluit.

3. De Tracker is m.b.v. een USB kabel op de laptop aangesloten. De koptelefoon zit aangesloten op de Tracker.

4. Het concert in twee delen opnemen. voor de pauze en na de pauze.

5. Opnemen met Audacity in 24 bit, 88.2 kHz. dan van tag's voorzien en per track exporteren in 16 bits 88.2 kHz. 

6. Met Jriver converteren naar 16 Bit, 44,1 kHz en op CD's branden. 

Ik wil zo weinig mogelijk compressie toepassen, vandaar de opname op 24 bits 88.2 kHz, zodat ik wat zachter kan opnemen. Ik heb geen zin in een clippende opname. En beter wat te zacht opgenomen en later opgekrikt dan met fouten zitten.

In het verleden werden de opnamen met een soort van luxe dictafoon gemaakt, dus ik denk dat het op deze manier al snel beter zal worden. voor de zekerheid loopt die dictafoon ook mee. De opname is bedoeld voor de koorleden.

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Gydotron said:

Beter opnemen in 24 bit, 88,2 kHz, het omrekenen naar 16 bit 44,1 kHz is minder complex, dat werd me verteld door een sound ingenieur.

Ja natuurlijk, alweer vergeten. Siem melde dat ook al, Ik ga het gelijk instellen.

Bedankt

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Als het mogelijk is, ga zelf met je apparatuur in een andere ruimte zitten waar je het koor niet live hoort (behalve dan via je apparatuur). Het gaat immers om de opname, je wilt niet verstoord worden door de live-zang.

Edited by edwin16
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, edwin16 said:

Als het mogelijk is, ga zelf met je apparatuur in een andere ruimte zitten waar je het koor niet live hoort (behalve dan via je apparatuur). Het gaat immers om de opname, je wilt niet verstoord worden door de live-zang.

Ik kan tijdens de opname niet veel meer dan kijken of de boel niet overstuurt. Ik ga het zeker niet ingewikkeld maken met meerdere microfoons en toonregelingen per microfoon. Het wordt allicht beter dan met die luxe dictafoon.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Hans van Liempd said:

Ik kan tijdens de opname niet veel meer dan kijken of de boel niet overstuurt. Ik ga het zeker niet ingewikkeld maken met meerdere microfoons en toonregelingen per microfoon. Het wordt allicht beter dan met die luxe dictafoon.

Zorg dan in ieder geval dat je zover mogelijk er vandaan zit en dat je een goede gesloten koptelefoon hebt. Vergelijk het met een opname maken met een driekops cassettedeck, het gaat erom hoe de opname klinkt. Dat is wat je wil horen en niets anders. Alleen afgaan op wel of niet oversturen is bijna gedoemd te mislukken.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, edwin16 said:

Zorg dan in ieder geval dat je zover mogelijk er vandaan zit en dat je een goede gesloten koptelefoon hebt. Vergelijk het met een opname maken met een driekops cassettedeck, het gaat erom hoe de opname klinkt. Dat is wat je wil horen en niets anders. Alleen afgaan op wel of niet oversturen is bijna gedoemd te mislukken.

Ik ga tijdens het inzingen al wel opnamen maken, die ik voordat het concert begint nog kan beluisteren. Er is toch weinig te veranderen. De microfoonopstelling ligt al bijna vast door het koor en de plaats van het publiek. En alles is akoestisch, dus geen elektronisch versterkt geluid. Zo hebben we het vroeger (40 jaar geleden) ook analoog gedaan en dat werkte prima. Het hoeft geen professionele opname te worden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vandaag was de grooooote dag. Opname is gemaakt en we moeten het er mee doen. Ik heb drie projecten gemaakt. Het inzingen, voor de pauze en na de pauze. Een van de grootste problemen die ik had, was om de verhouding tussen links en rechts goed te krijgen. Gelukkig kun je dat achteraf aanpassen. Ook het volume had wat aandacht nodig. Het zelfde stuk tijdens het inzingen werk 3 dB luider gezongen tijdens het concert. Maar verder weinig trubbels.

Vanavond de 7 stukken van voor de pauze "gemasterd". We vonden het wat te dun klinken. De piano wat ielig en de bassen wat afwezig. Ook klopte het stereobeeld niet precies, wat dan weer door de balansinstelling kwam. En dan klonk de ruwe opname toch wel erg zacht, ondanks dat er niet meer dan 13 dB DR in zat. 

Ik heb nu het volgende gedaan:

1. De opname genormaliseerd op - 3dB. Dan gaan links en rechts even luid en heb ik nog wat ruimte voor aanpassingen.

2. Het laag m.b.v. "Baas en Treblle" 8 dB opgehaald.

3. De opname door de compressor gehaald zodat ik op de pieken 3 dB verlies, zodat de opname wel minder luid (ca. 3 dB) dan de meeste opnamen, maar niet idioot zacht gaat (was - 6 dB).

Ondanks mijn simpele opnamemethode ben ik niet ontevreden. Ik heb wel eens slechtere kooropnamen gehoord.

Link to comment
Share on other sites

On ‎4‎/‎14‎/‎2019 at 10:05 PM, TL 200 said:

Volgende keer een extra mic voor bij de piano? Als je genoeg sporen hebt, dat weet ik dus niet.

Sorry dat ik zo laat reageer, we waren er een dagen tussenuit.

Die extra mic was met de opstelling overbodig. Ik heb nu dus alles met twee microfoons opgenomen. Op ca 35 cm en 45 grd. Op een hoogte van 2,5 m. Min of meer als de ORTF methode. Omdat deze zaal behoorlijk gedempt is (lastig zingen) kon ik van deze afstand toch een behoorlijke opname maken. De piano klinkt erg realistisch en in de juiste verhouding. Gisteravond in de caravan een paar CD's gebrand, deze heeft mijn vrouw nu mee naar haar koor. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TL 200 said:

Het was deze zin Hans die mij deed denken dat een close mike op de piano wel goed zou zijn. ;)

Dat was voor "mastering". Toen ik het laag 8dB opgehaald had was dat ielige helemaal weg.

Ik ben er nog niet klaar mee, nog 41 CD's branden!

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Hans ,waarom niet verzenden ,via de mail ,kost ook noch niks,of het bestandje op deze site plaatsen.

Van de 55 leden zijn er een aantal op behoorlijke leeftijd. Een CD afspelen gaat nog wel, maar maak het verder niet te moeilijk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...