Jump to content

Interne speaker bekabeling vervangen.


jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik vroeg mij af hoeveel mensen hier de interne speakerbekabeling hebben vervangen voor betere kabel en of dat altijd een succes was. Ik heb hierover al wat gevraagd in het topic over mijn Triga zelfbouwluidsprekers, maar ik dacht ik maak een algemeen topic aan over interne bekabeling.

Ben ook benieuwd wat voor soort kabel met als interne bekabeling heeft gebruikt?

Ook of het idd zo is dat een scheidingsfilter is ontworpen met bepaalde bekabeling op het oog, zodat verandering van de bekabeling de werking van de  scheidingsfilter aantast/verandert?

Link to comment
Share on other sites

In de meeste luidsprekers zit simpel draad en zijn de aansluitingen aan de binnenkant niet verguld. Speaker worden aangesloten met AMP kabelschoentjes enz. En toch zijn het top klinkende speakers. Voor de meesten tenminste. 

Ik heb eens een paartje piedpipers voorzien van eenvoudig Kimbercable. Maar ook wijzigingen aan de kast, filter en demping aangebracht. Dat klonk echt wel beter. Maar dat rood zwarte luidsprekers draad wat er in zat, de slappe kasten en niet kloppend filter deugden in mijn oren dat ook helemaal niet. Dat verzilverde koper met Teflon is echt veel beter dan wat er gebruikelijk in speakers zit. Maar kennelijk is verzilverd koper slecht en scherp. Hier zijn alle kabels gemaakt uit verzilverd koper, en er klinkt niks scherp. 

Ik ben van mening dat verzilverde en zilveren kabels vervorming doorlaten en dat koper de boel mooi glad filtert. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zit te kijken naar Van den Hul The Skyline, OFC koper met koolstof hybride in blauwe mantel, Isolatie LSC (Linear Structured Carbon) Hulliflex (PVC en Halogeen vrij)
Dikte geleider AWG  14/ 2,08 mm² .

Elac schijnt het in hun speakers ook te gebruiken. http://www.6moons.com/audioreviews/elac4/2.html

Iemand dit wel eens gebruikt als interne bekabeling van een speaker? Is nog geen 6 euro de meter. Ik heb ook 5,5 meter Kimber tc 4 liggen. Maar is stuk moeilijker verwerkbaar en bovendien als ik dat in stukjes ga opknippen en het valt tegen is dat behoorlijke kapitaalvernietiging.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Ik heb daarvan nog wat liggen, mijn vorige speakerkabels. Behandeld, dat wel. Hans heeft die gehoord toen hij hier was, of, nou ja, die gebruikte ik toen nog. En blauw zijn ze niet meer, eerder grijs. Lichtinwerking, vintage. Als ze toch binnenin komen, is dat geen punt, lijkt me. Twee keer 3 meter, schat ik. Nog zo'n fles, hik, en je mag ze hebben. Zelf heb ik de interne bekabeling behandeld, met TS. Geen zin of puf om ze te vervangen. Hans nog bedankt voor het compliment in een ander topic, maar dan niet meer de oorzaak doorstrepen hoor. Ieder zijn geloof.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, mumsoft said:

Ik heb daarvan nog wat liggen, mijn vorige speakerkabels. Behandeld, dat wel. Hans heeft die gehoord toen hij hier was, of, nou ja, die gebruikte ik toen nog. En blauw zijn ze niet meer, eerder grijs. Lichtinwerking, vintage. Als ze toch binnenin komen, is dat geen punt, lijkt me. Twee keer 3 meter, schat ik. Nog zo'n fles, hik, en je mag ze hebben. Zelf heb ik de interne bekabeling behandeld, met TS. Geen zin of puf om ze te vervangen. Hans nog bedankt voor het compliment in een ander topic, maar dan niet meer de oorzaak doorstrepen hoor. Ieder zijn geloof.

Ik neem ze graag over voor een fles. Dezelfde als eerder? (dus goed bevallen?)

Heel fijn als ik kan experimenteren met de Van den Hul, en bewerkt vind ik alleen maar een voordeel. Dank.

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2019 at 6:42 PM, Hans van Liempd said:

. Maar kennelijk is verzilverd koper slecht en scherp. Hier zijn alle kabels gemaakt uit verzilverd koper, en er klinkt niks scherp. 

Ik ben van mening dat verzilverde en zilveren kabels vervorming doorlaten en dat koper de boel mooi glad filtert. 

Ik weet het ook niet zeker. Ik vind alleen dat verzilverde koper in teflon echt verschrikkelijk klinken. Mid en laag worden echt weg gefilterd en er blijft veel hoog over, waardoor het wel ruimtelijker wordt maar dat is dan ook alles. Ik heb een  keer een heel korte interlink gehad die voor en eind deel van de versterker verbond. (ipv die waardeloze bruggetjes die er standaard tussen zitten). Die was zuiver zilver en dat klonk idd heel smooth. Alleen het laag was niet heel strak meer. Misschien dat ik voor de tweeter paar fijne draadjes zilver probeer zoals hier door iemand anders werd aangeraden.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, jepe! said:

Ik weet het ook niet zeker. Ik vind alleen dat verzilverde koper in teflon echt verschrikkelijk klinken. Mid en laag worden echt weg gefilterd en er blijft veel hoog over, waardoor het wel ruimtelijker wordt maar dat is dan ook alles. Ik heb een  keer een heel korte interlink gehad die voor en eind deel van de versterker verbond. (ipv die waardeloze bruggetjes die er standaard tussen zitten). Die was zuiver zilver en dat klonk idd heel smooth. Alleen het laag was niet heel strak meer. Misschien dat ik voor de tweeter paar fijne draadjes zilver probeer zoals hier door iemand anders werd aangeraden.

Kom hier eens luisteren, misschien verander je van mening. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Van den Hul Skyline geprobeerd op het mid en laag. Met dank aan Mumsoft voor de fourniseren van de kabel.

Het effect voor het laag is dat dit te wollig werd. Ik heb dat maar kort geprobeerd en er maar meteen tussen uit gehaald. Het klonk gewoon niet. Het mid/hoog werd meer sprankelend dan met de Kimber PR4. Het lijkt een verbetering alhoewel ik nu weer het hoog wel erg aanwezig vind. Moeilijk dus. Maar ik ga voor het mid/hoog wel een paar weken luisteren. Ik spreek van mid/hoog omdat het de middenspeaker behoorlijk doorloopt in het hoog  en de tweeter het laatste deel van het hoog pas overneemt.

Voor die bandtweeter wil ik idd toch een stukje zilver kabel proberen, omdat ik las dat dus zilver met een tweeter erg goed werkt.

In ieder geval is voor mij de Van den Hul voor het laag niet geschikt. Ik denk dat ik voor elke speaker de kabel apart selecteer. Velen wezen er op dat het beter is een soort kabel te gebruiken maar dat wordt voor mij moeilijk denk ik.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Hans van Liempd said:

Klopt het filter wel? Is er ooit aan de speakers gemeten? 

Filter fouten met kabels oplossen is niet de juiste manier denk ik. 

Schematisch zal het filter wel kloppen maar misschien zijn er niet de juiste componenten gebruikt.

Kun je (een link naar) het filter-schema plaatsen Jepe!? En doe de foto' s van het filter er dan ook maar bij. Als het kan van beide kanten van de print. Misschien valt er wat uit te halen.

Link to comment
Share on other sites

Of probeer die Skyline eens andersom. Bovendien, bovendien... die kabels hebben inwerktijd nodig. Haastige spoed is zelden goed.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, vintagemod said:

Probeer eens luidsprekerkabel ergens te lenen   Audioqwest massieve kabel,zitten vier massieve draden in.

op de nieuwere focal gebruiken Naïm met audioqwest luidspreker kabel .

Ja leuk, "leen mij die kabel eens? Ik ga 'm verknippen en in de speakers solderen, en als het niks is krijg je 'm gewoon terug... Geeft niks toch"?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, thingman said:

Ja leuk, "leen mij die kabel eens? Ik ga 'm verknippen en in de speakers solderen, en als het niks is krijg je 'm gewoon terug... Geeft niks toch"?

In dit geval hoef ik nog niets te solderen. De speaker bestaat uit 3 units die achterop zijn verbonden door speakerkabel. Die ´´achterkabel´´ kan ik gewoon losmaken want die zit aan terminals. Dus idd stukjes lenen zou leuk zijn. Of misschien korte stukjes kopen die mensen bij in korten van kabel over hebben? Pas als ik de kabel (of kabels? want mischien voor laag andere dan voor het hoog?) vind die bevalt dan zal ook intern het een en ander moeten worden gesoldeerd.

 

In ieder geval is vervangen van stukje of achterzijde wel succesvol in de zin dat de speakers al veel beter/anders klinken dan voorheen.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Het kan zijn dat ik er overheen lees..... maar Jepe! welke merk en type speaker hebben we het over? 
Geef eens een goede foto van de speaker en van het filter als dat kan.

Mijn eigen ervaring met interne ls bekabeling vervangen kan zinvol zijn, maar er zijn zeker valkuilen bij. Dat is mijn eigen ervaring.
Gebruik dun draad voor het hoog en midrange. Voor het laag mag je iets dikker doen, maar het is geen must. Te dikke interne kabel op het laag is ook niet goed, want dan word je laag (bass) traag van. ( zo heb ik ooit een Van Den Hul (VDH) D352 ls kabel als interne kabel voor het laag (bass) gehad op een Magnat MSP 200 luidspreker. De bass werd wel voller ermee en dat was ook toen de bedoeling destijds (1987), maar ook trager. Althans, zo heb ik het toendertijd ervaren.

Met zilveren interne ls-bekabeling heb ik geen goede ervaring mee op het hoog en midrange. Daar zou ik echt voor koper kiezen. 
Koper is ronder en ook warmer in klanksignatuur. Zilver is harder in klanksignatuur en weliswaar dynamischer, maar ook minder rond in klanksignatuur.. Met zilver op het hoog vind ik vaak dat een koperinstrument metalig kan klinken en dan hard overkomt in mijn oren.
 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2019 at 6:44 PM, jepe! said:

Het effect voor het laag is dat dit te wollig werd.

Dat is wel het laatste wat je wilt, dan hoor je namelijk altijd hetzelfde liedje.

Gewoon lekker door blijven zoeken Jepe!

 

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, audiofreak said:

Het kan zijn dat ik er overheen lees..... maar Jepe! welke merk en type speaker hebben we het over? 
Geef eens een goede foto van de speaker en van het filter als dat kan.

Mijn eigen ervaring met interne ls bekabeling vervangen kan zinvol zijn, maar er zijn zeker valkuilen bij. Dat is mijn eigen ervaring.
Gebruik dun draad voor het hoog en midrange. Voor het laag mag je iets dikker doen, maar het is geen must. Te dikke interne kabel op het laag is ook niet goed, want dan word je laag (bass) traag van. ( zo heb ik ooit een Van Den Hul (VDH) D352 ls kabel als interne kabel voor het laag (bass) gehad op een Magnat MSP 200 luidspreker. De bass werd wel voller ermee en dat was ook toen de bedoeling destijds (1987), maar ook trager. Althans, zo heb ik het toendertijd ervaren.

Met zilveren interne ls-bekabeling heb ik geen goede ervaring mee op het hoog en midrange. Daar zou ik echt voor koper kiezen. 
Koper is ronder en ook warmer in klanksignatuur. Zilver is harder in klanksignatuur en weliswaar dynamischer, maar ook minder rond in klanksignatuur.. Met zilver op het hoog vind ik vaak dat een koperinstrument metalig kan klinken en dan hard overkomt in mijn oren.
 

 

Het zijn zelfbouwspeakers, de Triga. (niet door mij gebouwd maar 2e hands gekocht. Hier foto's van de filter: https://myalbum.com/album/5ACGJgWxyJ7C

Hier nog meer: https://myalbum.com/album/V47H0TVd7SwL

Dit is een topic er over:

 

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Hoe kan je horen of een bas trager wordt? Dat vind ik zelf moeilijk om te constateren. In ieder geval dank voor je commentaat Audifreak, want iemand die daadwerkelijk interne bekabeling heeft aangepakt is wel ervaringsdeskundige. Ik gebruik nu in het laag stukjes Marc Levinson Madrigal kabel. Heel dik koper. En mid/hoog dus Van den Hul Skyline. Voor het tophoog is alles hetzelfde gebleven. Dat is allemaal dat dunnen teflon kabeltje (verzilverd koper). Dat kan ik niet aanpakken zonder te solderen op de filter. En naar filter toe is ook nog dat verzilverd koper want dan moet ik ook solderen (wat ik heel slecht kan) en ik wil dus eerst experimenteren met de stukken kabel die ik zo weg kan schroeven zonder solderen.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, vintagemod said:

Jepe de interne kabel even met rust laten ,als ik de foto,s ziet ,en is een speaker in drie lose modules op gebouwd?

😊Als dat zo is hoogtoner naar boven en midden toner in het midden ,gewoon uitproberen kan geen kwaad ,

.

Ja, dat is idd iets wat heel makkelijk kan. Zal het eens proberen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, vintagemod said:

,en de hoogtoner magneet gelijk zetten met de midden toner magneet ,het laatste kun je ook een andere keer doen ,als je hem met de magneet gelijk zet is die beter in fase,Dyn audio gebruikte vroeger twee of vier spoel om de fase gelijk te trekken .

😊

 

Ik heb geen idee hoe ik die magneten gelijk kan zetten. Ik heb dan weliswaar een zelfbouw speaker maar ben zo a-technisch als de pest.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vintagemod said:

Laat dat maar even ,met die hoogtoner ,niet alles een keer voor jouw ,ik weet wel niet wat je van een apparatuur je hebt,

Ik kan wel zeggen ,dat je zoiets geen tweede keer zo,n speaker krijgt is niks aan gespaard,

En je moet tussen de units een tijdschrift er tussen leggen dat geeft ook een geluid verbetering,je moet met minimale kosten het geluid verbeteren.

 

Ik heb er wel 1000 euro voor betaald, is toch een bedrag voor een zelfbouwspeaker.

Wat heeft dat tijdschrift voor effect?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vintagemod said:

Dat tijdschrift koppelt die speakers kasten  van elkaar los.

De tijdschrift is gewoon een nood oplossing ,je kunt ook rubber dopjes eronder zetten of en rubber matje of kurk  ,gewoon uitproberen wat voor jou het beste klink,als je maar van elkaar los koppelt.

Ze zijn losgekoppeld, er zitten kleine rubber dopje tussen.

Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2019 at 1:14 PM, TL 200 said:

Gewoon de units zo op elkaar zetten dat de magneten vertikaal in lijn staan.

Volgens mij staan die units keurig in lijn, verticaal. Begrijp eigenlijk niet waarom dat niet zo zou zijn.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat niet om de voorkant van de speakers maar de achterkant. Een woofer is veel dieper dan een tweeter dus diens magneet zit verder naar achter.

Kijk hier maar eens dan zul je begrijpen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_time_alignment

En speakers die "time-aligned" zijn. Foto komt van deze site: https://reverb.com/item/6852992-mcs-panasonic-technics-683-8320-time-aligned-3-way-vintage-speakers

wimpsn08kdvvjedxdf26.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...